معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۵/۱۵- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۷۶

اخبار اقتصادی میانمار و لائوس ( هفته اول مرداد ماه 1399)

مهم ترین اخبار و عناوین تحولات داخلی و خارجی اقتصادی کشورهای میانمار و لائوس در هفته اول مرداد ماه 1399 که در رسانه‌ های این کشورها و همچنین رسانه‌های معتبر بین المللی منتشر شده، به این شرح می‌باشد:

الف) میانمار

چین، پروژه میلیاردی شهر جدید یانگون و چالش سوئیسی

دولت میانمار اخیرا یک بخش از پروژه بحث برانگیز چند میلیاردی دلاری توسعه شهر جدید یانگون را که قرار است توسط شرکت چینی (CCCC) انجام پذیرد را جدا کرده و در حال نهایی کردن استخدام یک شرکت مشاور و توسعه دهنده جدید برای انجام ان بخش از پروژه است. پروژه توسعه شهر جدید یانگون (NYDC) بخشی از کریدور اقتصادی چین-میانمار (CMEC) *بعنوان جزئی از ابتکار کمربند و راه چین*  است که قرار است استان یوننان در منتهی الیه جنوب غربی چین، بنگلادش، میانمار و کلکته هند را از طریق حمل و نقل جاده ای، ریلی، آبی و هوایی به یکدیگر متصل می‌ سازد. کریدور درنظر گرفته شده شامل یک بندر و یک منطقه ویژه اقتصادی در سواحل غربی میانمار و یک خط ریلی از استان یوننان چین است. بندر کیاکپیو متعلق به میانمار است که ابتدا یک سرمایه گذاری ۷ میلیارد دلاری برای توسعه آن درنظر گرفته شد اما این رقم کاهش یافته است، ولی همچنان یک سرمایه گذاری کلیدی محسوب می‌شود. چین همچنین بناست طی این طرح شهر یانگون میانمار را نیز حدود 20 هزار هکتار توسعه دهد. این پروژه (توسعه شهر جدید یانگون) طی ماه‌های اخیر با انتقادات بسیاری، از جمله انحصار انجام آن بدست یک شرکت چینی، فساد در جریان مناقصه و...، مواجه شده است. به همین منظور مقامات دولت میانمار با استفاده از مدل «چالش سوئیسی» و در راستای شفافیت و همچنین ایجاد یک فرصت مجدد برای شرکت های دیگر متقاضی انجام پروژه، یک بخش از این پروژه کلان (حدود 8100 هکتار از مجموع 20 هزار هکتار کل پروژه) را جدا و مجددا از دیگر شرکت ها دعوت کرده تا پیشنهاد شرکت چینی را به چالش بکشند. ارزش تقریبی این بخش جدا شده از کل پروژه بیش از 1.5 میلیارد دلار برآورد شده است. (رویترز، ایراوادی، میانمار تایمز)

تصویب دریافت وام 250 میلیون دلاری از بانک توسعه آسیا

 پس از هفته‌ها بحث بالاخره پارلمان میانمار روز چهارشنبه (8 مرداد) با پیشنهاد دولت برای دریافت 250 میلیون دلار وام از بانک توسعه آسیا به منظور مقابله با تبعات اقتصادی شیوع کرونا و در راستای حمایت از برنامه امداد (محرک) اقتصادی آن کشور (CERP)، موافقت و آن را تصویب نمود. (دولت میانمار به منظور مقابله با تأثیرات منفی همه گیری کرونا در اواخر ماه آوریل یک برنامه جامع محرک اقتصادی به منظور بهبود شرایط اقتصادی میانمار در شرایط کرونایی، شامل تعویق و کاهش مالیات بر درآمد، استمهال وام ها، کمک به بانک های و موسسات مالی، تاسیس صندوق مالی 100 میلیارد کیاتی (معادل 72 میلیون دلار) برای کمک به مشاغل کوچک و متوسط فعال در بخش گردشگری، کاهش عوارض گمرکی، و... تدوین نموده است. علاوه بر این دولت این کشور قصد دارد طی سال جاری دارد به منظور پوشش بخشی از کسر بودجه خود مبلغ 200 میلیون دلار از صندوق بین المللی پول و همچنین 30 میلیارد ین (حدود 280 میلیون دلار) از آژانس همکاری‌های بین المللی ژاپن (جایکا) و همچنین 250 میلیون دلار از بانک توسعه آسیا، دریافت نماید.

برنامه دریافت وام 170 میلیون دلاری برای تکمیل پروژه‌های برق رسانی میانمار

دولت میانمار قصد دارد مبلغ 170 میلیون دلار وام از بانک توسعه آسیا به منظور تسریع پروژه برق رسانی خود دریافت نماید. این موضوع طی هفته جاری با به تصویب پارلمان این کشور رسید. طی این پروژه که از سال 2021 آغاز می‌شود، قرار است به مدت 7 سال و با ساخت 4 پست برق و نیز 1000 کیلومتر خط انتقال به حدود 4 میلیون خانوار (از مجموع حدود 11 میلیون خانوار این کشور)، برق رسانی شود. (از زمان روی کارآمدن دولت خانم سوچی در سال 2016، میانمار سرمایه گذاری زیادی در زمینه تأمین برق انجام داده است. در همین ارتباط دولت میانمار برای تولید 4000 مگاوات برق طی سال های آینده، توانسته بیش از 6.7 میلیارد دلار سرمایه (در بخش گاز و برق) جذب نماید. تا پیش از روی کارامدن دولت خانم سوچی کمتر از 34 درصد از میانمار به برق دسترسی داشت، اما طبق اعلام دولت میانمار تا پایان سال 2019 حدود 50 درصد از کل کشور میانمار به برق دسترسی دارند. همچنین دولت این کشور اعلام کرده که با برنامه ریزی و سرمایه گذاری بسیار قصد دارد تا پایان سال 2025 حدود 75 درصد و تا پایان سال 2030 کل میانمار (100 درصد) به برق دسترسی داشته باشند. میانمار توانسته است تاکنون حدود 1.3 میلیارد از نهادهای بین المللی مانند بانک جهانی و بانک توسعه آسیا بعنوان کمک برای پروژه‌های نیروگاهی خود جذب کند.

تاثیرات گسترده کرونا بر شرکت های صادراتی میانمار

وزارت بازرگانی میانمار طی هفته جاری اعلام کرد که طبق نظرسنجی  که اخیرا انجام داده، در حدود 76 درصد از شرکت های صادراتی این کشور مستقیما از شیوع کرونا تاثیر پذیرفته و از این میان بیش از 50 درصد از انها با کاهش 50 درصدی سفارشات در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، مواجه شده اند. در این گزارش آمده است: از 76 درصد شرکت های صادراتی که تحت تأثیر کووید-19 قرار گرفته اند، 30 درصد به شدت تحت تأثیر قرار گرفته و 46 درصد باقیمانده نیز بصورت متوسط تحت تأثیر قرار گرفته اند. همچنین در این بررسی مشخص شده است که 19 درصد از شرکت ها تا 20 درصد کاهش سفارش را تجربه کرده اند، و 36 درصد از پاسخ دهندگان نیز گفتند که تا سه ماه آینده هیچ سفارشی از خریداران خود دریافت نکرده اند. براساس این نظرسنجی، بیش از 50 درصد شرکت ها شاهد افت 50 درصدی سفارشات خود بوده اند. ( بانک جهانی در اخرین گزارش خود پیش بینی کرده که رشد اقتصادی میانمار به دلیل آسیب دیدن از همه گیری کرونا در سال مالی 2019-2020 از 6.8 درصد به 0.5 درصد کاهش یابد. این پایین ترین نرخ رشد میانمار از زمان روی کار امدن دولت غیرنظامی در سال 2011 می‌باشد. بیکاری گسترده ناشی از تعطیلی کارخانجات و عدم دسترسی به دستمزدها به دلیل قرنطینه و تعطیلی موقت مراکز تولیدی و...، نگرانی‌های زیادی را برای اقتصاد میانمار ایجاد نموده است. هم اکنون بیش از 25 درصد از مردم میانمار زیر خط فقر زندگی می‌کنند و قطعا تداوم این وضعیت و افزایش تعداد کارگران بیکار شده و نیز کاگران مهاجر بازگشته از تایلند می‌توانند موجب گسترش ناآرامی‌های اجتماعی در این کشور شوند. در همین ارتباط اخیرا وزارت کار، مهاجرت و جمعیت میانمار اعلام کرده که تنها در ماه ژوئن در حدود 140 هزار نفر بدلیل تعطیلی بیش از 5600 بنگاه اقتصادی کوچک و متوسط و همچنین بسته شدن 270 کارخانه بزرگ، از کار بیکار شده اند.

کاهش چشمگیر صادرات میانمار به چین

وزارت بازرگانی میانمار اخیرا اعلام کرده که درامد میانمار از محل صادرات به چین طی 10 ماه اول سال مالی فعلی (از اول اکتبر 2019 تا انتهای جولای 2020) بیش از 200 میلیون دلار در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته است. تداوم بسته بودن مرزها بدلیل همه گیری کووید-19 از مهترین دلایل این کاهش عنوان شده است. میانمار طی 10 ماهه سال جاری بیش از 3 میلیارد دلار کالا به چین صادر نموده است. (چین بزرگترین شریک تجاری و همچنین یکی از مهمترین منابع سرمایه گذاری برای میانمار است. داده‌های رسمی نشان می دهد که طی سالهای اخیر، سرمایه گذاری مستقیم چین در میانمار بیش از 25 درصد از کل سرمایه گذاری خارجی میانمار را به خود اختصاص داده است. مواد معدنی، سنگ های قیمتی و محصولات کشاورزی عمده اقلام صادراتی این کشور به چین محسوب می‌شود).

آمار جدید مبتلایان به کرونا در میانمار

 وزارت بهداشت میانمار در جدیدترین گزارش خود که در 6 مرداد منتشر شد، تعداد مبتلایان به کووید-19 در این کشور را 350 مورد، فوتی‌ها را 6 نفر و افراد بهبود یافته را 290 نفر اعلام نموده است. همچنین تاکنون از بیش از 110 هزار نفر نیز در این کشور تست کرونا اخذ شده است.

ب) لائوس

ثبت اولین مورد جدید ابتلا به کرونا در لائوس پس از سه ماه

مقامات بهداشتی دولت لائوس اواخر هفته گذشته اعلام کردند که پس از 3 ماه، اولین مورد ابتلای جدید به کووید-19 در این کشور را شناسایی نموده اند. جدیدترین بیمار مبتلا به کرونا در لائوس یک شهروند 32 ساله اهل کره جنوبی است که در پروژه سد سازی در استان بولیکامگزای مشغول بکار می‌باشد. با کشف این مورد جدید، تعداد مبتلایان به کووید-19 در این کشور به 20 نفر رسیده است که 19 نفر انها بطور کامل بهبود یافته اند. در ماه گذشته میلادی لائوس ازسوی سازمان بهداشت جهانی به عنوان سرمشقی از برای مقابله با کرونا مورد تحسین قرار گرفت.

کمک 2.9 میلیون دلاری دولت ژاپن به لائوس

 دولت ژاپن اعلام کرده که این کشور قصد دارد 2.9 میلیون دلار کمک هزینه تحصیلی جهت اجرای پروژه بورسیه توسعه منابع انسانی (JDS) لائوس، به این کشور کمک مالی اعطا نماید. در همین ارتباط یادداشت تفاهمی روز سه شنبه (7 مرداد) بین مدیرکل همکاری‌های بین المللی وزارت برنامه ریزی و سرمایه گذاری لائوس و نماینده ارشد آژانس همکاری‌های بین المللی ژاپن (جایکا) در وین تیان به امضا رسید. طبق این پروژه قرار است سالانه 20 نفر در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا جهت تحصیل به موسسات و دانشگاه‌های ژاپن اعزام شوند. لازم به ذکر است طبق اعلام جایکا، از سال 1991 تاکنون بیش از 420 لائوسی در راستای این طرح به ژاپن اعزام شده اند. (خبرگزاری لائوس)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما