معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۷/۰۸- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۳۴۵

اخبار اقتصادی میانمار و لائوس(هفته اول مهر ماه1399)

برخی از مهمترین خبرها و تحولات اقتصادی در کشورهای میانمار و لائوس که در هفته اول مهر ماه 1399 در رسانه‌های این کشورها منتشر شده در ادامه آمده است:

الف) میانمار

تاخیر در بهبود اقتصادی میانمار

فیچ سولوشن(Fitch Solutions) با انتشار گزارشی پیش بینی کرده باتوجه به موج شیوع کرونا در میانمار و افزایش محدودیت ها و اقدامات سختگیرانه بهداشتی در این کشور، چشم انداز صادراتی نامشخص، و روند تقویت پول ملی در برابر دلار، می‌تواند بهبود اقتصادی میانمار را تا سال مالی 2021 به تعویق بیندازد. این آژانس تحقیقاتی هشدار می دهد که محدودیت در مراودات تجاری و تداوم شرایط قرنطینه در میانمار موجب می‌شود که رشد اقتصادی این کشور برای سال مالی آینده، که تا پیش از این در حدود 5 درصد پیش بینی می‌شد، به زیر 2 درصد برسد. در این میان علاوه بر کاهش شدید درآمد گردشگری (که بیش از 4.6 درصد از کل تولید ناخالص داخلی میانمار را تشکیل می داد)، کاهش 50 درصدی تقاضای پوشاک میانمار بواسطه ضعیف شدن اقتصاد کشورهایی مثل ژاپن، تایلند و اتحادیه اروپا و افزایش ارزش پول ملی، از عوامل اصلی موثر بر کاهش رشد اقتصادی این کشور ارزیابی شده اند. (Fitch Solutions)

آغاز سومین مرحله اعطای وام های اضطراری جایکا به میانمار

مدیر پروژه وام های آژانس همکاری‌های بین المللی ژاپن (جایکا) اعلام کرد که سومین مرحله از اعطای وام های دو مرحله ای اضطراری برای کمک به شرکت های کوچک و متوسط (SMEs) میانمار را بزودی آغاز خواهد کرد. در این مرحله 190 میلیارد کیات (معادل 145 میلیون دلار) وام با بازپرداخت 40 ساله و با بهره 0.01 درصد اعتبار در نظر گرفته شده است. مرحله اول و دوم اعطای این وام ها در سال 2015 و 2018 و با مشارکت 10 بانک محلی صورت پذیرفت که طی آن حدود 99 میلیارد کیات (معادل 75 میلیون دلار) وام به شرکت های میانماری پرداخت گردید. (میانمار تایمز)

ب) لائوس

کاهش شدید ورود گردشگر خارجی به لائوس در 6 ماهه نخست سال 2020

وزارت اطلاعات، فرهنگ و توریسم لائوس طی گزارشی اعلام کرد که در 6 ماهه نخست سال 2020 در حدود 890 هزار توریست خارجی از لائسو بازدید کرده اند که این میزان 60 درصد کمتر از مدت مشابه سال گذشته می‌باشد. لائوس پیش بینی ورود 5 میلیون توریست برای سال 2020 را کرده بود اما همه گیری کرونا و بسته شدن مرزها باعث شد که حتی 20 درصد این پیش بینی نیز محقق نشود. لائوس در سال 2019 پذیرای بیش از 4.5 میلیون توریست بود و این کشور توانست از محل گردشگری در این سال در حدود 1 میلیارد دلار عایدی داشته باشد. (وین تیان تایمز)

تجدید نظر در قانون مالکیت زمین و آپارتمان برای خارجی‌ها در لائوس

پارلمان لائوس با تصویب قانونی برای اولین بار اجازه داد که خارجی‌ها در این کشور مالک آپارتمان باشند. تا پیش از این هیچ خارجی ای در این کشور حق تملک ملک و زمین را نداشت. همچنین برابر این قانون خارجی‌ها می‌توانند در قالب مشارکت با شهروندان لائوسی، زمین‌هایی را برای مدت 30 و 50 ساله اجاره نمایند. در همین ارتباط مقامات اتاق بازرگانی و صنایع لائوس معتقدند که این تصمیم دولت می‌تواند موجب افزایش تحرک در بازار املاک و مستغلات این کشور محصور در خشکی شود. پیش بینی می‌شود باتوجه به افزایش روزافزون حضور و نفوذ چین در این کشور فقیر آسیایی، شرکت های چینی از این طرح استقبال کنند. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما