معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۸/۱۴- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۹۶۲

اخبار اقتصادی میانمار و لائوس(نیمه اول آبان 1399)

برخی از مهمترین خبرها و تحولات اقتصادی در کشور های میانمار و لائوس که در نیمه اول آبان 1399 در رسانه‌های این کشور منتشر شده در ادامه آمده است:

الف) میانمار

سفر یک هیأت دولتی آمریکایی به میانمار برای سرمایه گذاری:

یک هیأت دولتی ایالات متحده به سرپرستی آدام بوهلر، مدیر اجرایی شرکت بین المللی همکاری‌های مالی امریکا (DFC) در یک سفر منطقه ای (میانمار، اندونزی و ویتنام) 7 آبان ماه (28 اکتبر) با سفر به میانمار ضمن ملاقات با خانم سوچی، رهبر حزب حاکم با تنی چند از وزرای اقتصادی و بازرگانی کابینه وی و همچنین تعدادی از اعضای اتاق بازرگانی این کشور ملاقات نمود. طبق بیانیه سفارت امریکا در یانگون، هدف از این سفر و دستور کار اصلی این هیأت، افزایش فرصت سرمایه گذاری در میانمار و تعهد بلند مدت آمریکا برای توسعه اقتصادی میانمار جهت فراهم کردن یک پایه قوی برای تداوم توسعه سیاسی و اقتصادی این کشور، عنوان شده است. همچنین طبق اطلاعیه وزارت سرمایه گذاری و روابط اقتصادی خارجی، DFC قصد دارد طی سال های اخیر حدود 60 میلیارد دلار در پروژه‌های زیرساختی و توسعه ای در کشورهای کم درآمد با اولویت کشورهای منطقه آسیا و اقیانوسیه، از جمله میانمار سرمایه گذاری کند. بر اساس اعلام سازمان سرمایه گذاری و امور شرکت های میانمار (DICA) آمریکا از سال 2017 تاکنون بیش از 330 میلیون دلار در بخش انرژی، کشاورزی و زیرساختی میانمار سرمایه گذاری مستقیم نموده است.

تایلند، بزرگترین خریدار ذرت میانمار:

سازمان حمایت از تجارت میانمار 12 آبان ماه اعلام کرد که در حال حاضر تایلند بزرگترین خریدار ذرت میانمار می‌باشد و تقریبا نیمی از ذرت تولیدی میانمار، به این کشور صادر می‌شود. تا سال 2018، چین بزرگترین خریدار ذرت میانمار بود اما پس از وضع قوانین سخت گیرانه برای واردات ذرت در این کشور، تایلند جایگزین چین در واردات ذرت شد. تایلند طی سال جاری بیش از 1 میلیون تن ذرت از میانمار وارد کرده است، این در حالی است که در سال 2019 کل حجم واردات ذرت تایلند از میانمار حدود 700 هزار تن بود.

 طبق گزارش وزارت بازرگانی میانمار این کشور در سال جاری مالی میلادی (20-2019) در حدود 2.5 میلیون تن ذرت (عمدتا دامی) به ارزش بیش از 400 میلیون دلار به کشورهای مختلف، از جمله تایلند، هند، ویتنام، مالزی، سنگاپور و فیلیپین صادر کرده است. لازم به ذکر است در سال گذشته میانمار تنها 1.5 میلیون تن ذرت به ارزش 270 میلیون دلار صادر نموده بود.

میانمار به دنبال بازارهای جدید برای صادرات قهوه:

میانمار طی سال های اخیر تلاش های زیادی را برای حضور در بازارهای بین المللی قهوه انجام داد. در آخرین نمونه آن، با کاهش تقاضای داخلی برای قهوه در این کشور بواسطه شروع کرونا و کاهش ورود توریست های خارجی، بازرگانان میانماری تلاش دارند با شرکت در بازارهای انلاین حراج قهوه در سنگاپور، مشتریان جدیدی برای قهوه خود پیدا کنند. لازم به ذکر است این کشور در سال مالی 20-2019 بیش از 1000 تن دانه قهوه به ارزش 6 میلیون دلار به آمریکا، آلمان، چین، تایلند، ژاپن، کره جنوبی و اروپا صادر کرده است. میانمار سالانه بیش از 8000 تن دانه قهوه تولید می‌کند که بیش از 80 درصد آن دانه مرغوب قهوه عربیکا برای صادرات است.

افزایش صادرات برنج میانمار طی سالجاری:

فدراسیون برنج میانمار روز گذشته (11 آبان) با انتشار گزارشی از صادرات 2.58 میلیون تن برنج و برنج شکسته طی سال مالی 20-2019 خبر داد و گفت که میانمار تاکنون 800 میلیون دلار از محل صادرات برنج درآمد کسب کرده است. در این گزارش آمده است که حدود 1 میلیون تن از این مقدار، شامل برنج شکسته (نیم دانه) بوده است. چین، فیلیپین، مالزی، لهستان، کنیا و توگو به ترتیب عمده واردکنندگان برنج، و بلژیک، چین، اندونزی، هلند، انگلستان، تایلند، هند و لهستان نیز از عمده واردکنندگان برنج شکسته میانماری هستند.

تمدید ممنوعیت ورود به میانمار تا پایان ماه نوامبر

وزارت حمل و نقل و ارتباطات میانمار در پی افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در این کشور، روز دوشنبه (5 آبان) با انتشار اطلاعیه ای ممنوعیت پروازهای بین المللی، ورود مسافران از مرزها و صدور ویزای ورود به میانمار را که قرار بود تا پایان ماه جاری میلادی پایان یابد، تا یک ماه دیگر (تا پایان نوامبر) تمدید نمود. در همین ارتباط علاوه بر قرنطینه یانگون، 74 شهر دیگر میانمار نیز در وضعیت قرنطینه کامل قرار دارند.

برنامه میانمار برای تأمین 14 درصد از برق مورد نیاز خود از منابع انرژی‌های تجدید پذیر

وزیر برق و انرژی میانمار در هفته بین المللی انرژی سنگاپور که از 26 تا 30 اکتبر برگزار می‌گردد، گفت که این کشور قصد دارد 14درصد از برق مورد نیاز خود از طریق منابع انرژی‌های تجدید پذیر تأمین نماید. وی گفت میانمار برای حمایت از بهبود اقتصادی در بعد از کرونا، نیاز به انتخاب منابع پایدار انرژی دارد و افزود این امر فرصت های شغلی بیشتری را برای مردم محلی ایجاد می‌کند. در حال حاضر میانمار بیشتر برق خود را از طریق انرژی برق و گاز طبیعی تولید می‌کند. در همین حال، با افزایش تقاضای سالانه 20 درصدی برق، این کشور در تلاش است 3000 مگاوات برق اضافی خود را از منابع مختلف از جمله گاز طبیعی مایع (LNG) تولید کند. همچنین میانمار در سالجاری 30 پروژه تولید برق از پنل های خورشیدی (با ظرفیت تولید مجموعا 1000 مگاوات) را به شرکت های عمدتا چینی واگذار نموده است.

شایان ذکر است، از زمان روی کارآمدن دولت خانم سوچی در سال 2016، میانمار سرمایه گذاری زیادی در زمینه تأمین برق انجام داده است. در همین ارتباط دولت میانمار برای تولید 4000 مگاوات برق طی سال های آینده، توانسته بیش از 6.7 میلیارد دلار سرمایه (در بخش گاز و برق) جذب نماید. تا پیش از روی کارامدن دولت خانم سوچی کمتر از 34 درصد از میانمار به برق دسترسی داشت، اما طبق اعلام دولت میانمار تا پایان سال 2019 حدود 50 درصد از کل کشور میانمار به برق دسترسی دارند. همچنین دولت این کشور اعلام کرده که با برنامه ریزی و سرمایه گذاری بسیار قصد دارد تا پایان سال 2025 حدود 75 درصد و تا پایان سال 2030 کل میانمار (100 درصد) به برق دسترسی داشته باشند. میانمار توانسته است تاکنون حدود 1.3 میلیارد از نهادهای بین المللی ای، مانند بانک جهانی و بانک توسعه آسیا بعنوان کمک برای تاسیس و گسترش پروژه‌های نیروگاهی خود جذب کند.

اتمام ساخت اولین فرودگاه در ایالت چین میانمار

بنا به اعلام سازمان هواپیمای کشوری میانمار، مراحل ساخت اولین فرودگاه ایالت چین روز گذشته (6 آبان) به پایان رسید و این فرودگاه بزودی آغاز بکار خواهد کرد. ساخت این فرودگاه از سال 2016 و با سرمایه ای بالغ بر 27 میلیون دلار آغاز شده بود. چین (chin)، فقیرترین و کم توسعه ترین ایالت در غرب میانمار است که در مرز با هند و بنگلادش واقع شده است. بیش از 70 درصد از جمعیت حدود 500 هزار نفری این ایالت (با اکثریت جمعیت مسیحی) در فقر مطلق به سر می‌برند. لازم به ذکر است از مجموع 69 فرودگاه میانمار، سه عدد از آنها بین المللی (یانگون، ماندالی و نی پیدو) و 31 فرودگاه نیز مختص پروازهای داخلی است.

حرکت میانمار به سمت ایجاد بسترهای تجارت آنلاین

آژانس تبلیغات تجاری میانمار که زیر نظر وزارت بازرگانی این کشور فعالیت می‌کند، اخیرا تلاش ها و اقدامات زیادی برای ایجاد بسترهای تجارت انلاین انجام داده است. در اخرین مورد آن این آژانس با هدف ارتقا بهتر تجارت بین تجار محلی و همتایان بین المللی خود وبسایتی به آدرس myantrade.gov.mm راه اندازی نمود. ویژگی و عملکرد عمده این وبسایت ارائه اطلاعات، راهنمایی‌ها و امکان گفتگوی انلاین (در شرایطی که امکان سفر به حداقل رسیده است) بین مشاغل محلی و تاجران خارجی است که به دنبال تهیه محصولات ساخت میانمارهستند. دولت این کشور قصد دارد تا ماه آینده میلادی یک پورتال آنلاین راه اندازی کند که در آن تمامی مدارک مربوط به مجوزهای صادرات و واردات و پرداخت ها به صورت دیجیتالی انجام خواهد شد. لازم به ذکر است از زمان همه گیری کرونا بیش از 8 میلیارد دلار مجوز واردات/صادرات در میانمار (از مجموع 37 میلیارد دلار تجارت خارجی این کشور در سالجاری مالی) بصورت دیجیتالی صادر شده است.

ب) لائوس

سفارت آمریکا در لائوس میزبان فروم تجاری هند و پاسفیک:

سفارت آمریکا در وین تیان 29 اکتبر میزبان یکی از رویدادهای فروم تجاری هند و پاسفیک که بصورت مجازی در هانوی در حال برگزاری است، بود. سفیر آمریکا طی این نشست که تعداد زیادی از مقامات و بازرگانان لائوسی و نیز نمایندگان برخی از شرکت های خارجی حضور داشتند، ضمن اشاره به حجم بالای سرمایه گذاری ایالات متحده در این منطقه گفت که آ.سه.آن با جذب بیش از 338 میلیارد دلار از مجموع 955 میلیارد دلار کل سرمایه گذاری ایالات متحده در هندو پاسفیک، بهترین مقصد برای جذب سرمایه مستقیم خارجی است. وی در ادامه این نشست مجازی، که سایر سفرای آمریکا در حوزه مکونگ (میانمار، تایلند و ویتنام) نیز در ان شرکت داشتند، ضمن اشاره به افزایش 240 درصدی صادرات لائوس به امریکا از سال 2009 تاکنون، آن را نشانه ای از تعهد جدی آمریکا به گسترش رفاه، عدالت و ارتقا حاکمیت قانون و ایجاد فرصت برای بهبود سیستم بهداشتی و آموزشی در این کشور دانست.

آمریکا در سال 2019 در حدود 148 میلیون دلار کالا و محصولات از لائوس وارد و در مقابل بیش از 17 میلیون دلار نیز صادرات به این کشور داشته است. نمک، گوگرد، سولفات های باریم، فلزات گرانبها، مواد شیمیایی غیرآلی و ماشین آلات الکترونیکی از عمده ترین محصولات صادراتی لائوس به امریکا، و در مقابل دانه‌های قهوه، مشروبات الکلی، محصولات لاستیکی و روغن‌های پایه از عمده ترین محصولات وارداتی لائوس از امریکا می‌باشد. لازم به ذکر است که دو کشور در سال 2016 موافقتنامه چارچوب تجارت و سرمایه‌گذاری (TIFA) را امضا نموده اند.

برنامه استارباکس برای افتتاح یک شعبه در لائوس:

شرکت کافی شاپ های زنجیره ای استارباکس روز دوشنبه (12 آبان) اعلام کرد که قصد دارد در تابستان سال 2021 یک شعبه از کافی شاپ های خود را در وین تیان، پایتخت لائوس افتتاح نماید. استارباکس اگرچه بیش از 10 هزار شعبه در کشورهای مختلف آسیایی دارد، اما اگر این شعبه در وین تیان راه اندازی شود این اولین شعبه رسمی این کافی شاپ در لائوس خواهد بود.

 پیش بینی رشد 3.3 درصدی لائوس علیرغم بحران کرونا

نخست وزیر لائوس در مجلس این کشور گفت که دولت لائوس پیش بینی نموده که علیرغم تاثیرات اقتصادی بحران کرونا، اقتصاد این کشور در سالجاری 3.3 درصد رشد داشته باشد. وی بدهی خارجی در کنار تداوم بحران کرونا و در نتیجه بسته بودن مرزها را بزرگترین چالش های پیش روی اقتصاد لائوس برشمرد و تاکید نمود که دولت برنامه دقیقی برای گذار از این وضعیت دارد. پیش بینی می‌شود که بخش کشاورزی لائوس در سال جاری 2.3 درصد رشد داشته باشد که در مجموع بیش از 16.6 درصد از کل تولید ناخالص داخلی این کشور را به خود اختصاص داده است. همچنین پیش بینی می‌شود که بخش صنعت 9.8 درصد رشد کند که مجموعا 33 درصد از کل تولید ناخالص داخلی را تشکیل می دهد، اما انتظار می رود رشد در بخش خدمات این کشور منفی 1.6 درصد باشد. بخش خدمات بیش از 39.5 درصد از کل تولید ناخالص داخلی لائوس را به خود اختصاص داده است. طبق اعلام وزارت بازرگانی لائوس طی نه ماه گذشته، ارزش صادرات این کشور به رقم 4.27 میلیارد دلار آمریکا ( برابر با 70.8 درصد از برنامه اصلاح شده برای سال 2020) و ارزش واردات به 3.82 میلیارد دلار آمریکا (معادل 64.68 درصد از هدف تعین شده برای سال 2020) رسیده است.

چین، بزرگترین سرمایه گذار خارجی در لائوس

چین با انجام در مجموع 785 پروژه به ارزش 12 میلیارد دلار، بزرگترین سرمایه گذار خارجی در لائوس است. مناطق ویژه اقتصادی، پارک های صنعتی و پروژه‌های بزرگ زیربنایی بزرگترین مناطق سرمایه گذاری چین در لائوس را تشکیل می دهند. در این میان پروژه راه آهن لائوس-چین، بزرگترین پروژه سرمایه گذاری چین در این کشور است که بیش از 90 درصد نیز پیشرفت داشته است. چین همچنین طی دومین شریک تجاری لائوس در سال 2019 بوده است. ارزش تجارت دو جانبه این دو کشور در این سال، 3.5 میلیارد دلار بود که 17.4 درصد بیشتر از 2018 است. واردات لائوس از چین در 2019 به 1.6 میلیارد دلار و صادرات این کشور به چین به 1.9 میلیارد دلار رسیده است. محصولات کشاورزی، شامل ذرت، موز، کاساوا و کائوچو عمده محصولات صادراتی لائوس به چین می‌باشد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما