معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۱۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۳

اخبار اقتصادی شیلی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی و بازرگانی شیلی در هفته دوم اردیبهشت ماه 1403، مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل می‌باشد:

هجوم خودروهای چینی به بازار آمریکای لاتین

صنعت خودروسازی چین در سال‌های اخیر رکورددار صادرات بوده است و در بین همه بازارها، آمریکای لاتین جایگاه ویژه و کلیدی دارد. سیل محصولات چینی همه چیز را از فولاد گرفته تا فناوری و همچنین وسایل نقلیه فراگرفته است. بنادر شیلی نیز پر است از کالاهای مختلف چینی. چین در سال 2023 رکورد صادرات خودرو را به نام خود ثبت کرد. در این سال تقریباً 5 میلیون دستگاه خودرو صادر شد که بیش از دو برابر صادرات سال 2022 است. شیلی یکی از کشورهای امریکای لاتین است که بیشترین خود رو چینی را دارد. سهم خودروهای چینی در بازار شیلی در سال 2022 حدود 33 ممیز 5 درصد بود که در سال 2023 به 28 ممیز 4 درصد کاهش یافت. صنعت خودرو چین سال ها اسپانسر تیم فوتبال دانشگاه کاتولیک شیلی بوده که یکی از سه تیم بزرگ فوتبال شیلی است. یکی دیگر از کشورهایی که در سطح آمریکای لاتین در صنعت خودرو چین اهمیت دارد برزیل است. کارخانه‌های خودروسازی چین در این کشور سرمایه گذاری‌های بزرگی انجام داده اند. آرژانتین تنها بازاری است که خودرو چینی نتوانسته به آن نفوذ کند. سهم خودروهای چینی در بازار آرژانتین حدود نیم درصد است.

شیلی و امارات متحده عربی مذاکرات موافقنامه اقتصادی-تجاری را نهایی کردند

آقای احمد الزیودی وزیر بازرگانی امارات متحده عربی که برگزاری چهارمین و آخرین دور از مذاکرات مربوط به امضای موافقتنامه مشارکت جامع اقتصادی به سانتیاگو سفر نموده بود در 24 آوریل با خانم سانهوزا معاون اقتصادی وزیر امور خارجه شیلی در خصوص جزئیات این موافقتنامه به توافق رسید و بدین ترتیب این موافقتنامه برای امضای مقامات طرفین آماده شد. این اولین موافقتنامه اقتصادی- تجاری شیلی با یک کشور آسیای غربی است. آقای احمد الزیودی تاکید کرد که این اولین موافقتنامه اقتصادی تجاری امارات است که بندی را به توانمند سازی اقتصادی زنان اختصاص داده است. انتظار می رود که در اواخر سال جاری آقای بوریچ به امارات سفر نموده و در خلال این سفر، موافقتنامه مذکور به امضا برسد. در سال 2023، تجارت بین دو کشور حدود 260 میلیون دلار بود. از سال 2018 تا به امروز، مبادلات با امارات متحده عربی با نرخ متوسط سالانه 6 درصد رشد داشته است. امارات متحده عربی چهل و هفتمین شریک تجاری شیلی است. امارات پس از عربستان سعودی دومین شریک تجاری شیلی در آسیای غربی است.

افزایش تولیدات صنعتی در ماه مارس

طبق گزارش موسسه ملی آمار شیلی تولید صنعتی در شیلی در ماه مارس 2024 نسبت به مدت مشابه سال قبل 7 دهم درصد افزایش یافته است. اکنون با کنترل تورم که در سال گذشته به 3 ممیز 9 درصد بالغ گردید چالش اصلی اقتصاد شیلی افرایش تولید و رشد اقتصادی است.  بانک مرکزی و سازمان‌های بین‌المللی مختلف تخمین می‌زنند که اقتصاد شیلی در سال 2024 حدود 2 درصد رشد خواهد کرد. در همین حال گزارش شده است که نرخ بیکاری در شیلی در سه ماهه ژانویه تا مارس 2024 به 8 ممیز 7 درصد رسیده است که نشان دهنده کاهش 1 دهم درصدی در نرخ بیکاری در سطح کشور است. نرخ بیکاری در متروپل سانتیاگو نیز با کاهش نیم دهم درصدی به 9 ممیز 6 درصد رسید. وزیر خزانه داری شیلی با اشاره با کاهش هرچند ناچیز در نرخ بیکاری تاکید کرد که این امر نشان می دهد اقتصاد در مسیر درستی قرار دارد و در دوران ریاست جمهوری آقای بوریچ 500 هزار شغل ایجاد شده است.

سازمان توسعه و همکاری اقتصادی پیش بینی رشد شیلی را افزایش داد

سازمان توسعه و همکاری اقتصادی (OECD)  پیش بینی خود از رشد تولید ناخالص داخلی شیلی در سال جاری 2024 را  نیم درصد افزایش و به 2 ممیز 3 درصد رساند. برای سال 2025 نیز رشد اقتصادی 2 ممیز 1 درصد برای شیلی پیش بینی می‌شود.  از نظر OECD کاهش تورم و افزایش دستمزدها موجب افزایش تقاضا و مصرف گردیده و به میزان فعالیت های اقتصادی خواهد افزود. همچنین پیش بینی شده است که کاهش نرخ تورم، تداوم داشته و تا اواسط 2025 به هدف 3 درصد خواهد رسید. از سوی دیگر رکود اقتصادی در چین می‌تواند به تقاضا برای مواد معدنی و صادرات شیلی آسیب وارد آورد. در بخش دیگری از گزارش آمده است که مالیات به عنوان درصدی از تولید ناخالص ملی در شیلی نسبتا پایین است و لازم است برنامه دولت برای اصلاح سیستم مالیاتی و دریافت 2 ممیز 7 درصد تولید ناخالص داخلی بعنوان مالیات  مورد حمایت قرار گیرد.

برنامه عمل هیدروژن سبز

آقای بوریچ در روز دوم ماه می طی مراسمی در کاخ ریاست جمهوری با حضور مقامات عالیرتبه کشور " برنامه عمل هیدروژن سبز" را ارایه نمود. این برنامه شامل 81 اقدام است که در 18 ردیف کاری تعریف شده است و در دو مرحله اجرا می‌شود. مرحله اول بین سال های 2023 و 2026 است که در آن  شرایطی که امکان توسعه صنعت را با تعریف استانداردهای زیست محیطی و اجتماعی فراهم می‌کند،ایجاد می‌شود. مرحله دوم از سال 2026 تا  2030 خواهد بود. این مرحله شامل برنامه ریزی سرزمینی، تدوین مقررات، مشارکت شهروندان و آماده سازی سرمایه انسانی برای توسعه صنعت هیدروژن سبز است.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما