معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۸/۲۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۰۳

قیمت سوخت در نیوزیلند و چالش های پیش رو

طبق نظرسنجی مرکز تحقیقات خبرگزاری نیوزهاب، نیوزیلندی‌ها خواهان تمدید کاهش مالیات بر سوخت هستند اما این کاهش مالیات منجر به افزایش هزینه‌های دولت می‌شود که مخاطراتی را برای اقتصاد نیوزلند به همراه دارد.

طبق نظرسنجی مرکز تحقیقات خبرگزاری نیوزهاب، نیوزیلندی‌ها خواهان تمدید کاهش مالیات بر سوخت هستند. کارشناسان نیز هشدار می دهند که شوک های قیمتی بزرگی در راه است. بر اساس مطالعات اقتصادی، سال 2023 در نیوزیلند، سالی همراه با رکود خواهد بود و حوزه‌های مختلف اقتصادی زندگی مردم را در بر خواهد گرفت. خانم جاسیندا آردرن نیز در آخرین سخنرانی خود در کنفرانس سالانه حزب متبوع خود در ماه جاری، به این موضوع اشاره کرد و گفت که باید خودمان را برای سالی سخت آماده کنیم. یکی از مهمترین بخش هایی شامل تورم خواهند شد، حامل های انرژی هستند.

برای کمک به هزینه‌های زندگی اتباع نیوزیلند، دولت این کشور قبلاً 25 سنت از هر لیتر بنزین را شامل کاهش مالیاتی کرده بود که در ژانویه سال 2023 منقضی می‌شود. اما آخرین نظرسنجی نشان می‌دهد که شهروندان به شدت خواهان کاهش مالیات هستند. اغلب مردم قیمت کنونی بنزین را بالا دانسته و از دولت می خواهند قیمت بنزین را شامل کاهش مالیاتی کند.

طبق روال کنونی، قیمت ها از ژانویه پیش رو با 25 سنت در هر لیتر افزایش رو به رو خواهد شد. در همین مورد خانم جاسیندا آردرن، نخست وزیر نیوزیلند گفته است که ما هنوز تصمیمی در مورد اینکه در پایان ژانویه چه اتفاقی خواهد افتاد، نگرفته ایم. چرا که ما می‌خواهیم این کار را نزدیک‌تر به زمان پایان قانونی آن انجام دهیم تا درباره مواردی مانند قیمت انرژی مطالعه بیشتری داشته باشیم.

طبق آخرین نظرسنجی مرکز تحقیقات نیوز هاب،  از جامعه آماری پرسیده شد که: آیا دولت باید کاهش مالیات سوخت را پس از ژانویه تمدید کند؟

81  درصد قاطعانه گفتند بله، کاهش مالیات باید ادامه داشته باشد.  12 درصد پاسخ دهندگان مخالف تمدید کاهش مالیاتی 25 سنت در هر لیتر بودند و 5.9 درصد نیز نظری نداشتند.

 

کاهش مالیاتی که منجر به پرداخت کمتر نیوزیلندی‌ها در پمپ بنزین می‌شود،  برای دولت 31 میلیون دلار در هفته هزینه دارد. اگر قرار بود کاهش مالیات از پایان ژانویه تا نوامبر تمدید شود، زمانی که نخست وزیر به احتمال برگزاری انتخابات اشاره کرد، ممکن است 1.3 میلیارد دلار دیگر برای دولت هزینه داشته باشد. این تقریباً معادل هزینه سه سال پلیس راه نیوزیلند است.

کارشناسان عقیده دارند رسیدن به سوخت ارزان‌تر می‌تواند چالش های زیادی را در پی داشته باشد. تری کالینز، مشاور سیاستگذاری اصلی در  انجمن خودرو نیوزیلند(AA)در این ارتباط می‌گوید: ما نمی خواهیم هزینه‌ها با شرایط فعلی افزایش یابد چرا که با شروع تحریم‌های بین‌المللی سوخت روسیه، شوک‌های بزرگی در قیمت ها به وجود آمده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما