معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۰/۱۵- ۰۹:۰۳ - مشاهده: ۷۶

اخبار اقتصادی میانمار و لائوس

برخی از مهمترین خبرها و تحولات اقتصادی در کشور های میانمار و لائوس که در نیمه اول دی 1402در رسانه‌های این کشور منتشر شده در ادامه آمده است:

حجم 21 میلیارد دلاری تجارت خارجی میانمار در هشت ماه گذشته

بر اساس داده‌های وزارت بازرگانی میانمار، حجم تجارت خارجی میانمار در هشت ماه انتهایی سال 2023 از 21 میلیارد دلار فراتر رفت.

داده‌های این وزارتخانه نشان می دهد که این رقم در مقایسه با 24 میلیارد دلار ثبت شده در مدت مشابه سال قبل کاهش یافته است.

میانمار در این مدت، بیش از 10 میلیارد دلار از صادرات درآمد داشته، در حالی که ارزش واردات آن بیش از 11 میلیارد دلار بوده است.

بیش از 3 میلیارد دلار از این صادرات را پوشاک تشکیل می دهد که جایگاه نخست درآمد خارجی میانمار را به خود اختصاص داده است و پس از آن، صادرات گاز طبیعی قرار دارد.

پوشاک میانمار به بیش از 80 کشور جهان از جمله ژاپن، اسپانیا، آلمان، کره جنوبی، بریتانیا، هلند، ایتالیا، آمریکا، فرانسه و بلژیک صادر می‌شود.

تجارت دریایی این کشور بیش از 15 میلیارد دلار بوده، در حالی که تجارت زمینی آن به حدود 6 میلیارد دلار رسیده است.

میانمار بیشتر تجارت خارجی خود را از طریق مسیرهای دریایی انجام می دهد؛ زیرا دارای خط ساحلی طولانی است. شرکای تجاری اصلی آن، چین، تایلند، بنگلادش و هند هستند.

میانمار، کالاهای تولیدی، محصولات کشاورزی و دامی، شیلات، مواد معدنی محصولات جنگلی صادر و کالاهای سرمایه ای، واسطه ای و مصرفی وارد می‌کند.

 برنامه لائوس برای تمرکز بر گردشگری و توسعه زیرساخت ها

دولت لائوس در آغاز سال 2024 تلاش می‌کند با تمرکز بر گردشگری و توسعه زیرساخت ها با چالش‌های اقتصادی از جمله تورم، کمبود نیروی کار و کسری تجاری مبارزه کند.

لائوس، پویش بازدید از این کشور در سال 2024 را آغاز کرده و به گردشگری به عنوان یک راهکار کلیدی برای غلبه بر موانع اقتصادی روی آورده است.

اقدامات دیگر دولت در این حوزه شامل تکمیل طرح های زیربنایی مانند جاده‌ها و فرودگاه‌ها، بازسازی بزرگراه‌های آسیب‌دیده در اثر بلایای طبیعی، رفع کمبود نیروی کار در بخش گردشگری و بهبود دسترسی به راه آهن لائوس-چین است.

با وجود چالش های اقتصادی متعدد، دولت لائوس به موفقیت قابل توجهی در مهار نرخ تورم دست یافته و نرخ تورم را که در ابتدای سال 2023 به 40 درصد رسیده بود به حدود 24 درصد کاهش داده است. بانک مرکزی لائوس نیز هدف کاهش تورم به 9 درصد را تا پایان سال 2024 برای خود ترسیم کرده است.

بانک مرکزی قرار است اجرای سیاست های پولی را با تمرکز بر افزایش عرضه پول داخلی، هدایت درآمد صادراتی به سامانه بانکی و هماهنگ کردن نرخ ارز با ساز و کارهای بازار تقویت کند.

یکی دیگر از تحولات قابل توجه در سال 2024 برای لائوس، انتصاب این کشور به عنوان رئیس دوره ای آ سه ‌آن است. نخست وزیر لائوس تعهد خود برای تقویت منطقه ای به هم پیوسته و منعطف را اعلام کرده است.

در سطح منطقه‌ای، لائوس مصمم است تا تلاش های خود برای حل بحران میانمار را که همچنان چالشی مهم برای منطقه است، ادامه دهد.

تلاش لائوس برای کاهش واردات

لائوس سعی دارد واردات محصولات قابل تولید در داخل، به ویژه محصولات کشاورزی، را به حداقل برساند تا به تقویت تولید داخلی و مقابله با تورم کمک کند.

دولت لائوس کشاورزان و تولیدکنندگان را تشویق می‌کند تا علاوه بر افزایش عرضه کالا در بازار داخلی، بیشتر برای صادرات و ارزآوری تولید کنند.

مسئولین استان چمپاساک در جنوب لائوس برخی از اقلام قابل تولید در داخل را در فهرست واردات تحت کنترل قرار داده اند؛ به این امید که حجم واردات این کالاها را کاهش دهند و تولید داخلی را تقویت کنند.
در نشست مسئولین استانی، چهارچوب توافقنامه تجارت آزاد آسه آن در رابطه با واردات و صادرات شامل سبزیجات، دام و محصولات حیوانی و اقدامات مناسب برای محدود کردن واردات این محصولات مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

بر این اساس، واردات سبزیجات باید ممنوع شود، زیرا کشاورزان محلی باید بتوانند به اندازه مصرف استانی تولید کنند.

استان شایابوری در شمال لائوس نیز فهرستی از کالاهای ممنوعه برای واردات را منتشر کرده است که شامل 59 نوع سبزیجات، 23 نوع میوه، برخی از گونه‌های دامی و محصولات صنعتی و صنایع دستی است.
هدف از ممنوعیت واردات این محصولات، تقویت تولیدکنندگان داخلی و ترویج استفاده بیشتر از کالاهای قابل تولید و کشت در لائوس است. این اقدام، خروج ارز خارجی را نیز کاهش می دهد و باعث تقویت کیپ، واحد پول لائوس، خواهد شد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما