معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۴/۲۴- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۷۸

اخبار اقتصادی میانمار و لائوس ( هفته سوم تیرماه 1399)

مهم ترین اخبار و عناوین تحولات داخلی و خارجی اقتصادی کشورهای میانمار و لائوس در هفته سوم تیر ماه 1399 که در رسانه‌ های این کشورها و همچنین رسانه‌های معتبر بین المللی منتشر شده، به این شرح می‌باشد:

الف) اخبار اقتصادی میانمار

بررسی بحران آوارگان روهینگیایی در سی و ششمین نشست سران آ.سه. آن

در سی و ششمین اجلاس سران آ.سه. آن به ریاست ویتنام که از 7 تا 9 تیرماه به دلیل شیوع کرونا به‌صورت آنلاین برگزار شد، وضعیت آوارگان روهینگیایی نیز موردبررسی قرار گرفت. نخست‌وزیر مالزی در این زمینه اظهار داشت که دولت مالزی پناهندگان مسلمانان روهینگیای میانماری را دیگر نخواهد پذیرفت و این کشور به دلیل به‌کارگیری امکانات و منابع کشور برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا دیگر ظرفیت پذیرفتن پناه‌جویان را ندارد. انتظار برخی مبنی بر پذیرفتن همه پناه‌جویان توسط دولت مالزی نظری منصفانه و عادلانه نیست. پذیرش اتباع خارجی در این کشور نگرانی‌هایی در خصوص شیوع ویروس کرونا را به دنبال داشته زیرا شیوع این بیماری در مالزی از طریق اتباع خارجی بوده است. خانم سوچی، رهبر حزب حاکم میانمار نیز در این اجلاس در مورد وضعیت راخین گفت که قاچاق انسان و درگیری‌های قومی و تروریسم دو چالش‌های فعلی دولت میانمار در ایالت راخین است. این دو چالش به‌منزله تهدیدهایی برای تمام جهان نیز محسوب می‌شود. کشورهای عضو آسه آن این مسائل را نه‌تنها برای منطقه بلکه برای صلح و هماهنگی جهانی نیز حل خواهد کرد. من معتقدم که ما می‌توانیم باهم به‌طور مثبتی در حل این مسائل همکاری کنیم. وزیر امور خارجه اندونزی نیز اظهار داشت که در این هفته حدود 100 نفر سوار بر قایق‌های روهینگیایی در سواحل ساحل آچه نجات‌یافته‌اند. بازگشت پناه‌جویان کشور اولویت کار دولت اندونزی است. لازم به ذکر است که در بیانیه پایانی این نشست، اعضا این مجمع بار دیگر حمایت خود را از میانمار برای پرداختن به اوضاع بشردوستانه در راخین ابراز داشته و بر نقش برجسته آ.سه. آن در حمایت از این کشور برای تسهیل فرایند بازگشت داوطلبانه آوارگان و کمک به توسعه پایدار در راخین؛ تلاش‌های میانمار برای صلح، ثبات، حاکمیت قانون و ترویج آشتی بین جوامع گوناگون در این منطقه؛ و نیز پرداختن به علل ریشه‌ای بحران طبق گزارش کمیسیون مستقل تحقیق این کشور و لزوم تداوم گفتگوهای میانمار و بنگلادش برای بازگشت ایمن، داوطلبانه و باعزت آوارگان، تأکید شده است. شایان‌ذکر است سی و ششمین اجلاس رهبران عضو این مجمع در حالی به‌صورت آنلاین برگزار شد که همکاری‌های منطقه‌ای این کشورها به دلیل بحران کرونا به کمترین سطح خود در تاریخ فعالیت این سازمان رسیده است. اگرچه این اتحادیه با چشم‌انداز رشد و توسعه اقتصادی در منطقه ایجاد شد، اما هدف اصلی آن در شرایط همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ حفظ معیشت، حیات و سلامت مردم اعلام‌شده است. (آ.سه. آن)

مرگ حدود 170 نفربر اثر رانش زمین در میانمار

براثر بارندگی‌های شدید چندروزه موسمی و وقوع حادثه رانش زمین در نزدیکی یک معدن سنگ یشم سبز در مرکز هپاکنگ در ایالت کاچپین، در حدود 170 تا 200 نفر کشته شدند. مقامات میانمار گزارش دادند که ریزش حجم بزرگی از زباله‌های معدن داخل یک دریاچه در نزدیکی معدن در شمال میانمار، باعث ایجاد موجی از آب و گِل شد که این حادثه منجر به دفن شدن کارگرانی شد که در حال حفاری در این معدن بودند. سنگ جید یا یشم سبز یکی از سنگ‌های قیمتی و تزئینی است. چین یکی از بزرگ‌ترین بازارهای این سنگ گران‌بها محسوب شده و مردم این کشور به یشم سبز علاقه زیادی دارند و از دیرباز آن را خوش‌یمن دانسته‌اند. میانمار یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان سنگ قیمتی «یشم سبز» در جهان است. این سنگ که براثر فشار بسیار زیاد کوه‌های هیمالیا تشکیل می‌شوند، در یک فرایند سنتی استخراج‌شده و به همین علت حوادث و تلفات انسانی‌اش در میانمار زیاد و تکراری است. بنا به اطلاع منابع محلی، بیشتر معادن سنگ‌های قیمتی میانمار توسط نظامیان این کشور کنترل می‌شود و آن‌ها از این طریق سالانه میلیاردها دلار پول کسب می‌کنند.

یادداشت تفاهم میانمار و ژاپن برای توسعه منابع انسانی

سفیر ژاپن در میانمار و معاون وزیر سرمایه‌گذاری و اقتصاد خارجی میانمار 16 تیرماه در یانگون یک یادداشت تفاهم پیرامون «برنامه بورسیه توسعه نیروی انسانی» زمینه اعطا 627 میلیون ین (معادل 580 هزار دلار) کمک‌هزینه دولت ژاپن برای کمک به توسعه نیروی انسانی میانمار، به امضا رساندند. هدف از برنامه بورسیه دولت ژاپن فراهم نمودن فرصت تحصیل مقامات و مدیران جوان دولتی برای تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا و کمک به کسب و ارتقا مهارت و دانش لازم مدیریتی و ایجاد یک شبکه قدرتمند انسانی در کشورهای هدف است. (میزما)

توافق اتحادیه اروپا برای استمهال بدهی‌های میانمار

سفرای شش کشور عضو اتحادیه اروپا در یانگون (فرانسه، آلمان، هلند، فنلاند، اتریش و لهستان) 18 تیرماه اعلام کردند که این کشورها به‌منظور کمک به تلاش‌های دولت میانمار برای مقابله با تبعات اقتصادی همه‌گیری کووید-19، با درخواست این کشور برای تأخیر بدهی‌های این کشور به مبلغ 100 میلیون دلار (در دسامبر سررسید خواهد شد) موافقت کرده‌اند. اقتصاد میانمار به دلیل شیوع کرونا از اواخر ماه ژانویه با افت قابل‌توجهی مواجه شده است. گزارش اخیر بانک جهانی حاکی از آن است که رشد اقتصادی این کشور می‌تواند از ۶.۸ درصد پیش‌بینی‌شده به ۰.۵ درصد در سال مالی جاری برسد. (ایراوادی)

جدیدترین پیش‌بینی بانک جهانی از رشد اقتصادی میانمار

بانک جهانی در آخرین گزارش خود پیش‌بینی کرده که رشد اقتصادی میانمار به دلیل آسیب دیدن از همه‌گیری کرونا در سال مالی 2019-2020 از 6.8 درصد به 0.5 درصد کاهش یابد. در گزارش این نهاد مالی بین‌المللی آمده است؛ کند شدن رشد اقتصادی باعث می‌شود تا حدودی پیشرفت اخیر میانمار در کاهش فقر معکوس شود. براساس این گزارش، در صورت موفقیت میانمار در کنترل تبعات اقتصادی و اجتماعی شیوع کرونا و بهبودی سریع اقتصاد جهانی، پیش‌بینی می‌شود که نرخ رشد تولید ناخالص داخلی این کشور در سال مالی آینده به 7.2 درصد برسد اما فقر به سطح قبل از بحران برنمی‌گردد. لازم به ذکر است که سال مالی میانمار در سال گذشته بنا به تصمیم وزارت برنامه‌ریزی و دارایی این کشور، از 1 اکتبر تا 30 سپتامبر تعیین و از اول اکتبر 2018 به مرحله اجرا درآمد. تا پیش‌ازاین (از سال 1974) سال مالی این کشور از 1 آوریل تا 30 مارس بود. ازاین‌رو سال مالی پیش رو این کشور از ابتدای اکتبر 2019 تا آخر سپتامبر 2020 محاسبه‌شده است. (بانک جهانی)

کمک 20 میلیون دلاری ژاپن به دولت میانمار

رسانه‌های دولتی میانمار 14 تیرماه گزارش دادند که سه توافقنامه بین وزارتخانه‌های اقتصادی ژاپن و میانمار در مورد ارائه کمک 20 میلیون دلاری ژاپن به دولت میانمار جهت خرید وسایل نقلیه موتوری وزارت کشور، پروژه تصفیه آب در ماندالی و طرح پیمایش ترافیک رودخانه‌ای در یانگون، به امضا رسانده‌اند. در این گزارش‌ها تصریح‌شده که کمک‌های ارائه‌شده از سوی ژاپن موجب توسعه اقتصادی-اجتماعی میانمار و تقویت روابط دوجانبه میان دو کشور خواهد شد. (نیو لایت آو میانمار)

آمار جدید مبتلایان به کرونا در میانمار

وزارت بهداشت میانمار در جدیدترین گزارش خود که در 19 تیر منتشر شد، تعداد مبتلایان به کووید-19 در این کشور را 316 مورد، فوتی‌ها را 6 نفر و افراد بهبودیافته را 245 نفر اعلام نموده است. از مجموع این تعداد بیش از 200 نفر فقط در شهر یانگون شناسایی‌شده‌اند. همچنین تاکنون از حدود 85 هزار فرد مشکوک به ابتلا نیز در این کشور تست کرونا اخذشده است.

ب) اخبار اقتصادی لائوس

دیدار نخست وزیران دو کشور لائوس و ویتنام

نخست‌وزیر لائوس به دعوت همتای ویتنامی خود در 5 و 6 جولای با سفر به شهر بندری دانانگ با یکدیگر ملاقات نموده و متعهد شدند ضمن بازگشایی پروازها و مرزها، به یکدیگر جهت بازیابی اقتصادی خود کمک و همکاری‌های خود در دوره پس از کرونا را تقویت نمایند. (وینتیان تایمز)

افزایش آمار مبتلایان به تب دنگی در لائوس

وزارت بهداشت لائوس 18 تیر اعلام کرد که دو ماه اخیر در حدود 2650 نفر در این کشور به تب دنگی مبتلا شده‌اند که در این میان 8 نفر نیز تاکنون جان خود را ازدست‌داده‌اند. براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، تب دنگی یکی از سریع‌ترین عفونت‌های در حال ظهور است و در حال حاضر در کشورهای تایلند، لائوس، فیلیپین و سنگاپور شیوع بسیاری دارد. تب دنگی نه‌تنها در جنوب شرق آسیا بلکه در بیش از 100 کشور ثبت‌شده و با توجه به گزارش سازمان بهداشت جهانی مبنی بر ابتلای 390 میلیون نفر در سراسر جهان، یکی از مهم‌ترین معضلات اساسی بهداشتی- درمانی در سراسر جهان محسوب می‌شود. (خبرگزاری لائوس)

آخرین آمار مبتلایان به کرونا در لائوس

وزارت بهداشت لائوس در آخرین بروز رسانی خود (17 تیر) تعداد مبتلایان به کووید-19 در این کشور را کماکان 19 نفر اعلام نمود. این آمار طی بیش از 75 روز اخیر هیچ‌گونه تغییری نکرده است. لائوس تاکنون حدود 19 هزار مورد مشکوک را آزمایش کرده که از این میان 19 مورد را تأیید کرده که همگی آن‌ها نیز بهبودیافته‌اند. با این وجود دولت لائوس علیرغم کاهش بسیاری از محدودیت‌ها، برخی اقدامات احتیاطی، ازجمله ممنوعیت مسافرت داخلی و خارجی را حفظ کرده و اعلام نموده که بیش از 4000 نفر، کی طی دو هفته اخیر از خارج از کشور (عمدتاً از تایلند و ویتنام) به لائوس واردشده‌اند، در قرنطینه هستند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما