معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۵/۲۸- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۵۳۱

اخبار اقتصادی میانمار و لائوس ( نیمه اول مرداد ماه 1399)

مهم ترین اخبار و عناوین تحولات داخلی و خارجی اقتصادی کشورهای میانمار و لائوس در نیمه اول مرداد ماه 1399 که در رسانه‌ های این کشورها و همچنین رسانه‌های معتبر بین المللی منتشر شده، به این شرح می‌باشد:

الف) میانمار

تصویب طرح سرمایه‌گذاری مشترک چین-میانمار برای توسعه پروژه بندر استراتژیک کیاکپیو

اداره سرمایه‌گذاری دولتی میانمار پس از دو سال مذاکره و کش‌وقوس در هفته گذشته ثبت یک سرمایه‌گذاری مشترک بین یک شرکت چینی (با سهم 70 درصدی) و یک کمیته تحت حمایت دولت میانمار (با سهم 30 درصدی) برای توسعه پروژه استراتژیک بندر کیاکپیو در غرب راخین را تصویب کرد. این مصوبه اجرای کریدور اقتصادی چین-میانمار (CMEC)، به‌عنوان یکی از ستون‌های کلیدی ابتکار یک پهنه-یک راه چین را یک‌قدم به اجرای کامل نزدیک خواهد نمود. پروژه بندر استراتژیک کیاکپیو باهدف دسترسی مستقیم چین به اقیانوس هند و به‌منظور رفع وابستگی به تنگه مالاکا، با سرمایه‌گذاری حدود 7 میلیاردی چین در ایالت راخین میانمار در دست اقدام است. با انجام این پروژه دولت چین می‌تواند وابستگی 70 درصدی خود به تنگه مالاکا برای ترانزیت نفت خود را به‌شدت کاهش دهد و ازاین‌رو برای امنیت انرژی این کشور، بسیار حیاتی است. شایان‌ذکر است در توافق اولیه سهم توسعه‌دهندگان چینی 85 درصد (با حدود 11 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری) بود؛ اما بعدها و با افزایش انتقادات دولت میانمار در توافق با چین 30 درصد از سهم پروژه را در اختیار گرفت.

توافق یک شرکت ژاپنی برای تأسیس بزرگ‌ترین مرکز خرید میانمار در یانگون

شرکت AEON، به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تجاری ژاپن در همکاری با یک شرکت میانمار به نام Shwe Taung Real Estate قرار است بزرگ‌ترین مرکز خرید میانمار در یانگون را تأسیس نماید. هزینه انجام این پروژه 180 میلیون دلار هست که 70 درصد ان متعلق به شرکت ژاپنی است. این مرکز خرید 5 طبقه در زمینی به مساحت 7.1 هکتار و بیش از 112 هزار مترمربع قرار است تا سال 2023 افتتاح شود. پیش‌بینی می‌شود این مرکز خرید برای 2300 نفر به‌صورت مستقیم اشتغال‌زایی نماید. شرکت AEON Mall یکی از بزرگ‌ترین توسعه‌دهندگان تجاری در ژاپن است که بر توسعه مراکز خرید منطقه‌ای تمرکز دارد. این شرکت مجموعاً 142 مرکز تجاری در ژاپن، 21 مرکز در چین و 9 مرکز نیز در سه کشور آ.سه. آن (ویتنام، اندونزی و کامبوج) دارد. (میانمار تایمز، ایراوادی)

پیش‌بینی بهبود سریع‌تر اقتصادی میانمار به نسبت همسایگان در دوره پس از کرونا

گروه تجاری آکسفورد (OBG) با انتشار گزارشی اعلام کرد که اقتصاد میانمار می‌تواند یا سرعت بیشتری از همسایگانش، خود را بازسازی و بهبود نماید؛ زیرا این کشور توانسته است به‌خوبی شیوع کووید-19 را کنترل نموده و برای تبعات اقتصادی آن برنامه‌ریزی نماید. این گزارش حتی گفته است که به دلیل سیاست‌های دولت برای جبران و مقابله با تأثیرات همه‌گیری کرونا، این کشور حتی ممکن است از رشد منفی در سال 2020 نیز جلوگیری کند. (در همین ارتباط براساس گزارش پایگاه معتبر موسسه سرمایه‌گذاری آی اچ اس مارکت (IHS Markit)، شاخص مدیران خرید (PMI) موسوم به شامخ(شاخص مدیران خرید) میانمار در ماه جولای و پس از سه ماه روند کاهشی مجدداً افزایشی شده و به عدد 51.7 رسیده است. شاخص مدیران خرید یکی از مهم‌ترین شاخص‌های اقتصادی در کشورهای توسعه‌یافته است که براساس داده‌های آماری از حدود ۴۰۰ شرکت در تمام فعالیت‌های بخش خصوصی تهیه می‌شود. چنانچه عدد شاخص بیش از ۵۰ واحد باشد، نشان می‌دهد که اقتصاد درحال‌توسعه است درحالی‌که هر رقمی زیر ۵۰ واحد، از قرار داشتن اقتصاد در شرف انقباض و رکود حکایت دارد. این شاخص که اوایل هرماه منتشر می‌شود، رونق، رکود یا ثبات کسب‌وکارهای موردبررسی و چشم‌انداز انتظاری آن‌ها در آینده را نشان می‌دهد. شاخص میانمار از ماه مارس به زیر 50 رسیده بود اما از ماه گذشته مجدداً به بالای این عدد رسیده است که نشان‌دهنده شروع فرایند گذار تدریجی میانمار از شرایط رکود پس از کرونا می‌باشد.

افزایش 2 میلیاردی درآمد صادراتی میانمار در سال مالی 2020

بنا به اعلام وزارت بازرگانی میانمار، باوجود شیوع همه‌گیری کرونا که از ماه ژانویه سال جاری موجب اختلال درروند تجارت جهانی شده ‌است، درآمدهای صادراتی میانمار در سال مالی 2020 حدود ۲ میلیارد دلار افزایش‌یافته است. در گزارش این وزارتخانه آمده است: تجارت مرزی با بنگلادش، هند، تایلند و چین در مقایسه با سال مالی گذشته به‌ویژه در مسیرهای دریایی افزایش‌یافته است. رقم کل تجارت میانمار طی 10 ماهه اول سال جاری مالی بیش از ۳۰ میلیارد دلار است که این رقم در حدود ۱.۹ میلیارد دلار بیشتر از مدت مشابه در سال گذشته ‌است. امسال میانمار تقاضای بیشتری برای محصولات زراعی ازجمله برنج، ذرت و موز خود بوِزه در بازارهای جدید داشته است. به‌عنوان نمونه این کشور تابه‌حال بیش از 2.5 میلیون تن ذرت صادر نموده است، این در حالی است که در سال گذشته این کشور تنها 1.5 میلیون تن ذرت صادر نموده بود (وزارت بازرگانی میانمار).

کاهش سرمایه‌گذاری شرکت‌های آلمانی در میانمار

هیئت نمایندگی صنعت و تجارت المان در میانمار (AHK) در گزارشی که به‌تازگی درباره چشم‌انداز کسب‌وکار شرکت‌های آلمانی در میانمار منتشر کرده اعلام نموده که در حدود دوسوم از شرکت‌های آلمانی فعال در میانمار، با توجه به شیوع کرونا و نیز عدم اطمینان از شرایط اقتصادی پس از آن، کاهش سرمایه‌گذاری خود در میانمار به نسبت قبل از کرونا را موردبررسی و نظر قرار داده‌اند. بااین‌وجود بیش از 85 درصد از این شرکت‌ها اعلام کرده‌اند علیرغم چالش‌های موجود، قصد خروج از میانمار را ندارند. حجم کل تجارت بین میانمار و آلمان در سال 2019 بیش از ۸۲۰ میلیون دلار بوده است. در سال جاری مالی نیز میانمار درمجموع ۶۲۰ میلیون دلار کالا، عمدتاً شامل پوشاک و منسوجات به آلمان صادر کرده است. همچنین این کشور درمجموع ۱۹۰ میلیون دلار کالا، عمدتاً شامل ماشین‌آلات و محصولات دارویی از آلمان وارد کرده ‌است.

آمار جدید مبتلایان به کرونا در میانمار

وزارت بهداشت میانمار در جدیدترین گزارش خود، تعداد مبتلایان به کووید-19 در این کشور را 360 مورد، فوتی‌ها را 6 نفر و افراد بهبودیافته را 308 نفر اعلام نموده است. همچنین تاکنون از بیش از 126 هزار نفر نیز در این کشور تست کرونا اخذشده است.

ب) لائوس

اختصاص کمک 7 میلیون دلاری یونیسف به لائوس

طبق اعلام دفتر یونیسف در لائوس این نهاد بین‌المللی مبلغ 7 میلیون دلار به‌منظور کمک به دولت لائوس برای مقابله با تأثیرات همه‌گیری کرونا در بخش آموزش کودکان، به‌عنوان کمک در نظر گرفته است. این مبلغ به‌منظور تأمین بسترهای آموزش آنلاین، تهیه اقلام بهداشتی در مدارس و... در نظر گرفته‌شده است (وینتیان تایمز).

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما