معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۱۴- ۱۵:۰۲

اخبار اقتصادی شیلی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی و بازرگانی شیلی در هفته دوم خرداد ماه 1403، مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل می‌باشد.

دیدار معاون سیاسی وزیر خارجه شیلی از ژاپن

خانم گلوریا فوئنته معاون سیاسی وزیر امور خارجه شیلی که به توکیو سفر نموده بود در روز دوشنبه 3 جون با مدیر کل امریکای لاتین وزارت امور خارجه ژاپن دهمین دوره رایزنی سیاسی میان دو کشور را برگزار نمود. دراین رایزنی روابط دوجانبه و فرصت‌های موجود همکاری در موضوعاتی مانند تغییرات آب و هوایی، بلایای طبیعی، همکاری‌های فضایی، دریایی و برابری جنسیتی مورد تبادل نظر قرار گرفت. با توجه به سیاست خارجی فمینیستی شیلی همکاری دو کشور در مسایل برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان مورد تاکید قرار گرفت.  خانم فوئنته در دومین روز حضور خود در توکیو در سمینار «سیاست خارجی فمینیستی و دستور کار زنان، صلح و امنیت: همگرایی در واکنش به بلایا از منظر جنسیتی» در دانشگاه سازمان ملل سخنرانی نمود و سپس با رئیس گروه دوستی پارلمانی ژاپن و آمریکای لاتین دیدار کرد. وی همچنین از رصدخانه ملی نجوم ژاپن (نائوج) بازدید کرد و با مقامات این موسسه در خصوص همکاری دوجانبه گفتگو نمود.  انریکه اوفریل مدیر اجرایی آژانس همکاری‌های توسعه بین‌المللی شیلی که در این سفر حضور داشت با معاون رئیس آژانس همکاری‌های بین‌المللی ژاپن، یادداشت تفاهم سه ساله ای  را برای ایجاد مکانیسم های مشترک کاری امضا نمودند. هدف یادداشت تفاهم فوق تقویت همکاری‌ها در زمینه‌های پیشگیری از بلایای طبیعی، محیط زیست، کشاورزی، آبزی پروری و بهداشت در چارچوب تحقق اهداف توسعه پایدار امریکای لاتین و دریای کارائیب است. ژاپن در حال حاضر چهارمین شریک تجاری شیلی است. در سه ماهه اول سال 2024، مبادلات تجاری دو کشور به 2 میلیارد و 763 میلیون دلار بالغ گردیده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 11 درصد رشد نشان می دهد.

برگزاری چهارمین کمیسیون اداری موافقتنامه تجارت آزاد میان شیلی و اروگوئه

چهارمین کمیسیون موافقتنامه تجارت آزاد میان شیلی و اروگوئه در روز 27 ماه مه در سانتیاگو برگزار گردید. موافقتنامه تجارت آزاد شیلی و اروگوئه پس از تصویب مجالس دو کشور در سال 2018 لازم الاجرا شد. در سال گذشته حجم روابط تجاری دوکشور به  500 میلیون دلار رسید که نسبت به رقم 385 میلیون دلار در  زمان لازم الاجرا شدن موافقتنامه افزایش محسوسی نشان می دهد. در این کمیسیون تمامی ابعاد روابط اقتصادی و تجاری دو جانبه از جمله صنایع کوچک و متوسط، جنسیت و تجارت، جنبه‌های نظارتی تجارت، زنجیره‌های ارزش جهانی، محیط زیست، حمل و نقل و رژیم مبدا مورد گفتگو و تبادل نظر قرارگرفت. برجسته شدن دیدگاه جنسیتی و نقش زنان در تجارت میان دو کشور از ویژگی‌های مهم این کمیسیون بود.

نارضایتی چین از اعمال تعرفه ضد دامپینگ بر محصولات فولادی

پس از تصمیم کمیسیون ضد تحریف شیلی برای اعمال تعرفه 24 ممیز 9 درصدی بر واردات میله‌های فولادی و تعرفه 33 ممیز 5 درصدی بر واردات گلوله‌های فولادی از چین به مدت شش ماه، آقای چینگبائو سفیر چین در شیلی در کمیسیون اقتصادی سنا حضور یافته و اعمال تعرفه‌های اضافی بر واردات محصولات فولادی از کشورش را ناعادلانه خواند و خواستار توقف اجرای این تصمیم گردید. سفیر چین گفت که تولیدات کارخانه فولاد هواچیپاتو که به اتهام دامپینگ محصولات فولادی با مشکل مواجه شده است فقط 10 درصد بازار محصولات فولادی شیلی را تشکیل می دهد و زیان این شرکت بخاطر استفاده از فناوری‌های منسوخ و نه دامپینگ کالاهای چینی است. وی اضافه نمود :"مقصر دانستن چین برای مشکلات داخلی برخی شرکت‌های شیلیایی فاقد پایه‌های واقعی بوده به حل چالش‌های داخلی آنها کمکی نمی‌کند. اعمال تعرفه ضد دامپینگ علیه محصولات فولادی چین، نقض توافق رهبران دو کشور برای تجارت آزاد است" .

رئیس کنفدراسیون تولید و تجارت شیلی خواستار رفع نگرانی چین شد

پس از اظهارات سفیر چین در سنای شیلی در خصوص اعمال تعرفه‌های ضد دامپینگ بر محصولات فولادی چین، ریکاردو میوس رئیس کنفدراسیون تولید و تجارت شیلی از وزات خارجه شیلی خواست تا با سفیر چین وارد گفتگو شده و راه حل دیپلماتیکی برای حل مشکل طرح شده از سوی چین پیدا کند. وی ابراز نگرانی نمود که در صورت عدم رفع نگرانی سفیر چین، احتمالا  صادرات گیلاس شیلی به چین دچار مشکل خواهد شد. از نوامبر 2023 تا مارس 2024، صادرات گیلاس شیلی به چین با 16 درصد رشد به  2 ممیز 26 میلیارد دلار رسید. 95 درصد صادرات گیلاس شیلی به چین است. در واکنش دفتر ارتباطات وزارت امور خارجه شیلی پاسخ داد: " اعمال تعرفه‌های اضافی بر محصولات فولادی چین تصمیم کمیسیون ضد تحریف است که یک نهاد تخصصی است. این تصمیم بر اساس استدلال های فنی و بر منطبق بر سیاست های دولت است".

افزایش فعالیت اقتصادی در ماه آوریل

 طبق گزارش بانک مرکزی شیلی شاخص فعالیت اقتصادی ماهانه در ماه آوریل 2024 نسبت به ماه مشابه سال قبل 3.5 درصد رشد داشته است که مطابق با انتظار بازار است. این افزایش با این واقعیت همراه بود که این ماه سه روز کاری بیشتر مدت مشابه سال گذشته به ثبت رساند. در ماه آوریل فعالیت تجاری 6 ممیز 4 درصد و خدمات 2 ممیز 9 درصد رشد ثبت کردند. از سوی دیگر تولیدات معدنی 2 ممیز 4 درصد کاهش نشان داد.

تاسیس موسسه ملی تحقیقات و فناوری لیتیوم و نمکزار

دولت شیلی اعلام نمود که در ماه جون سالجاری موسسه ملی تحقیقات و فناوری لیتیوم و نمکزار را تاسیس و این موسسه تا پایان سالجاری عملیاتی خواهد شد. این اقدام پس از تصویب قرارداد بین شرکت ملی مس و شرکت معدنی ام اس کیو (بخش خصوصی) برای تاسیس یک شرکت مشترک برای تولید لیتیوم از نمکزارهای آتاکاما صورت می‌پذیرد. شیلی تلاش دارد که خود را به عنوان یکی از تولیدکنندگان بزرگ لیتیوم جهان تبدیل کرده و بازار لیتیوم جهان را به کنترل خود درآورد. توضیح اینکه نتایج مربوط به غلظت لیتیوم  در نکزارهای آتاکاما بسیار رضابت بخش است و نشان می دهد که تولید لیتبوم از این نمکزارها به یکی از پروژه‌های بزرگ جهان تبدیل خواهد شد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما