معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۰/۲۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۷۷

راه‌اندازی صرافی ملی ارزهای دیجیتال در اندونزی

اندونزی قرار است در سال 2023 به عنوان بخشی از یک طرح اصلاحات مالی، صرافی ارز دیجیتال (کریپتو) راه اندازی کند. این اقدام پس از تصویب لایحه توسعه و تقویت بخش مالی توسط مجلس نمایندگان اندونزی در 15 دسامبر صورت گرفت که هدف آن تبدیل شدن به مرجع قانونی اولیه در بخش خدمات مالی است.

اندونزی علیرغم محتاط بودن نسبت به رقابت ارزهای دیجیتال با روپیه - تنها ارز قانونی در کشور - از ارزهای دیجیتال حمایت کرده است. قانونی که اخیراً تصویب شده است، ارزهای دیجیتال و سایر دارایی‌های دیجیتال را به عنوان اوراق بهادار مالی تحت نظارت طبقه‌بندی می‌کند و بانک مرکزی کاغذ سفیدی را منتشر کرده است که ارز دیجیتال خود را مشخص می‌کند.

در اندونزی، استفاده از ارزهای رمزنگاری شده به عنوان نوعی پرداخت - هم توسط قوانین محلی و هم قوانین اسلامی ممنوع است - که توسط حدود 87 درصد از جمعیت 273 میلیونی این کشور پذیرفته شده است. با این حال، این کشور دارایی‌های رمزنگاری شده را به عنوان کالا طبقه بندی می‌کند و آنها را در گروه کالاهایی مانند طلا یا غلات قرار می دهد.

در حال حاضر، دارایی‌های دیجیتال توسط آژانس تنظیم مقررات معاملات آتی کالا (Bappebti)، که در اندونزی به نام باپبتی شناخته می‌شود، تنظیم می‌شود. قدرت نظارتی بر ارزهای دیجیتال تا سال 2024 به سازمان خدمات مالی (FSA) واگذار خواهد شد و صرافی اندونزی تا آن زمان عملیاتی خواهد شد.

اندونزی از سال 2017 یک ممنوعیت کلی برای پرداخت های رمزنگاری اعمال کرد، در حالی که تجارت دارایی‌های دیجیتال تا حد زیادی در این کشور قانونی باقی مانده است. بازار ارزهای رمزنگاری شده اندونزی به طور مداوم در حال رشد است و سرمایه گذاران جدید با وجود بازار نزولی در سال 2022، پول خود را افزایش می دهند. بر اساس داده‌ها، این کشور در یازده ماه اول سال 2022، 16 میلیون سرمایه‌گذار در ارزهای دیجیتال ثبت کرده است. این یک افزایش بیشتر از 11.2 میلیون در پایان سال 2021 است. در سال 2022، ارزش معاملات از 859 تریلیون روپیه ثبت شده در سال 2021 به 300 تریلیون روپیه (به ارزش 25.8 میلیارد دلار) کاهش یافت.

علاوه بر این، تعداد مبادلات رمزنگاری و پایگاه کاربران اندونزی در دو سال گذشته به سرعت افزایش یافته است. Indodax، یک صرافی پیشرو در رمزارزها، در سال 2022 به 5 میلیون کاربر رسید که بیش از 100٪ نسبت به سال 2021 افزایش یافته است. استفاده از برنامه‌های کاربردی تلفن همراه، با افزایش استفاده از اینترنت در اندونزی، ممکن است به رشد سریع پایگاه کاربران این شرکت ها کمک کرده باشد.

در سپتامبر 2022، رویترز گزارش داد که وزارت بازرگانی اندونزی قصد دارد قانون جدیدی را در مورد مبادلات دارایی‌های کریپتو وضع کند. قانون جدید مستلزم آن است که دو سوم از اعضای هیئت مدیره و کمیسیون‌های صرافی‌های کریپتو شهروند اندونزی باشند.

پری وارجیو، رئیس بانک مرکزی اندونزی در تویتی نوشت ؛ «آینده بانک مرکزی در یک دوراهی قرار دارد. نوآوری‌های دیجیتال نه تنها ممکن است سیستم بانکی را مختل کند، بلکه در مقیاسی فراگیرتر، اختلالات احتمالی در ارزهای رسمی و بانک مرکزی ناشی از ظهور استیبل کوین‌ها و دارایی‌های رمزنگاری بدون پشتوانه ایجاد می‌شود».

رئیس انجمن معامله‌گران دارایی‌های رمزنگاری اندونزی در واکنش به طرح مبادله ارزهای دیجیتال ارائه شده توسط آژانس تنظیم مقررات تجارت آتی کالا (Bappebti) واکنش مثبت داد. و گفت؛ در سطح جهانی، [صرافی دارایی‌های کریپتو] تضمین نمی‌کند که قیمت‌ها را افزایش دهد، اما از منظر تجارت در اندونزی، اعتماد ایجاد می‌کند و سرمایه‌گذاران جدید را جذب می‌کند. ما در مورد آن خوشبین هستیم.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما