معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۴/۰۷- ۱۶:۱۴

اخبار اقتصادی شیلی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی و بازرگانی شیلی در هفته اول تیر ماه 1403، مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل می‌باشد.

به گزارش آنکتاد شیلی مقصد مهم سرمایه گذای خارجی است

گزارش سالانه تجارت و توسعه سازمان ملل متحد، شیلی را به عنوان یکی از کشورهای آمریکای جنوبی که در آن سرمایه گذاری مستقیم خارجی در سال 2023 بیشترین رشد را داشته و یکی از مقاصد مهم سرمایه گذاری خارجی است، معرفی کرده است. برزیل و شیلی از مهمترین مقاصد سرمایه گذاری خارجی در امریکای لاتین بوده و مجموع کل سرمایه گذاری خارجی در امریکای لاتین در سال 2023 به 193 میلیارد دلار بالغ گردید. طبق گزارش آنکتاد با توجه به شتابی که صنعت استخراج مواد معدنی برای گذار از انرژی فسیلی به انرژی پاک در شیلی گرفته شده است این کشور مقصد مهمی‌برای سرمایه گذاری در زمینه پروژه هیدروژن سبز و انرژی خورشیدی و بادی است.  شیلی در سال 2023 با 21 میلیارد دلار شاهد بیشترین رقم سرمایه گذاری از سال 2015 بود.

رشد اقتصادی شیلی در سالجاری بیش از ارقام پیش بینی قبلی است

بانک مرکزی شیلی اعلام نمود که فعالیت های اقتصادی در شیلی به مسیر رشد بازگشته و با افزایش تقاضا رشد اقتصادی در سالجاری بیش از حد انتظار خواهد بود. به پیش بینی بانک مرکزی رشد اقتصادی شیلی در سالجاری از 2 ممیز 25 تا 3 درصد خواهد بود و روند کاهش نرخ تورم ادامه خواهد یافت و نرخ تورم سالانه د ر2024 به کمی‌بیش از 4 درصد خواهد رسید.

شیلی و مکزیک مذاکرات  نوسازی موافقنامه تجارت آزاد را به پایان رساندند

شیلی و مکزیک مذاکرات نوسازی موافقنامه تجارت آزاد را پس از 25 سال از اجرایی شدن، به پایان رساندند. دو کشور با صدور بیانیه ای اعلام کردند که نوسازی موافقتنامه تجارت آزاد میان دو کشور  شامل دو فصل جدید جنسیت و تجارت ؛ شرکت‌های خرد، کوچک و متوسط است. فصل جنسیت و تجارت به دنبال ترویج «توانمندسازی اقتصادی» زنان از طریق مشارکت آنها در تجارت خارجی است. فصل شرکتهای خرد، کوچک و متوسط نیز به دنبال پیوند زدن این شرکت ها به زنجیره ارزش جهانی و منطقه ای و تجارت دوجانبه است. توضیح اینکه حجم تجارت دوجانبه در طول 25 سال گذشته در اثر موافقتنامه تجارت آزاد سالانه 3 ممیز 9 درصد را به ثبت رسانده است. حجم تجارت دو جانبه در سال 2023 به 3 ممیز 435 میلیارد دلار رسید. صادرات شیلی به مکزیک از 500 میلیون دلار در سال 1998 به 1 میلیارد و 751 میلیون دلار و واردات از مکزیک نیز از 847 میلیون دلار در سال 1998 به 1میلیارد و 684 میلیون دلار در سال 2023 رسید. مکزیک مقصد اصلی صادرات کودهای معدنی، کنسرو میوه، مقوای چند لایه، تخته چوب، پنیر گودا، سیر تازه و کپسول های انفجاری برای استخراج معادن است.

موسسه مودی رتبه اعتباری شیلی را حفظ کرد

موسسه رتبه بندی اعتباری مودی رتبه اعتباری شیلی را با توجه به چشم انداز ثبات اقتصادی این کشور در سطح آ دو حفظ نمود. به گزارش این موسسه تلاش های دولت برای ارتقای سرمایه گذاری و بهره وری در بخش های معدنی و غیر معدنی و همچنین مدیریت مالی به تثبیت رشد بلند مدت اقصادی کمک نموده و انتظار می رود که این روند ادامه داشته باشد. آقای مارسل وزیر خزانه داری شیلی ضمن استقبال از این گزارش بر توانایی دولت برای مدیریت مالی و توقف رشد بدهی‌ها تاکید نمود. به گفته وی حفظ رتبه اعتباری شیلی نشان می دهد که اقتصاد شیلی نقاط قوت خود را حفظ نموده و فرصت های جدیدی برای رشد پیدا کرده است. لذا شیلی از این فرصت برای ایفای نقش خود در توسعه انرژی‌های پاک، مس و لیتیوم بهره خواهد برد.

افزایش ورود گردشگران آرژانتینی به شیلی

 شیلی در پنج ماه اول سالجاری پذیرای بیش از دو میلیون و صد هزار گردشگر خارجی بوده است. این رقم نسبت به سال 2019 یا شیوع کرونا، 4 درصد کاهش دارد ولی نشان می دهد که صنعت گردشگری شیلی در حال خروج از رکود است. اتباع آرژانتین عمدتا بخاطر کاهش ارزش پول ملی خود و افزایش تورم برای خرید به شیلی می آیند. در ماه مه 2024، ورود گردشگران آرژانتینی حدود 102 درصد نسبت به ماه مه سال گذشته افزایش داشته است که به دلیل افزایش تورم در آن کشور است. درهمین حال ورود گردشگران خارجی  در ماه مه سالجاری از برزیل، امریکا، کلمبیا و مکزیک نسبت به ماه  مه 2019 به ترتیب حدود 17، 9، 15 و 21 درصد افزایش داشته است. ورود گردشگران ونزوئلایی از کاهش چشمگیری برخوردار بوده است. زیرا اغلب آنها در دوران قبل از کرونا با روادید گردشگری با هدف اقامت در شیلی به این کشور وارد شده اند و اکنون صدور روادید برای اتباع ونزوئلایی به سهولت دوران قبل از کرونا نیست. تعداد ورود گردشگران ونزوئلایی در ماه مه 2024 نسبت به ماه مه 2019 حدود 95 درصد کاهش نشان می دهد.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما