معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۵/۰۴- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۳۳۰

اخبار اقتصادی میانمار و لائوس ( هفته چهارم تیرماه 1399)

مهم ترین اخبار و عناوین تحولات داخلی و خارجی اقتصادی کشورهای میانمار و لائوس در هفته چهارم تیر ماه 1399 که در رسانه‌ های این کشورها و همچنین رسانه‌های معتبر بین المللی منتشر شده، به این شرح می‌باشد:

الف) میانمار

پیش بینی رشد 6 درصدی تولید ناخالص داخلی میانمار در سال 2021

معاون وزیر برنامه ریزی و دارایی میانمار 24 تیر ماه در مجلس این کشور اعلام کرد که پیش بینی‌های این وزارتخانه حاکی از رشد 6 درصدی تولید ناخالص داخلی (GDP) میانمار در سال مالی 2020-2021 است. بر همین اساس، پیش بینی می‌شود بودجه کشور در سال مالی آینده به رقم 126 میلیارد کیات (حدود 91 میلیارد دلار) برسد و میانگین درآمد سرانه نیز از 2 میلیون کیات در سال جاری به بیش از 2.2 میلیون کیات (حدود 1590 دلار) افزایش یابد. همچنین برای سه بخش کشاورزی، صنعت و خدمات در سال 2021 به ترتیب 2.6، 6.5 و 7.4 درصد رشد به نسبت سال 2020 پیش بینی شده است. (میانمار تایمز)

بحران در صنعت پوشاک میانمار

بسیاری از کارخانجات پوشاک میانمار به دلیل کاهش چشمگیر تقاضا در اتحادیه اروپا، بعنوان اصلی ترین مشتری پوشاک میانمار، در حال ورشکستگی و تعطیلی قرار گرفته اند. طبق اعلام انجمن تولیدکنندگان پوشاک میانمار (MGMA) از ماه اوت سال جاری به بعد هیچ سفارش جدیدی از سوی اروپا دریافت نشده است و این موضوع بسیاری از تولیدکنندگان را با بحران مواجه کرده است. همچنین تقاضای سایر کشورها نظیر ژاپن و کره جنوبی نیز بواسطه همه گیری کرونا، بیش از 50 درصد کاهش یافته است. طبق اعلام MGMA تخمین زده می‌شود که بیش از 500 هزار نفر بصورت مستقیم (و بیش از 700 هزار نفربصورت غیر مستقیم) در صنعت پوشاک میانمار شاغل هستند. در مجموع بیش از 420 کارخانه تولید پوشاک در این کشور وجود دارد که عضو انجمن هستند و از این تعداد 236 کارخانه متعلق به چینی‌ها، 67 کارخانه متعلق به شرکت های کره جنوبی، 20 کارخانه نیز متعلق به ژاپن هستند. همچنین برخی از کارخانه‌های با مقیاس کوچکتر نیز در داخل کشور وجود دارند که عضو MGMA نیستند و در زمینه تولید پوشاک و کیف و کفش فعالیت دارند. طبق گزارش ها میانمار تنها در سال 2019 بیش از 2.2 میلیارد دلار منسوجات به کشورهای مختلف جهان، بویژه اروپا صادر کرده است. در همین ارتباط اتحادیه اروپا در ماه آوریل برنامه Myan Ku را به عنوان یک اقدام سریع جهت کاهش تأثیرات اقتصادی همه گیری کووید-19 بر کارگران زن شاغل در صنعت پوشاک میانمار تنظیم کرد و برای این طرح مبلغ 5 میلیون یورو برای کمک به بیش از 50 هزار کارگر زن بیکار شده در این صنعت در نظر گرفته است. (ایراوادی، میانمار تایمز، رویترز)

چین برای 43 شرکت میانماری مجوز صادرات برنج صادر نمود

 طبق اعلام فدراسیون برنج میانمار، اداره کل گمرک چین برای 43 شرکت میانماری مجوز صادرات برنج به این کشور را صادر نموده است. برنج پس از حبوبات، یکی از اصلی ترین اقلام کشاورزی صادراتی این کشور محسوب می‌شود و دولت این کشور برای سال 2020 صادرات بیش از 2.5 میلیون تن برنج به ارزش تقریبی 220 میلیون دلار را هدف گذاری نموده است. میانمار برنج را به بیش از 50 کشور صادر می‌کند و در این میان چین (با خرید 40 درصد) بزرگترین وارد کننده برنج از این کشور است. در حال حاضر طبق اعلام فدراسیون برنج میانمار روزانه 300 تا 400 هزار بسته 5 کیلویی برنج از راه زمینی به استان یوننان چین صادر می‌شود. (ایراوادی)

صدور مجوز پرورش تجاری تمساح

طبق اعلام وزارت منابع طبیعی و حفاظت از محیط زیست میانمار، دولت این کشور اجازه پرورش و صادرات تجاری انواع تمساح (کروکدیل)، برای مصارف نمایشی و همچنین کشتار جهت استفاده از گوشت و پوست انها را خواهد داد. همچنین این وزارت اعلام کرده که این اقدام بخشی از برنامه‌های دولت برای حفاظت از گونه‌های در معرض خطر و در راستای اجرای قانون حفاظت از تنوع زیستی و مناطق حفاظت شده است. در سال 1997، میانمار کنوانسیون بین المللی تجارت گونه‌های در معرض خطر (CITES) را امضا کرد. طبق این کنوانسیون، تمساح ها نمی‌توانند بصورت تجاری فروخته شوند تا زمانی که به مدت سه نسل در اسارت پرورش داده شوند و بخش خاصی از تمساح ها برای اطمینان از بقای گونه‌ها باید در زیستگاه‌های وحشی آزاد شوند. تایلند، همسایه میانمار محل بزرگترین مزارع تمساح جهان است که بخشی از صنعت پررونق گردشگری و تولید گوشت و چرم این حیوان محسوب می‌شود. براساس آمار وزارت شیلات تایلند، حدود 1.2 میلیون تمساح در بیش از 1000 مزارع در تایلند نگهداری می‌شود. چین و پس از آن هنگ کنگ، تایوان و کشورهای عربی خاورمیانه بزرگترین خریداران تمساح و محصولات آن هستند. (میانمار تایمز، ایراوادی)

آمار جدید مبتلایان به کرونا در میانمار

وزارت بهداشت میانمار در جدیدترین گزارش خود که در 30 تیر منتشر شد، تعداد مبتلایان به کووید-19 در این کشور را 340 مورد، فوتی‌ها را 6 نفر و افراد بهبود یافته را 273 نفر اعلام نموده است. اخرین فرد مبتلا به کووید 19 نیز یک زن 43 است که به تازگی از امارات به یانگون بازگشته است. همچنین تاکنون از بیش از 99 هزار نفر نیز در این کشور تست کرونا اخذ شده است.

ب) لائوس

احتمال افتتاح یک گذرگاه مرزی جدید بین لائوس و کامبوج

 مقامات محلی استان اتاپو در لائوس و راتاناکی در کامبوج اعلام کردند که در نظر دارند به زودی یک گذرگاه مرزی جدید را افتتاح نمایند. با افتتاح این گذرگاه مرزی صادرات محصولات کشاورزی کامبوج به چین تسهیل خواهد شد و همچنین تجارت و گردشگری بین دو کشور نیز تقویت خواهد شد. حال حاضر سالانه در حدود 90 هزار تن محصولات کشاورزی استان راتاناکی از طریق مرز کامبوج با ویتنام به چین صادر می‌شود و با یک مرز جدید، لائوس می‌تواند به عنوان مسیر دیگری برای تسهیل صادرات کامبوج به چین در نظر گرفته شود. در سال گذشته تنش ها در مرز بین لائوس و کامبوج بر سر منطقه ای مرزی افزایش یافت اما با این حال، اوضاع به سرعت و پس از آن که رهبران دو کشور در 24 اوت با یکدیگر صحبت کردند، تثبیت شد. (وین تیان تایمز)

اهدا 200 هزار ماسک از سوی ویتنام به لائوس

وزارت بهداشت ویتنام برای حمایت از اقدامات لائوس برای مقابله با کرونا در 25 تیرماه با حضور در سفارت این کشور در هانوی، 200 هزار ماسک به لائوس اهدا نمود. (خبرگزاری لائوس)

آخرین آمار مبتلایان به کرونا در لائوس

 وزارت بهداشت لائوس در اخرین بروز رسانی خود (29 تیر) تعداد مبتلایان به کووید-19 در این کشور را کماکان 19 نفر اعلام نمود. این آمار طی بیش از 80 روز اخیر هیچگونه تغییری نکرده است. لائوس تاکنون بیش از 20 هزار مورد مشکوک را آزمایش کرده که از این میان 19 مورد را تأیید کرده که همگی آنها نیز بهبود یافته اند. با این وجو دولت لائوس علیرغم کاهش بسیاری از محدودیت ها، برخی اقدامات احتیاطی، از جمله ممنوعیت مسافرت داخلی و خارجی را حفظ کرده و اعلام نموده که بیش از 3000 نفر، که طی دو هفته اخیر از خارج از کشور (عمدتا از تایلند و ویتنام) به لائوس وارد شده اند، در قرنطینه هستند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما