معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۸/۳۰- ۱۴:۴۰ - مشاهده: ۵۳

اخبار اقتصادی شیلی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی و بازرگانی شیلی در هفته چهارم آبان‌ماه 1402(بخش دوم)، مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

سینوواک در تصمیم خود برای عدم سرمایه گذاری در شیلی تجدید نظر کرده است:

سینوواک چین در روز 19 نوامبر اعلام کرد که پس از چند دور گفتگو با دولت شیلی، پروژه 100 میلیون دلاری سرمایه گذاری برای تولید واکسن در شیلی را از سر خواهد گرفت.

سینوواک در ادامه تاکید کرد که این پروژه مستقل از پروژه تولید واکسن در کلمبیا است.

این در حالی است که سینوواک در 20 اکتبر اعلام کرده بود که از تاسیس مرکز تحقیقات و تولید واکسن در منطقه آنتوفاگستای شیلی به دلیل نامطلوب بودن زمین اختصاص یافته و عدم دسترسی به آب صرف نظر کرده است.

وزیر بهداشت از این تصمیم استقبال کرده و گفت که شیلی باید به مرکز تولید واکسن تبدیل شود.

فعالیت اقتصادی در شیلی در سه ماهه سوم 6 دهم درصد افزایش داشته است:

طبق آمار منتشره از سوی بانک مرکزی شیلی در سه ماهه سوم سالجاری 2023 فعالیت اقتصادی نسبت به مدت مشابه سال قبل 6 دهم درصد افزایش نشان می دهد.

در همین حال، تقاضای داخلی با کاهش 3 ممیز 6 درصدی مواجه بوده است که به دلیل کاهش مصرف و سرمایه گذاری است.

تولید ناخالص داخلی نیز 3 دهم درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است. تولید ناخالص داخلی غیرمعدنی در 12 ماه یک دهم درصد کاهش یافته ، در حالی که نسبت به مدت مشابه سال قبل بین ماههای ژوئیه و سپتامبر حدود 2 دهم درصد رشد کرده است.

شرکت ملی مس شیلی از سال آینده رشد خود را آغاز خواهد کرد:

ماکسیمو پاچکو رئیس هیات مدیره شرکت ملی مس شیلی در جلسه کمیسیون معدن مجلس نمایندگان شرکت و گزارش عملکرد شرکت تحت ریاست خود را ارایه نمود. به گفته آقای پاچکو طی نه ماه گذشته از ژانویه تا سپتامبر شاخص مالی این شرکت به 3 میلیارد و 237 میلیون دلار آمریکا بالغ گردید که  نسبت به مدت مشابه سال گذشته 26 درصد کاهش نشان می دهد.

در این مدت تولید شرکت  به 976 هزار تن رسید که به معنای کاهش 9 درصدی نسبت به مدت مشابه در سال 2022 است.

پاچکو تاخیر در اصلاح ساختاری و قوانین تولید را دلیل این کاهش دانست ولی تاکید کرد که شرکت ملی مس شیلی از سال آینده رشد تولید خود را از سر خواهد گرفت.

وی همچنین تصریح کرد که هزینه‌های شرکت از سال 2022 به دلیل تورم و افزایش هزینه‌های عملیاتی 29 درصد افزایش یافته است.

به گفته آقای پاچکو علیرغم مشکلات شرکت ملی مس شیلی روزانه 12 میلیون دلار سود نصیب کشور می‌کند.

ناترازی‌های اقتصادی شیلی اصلاح شده است:

به گزارش صندوق بین المللی پول در 21 نوامبر ناترازی‌های اقتصادی شیلی که از دوران بحران کرونا انباشته شده بود، اصلاح شده و فعالیت های اقتصادی نشانه‌هایی از ثبات را در نیمه دوم سالجاری نشان داده است.

پیش بینی می‌شود تولید ناخالص داخلی شیلی در سال 2024 بین 1 ممیز 5 تا 2 درصد رشد نموده و نرخ تورم نیز پایان سال جاری به 4 یا 4 ممیز 5 درصد کاهش یابد.

طبق تحلیل صندوق بین المللی پول، اقتصاد شیلی پس از بحران کرونا بیش از حد انتظار بهبود یافت. در سال 2021 اقتصاد شیلی رشد تاریخی 11 ممیز 7 درصد را به ثبت رساند و در سال 2022 این رقم به  2 ممیز 4 درصد کاهش یافت. اقتصاد شیلی در سال جاری 2023 یا رشد نخواهد داشت یا با رشد منفی مواجه خواهد بود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما