معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۰۷- ۱۷:۳۳

اخبار اقتصادی شیلی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی و بازرگانی شیلی در هفته اول خرداد 1403، مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل می‌باشد.

سفر خارجی رئیس جمهور شیلی برای جذب سرمایه‌های خارجی

آقای بوریچ رئیس جمهور شیلی گفت که به یاد دارد در زمان رئیس جمهور اسبق ادواردو فری هشت ساله بود و او زیاد به کشورهای خارجی برای جذب سرمایه‌های خارجی و انعقاد موافقتنامه‌های تجارت آزاد سفر می‌کرد. در آن زمان مسافرت نوعی تعطیلات محسوب می‌شد ولی امروزه ما شاهد نتایج این سفرها  و ادغام اقتصاد شیلی در اقتصاد جهانی هستیم. رئیس جمهور شیلی در همین رابطه از تصمیم خود برای سفر به آلمان، سوئد، فرانسه و سوئیس از 9 الی 18 ژوئن خبر داد.  در این سفر بیش از 40 تن از وزرا، نمایندگان کنگره و صاحبان صنایع و روسای اتحادیه‌های تجاری و صنعتی رئیس جمهور را همراهی خواهند کرد. هدف این سفرها جذب سرمایه‌های خارجی بویژه در زمینه‌های انرژی پاک، لیتیوم و فناوری‌های نوین است. همچنین سفر به هند و امارات متحده عربی و اندونزی نیز در دستورکار است. در سفر به امارات متحده عربی، سفارت شیلی در این کشور رسما افتتاح خواهد شد. هند با بیشترین جمعیت جهان و اندونزی چهارمین کشور پر جمعیت جهان کشورهای مهمی هستند که شیلی در صدد توسعه روابط اقتصادی با آنان است.

کاهش نرخ بهره توسط بانک مرکزی شیلی

به دنبال کاهش تورم در شیلی بانک مرکزی شیلی نرخ بهره را به توصیه گروه سیاست پولی نیم درصد کاهش داد و به 6 درصد رساند. انتظار می رود که با کاهش نرخ بهره، فعالیت های اقتصادی و سرمایه گذاری تشدید شده و اقتصاد شیلی در سال جاری به رشدی بیشتر از 2 درصد برسد. این هفتمین کاهش متوالی در نرخ بهره توسط بانک مرکزی شیلی است.

افزایش تولید ناخالص داخلی شیلی در سه ماهه اول سالجاری

طبق آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی شیلی تولید ناخالص داخلی در سه ماهه اول سال جاری 2024 حدود 2 ممیز 3 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است. این رقم نشان می دهد که اقتصاد شیلی دوران رکود را پشت سر گذاشته و وارد دوران رشد اقتصادی شده است. انتظار می رود که با کاهش نرخ بهره، رشد اقتصادی در شیلی شتاب بیشتری بگیرد.ماریو مارسل وزیر خزانه داری شیلی : خروج سرمایه از شیلی کاهش یافته و اقتصاد در سال جاری از رشد بیشتری برخوردار خواهد شد. ماریو مارسل وزیر خزانه داری شیلی طی گزارش حساب عمومی خزانه داری اعلام نمود: " پیش‌بینی رشد اقتصادی برای سال جاری  2 ممیز 7 درصد است. افزایش قیمت بین المللی مس دلیل اصلی پیش بینی افزایش رشد اقتصادی است. یکی از چالش های اصلی اقتصاد در سال جاری تثبیت بدهی عمومی در حدود 40 درصد تولید ناخالص داخلی و پیشبرد 21 پروژه مهم اقتصادی است. در سال 2023 فرآیند تعدیل اقتصاد تکمیل شده و حرکت به سمت عادی سازی فعالیت های اقتصادی و کاهش تورم تسریع گردید. سرمایه گذاری مستقیم خارجی در شیلی افزایش و خروج سرمایه  در سال 2023 کاهش یافت. با وجود کاهش درآمد دولت، هزینه‌های عمومی 100 درصد اجرا شد. این هدف در سایه  سیاست ریاضتی دولت محقق شد".

افزایش سرمایه گذاری مستقیم خارجی در شیلی در دو ماهه اول سالجاری:

سرمایه گذاری مستقیم خارجی در شیلی در دو ماهه اول سال جاری 2024 به 3 میلیارد و 580 میلیون دلار بالغ گردید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 28 درصد افزایش نشان می دهد. 2 میلیارد و 701 میلیون دلار از این رقم مربوط به سرمایه گذاری سود انباشته شرکتهای خارجی سرمایه گذار در شیلی است. سال 2023 با 21 میلیارد دلار شاهد بیشترین رقم سرمایه گذاری از سال 2015 بود. افزایش سرمایه گذاری خارجی در دو ماهه اول نشان می دهد که روند افزایش سرمایه گذاری خارجی در شیلی همچنان ادامه دارد. شیلی هفتمین مجمع بین المللی سرمایه گذاری را  از 15 لغایت 17 ماه مه برگزار خواهد کرد که در آن بیش از صد سرمایه‌گذار خارجی در زمینه‌های زیرساخت‌های فناوری و دیجیتال، ذخیره‌سازی انرژی و صنعت لیتیوم حضور خواهند داشت. یکی از دلایل افزایش سرمایه گذاری در شیلی، برگزاری تورها و نمایشگاه جذب سرمایه‌های خارجی در کشورهای خارجی و داخل شیلی از سوی سازمان جذب سرمایه خارجی شیلی موسوم به اینوست این چیله است.

کاهش نرخ بیکاری در شیلی:

به گزارش موسسه ملی آمار شیلی نرخ بیکاری در سه ماهه فوریه تا آوریل 2024 حدود 8 ممیز 5 درصد بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 2 دهم درصد کاهش نشان می دهد. نرخ بیکاری در متروپل سانتیاگو در این مدت با کاهش 4 دهم درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به 9 ممیز 2 درصد رسید.

تاسیس شرکت مشترک استخراج لیتیوم:

شرکت ملی مس شیلی موسوم به کودلکو و  شرکت معدنی ام اس کیو (بخش خصوصی) موافقتنامه تاسیس یک شرکت مشترک برای تولید لیتیوم از نمکزارهای آتاکاما را امضا نمودند. این موافقتنامه در چارچوب مشارکت بخش دولتی و خصوصی در بهره برداری از منابع لیتیوم شیلی است. این شرکت بهره برداری از منابع لیتیوم آتاکاما را از سال 2025 تا 2060 برعهده خواهد داشت. 51 درصد سهام این شرکت از متعلق به شرکت ملی مس و 49 درصد متعلق به شرکت معدنی ام اس کیو خواهد بود. هدف این شرکت دستیابی به تولید 300 هزار تن کربنات لیتیوم تا سال 2060 است. تا 31 دسامبر 2030 مدیریت کل این شرکت بر عهده شرکت معدنی ام اس کیو خواهد بود . بدین ترتیب دولت به توافق قبلی با این شرکت احترام گذاشته و آن را معتبر می‌شناسد. از اول ژانویه 2031 هیات مدیره شرکت از 7 عضو تشکیل خواهد شد که اکثریت آن با شرکت ملی مس خواهد بود. از این تاریخ به بعد مدیریت این شرکت بر عهده شرکت ملی مس خواهد بود.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما