معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۱/۲۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۵

اخبار اقتصادی شیلی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی و بازرگانی شیلی در نیمه اول فروردین ماه 1403، مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل می‌باشد:

تعطیلی بیش از 300 شرکت کوچک و متوسط

اتحادیه صنایع کوچک و متوسط اعلام نمود که در نتیجه تعطیل شدن کارخانه فولاد هواچیپاتو نزدیک به 300 شرکت کوچک و متوسط تعطیل خواهند شد که بخاطر آن 12 هزار نفر بیکار می‌گردند. به گفته سخنگوی اتحادیه، مسئولیت این امر بر عهده دولت است که نمی خواهد با افزایش تعرفه بر محصولادت فولادی چین ، مانع دامپینگ گردد. به گفته وی، تصمیم کمیسیون ضد تحریف بر اعمال تعرفه 15 درصدی بر واردات محصولات فولادی از چین کافی نبوده و این تعرفه نمی‌تواند مانع نجات کارخانه فولاد هواچیپاتو گردد.

وزیر خزانه داری اعمال هزینه‌های اضافی بر واردات فولاد چین را رد کرد

بدنبال تعطیلی کارخانه فولاد هواچیپاتو و تایید کمیسیون ضد تحریف شیلی مبنی بر دامپینگ محصولات فولادی چین و درخواست برای افزایش تعرفه‌های وارداتی، وزیر خزانه داری شیلی اعمال تعرفه‌های 50 درصدی که از سوی تولیدکنندگان محصولات فولادی شیلی درخواست شده است را رد نمود. وی تاکید کرد که اعمال این میزان تعرفه با تمامی استانداردهای بین المللی ناسازگار است و اتخاذ چنین سیاستی می‌تواند موجب تحریم هایی گردد که به کل اقتصاد آسیب می رساند. آقای مارسل وزیر خرانه داری تاکید کرد که شیلی عضو سازمان تجارت جهانی است و قوانین دامپینگ در این سازمان مشخص است. شیلی می‌تواند بصورت موقت تعرفه بر محصولات فولادی چین را افزایش دهد تا ارزیابی قطعی طی چند ماه آینده صورت گیرد. به گفته وی این نکته باید مورد توجه قرار گیرد که اینجا هدف ، حمایت از یک یا دو شرکت تولید کننده محصولات فولادی نیست بلکه جلوگیری از دامپینگ است. این اقدام نیز می‌بایست طبق استانداردها و مقررات در چارچوب نهادهای موجود صورت گیرد.

استراتژی لیتیوم شیلی

طبق جزئیات منتشره پیرامون استراتژی لیتیوم شیلی، دو نمکزار لیتیوم آتاکاما و ماریکونگا در کنترل دولت خواهند بود. سرمایه گذاری بخش خصوصی در این دو نمکزار نمی‌تواند از 49 درصد سهام فراتر رود.  26 نمکزار توسط بخش خصوصی داخلی و خارجی مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت. این نمکزارها حدود 18 درصد ذخایر لیتیوم شیلی را تشکیل می دهند. دولت الزامی‌برای سرمایه گذاری در این ذخایر لیتیوم ندارد. دو نمکزار پدرنالس و آندینوس نیز از طریق مشارکت بخش دولتی  و بخش خصوصی مورد بهره برداری قرار خواهندگرفت. دولت در 38 نمکزار نیز اجازه بهره برداری نخواهد داد. طبق جزئیات اعلام شده سهم دولت در بهره برداری از سطح نمکزارها حدود 49 درصد خواهد بود. شیلی دارای بزرگترین ذخایر لیتیوم جهان است.  36 درصد از ذخایر لیتیوم جهان در شیلی است.  شیلی پس از استرالیا دومین تولیدکننده بزرگ لیتیوم در جهان است، تولید لیتیوم در آرژانتین می‌تواند در سال های آینده از میزان تولید در شیلی پیشی بگیرد. بر اساس گزارش بانک مرکزی در سال 2022 شیلی حدود 6 میلیارد و 877 میلیون دلار کربنات لیتیوم صادر کرده است.

نرخ بیکاری در شیلی کاهش نشان نمی دهد

طبق آمار منتشره از سوی موسسه ملی آمار شیلی نرخ بیکاری در سه ماهه دسامبر 2023 تا فوریه 2024 هیچ کاهشی نشان نداده و در سطح 8 و نیم درصد باقی مانده است. در این مدت، افزایش نیروی کار حدود 3 ممیز 2 درصد بوده است در حالیکه افزایش اشتغال تنها 3 ممیز 1 درصد است. نرخ بیکاری در متروپل سانتیاگو در این مدت نیز 9 ممیز 3 درصد بوده است که صرفا 4 دهم درصد کاهش نشان می دهد. در همین حال میزان جمعیت شاغل در متروپل سانتیاگو 2 ممیز 2 درصد رشد نشان می دهد که این افزایش بخاطر افزایش تعداد شاغلین در بخش های تجارت و آموزش است.

هجوم آرژانتینی‌ها برای خرید از شیلی

به دنبال تورم شدید در آرژانتین مردم این کشور برای خرید به شیلی می آیند. روزانه بیش از ده هزار نفر در تعطیلات آخر هفته برای خرید از مرز با شیلی عبور کرده و وارد این کشور می‌شوند. به دلیل تورم بالا، مردم آرژانتین ترجیح می دهند که برای خرید مایحتاج روزانه، پوشاک و لوازم برقی به شیلی بیایند. هر چند برای خرید این محصولات باید عوارض گمرکی پرداخت شود ولی همچنان خرید از شیلی مقرون به صرفه تر است.

شاخص فعالیت اقتصادی شیلی در ماه فوریه

طبق اعلام بانک مرکزی شیلی شاخص فعالیت اقتصادی در ماه فوریه 4 و نیم درصد رشد نشان می دهد. این رقم بالاتر از حد انتظار بوده است. در ماه فوریه فعالیت های اقتصادی در تمامی‌بخش های تولیدی، خدمات و معدن رشد نشان می دهد.  آقای مارسل وزیر خزانه داری شیلی با مثبت ارزیابی کردن افرایش فعالیت های اقتصادی کشور در ماه فوریه تاکبد که اقتصاد شیلی مشکلات را پشت سر گذاشته و وارد مرحله توسعه اقتصادی شده است. وی اضافه کرد که دولت بزودی طرحی را برای تشدید فعالیت های اقتصادی بویژه در بخش ساخت و ساز به کنگره ارایه خواهد داد.

مذاکره با 97 شرکت از کشورهای مختلف برای سرمایه

کارلا فلورس، رئیس اینوست چیله ( سازمان جذب سرمایه خارجی) اعلام نمود که آقای بوریچ رئیس جمهور در ملاقات های خارجی بر اهمیت لیتیوم تاکید کرده و از شرکتهای خارجی برای سرمایه گذاری در ذخایر لیتیوم شیلی دعوت بعمل می آورد.  شیلی تاکنون با 97 شرکت از 12 کشور مختلف از جمله چین، کره، ژاپن، فرانسه، کانادا، آلمان، استرالیا و ایالات متحده برای سرمایه گذاری گفتگو کرده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما