معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۴/۱۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۶۸

سرمایه گذاری شرکت های نفتی انگلیس و مالزی در طرح های نفت و گاز اندونزی

شرکت بریتیش پترولیوم (BP) انگلیس و شرکت پتروناس مالزی بر اساس قراردادهای امضاء شده با وزارت انرژی و منابع معدنی اندونزی قرار است در سه بلوک نفتی این کشور در مناطق فراساحلی در شرق ایالت جاوه دست به اکتشافات نفت و گاز بزنند.

شرکت بریتیش پترولیوم (BP) انگلیس و شرکت پتروناس مالزی دو غول نفتی دنیا بر اساس قراردادهای امضاء شده با وزارت انرژی و منابع معدنی اندونزی قرار است در سه بلوک نفتی این کشور در مناطق فراساحلی شامل بلوک های  Agung I، Agung II و North Ketapang در شرق ایالت جاوه دست به اکتشافات نفت و گاز بزنند. واگذاری هر سه بلوک نفتی مذکور توسط دولت و از طریق دو مرحله مناقصه مستقیم  2021 انجام شد.

گروه ویژه نظارتی بالادستی نفت و گاز اندونزی (SKK Migas) وابسته به وزارت انرژی و منابع معدنی مبلغ قرارداد اشتراک تولید (PSC) را به ارزش 12.14 میلیون دلار اعلام نمود. آقای دوی سوئتجیپتو، رئیس SKK Migas طی بیانیه ای در این خصوص اعلام کرد:" با توجه به توانایی‌ها و تجربه BP و پتروناس به عنوان شرکت‌های نفتی بین‌المللی و تولید نفت و گاز رو به رشد در اندونزی، ما معتقدیم که این دو شرکت به طور پایدار در اندونزی سرمایه‌گذاری خواهند کرد و به تعهدات خود در زمینه‌های کاری عمل خواهند کرد. وی اضافه کرد که  با هر دو شرکت مذاکرات برای شروع فعالیت بلافاصله آغاز خواهد شد وهماهنگی‌های لازم دربخشهای مختلف انجام می‌گردد تا بتوان فوراً اکتشافات درمناطق کاری شروع شود."

آقای آریفین صریف وزیر انرژی و منابع معدنی و آقای توتوکا آریاجی، مدیر کل نفت و گاز این وزارتخانه که در مراسم امضای قرارداد حضور داشتند، وزیر در این مراسم اظهار داشت: " وزارت انرژی امیدوار است که امضای این قرارداد سرمایه‌گذاری در بخش نفت و گاز اندونزی را تشویق نماید.»

 طبق توافق بعمل آمده قراراست شرکت انگلیسی دربلوک های Agung I وAgung II فعال شود. تخمین زده شده است که این مناطق به ترتیب دارای 985 میلیارد فوت مکعب (BCF) و 16.7 تریلیون فوت مکعب گازطبیعی(TCF) ذخایرنفت وگاز قابل استحصال داشته باشند. درهمین حال، شرکت کاریگالی کتاپانگ  (وابسته به پتروناس ) در بلوک نفتی North Ketapang  فعال خواهد بود که طبق برآوردها این بلوک دارای 270 میلیون بشکه نفت و 1.5 تریلیون فوت مکعب گاز طبیعی را در خود داشته باشد.

آقای ردانی عبدالرحمن، معاون اکتشاف شرکت پتروناس، گفت :" امضای این قرارداد نشان دهنده پیشرفت این شرکت در هدف خود برای رفع نیازهای انرژی اندونزی است و همچنین پیشرفت بزرگی برای پتروناس در توسعه کسب و کار اصلی خود می‌باشد. وی ادامه داد که ما همیشه متعهد به حمایت از رشد آینده با به حداکثر رساندن دارایی‌های خود در جاوه شرقی خواهیم بود."

 آقای نادرزکی، رئیس منطقه آسیا و اقیانوسیه شرکت بریتیش پترولیوم(BP) نیز از حمایت مستمر دولت اندونزی از این شرکت که درمناطق دیگر اندونزی از جمله در پالایشگاه گازطبیعی(LNG ) تانگگوو دراستان پاپوآ وهمچنین بلوک نفتی  Andaman II در استان آچه  فعال است، ابراز قدردانی کرد. وی با اشاره به حضورBP  در بلوک‌های  Agung Iو Agung II دراستان جاوا شرقی ، گفت: "مایلیم از دولت اندونزی، به ویژه وزارت انرژی و منابع معدنی و SKK Migas، برای حمایت ها و مشارکت های استراتژیک که همچنان به ما ارائه می‌شود، تشکر کنیم."

کاهش تولید نفت و گاز اندونزی طی پنج سال گذشته

صنعت نفت و گاز اندونزی همچنان با چالش‌هایی مواجه است زیرا سرمایه‌گذاری و تولید نفت و گاز آماده فروش یا افزایش تولید آن در سه ماهه اول امسال کاملاً کمتر از هدف بودجه دولتی بود. براساس داده‌های گروه ویژه نظارتی بالادستی نفت و گاز (SKK Migas)، تولید نفت به 611,700 بشکه در روز رسید که 14.9 % کمتر از 703,000 بشکه نفت در روز سال گذشته است.درهمین حال، تولید روزانه گازنیز به 5,321 میلیون فوت مکعب کاهش یافت که 9 % کمتر ازهدف 5,800 میلیون مترمکعب سال گذشته است .

 طبق داده‌های  گروه ویژه نظارتی بالادستی نفت و گاز (SKK Migas)، دولت قصد دارد مبلغ  13.2 میلیارد دلاردربخش صنعت نفت و گاز تا سال 2025سرمایه گذاری نماید که بالغ بر 2.1 میلیارد دلاریا 16 درصد آن برای سالجاری درنظر گرفته شده است. رئیس گروه مذکور ازمهمترین دلایل کاهش تولید نفت و گاز در کشور را درسال گذشته شیوع ویروس کرونا (کووید-19) و تعطیلی برنامه ‌ریزی نشده در چندین میدان نفتی بوده است که شرکت بریتیش پترولیوم (BP) درآنها فعالیت داشت. وی گفت که در تلاش هستیم تا تعطیلی‌های برنامه‌ریزی نشده را کاهش دهیم، اما تا کنون موفق نشده ایم.

طبق داده‌های گروه مذکور تولید نفت اندونزی در پنج سال گذشته به کاهش خود ادامه داده است بطوریکه از حدود 1 میلیون بشکه در روز دردهه 1970 به میزان قابل توجهی کاهش و اکنون به حدود 700 هزار بشکه در روز رسیده است. این کاهش بیشتر به دلیل قدیمی‌بودن چاه‌ها و فقدان اکتشافات جدید است. داده‌های وزارت انرژی و منابع معدنی نشان می دهد که تولید از 831,000 بشکه درروز درسال 2016 به 708,000 بشکه در روز درسال 2020 کاهش یافته است. طبق داده‌های مذکور این کاهش ها ادامه خواهد داشت و به 300,000 بشکه در روز درسال 2030 و 119,000 بشکه در روز درسال 2040 خواهد رسید که به ترتیب 58 و 87 درصد نسبت به سال 2020 کاهش ثبت خواهد شد. با چنین وضعیتی و با تشدید کسری تولید نفت و گاز، ازسوی دیگر برنامه ملی انرژی عمومی‌کشور، افزایش شدید مصرف نفت و گاز را دردهه‌های آینده پیش بینی می‌کند. بطوریکه طبق داده‌های SKK Migas، مصرف نفت داخلی در سال 2050 به بیش از دو برابرفعلی یعنی  به 3.97 میلیون بشکه در روز میرسد و انتظار می رود مصرف گاز طبیعی نیز بیش از چهار برابر شده و به 26,000 میلیون فوت مکعب در روز برسد.

لازم به ذکر است دولت اندونزی از دو سال قبل  هدفگذاری خود را برای تولید در بخش بالادستی نفت ، افزایش تولید روزانه 1 میلیون بشکه نفت و 12,300 میلیون فوت مکعب گاز طبیعی تا سال2030 اعلام کرده است. با این حال، طبق داده‌های SKK Migas، در سال گذشته، تولید نفت اندونزی تنها به 660,000 بشکه در روز و 5501 میلیون ‌مترمکعب گاز رسید. داده‌های SKK Migas نشان می دهد که حفاری اکتشافی درسه ماهه اول سالجاری  به 12 درصد از 42 چاه هدف گذاری شده برای سال 2022 رسیده است.

بحران جنگ روسیه و اوکراین که موجب افزایش جهانی قیمت  نفت و گاز گردیده است گذشته از اینکه فرصت مناسبی را برای صادرات این دو محصول راهبردی برای اندونزی فراهم نموده است بلکه واردات نفت خام با قیمت های بسیار پایین تر از قیمت های جهانی از روسیه را برای شرکت نفت اندونزی(پرتامینا) فراهم نموده است .

کارشناسان و مقامات دست اندرکار در اندونزی معتقدند که تلاش های راهبردی برای جذب سرمایه گذاری در پروژه‌های اکتشافی  نفت و گاز و همچنین ایجاد تاسیسات جانبی برای کشور یک امر حیاتی می‌باشد و دولت باید نسبت به جذب سرمایه گذاری‌های خارجی و داخلی با ارئه مشوق های لازم اقدام اساسی نماید .

 دولت اندونزی متعهد است تا سال 2060 انتشار کربن ناشی از سوخت های فسیلی و گازهای گلخانه ای را طبق دستوالعمل  کنفوانسیون تغییرات آب و هوایی پاریس به صفر برساند و دستیابی به چنین هدفی با تغییر رویکرد به سوی استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و فاصله گرفتن از سوخت های فسیلی  امکان پذیر خواهد بود که این امر می‌تواند دولت اندونزی را در کاهش سرمایه گذاری در اکتشافات جدید نفت و گاز مردد نماید. اما در وضعیت فعلی سرمایه گذاری در این حوزه‌ها برای تامین نیاز داخلی و در چند دهه آینده برای صادرات خواهد بود .

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما