معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۸/۰۱- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۳۷۶

اخبار اقتصادی میانمار و لائوس(هفته چهارم مهر ماه1399)

برخی از مهمترین خبرها و تحولات اقتصادی در کشورهای میانمار و لائوس که در هفته چهارم مهر ماه 1399 در رسانه‌های این کشورها منتشر شده در ادامه آمده است:

الف)میانمار

افزایش فعالیت های انتخاباتی حزب پیشگام خلق میانمار

حزب پیشگام خلق (PPP) بعنوان یک حزب تازه تأسیس که در اکتبر 2019 توسط خانم تت تت خاین، پزشک و تاجر بزرگ میانماری (یکی از ثروتمندترین تجار میانماری که در زمنیه طلا و جواهرات فعال است) ایجاد شد، در انتخابات پارلمانی اخیر میانمار و در شرایط کرونایی که احزاب سیاسی تحرکات چندانی ندارند، بعنوان یک حزب سوم (در کنار حزب حاکم و حزب نظامیان یعنی NLD و USDP) و با اولویت اقتصاد و انتقاد از عملکرد خانم سوچی، فعالیت گسترده ای را آغاز نموده است. خانم تت خاین، تا پیش از این بعنوان نماینده پارلمان، متحد خانم سوچی و از اعضای مرکزی حزب او محسوب می‌شد. ولی در سال 2019 پس از افزایش انتقاداتش به مدیریت خانم سوچی، از شورای مرکزی حزب اخراج شد. پس از ان وی با تاسیس یک حزب سیاسی جدید، علنا به انتقاد از دولت حاکم و شخص خانم سوچی پرداخته است. اگرچه حزب وی امید چندانی به کسب کرسی‌های زیاد در مجلس ندارد ولی حرف ها و انتقادات اقتصادی وی توانسته است نظر برخی از تجار و بازرگانان میانماری را به خود جلب نماید.

پیوستن آمریکا به کنفرانس بین المللی سازمان ملل برای کمک به روهینگیاها

 وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که این کشور در کنفرانس بین المللی که قرار است 22 اکتبر (1 آبان) برای تامین بودجه مورد نیاز برای کمک به روهینگیاها در بنگلادش و میانمار تشکیل شود، شرکت خواهد کرد. این کنفرانس به میزبانی آمریکا، انگلستان، اتحادیه اروپا و کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل بصورت مجازی برگزار خواهد شد. در همین ارتباط استفان بیگن، معاون وزیر خارجه امریکا که هفته گذشته در داکا به سر می‌برد در ملاقات با وزیر خارجه این کشور اعلام کرد که دولت آمریکا از زمان شروع بحران در سال 2017 تاکنون، مجموعا بیش از 820 میلیون دلار برای کمک به آوارگان و پناهجویان روهینگیایی هزینه نموده است. وزیر خارجه بنگلادش نیز تلاش ها و کمک های آمریکا برای حل و فصل مشکل آوارگان روهینگیایی را ستود و از این کشور بخاطر کمک هایش تقدیر نمود. این کنفرانس قرار است روز 22 اکتبر از ساعت 6 تا 8:30 عصر (به وقت داکا) برگزار و  به صورت مستقیم از وبسایت org پخش شود.

بسته شدن تمامی‌گذرگاه‌های مرزی تایلند با میانمار

 دولت تایلند اوایل هفته اخیر و پس از مثبت شدن نتیجه تست کرونای 5 تن از اتباع میانماری ساکن شمال تایلند در مرز با میانمار، تمامی‌گذرگاه‌های مرزی خود با میانمار را بست. این نخستین مورد تایید شده انتقال محلی ویروس در تایلند از اوایل سپتامبر است زمانیکه تست کرونای یک زندانی در این کشور مثبت شد. تمامی این پنج تن از اعضای یک خانواده تبعه میانماری هستند که در تایلند سکونت دارند. ابتلای دو تن از آنها در ابتدای امر به کرونا تایید شد و ابتلای سه تن دیگر هم روز یکشنبه (27 مهر) تایید شده است. با افزوده شدن این 5 مورد، مجموع موارد ابتلا در این کشور به ۳۶۸۶ مورد شامل ۵۹ کشته رسیده است. مقام ‌های تایلند در دو ماه گذشته و در پی خیزش موج جدید کرونا در میانمار، به دنبال تشدید کنترل عبور و مرور در شمال این کشور بوده ‌اند که مرز طولانی و مشترکی با میانمار دارد. این موضوع باعث افزایش نگرانی‌ها در میانمار شده است. چراکه بیشتر اقلام غذایی، دارویی و بهداشتی میانمار از طریق تایلند و بصورت زمینی وارد می‌شود و قطعا تداوم این بسته بودن می‌تواند موجب کمبود این اقلام و افزایش شدید قیمت آنها در میانمار شود.

صادرات 2.5 میلیون تنی برنج میانمار در سال مالی 2020

طبق گزارش فدراسیون برنج میانمار این کشور در سال مالی 20-2019 با صادرات 2.5 میلیون تن برنج توانسته است بیش از 795 میلیون دلار ارز آوری داشته باشد. این میزان برای سال مالی 2019 کمتر از 570 میلیون دلار بوده است. چین بزرگترین خریدار برنج از میانمار است، اما تقاضای برنج میانماری از فیلیپین، مالزی، ماداگاسکار، لهستان، گینه، بلژیک، سنگال، اندونزی، هلند و انگلیس در طول سال های اخیر بشدت افزایش یافته است. در این میان حدود 16 درصد از صادرات برنج میانمار بصورت زمین و از طریق گذرگاه‌های مرزی انجام و مابقی از طریق دریا صادر می‌شود.

ب) لائوس

    دستور برای تحرک اقتصادی در لائوس

    کمیته مرکزی حزب کمونیست لائوس در آخرین نشست خود به صنایع و همه لائوسی‌ها را به تلاش برای رونق اقتصادی در شرایط همه گیری کرونا تشویق نموده و آن را یک وظیفه انقلابی دانسته است. طبق دستور کمیته مرکزی حزب، دولت لائوس باید تجار و تولیدکنندگان را متمایل کند تا کالاهای بیشتری برای استفاده محلی و صادرات، تولید نمایند. اگرچه لائوس از هرگونه اثرات شدید بهداشتی و سلامتی ناشی از همه گیری ویروس کرونا به دور مانده، اما تأثیرات آن بر اقتصاد، به ویژه بر روی بخش گردشگری این کشور  بسیار شدید بوده است.

    متن دیدگاه
    نظرات کاربران
    تاکنون نظری ثبت نشده است

    امتیاز شما