معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۲۱- ۱۷:۳۰

اخبار اقتصادی شیلی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی و بازرگانی شیلی در هفته سوم اردیبهشت ماه 1403، مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل می‌باشد.

مازاد تجاری شیلی در ماه آوریل 2024

به گزارش بانک مرکزی، شیلی در ماه آوریل مازاد تجاری به میزان 1 میلیارد و 868 میلیون دلار ثبت کرده است. در این ماه شیلی 8 میلیارد و 413 میلیارد دلار صادرات داشت که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 15 درصد رشد نشان می دهد. ارزش صادرات مس با 25 درصد افزایش به 4 میلیارد و 186 میلیون دلار رسید. شیلی با میانگین تولید سالانه 6 میلیون تن، 28 درصد از تولید جهانی مس را به خود اختصاص می دهد. تولیدات معدنی موتور اصلی اقتصاد شیلی است. در ماه آوریل واردات نیز به 6 میلیارد و 543 میلیون دلار بالغ گردید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 1 ممیز 6 درصد رشد نشان می دهد. شاخص ماهانه فعالیت اقتصادی که 90 درصد کالاها و خدمات کشور را گرد هم می‌آورد و پیش‌بینی تولید ناخالص داخلی محسوب می‌شود، در مارس گذشته 8 دهم درصد افزایش یافت که افزایش متوسطی ارزیابی می‌شود.

افزایش نرخ بیکاری خارجیان در شیلی

بر اساس آخرین گزارش تهیه شده توسط مؤسسه ملی آمار شیلی، نرخ بیکاری خارجیان در شیلی در سه ماهه ژانویه تا مارس 2024 به 7 ممیز 7 درصد رسیده است که در دوازده ماه گذشته 4 دهم درصد افزایش نشان می دهد. نیروی کار خارجی 3 درصد از نیروی کار در شیلی را تشکیل می دهد. نرخ اشتغال غیررسمی جمعیت خارجی با افزایش 1 ممیز 4 درصدی به 32 ممیز 3 درصد رسیده است.

استفاده شرکت ملی مس شیلی از انرژی‌های تجدید پذیر

شرکت ملی مس شیلی که بزرگترین تولید کننده مس جهان است با شرکت انرژی فرانسوی انرژی قراردادی را امضا نموده است که تا پایان دهه جاری در سال 2030 استفاده از انرژی فسیلی را کاملا متوقف و بطور کامل از انرژی‌های تجدید پذیر و پاک در فرآیندهای تولیدی استفاده نماید. همچنین شرکت ملی مس شیلی تا پایان سال 2026 حدود 85 درصد عملیات تولیدی را بر اساس انرژی تجدید پذیر انجام خواهد داد. این اقدام در چارچوب استراتژی گذار از انرژی فسیلی به انرژی‌های پاک و تجدید پذیر است. در شیلی تولید مس در سال 1971 توسط سالوادور آلنده ملی شد. شرکت ملی مس اکنون حدود 62000 نفر را به طور مستقیم و غیرمستقیم در  استخدام دارد و درآمد سالیانه آن حدود 40 میلیارد دلار است. تولیدات معدنی با 6 میلیون تن تقریباً 15 درصد از تولید  ناخالص شیلی را تشکیل می دهد.

دولت اقدام قانونی علیه دو شرکت لینده و ایندورا را بررسی خواهد کرد

به دنبال گزارشات منتشره شده پیرامون تبانی دو شرکت لینده و ایندورا در دوران کرونا در خصوص اکسیژن، آقای بوریچ رئیس جمهور شیلی، وزیر بهداشت را مامور بررسی اقامه دعوا علیه این دو شرکت نمود. رئیس جمهور شیلی این تبانی را مذموم توصیف نمود و خاطرنشان کرد که به عنوان دولت نمی‌تواند این نوع رفتارها را بپذیرد زیرا تبانی در امور بهداشتی، سلامت مردم را به خطر می اندازد بویژه در زمانیکه مردم بیشترین نیاز را به اکسیژن داشتند. طبق اطلاعات منتشره این دو شرکت در سالهای 2019 و 2021 به توافقی در جلوگیری از اختلاف میان خود و  تقسیم بازار به توافق رسیده بودند که  بر خلاف مقررات رقابت در بازار آزاد است.

افتتاح اولین جایگاه سوخت آرامکو در سانتیاگو

پس از خرید صد در صد سهام شرکت اسمکس دیستربیوشن توسط آرامکو عربستان سعودی در اواسط سپتامبر 2023، اولین پمپ بنزین پتروبرس در سانتیاگو در 14 ماه مه  به آرامکو  تغییر نام داد. مراسم افتتاح اولین جایگاه سوخت آرامکو در سانتیاگو توسط یاسر مفتی، معاون اجرایی محصولات و مشتریان آرامکو و کارلوس لارین، مدیرعامل اسمکس دیستربیوشن برگزار شد. توضیح اینکه اسمکس شیلی شامل ایستگاه‌های خدمات، عملیات فرودگاهی، جایگاه‌های توزیع سوخت پمپ بنزین در سراسر شیلی به نام پتروبرس و کارخانه ترکیب روان‌کننده است. این به معنای ورود یکی از بزرگترین شرکت های جهان به شیلی است. آرامکو سومین شرکت بزرگ جهان است. این معامله به آرامکو اجازه می دهد تا فروش نفت پالایش شده خود را در شیلی به فروش برساند و تجارت خرده فروشی خود در سطح بین المللی را افزایش دهد. طبق برنامه طراحی شده در 24 ماه آینده، اسامی‌بیش از 300 جایگاه سوخت و 170 فروشگاه داخل این جایگاه‌ها در سراسر شیلی که به نام پتروبرس است به آرامکو تغییر خواهد یافت.

تاسیس پردیس استارتاپ در مرکز سانتیاگو

آقای بوریچ رئیس جمهور شیلی تاسیس پردیس استارتاپ بعنوان شهر شرکت های فناوری در مرکز سانتیاگو به وسعت 3850 متر مربع با سرمایه گذاری 11 میلیون دلاری را اعلام نمود. این پردیس مرکزی برای همکاری شرکتهای فناوری بخش خصوصی و دولتی جهت تقویت اکوسیستم، توسعه تحقیقات کاربردی، فناوری‌ها و نوآوری در بخش‌های تولیدی برای ارتقاء تنوع اقتصادی و کمک به توسعه اقتصادی شیلی خواهد بود. دولت شیلی در نظر دارد که با تاسیس پردیس کارآفرینی فناورانه از استارت‌آپ‌ها حمایت نموده و ارتباط آنها با صنعت را تقویت کرده و الگویی برای سایر کشورهای آمریکای لاتین باشد. پیش‌بینی می‌شود که در پنج سال اول تاسیس این مرکز  از 200 استارت‌آپ با پتانسیل رشد بالا حمایت بعمل آمده و صادرات آنها افزایش یابد.

حجم تجارت شیلی در چهار ماه اول 024:

حجم تجارت خارجی شیلی در 4 ماه  اول سالجاری به 60 میلیارد و 220 میلیون دلار بالغ گردید. از این میزان 33 میلیارد و 62 میلیون دلار صادرات و 27 میلیارد و 158 میلیون دلار واردات بوده است. طبق آمار منتشره طی ماه‌های ژانویه تا آوریل 2024 صادرات میوه تازه شیلی به 4 میلیارد و 212 میلیون دلار بالغ گردید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 13 درصد رشد نشان می دهد. صادرات میوه تازه عمدتا شامل گیلاس، انگور، زغال اخته و آلو بوده است. فروش مواد غذایی شامل میوه‌های منجمد و کنسرو ماهی نیز به 4 میلیارد و 186 میلیون دلار بالغ گردید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 1 ممیز 6 درصد افزایش نشان می دهد. صادرات محصولات سنتی شامل مس و خمیر کاغذ نیز در چهار ماهه اول سال 2024 به 17 میلیارد و 704 میلیون دلار رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 4 ممیز 1 درصد افزایش نشان می دهد. در این مدت صادرات خدمات به 898 میلیون دلار رسید که افزایش 34 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته را به ثبت می رساند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما