معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۱/۰۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۰۴

گزارش سالانه رئیس جمهور ونزوئلا به پارلمان

طبق قانون و عرف سیاسی ونزوئلا، رئیس جمهور بعنوان شخص اول کشور هر سال باید گزارش عملکرد سال قبل را در بازه زمانی 10 الی 15 ژانویه به مجلس نمایندگان ارائه نماید. در این راستا آقای نیکولاس مادورو رئیس جمهور با حضور در مجلس نمایندگان گزارش عملکرد سال 2021 را ارائه و در خصوص برنامه‌های آتی موارد مختلفی را مطرح نمود. اهم موارد اقتصادی، اجتماعی، انرژی و نفت و همکاری‌های بین المللی مطرح شده در سخنرانی به شرح ذیل می‌باشد:

اقتصادی:

- سال 2021 سال بازپروری اقتصادی، تنوع بخشی به بخش های تولیدی و رشد اقتصادی بود. بعد از 5 سال فشار، تحریم و رشد اقتصادی منفی، ما موفق شدیم با تجمیع نیروهای واقعی اقتصاد، به رشد اقتصادی برسیم و موتورهای محرکه اقتصاد را فعال کنیم. طبق آمارهای رسمی در سه ماهه آخر سال 2021 رشد 7.6 درصدی را تجربه نمودیم و در مجموع در سال 2021 بیش از 4 درصد رشد را ثبت نمودیم. برای سال جاری نیز بیش از 4 درصد رشد پیش بینی شده است.

- در صادرات، رشد 33 درصدی و در زمینه صادرات غیرنفتی، رشد 4.9 درصدی داشتیم. در زمینه سرمایه گذاری خارجی موفق شدیم نسبت به سال 2020، 1 درصد سرمایه گذاری خارجی بیشتری جذب کنیم.

- جهت ارتقاء اقتصاد دیجیتال، رشد 100 درصدی را برای سال 2021 برنامه ریزی کرده بودیم که 80 درصد آن محقق شد. این یک دستاورد بزرگ است. در مجموع 121 میلیون تراکنش بانکی صورت گرفت که نسبت به سال قبل رشد 65 درصدی را نشان می دهد.  

- در اکتبر سال گذشته 6 صفر از پول ملی برداشته شد و از بولیوار دیجیتالی رونمایی گردید. هدف ما تقویت پول ملی است و سایر ارزهای بین المللی در کنار پول ملی در مبادلات استفاده خواهد شد. بولیوار برند کشور ماست و هرگز کنار گذاشته نخواهد شد.

- خوشبختانه در سال 2021 جلوی ابرتورم گرفته شد و تورم ونزوئلا در دسامبر به کمترین میزان از سال 2015 به این طرف رسید. در 4 ماه آخر سال 2021 تورم تک رقمی داشتیم. در 5 ماه آخر سال نرخ ارز (دلار – بولیوار) به طور میانگین ماهانه 3 درصد رشد داشت (در 5 ماه نرخ ارز 15 درصد افزایش یافت). مجموع این شرایط ما را برای کنترل تورم و حفظ ارزش پول ملی در سال آینده امیدوار کرده است.

- تولید محصولات کشاورزی ما در سال گذشته افزایش پیدا کرد و در حال حاضر بخش عمده بسته معیشتی (کلاب) را محصولات داخلی تشکیل می دهد. قبل از مشکلات تحریم، بیش از 70 درصد کلاب را محصولات وارداتی تشکیل می دادند ولی به دلیل مشکلات موجود، تصمیم گرفتیم مواد غذایی و اقلام مورد نیاز در بسته‌های کلاب را خود تهیه کنیم و در حال حاضر 96 درصد بسته کلاب محصول ونزوئلاست.

- میزان مصرف خانواده‌ها در سال گذشته 4.9 درصد و مصرف دولتی 8.7 درصد افزایش یافت.

- سال 2021 سال افزایش تولید طلا، فعالیت های گردشگری، گسترده شدن بازار داخلی، کنترل تورم، دیجیتالی شدن اقتصاد، افزایش تولید نفت، افزایش تولیدات کشاورزی و در مجموع ایجاد رشد اقتصادی پس از چندین سال فشار و تحریم بود.

- بنوعی با تحریم دوگانه در کشور مواجه بودیم، تحریم خارجی که تکلیف مشخصی دارد ولی ما در داخل نیز با بوروکراسی شدید، برخی نفوذی‌ها، کارمندان غیرفعال، قوانین دست و پاگیر خود تحریمی داریم و این مسایل باید حتما برطرف گردند.

- سال 2022 سال ظهور کارآفرینان جدید در ونزوئلاست.  

اجتماعی:

- در سال گذشته حدود 76 درصد بودجه کشور صرف هزینه‌های اجتماعی گردید.

- آمار فقر شدید در حال حاضر 4 درصد می‌باشد و برای سال 2025 باید به صفر درصد برسد.

- نهضت بزرگ مسکن سازی در سال 2021 به 3 میلیون و 900 هزار واحد مسکن یعنی سالانه به طور میانیگن ساخت 500 هزار واحد مسکن بالغ گردید. این یک دستاوردی بزرگی برای انقلاب بولیواری است و تا 5 میلیون واحد باید ادامه پیدا کند.

- 84 درصد مجموع دانش آموزان در مدارس عمومی تحصیل می‌کنند و هیچ هزینه بابت تحصیل با کیفیت مناسب نمی‌پردازند. در کمتر کشوری چنین امکاناتی در اختیار دانش آموزان قرار می‌گیرد.

- در بخش خدمات عمومی نظیر آب، برق و گاز با مشکلات جدی مواجه هستیم و دلیل آن وابستگی فنی شدید به آمریکا، فرسودگی تاسیسات، عدم دسترسی به تجهیزات و خرابکاری می‌باشد. با همه معایبی که در حال حاضر بخش خدمات عمومی دارد؛ ولی ما از شروع انقلاب بولیواری، بهترین خدمات و آن هم تا حدودی رایگان به مردم خود ارائه نمودیم که در کمتر کشوری در منطقه شاهد آن هستیم. 

انرژی  و نفت:

- با توان داخلی تولید نفت را در سال 2021 به یک میلیون رساندیم و برای سال 2022 افزایش تولید به دو میلیون بشکه در روز هدفگذاری شده است.

- در توزیع و فروش بنزین مافیا شکل گرفته و مردم از این وضع ناراضی هستند. باید این مافیا از بین برود و فروش بنزین به صورت منظم و متعادل صورت گیرد. مافیا از نیازمندی و مشکلات مردم سوء استفاده می‌کند. هم وزارت نفت و هم دادستانی وارد شوند و در کمتر از سه ماه باید این مشکل رفع شود.

- در سال 2021 تولید برق را افزایش دادیم ولی به دلیل خرابکاری و عدم دسترسی به برخی تجهیزات مشکلات در این زمینه داشتیم. خرابکاری‌ها هنوز ادامه دارد و باید در این زمینه اقدام جدی کرد. آخرین نمونه این خرابکاری، قطع 8 ساعته برق در استان باریناس در روز رای گیری بود. در آبرسانی شهری هم خرابکاری صورت می دهند. ما برنامه ریزی کردیم در سال 2022 خدمات عمومی را بهبود ببخشیم و شرایط را تثبیت کنیم.

همکاری‌های بین المللی:

- سال 2021 سال خوب و توام با موفقیت برای دیپلماسی بولیواری بود. دو اجلاس سازمان آلبا (اجلاس ژوئیه کاراکاس و اجلاس سران در دسامبر در هاوانا) برگزار گردید و کشورهای عضو توافقات خوبی در زمینه افزایش تولیدات کشاورزی، دارویی و صنعتی بعمل آورند.

- با دیپلماسی بولیواری در اپک و اپک پلاس فعالانه شرکت نمودیم و تلاش های ما برای تثبیت قیمت عادلانه نفت، میزان تولید و حق فروش به ثمر نشست.

- روابط با کشورهای دوست و متحد نظیر روسیه، چین، هند، ایران، ترکیه، کوبا و کشورهای آفریقایی ارتقاء یافت. اهمیت و ارزش این دوستی و مودت با کشورهای برون قاره ای خود را در زمان پاندمی نشان داد و به جرات می‌توان ادعا کنم اگر روسیه و چین نبودند؛ واکسیناسیون در این منطقه به 10 درصد هم نمی رسید.

- آمریکای امپریالسیت و اروپای پیر استعمارگر می خواستند با اعمال تحریم ما را از پای در بیاورند ولی ما دست بسته ننشسته و روابط خود را با جهان دیگر و نوظهور ارتقاء دادیم.

- سال 2022 سال تثبیت صلح، گفتگو، ثبات سیاسی، رشد اقتصادی و مودت با سایر کشورها خواهد بود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما