معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۲/۲۸- ۱۰:۳۵

اخبار اقتصادی شیلی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی و بازرگانی شیلی در هفته چهارم اسفند ماه 1402، مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل می‌باشد:

تور آسیایی جذب سرمایه گذاری خارجی شیلی

تور جذب سرمایه گذاری خارجی شیلی مرکب از اینوست چیله و وزارت فواید عمومی، تور آسیایی خود شامل ژاپن و کره جنوبی را به پایان برد. در این تور برنامه شیلی برای جذب سرمایه گذاری خارجی از این دو کشور در 43 پروژه به مبلغ 17 ممیز 6 میلیارد دلار را برای سالهای 2024 الی 2028 ارایه گردید. توضیح اینکه اکنون اینوست چیله بیش از 49 پروژه از شرکت های آسیایی را در بخش های مختلف مدیریت می‌کند که مجموعاً سرمایه گذاری‌های خارجی در این پروژه‌ها به بیش از 5 ممیز 6 میلیارد دلار آمریکا بالغ می‌گردد. هیات شیلیایی در این تور با بیش از 30 شرکت ژاپنی و کره جنوبی ملاقات و جزئیات پروژه‌های ارایه شده را تشریح نمود. توضیح اینکه در ماه ژانویه سال جاری 2024 میزان سرمایه گذاری خارجی جذب شده در  شیلی به 1 میلیارد و 939 میلیون دلار بالغ گردید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 17 ممیز 8 درصد رشد نشان می دهد.

بحران فولاد در شیلی

بدنبال تعطیلی کارخانه فولاد هواچیپاتو به دلیل زیان دهی  که میلگردهای ساختمانی تولید می‌کرد، کمیسیون ضد تحریف شیلی خواستار افزایش تعرفه برای محصولات چینی شد. طبق گزارش این کمیسیون دلایل کافی برای  وجود دامپینگ محصولات فولادی چین در بازار شیلی وجود دارد و لازم است که دولت با افزایش تعرفه‌های وارداتی ، از دامپینگ محصولات فولادی چینی ممانعت بعمل آورد. توضیح اینکه زیان دهی کارخانه فولاد هواچیپاتو از سال 2009 آغاز شد و اکنون به بیش از یک میلیارد دلار بالغ می‌گردد. محصولات این شرکت حدود 40 درصد گرانتر از محصولات مشابه چینی بود. مقامات و کارگران این شرکت از دولت خواسته بودند که تعرفه 25 درصدی بر واردات محصولات فولادی چینی وضع نماید که با تایید دولت مواجه نشد.

افزایش قیمت بین المللی مس

با افزایش 5 درصدی ارزش مس در بازار بین المللی ، ارزش پزو پول ملی شیلی در برابر دلار تقویت شد و هر دلار امریکا از 980 پزو به 940 پزو رسید . اکنون ارزش مس بر حسب پوند در بازار بین المللی به 4 ممیز 4 صدم دلار افزایش یافته است که به دلیل کاهش تولید در چین است. کاهش تولید در شیلی که از بزرگترین تولید کنندگان مس جهان است نیز از دلایل افزایش قیمت جهانی مس است. شیلی در  سال گذشته حدود 5 ممیز 25 میلیون تن مس تولید کرد که بدترین عملکرد در 20 سال گذشته است. با اینحال تحلیگران باقی ماندن قیمت مس بالای 4 دلار در هر پوند در میان مدت و بلند مدت را دور از انتظار می دانند.

اقتصاد شیلی در سال گذشته 2 صدم درصد رشد نمود

برخلاف پیش بینی‌های قبلی مبنی بر رشد صفر درصدی اقتصاد شیلی در سال 2023 ، ارقام منتشره از سوی بانک مرکزی نشان می دهد که اقتصاد شیلی در سال گذشته 2 صدم درصد رشد داشته است. سال گذشته به دلیل مشکلات اقتصادی ،تقاضای داخلی 4 ممیز 2 درصد و مصرف خانوار  5.2 درصد کاهش یافت که نشان دهنده کاهش هزینه برای کالاهای بادوام و تا حدی کالاهای بادوام است. صفر نشدن رشد اقتصادی شیلی در سال گذشته عمدتا به دلیل افزایش فعالیت های حمل و نقل و خدمات شخصی در سه ماهه آخر سال گذشته است.

سال 2024 سال رونق گرفتن اقتصاد شیلی است

پس از اعلام ارقام تعدیل شده رشد اقتصادی شیلی در سال گذشته که نشان داد اقتصاد شیلی دچار رشد منفی و یا صفر درصد نشده و از رشد 2صدم درصدی نیز برخوردار شده است، آقای بوریچ رئیس جمهور اطمینان داد که در سال جاری فعالیت های اقتصادی در شیلی رونق خواهد گرفت. وی تاکید کرد که سال گذشته علیرغم مشکلات فراوان، اقتصاد شیلی از رشد برخوردار شد و اعتقاد عمیق داریم که در سال جاری رشد پایدار اقتصادی بازیابی شده و اقتصاد از رکود خارج خواهد شد. بانک مرکزی در آخرین گزارش سیاست پولی خود برآورد کرده است که تولید ناخالص داخلی شیلی در سالجاری بین 1 ممیز 25 و 2 ممیز 25 درصد رشد نشان خواهد داد.  بانک جهانی نیز رشد 1 ممیز 8 درصدی را در سال 2024 برای اقتصاد شیلی پیش بینی کرده است. اقتصاد شیلی پس از کرونا در سال 2021 رشد تاریخی 11ممیز 7 درصد را نشان داد. اما رشد در سال 2022 به 2 ممیز 4 درصد کاهش یافت. کمک های مالی برای کاهش تأثیر بحران کرونا و همچنین چندین دور برداشت از صندوق های بازنشستگی، موجب تورم شدید در شیلی شد که در آگوست 2022 به حداکثر تاریخی خود به 14 ممیز 1 درصد رسید.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما