معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۰۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۰

اخبار اقتصادی شیلی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی و بازرگانی شیلی در هفته اول اردیبهشت ماه 1403، مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل می‌باشد:

ملاقات رئیس جمهور شیلی با فرماندار سیچوان

آقای بوریچ رئیس جمهور شیلی در کاخ ریاست جمهوری با آقای هوانگ کیانگ فرماندار سیچوان چین در 19 آوریل ملاقات نمود. در این ملاقات که وزیر خارجه و معاون اقتصادی وزیر امور خارجه شرکت داشتند توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری میان شیلی و استان سیچوان مورد تبادل نظر قرار گرفت. این دیدار در پاسخ به دیدار آقای بوریچ در سال گذشته از چین و استان سیچوان صورت گرفت.  استان سیچوان پنجمین اقتصاد استانی چین است که بیشترین سرمایه گذاری در شیلی را دارا است. استان سیچوان بیش از صد میلیون نفر جمعیت دارد و خواستار افزایش سرمایه گذاری در شیلی است.

شناسایی حساب بانکی خارجی مالیات دهندگان شیلیایی

طبق اعلام سرویس درآمد داخلی شیلی 153314 حساب بانکی خارجی مالیات دهندگان شیلیایی عمدتا در کشورهای سوئیس، لوکزامبورگ، جزایر کیمن، برمودا، ایرلند، لیختن اشتاین، باهاما، اسپانیا، آلمان و کانادا شناسایی شده است. مجموع سپرده‌ها در این حساب ها به 32 میلیارد و  579 میلیون دلار بالغ می‌گردد. تمرکز این شناسایی بر 676 مودی مالیاتی شامل 538 فرد حقیقی و 138 فرد حقوقی است. 70 درصد سپرده  ها به این مودیان تعلق دارد. این اطلاعات بر اساس همکاری مودیان مالیاتی و سازمان‌های مالیاتی به دست آمده است. توضیح اینکه طبق استاندارد گزارش‌دهی، اداره‌های مالیاتی، اطلاعات را از مؤسسات مالی دریافت کرده و آن را با سایر کشورها مبادله می‌کنند. این استاندارد به سازمان‌های مالیاتی شیلی اجازه می دهد تا به صورت دوره ای اطلاعات مربوط به تمام سرمایه‌هایی را که مالیات دهندگان شیلیایی در خارج از کشور نگهداری می‌کنند، داشته باشند. هدف از این همکاری‌ها، جلوگیری از مالیات مضاعف، فرار مالیاتی و تقویت تعقیب کیفری فرار مالیاتی است.

تصمیم هیات مدیره کارخانه هواچیپاتو برای از سرگیری تولید

پس از تصمیم کمیسیون ضد تحریف شیلی برای اعمال تعرفه 24 ممیز 9 درصدی بر واردات میله‌های فولادی و تعرفه 33 ممیز 5 درصدی بر واردات گلوله‌های فولادی از چین به مدت شش ماه، هیات مدیره کارخانه فولاد هواچیپاتو تشکیل جلسه داد و تصمیم قبلی خود برای تعطیل کردن این واحد تولیدی را تغییر و تصمیم به ادامه تولید گرفت. فرماندار بیوبیو، وزیر اقتصاد و اتحادیه‌های کارگری از این تصمیم هیات مدیره هواچیپاتو استقبال نموده و تاکید کردند که با توجه به ایجاد 22 هزار شغل مستقیم و غیر مستقیم توسط این واحد تولیدی، ادامه فعالیت این کارخانه خبر خوبی برای اقتصاد شیلی و منطقه بیوبیو است.

اتحادیه فولاد آمریکای لاتین از کشورهای امریکای لاتین درخواست نمود که مانع دامپینگ فولاد چین شوند

به گفته اتحادیه فولاد امریکای لاتین،  چین تولید فولاد خود را 639 درصد افزایش داده با قیمت و کیفیت پایین و عدم کنترل زیست محیطی یک میلیون و چهارصد هزار شغل در امریکای لاتین را مورد تهدید قرار می دهد. این اتحادیه از همه دولت های امریکای لاتین درخواست نمود که با افزایش تعرفه‌های وارداتی مانع دامپینگ محصولات فولادی چین شوند زیرا واحدهای تولیدی فولاد در امریکای لاتین توان رقابت با محصولات فولادی ارزان و بی کیفیت چین را ندارند. آلخاندرو واگنر، مدیر اجرایی اتحادیه به نمونه مکزیک اشاره کرد که با هدف رقابتی کردن بازار داخلی و مقابله با دامپینگ چین، بر این محصول 25 درصد تعرفه اعمال نموده است.

افزایش تولید مس در شیلی

طبق اعلام کمیسیون مس شیلی، تولید مس شیلی در سالجاری 5 درصد رشد کرده  به 5 میلیون و 510 هزار تن خواهد رسید. تولید مس در سال آینده با 6 درصد رشد به رقم بی سابقه 5 میلیون و 840 هزار تن خواهد رسید. شیلی در سال 2023 حدود 24 درصد از تولید جهانی مس جهانی را به خود اختصاص داد. این رقم در سالجاری به 24 ممیز 5 درصد می رسد که شیلی را همچنان در صدر فهرست کشورهای تولید کننده مس قرار می دهد.

دولت شیلی امیدوار است تا 12 پروژه هیدروژن سبز را قبل از 2025 نهایی کند

وزرای خزانه داری و انرژی، برنامه اقدام هیدروژن سبز 2030-2023 را به رئیس جمهور ارائه نمودند. به گفته آقای مارسل، وزیر خزانه داری اکنون بیش از 50 پروژه هیدروژن سبز توسط شرکت ها در حال مطالعه است، اما این مطالعات می‌بایست به سرمایه گذاری تبدیل شوند. دولت در نظر دارد که تا پایان دوره این دولت در سال 2025 حدود 10 تا 12 پروژه را نهایی کند و سرمایه گذاری‌های لازم صورت پذیرد. شیلی با 4200 کیلومتر خط ساحلی، شرایط مطلوبی برای تولید هیدروژن سبز دارد. موقعیت جغرافیایی مناسب، شرایط آب و هوایی و تولید رقابتی انرژی خورشیدی و بادی که برای دستیابی به این منبع ضروری است، شیلی را به عنوان یکی از کشورهای پیشرو در صنعت انرژی هیدروژن سبز تبدیل کرده است. در ماه ژوئن گذشته، دولت صندوقی را با سرمایه  یک میلیارد دلار  جهت توسعه هیدروژن سبز از طریق سرمایه گذاری بخش خصوصی تاسیس نمود. با نهادهای بین المللی مانند بانک جهانی،  بانک توسعه بین آمریکایی ، بانک توسعه آمریکای لاتین و کارائیب و آژانس همکاری آلمان نیز برای تامین مالی پروژه‌های هیدروژن سبز در شیلی توافقاتی حاصل شده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما