معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۶/۰۵- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۸۸

اخبار اقتصادی میانمار ( هفته چهارم مرداد ماه 1399)

مهم ترین اخبار و عناوین تحولات داخلی و خارجی اقتصادی کشورهای میانمار در هفته چهارم مرداد ماه 1399 که در رسانه‌ های این کشور و همچنین رسانه‌های معتبر بین المللی منتشر شده، به این شرح می‌باشد:

 میانمار

 کاهش تولید و صادرات عسل میانمار

شیوع کرونا نه تنها موجب کاهش تقاضای بازار جهانی برای عسل میانمار شده، بلکه کاهش بارندگی طی سالجاری و کمبود گل دهی مزارع کنجد این کشور- که عمده کندوهای عسل طبیعی میانمار در این مزارع نگهداری می‌شوند- موجب کاهش 30 درصدی تولید عسل میانمار شده است. عسل میانمار به دلیل ارگانیک بودن، طرفداران زیادی در کشورهای مختلف، بویژه چین، کره جنوبی، ژاپن و اتحادیه اروپا دارد (میزما).

طبق اطلاعات وزارت کشاورزی و دامداری میانمار، این کشور سالانه در حدود 5 هزار تن عسل تولید می‌کند که بیش از 2 هزار تن آن به ارزش حدود 3.5 میلیون دلار، صادر می‌شود. چین، نیوزلند، آرژانتین و آلمان به ترتیب بزرگترین صادرکنندگان، و آمریکا، آلمان، ژاپن و فرانسه بزرگترین واردکنندگان عسل طبیعی در دنیا می‌باشند.

 کاهش مبادلات تجاری در گذرگاه‌های مرزهای در میانمار

علیرغم افزایش حجم مبادلات تجاری از مسیر دریایی طی ماه‌های اخیر، واردات و صادرات در گذرگاه‌های مرزی و زمینی این کشور، به دلیل محدودیت ها و سخت گیری‌های بهداشتی ناشی از شیوع کرونا با کاهش چشمگیری مواجه شده است. به عنوان نمونه حجم مبادلات تجاری در گذرگاه مرزی Htee Khee (در مرز میانمار با تایلند) در 9 ماهه اول سال مالی جاری به نسبت مدت مشابه سال گذشته بیش از 390 میلیون دلار با کاهش مواجه شده است. لازم به ذکر است طی این مدت بیش از 1.6 میلیارد دلار انواع کالا، بوِیژه محصولات دامی و کشاورزی از این گذرگاه بین تایلند و میانمار مبادله شده است. گذرگاه مرزی Htee Khee در کنار بندر یانگون، مهمترین مبادی ورودی و خروجی کالا در میانمار می‌باشد (میانمار تایمز).

بنا به اعلام وزارت بازرگانی میانمار، با وجود شیوع همه گیری کرونا که از ماه ژانویه سال جاری موجب اختلال در روند تجارت جهانی شده ‌است، درآمدهای صادراتی میانمار در سال مالی 2020 حدود ۲ میلیارد دلار افزایش ‌یافته است. در گزارش این وزارتخانه امده است: تجارت مرزی با بنگلادش، هند، تایلند و چین در مقایسه با سال مالی گذشته، به خصوص در مسیرهای دریایی افزایش ‌یافته است. رقم کل تجارت میانمار طی 10 ماهه اول سال جاری مالی بیش از ۳۰ میلیارد دلار است که این رقم در حدود ۱.۹ میلیارد دلار بیشتر از مدت مشابه در سال گذشته ‌است. امسال میانمار تقاضای بیشتری برای محصولات زراعی از جمله برنج، ذرت و موز خود بوِیژه در بازارهای جدید داشته است.

عدم تاثیر کرونا بر جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی در میانمار

کمیسیون سرمایه گذاری میانمار (MIC) اعلام کرده که در روند جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی (FDI) این کشور علیرغم همه گیری کرونا، طی سال جاری خللی وارد نشده و دولت توانسته به اهداف مد نظر خود دست یابد. بر اساس اعلام این کمیسیون میانمار طی 10 ماهه نخست سال جاری میلادی بیش از 5 میلیارد دلار FDI جذب کرده است و پیش بینی نموده که تا پایان سال مالی 2020، بتواند به هدف تعیین شده 5.8 میلیارد دلار دست یابد. علاوه بر این طبق گزارش این کمیسیون رقم سرمایه گذاری شهروندان میانماری طی 4 سال اخیر نیز با دو برابر افزایش به بیش از 15 میلیارد دلار رسیده است. بخش املاک و مستقلات و حمل و نقل از جمله اولویت های شهروندان میانماری و بخش انرژی، حمل و نقل و سایر بخش های زیربنایی از اولویت های اصلی شرکت های خارجی برای سرمایه گذاری در این کشور می‌باشد (میانمار تایمز، ایراوادی).

میانمار در جستجوی بازارهای جدید صادراتی برای میوه‌های خود

وزارت بازرگانی میانمار اعلام کرده که به دنبال کاهش صادرات میوه میانمار به دلیل همه گیری کرونا، این کشور به دنبال بازارهای جدید صادراتی در روسیه و اروپا برای فروش میوه‌های خود، بویژه هندوانه، خیار و دوریان می‌باشد.

در حال حاضر چین بزرگترین وارد کنده میوه از میانمار است اما با شیوع کرونا و افزایش سخت گیری‌ها و محدودیت ها، تقاضای این کشور برای میوه میانمار کاهش یافته است. در همین ارتباط طبق اعلام انجمن میوه و تره بار میانمار صادرات میوه به چین طی 9 ماهه اول سال جاری مالی به بیش از 45 میلیون دلار رسیده است که این میزان به نسبت مدت مشابه سال گذشته با 30 درصد کاهش روبرو شده است. این موضوع در کنار کاهش بارندگی‌ها طی سال جاری، کشاورزان میانمار را با مشکلات زیادی مواجه ساخته است. این موضوع باعث شده که دولت این کشور در پی متنوع سازی بازار صادراتی خود باشد. روسیه، اتحادیه اروپا، ژاپن، استرالیا و امریکا از بازارهای اصلی جدید هدف دولت میانمار برای صادرات میوه می‌باشد. هندوانه، خربزه، خیار، موز، انبه، لیمو ترش، اواکادو، اناناس، پوملو و دوریان از مهمترین میوه‌های صادراتی میانمار محسوب می‌شوند. این کشور سالانه در حدود 350 میلیون دلار از را صادرات میوه تازه درامد کسب می نماید.

 کشف و ضبط محموله بزرگ مت آمفتامین در میانمار

وزارت کشور میانمار روز جمعه (31 مرداد) اعلام کرد که توانسته است یک محموله به وزن بیش از 1300 کیلو مواد مخدر کریستال (مت امفتامین) به ارزش حدود 82 میلیون دلار را در بندر کوچکی در ساحل کینینالی در ایالت راخین، کشف و ضبط نماید. پلیس میانمار اعلام کرده که این مواد در ایالت شان تولید و احتمالا در حال قاچاق به مقصد مالزی و اندونزی بوده است. لازم به ذکر است در اردیبهشت ماه سالجاری پلیس میانمار از کشف و ضبط بزرگ ‌ترین محموله مواد مخدری که تاکنون در جنوب شرق آسیا کشف شده خبر داد. این محموله که پلیس میانمار آن را «خارج از مقیاس» توصیف کرد شامل بیش از ۲۰۰ میلیون قرص متامفتامین، 3700 لیتر مایع فنتانیل (که 50 برابر قویتر از هروئین است)، ۵۰۰ کیلوگرم کریستال و ۳۰۰ کیلوگرم هروئین به ارزش تقریبی 800 میلیون دلار بوده که در ایالت شان این کشور کشف شده بود. (ایراوادی، رویترز)

 تعطیلی مجدد اماکن و مشاغل مربوط به سرگرمی در یانگون

به دنبال افزایش نگرانی‌ها از شروع موج دوم کووید-19، دولت منطقه ای یانگون روز چهارشنبه (28 مرداد) به صاحبان اماکن و مشاغل سرگرمی، نظیر ماساژ، کلوب های شبانه، بارها و... در یانگون دستور داد که این اماکن را تعطیل نمایند و به آنها هشدار داد در صورت عدم رعایت این مقررات، مجوز فعالیت آنها باطل خواهد شد (خبرگزاری میانمار).

آمار جدید مبتلایان به کرونا در میانمار

وزارت بهداشت میانمار در جدیدترین گزارش خود، تعداد مبتلایان به کووید-19 در این کشور را 399 مورد، فوتی‌ها را 6 نفر و افراد بهبود یافته را 333 نفر اعلام نموده است. همچنین تاکنون از بیش از 141 هزار نفر نیز در این کشور تست کرونا اخذ شده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما