معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۱/۲۱- ۱۰:۴۱

اخبار اقتصادی شیلی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی و بازرگانی شیلی در هفته سوم فروردین ماه 1403، مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل می‌باشد:

اقتصاد شیلی در سال جاری بین 2 تا 3 درصد رشد خواهد داشت

در حالیکه گزارش تهیه شده از سوی بانک مرکزی شیلی در دسامبر سال گذشته برای سال 2024 رشد اقتصادی 1 ممیز 25 تا 2 ممیز 25 درصد پیش بینی نموده بود آخرین گزارش بانک مرکزی در ماه آوریل سالجاری نشان می دهد که رشد اقتصادی شیلی در سالجاری بین 2 تا 3 درصد خواهد بود. نرخ تورم سالیانه به 3 ممیز 8 درصد خواهد رسید که بیشتر از رقم پیش بینی شده قبلی ( 3 ممیز 2 درصد) است. افزایش تورم عمدتا به دلیل کاهش ارزش پزو پول ملی شیلی در برابر دلار امریکا و افزایش قیمت نفت است.

تداوم کمبود آب در منطقه بیوبیو

وزارت کشاورزی شیلی،  اعتبار اظهارنامه کمبود آب را برای کل منطقه بیو بیو تمدید کرد. این امر با توجه به وضعیت پیچیده ای است که در سال های اخیر این منطقه را تحت تاثیر قرار داده است. بر اساس پیش‌بینی اداره هواشناسی شیلی، در ماه‌های آینده در مناطق مرکزی و جنوب کشور بارندگی کمتر از حد نرمال خواهد بود. همچنین به احتمال زیاد در زمستان نیز میزان بارندگی کاهش خواهد یافت. تمدید اعتبار اظهار نامه کمبود آب موجب تسریع در کمک رسانی و ارایه مشاوره به کشاورزان منطقه بیوبیو می‌گردد. تمدید این اظهارنامه به درخواست شهرداران شهرهای مختلف بیوبیو صورت گرفت و قرار است که وزیر کشاورزی به زودی از منطقه بازدید بعمل آورد.

مازاد تجاری شیلی در ماه مارس

به گزارش بانک مرکزی،  شیلی در ماه مارس 1 میلیارد و 770 میلیون دلار مازاد تجاری به ثبت رساند. در این ماه  ارزش صادرات مس، اصلی ترین صادرات این کشور، 5 ممیز 5 درصد کاهش یافت و به 4 میلیارد و 87 میلیون دلار رسید. شیلی با میانگین تولید سالانه 6 میلیون تن، 28 درصد از تولید مس جهان را به خود اختصاص داده است. معدن 15 درصد از تولید ناخالص داخلی شیلی  را تشکیل داده و موتور اصلی اقتصاد ملی است.

 در ماه مارس مجموع صادرات به 7 میلیارد و 952 میلیون دلار بالغ شد که نسبت به ماه مشابه سال گذشته 13 ممیز 6 درصد کاهش نشان می دهد. در همین حال، واردات به 6 میلیارد و 182 میلیون دلار رسید که نسبت به مدت مشابه سال 2023 حدود 10 ممیز 1 درصد کاهش نشان می دهد.

صادرات خدمات در سه ماهه اول سالجاری

صادرات خدمات شیلی در سه ماه اول سال به 674 میلیون دلار آمریکا رسیده است که عمدتا مربوط به تعمیر و نگهداری هواپیما و خدمات میزبانی وب سایت ها و ایمیل ها است. این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل در سال 2023 افزایش 42 ممیز 7  درصد  رشد نشان می دهد. تجزیه و تحلیل ارقام نشان می دهد  صادرات "تعمیر و نگهداری هواپیما، هلیکوپتر و سایر تجهیزات هوایی" 110 میلیون دلار آمریکا، "میزبانی وب سایت ها و ایمیل"  62 ممیز 6 میلیون دلار ، "پشتیبانی فنی" در محاسبات و انفورماتیک61 ممیز 2 میلیون دلار ،" طراحی و توسعه برنامه‌های کاربردی فناوری اطلاعات" 43 ممیز 3 میلیون دلار، «مشاوره فناوری اطلاعات" 28 ممیز 6 میلیون دلار بوده است که 44 درصد صادرات خدمات را شامل می‌شود. سایر خدمات عبارتند از: «طراحی نرم‌افزار اصلی»، «مهندسی تأسیسات معدنی استخراج مس»، «فیلمبرداری تجاری»، «تحقیق و توسعه در شیمی و زیست‌شناسی» و «فیلمبرداری با استفاده از تکنیک های انیمیشن.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما