معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۴/۱۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۸۴

معادلات جدید بازار قیر نیوزیلند

تعطیلی تنها پالایشگاه نفت نیوزیلند، موجب خواهد شد تمام 190 هزار تن قیر مصرفی این کشور از طریق واردات تامین شود.

تعطیلی تنها پالایشگاه نفت نیوزیلند، صنعت راه سازی را که در حال حاضر تحت فشار شدیدی قرار دارد، با خطر رکود مواجه کرده است. با تعطیلی این پالایشگاه تمام 190 هزار تن قیر مصرفی این کشور از طریق واردات تامین خواهد شد. واردات این محصول و ورود بازیگران جدید به این عرصه چالش هایی را برای صنعت راه سازی نیوزیلند ایجاد خواهد کرد. ورود اداره حمل و نقل دولتی نیوزیلند به عرصه واردات قیر یکی از مسائل مهم این حوزه به شمار می رود که با انتقادات زیادی از سوی شرکت های خصوصی رو به رو شده است.

کارشناسان هشدار داده اند که کاهش تعداد واردکنندگان قیر به این معنی است که قیمت این محصول به طور فزاینده ای تحت تاثیر نوسانات عمومی در قیمت گذاری بین المللی قیر، نرخ ارز و هزینه‌های حمل و نقل قرار خواهد گرفت. هزینه‌های بالای راه سازی نیز  می‌تواند نرخ محصولات تابعه و به تبع آن مالیات ها را افزایش دهد. در این میان مناقشه اوکراین نیز در قیمت جهانی قیر اثر گذاشته است. قیمت قیر حتی قبل از شروع جنگ نیز در حال افزایش بود و در سال گذشته 38 درصد افزایش یافت و پیش بینی می‌شود در سال آینده 12 درصد دیگر و یا حتی بیشتر افزایش یابد.

در این میان پل پرندرگاست، مدیر ملی قیر شرکت زد انرژی گفت که این شرکت به مشتریان خود اعلام کرده  است که در 30 ژوئن سال آینده از بازار نیوزیلند خارج خواهد شد. پرندرگاست در بیانیه ای که صادر کرده است گفت: «تصمیم  زد انرژی برای خروج از بازار قیر مبتنی بر تصمیم قاطعی است که آژانس حمل و نقل  برای ورود به بازار قیر نیوزیلند گرفته است و اغلب نیازهای قیر نیوزیلند را این اداره دولتی از اول جولای 2023  وارد خواهد کرد. او ادامه داده است که مداخله در بازار توسط اداره حمل و نقل نیوزیلند که به موجب آن، قیر را تهیه، حمل و به مخازن منطقه ای توزیع می‌کنند، هیچ فرصت تجاری مناسبی برای ادامه مشارکت شرکت زد انرژی در بازار قیر نیوزیلند باقی نمی‌گذارد. زد انرژی در سال گذشته 120 میلیون لیتر قیر که حدود 70 درصد کل قیر راهسازی کشور است را تامین کرده که 94 درصد این قیر توسط  اداره حمل و نقل و شوراهای محلی استفاده شده است.

در ارتباط با موضوع واردات قیر و حواشی آن، کمیسیون بازرگانی دولت[1]، در پاسخ به این سوال که آیا به دلیل احتمال نگرانی‌های رقابتی در بازار قیر این کشور، نقشی ایفا خواهد کرد یا خیر؟ پاسخ داده است که در تغییرات نحوه واردات و توزیع قیر دخالتی نخواهد داشت.

[1] . https://comcom.govt.nz/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما