معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۱/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۹۸

اخبار اقتصادی ونزوئلا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی و بازرگانی ونزوئلا در هفته چهارم بهمن‌ماه 1402، مندرج در روزنامه‌ها و سایر رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

کاهش صادرات نفت ونزوئلا

صادرات روزانه نفت و فرآورده‌های نفتی ونزوئلا طی ماه نخست سال جاری میلادی با ۲۵ درصد کاهش، به ۶۲۴ هزار بشکه تقلیل یافت. علاوه بر این صادرات مشتقات نفتی و پتروشیمی‌به ۲۸۶ تن در مدت یادشده کاهش یافت. برابر اسناد شرکت ملی نفت ونزوئلا ،کاهش صادرات نفت این کشور طی ماه ژانویه سال ۲۰۲۴ ناشی از مسائلی نظیر قطعی برق در  اصلی ترین ترمینال صادرات و مشکلات مرتبط به کیفیت نفت بوده است این در حالیست که صادرات شرکت آمریکایی شورون از ۲۳۳ هزار بشکه در ماه دسامبر سال گذشته میلادی به ۱۰۷ هزار بشکه در ماه ژانویه سال جاری کاهش یافت.

https://www.nasdaq.com/articles/venezuelas-january-oil-exports-fell-25-amid

کاهش ذخایر طلای ونزوئلا

میزان ذخایر طلای بانک مرکزی ونزوئلا طی سال ۲۰۲۳ با کاهشی بالغ بر ۱۱.۵ درصد به ۶۱ تن تقلیل پیدا کرد. برابر اعلام بانک مرکزی ونزوئلا ، ارزش ذخایر طلای ونزوئلا نیز در سال گذشته میلادی با ۷۱ میلیون دلار کاهش ، ۳.۸۰۰ میلیارد دلار رقم خورد.

https://www.bancaynegocios.com/reservas-de-oro-de-vzla-bajaron-en-2023

عملکرد الکس ساآب در جذب سرمایه‌گذاری خارجی برای ونزوئلا

الکس ساآب، رییس مرکز بین المللی سرمایه‌گذاری تولیدی ونزوئلا، گزارشی از عملکرد چند هفته‌ای خویش در راستای جذب سرمایه‌گذاری خارجی اعلام نمود. بر پایه گزارش ارائه شده، الکس ساآب در راستای جذب سرمایه گذاری خارجی تا کنون با بیش از ۶۸ سرمایه‌گذار خارجی و سفرای بیش از ۱۰ کشور برای تشریح فرصت های سرمایه گذاری در ونزوئلا دیدار و گفت و گو نموده است و در نظر دارد بالغ بر ۱۷‌پروژه در نقاط مختلف کشور را با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۱۲ میلیارد دلار به اجرا نهد.

https://twitter.com/PresidencialVen/status/1753585873487057351

درخواست رییس‌جمهور مکزیک از آمریکا برای رفع تحریم های ونزوئلا

لوپز اوبرادور، رییس جمهور مکزیک طی تماسی تلفنی با جو بایدن، بار دیگر خواستار رفع تحریم های اعمالی آمریکا علیه ونزوئلا و کوبا در راستای کاهش سیل مهاجرت شد.

https://impactovenezuela.com/lopez-obrador-se-enfrenta-a-biden-exige-levantar

اعلام جزئیات تغییر در تحریم های آمریکا علیه ونزوئلا

وزارت خزانه‌داری جزئیات مرتبط به آخرین تصمیمات اتخاذ شده در خصوص از سرگیری تحریم ها علیه ونزوئلا را منتشر ساخت. در بیانیه منتشره به سؤالات متداول در خصوص تصمیم تعلیق برخی تحریم های ونزوئلا در ۱۸ اکتبر سال ۲۰۲۳ پاسخ داده شده است و چنین اعلام شده که در پی اقدامات دولت مادورو مبنی بر دستگیری فعالین اپوزیسیون و ممنوعیت رقابت نامزدها در انتخابات ریاست جمهوری در مغایرت با توافق نامه‌های امضا شده در باربادوس در اکتبر سال ۲۰۲۳، سیاست تحریمی مورد بازنگری قرار گرفت و و به عنوان نتیجه این بازنگری دفتر کنترل دارایی‌های خارجی در تاریخ  ۲۹ ژانویه تصمیم به لغو مجوز اعطایی شماره ۴۳ در خصوص معاملات مرتبط به طلا را اتخاذ نمود و تا ۱۳ فوریه سال جاری مجوز مهلت انجام تراکنش های ضروری با شرکت دولتی معادن ونزوئلا داده شد، علاو ه بر این،  در صورت عدم  پیشبرد موضوع صدور مجوزط برای شرکت کلیه نامزدهای ریاست جمهوری  در انتخابات پیش رو، مجوز اعطایی شماره ۴۴ برای لغو تحریم های بخش های نفت و گاز ونزوئلا تمدید نمی‌گردد و این تحریم ها از تاریخ ۱۸ آوریل سال ۲۰۲۴ از سرگرفته می‌شوند.

https://www.lapatilla.com/2024/02/02/eeuu-respondio-a-todas-las-preguntas

جزئیات واگذاری پروژه گازی ونزوئلا

دولت ونزوئلا جزئیات موافقتنامه واگذاری پروژه بهره برداری از میدان گازی واقع در مرز دریایی با ترینیداد موسوم به دراگون با ظرفیت ۴.۲ تریلیون فوت مکعب گاز طبیعی را اعلام داشت. برابر مطلب منتشره از سوی وزارت نفت ونزوئلا در روزنامه رسمی تحت شماره ۶۷۹۳ مورخ ۲۹ ژانویه ۲۰۲۴، بر پایه موافقتنامه منعقده با شرکت شل و دولت ترینیداد و توباگو، مدت زمان مجوز اعطایی از سوی ونزوئلا ۳۰ سال با امکان تمدید مدت زمان تعیین گردیده است و ۴۵ درصد از درآمد ناخالص حاصله از آن به ونزوئلا تعلق می‌گیرد، ترینیداد و شل ۲۰ درصد حق امتیاز را بابت استخراج گاز خشک و ۳۰ درصد بابت استخراج مواد هیدروکربوری سنگین مرتبط به گاز را به ونزوئلا پرداخت می نمایند.

https://primicia.com.ve/economia/publicados-los-terminos-de-explotacion

گزارش سالانه وزارت نفت ونزوئلا از همکاری بین المللی

رافائل تیه چئا، وزیر نفت و رئیس شرکت ملی نفت ونزوئلا با انتشار پیامی‌به ارائه گزارشی مختصر از همکاری نفتی این کشور طی سال ۲۰۲۳ با کشورها و شرکت های بین المللی پرداخت. وی با برجسته سازی همکاری‌های بین المللی شرکت ملی نفت ونزوئلا در سال گذشته میلادی در راستای ارتقای جایگاه جهانی این کشور در نقشه انرژی جهان، تصریح ساخت که به رغم تهدیدات آمریکا برای از سرگیری تحریم ها، شرکت ملی نفت در سال جاری به پیشرفت هایش استمرار خواهد بخشید.   وزیر نفت ونزوئلا همچنین به انعقاد برخی توافقات  در حوزه نفت و گاز از جمله توافق گازی با ترینیداد و توباگو طی مشارکت شرکت شل، توافق با ایران برای دریافت فناوری‌های منطبق با مدار پالایشگاهی و همچنین توافق‌هایی با شرکت اسپانیایی رپسول، شرکت ایتالیایی انی و شرکت فرانسوی Maurel & Prom برا ی از سرگیری عملیات نفتی، از سرگیری همکاری با شرکت آمریکایی شورون و مذاکره با شرکت های ملی نفت کلمبیا و مکزیک، توافق پالایشگاهی با کوراسائو، توافق با شرکت ملی نفت و گاز بولیوی اشاره نمود و تصریح ساخت که ونزوئلا همکاری با شرکت‌های فعال و متحدان راهبردی خویش در حوزه انرژی نظیر چین و روسیه را تجدید نموده و تامین‌کنندگان مختلف کالا و خدمات چندین کشور به تدریج فعالیت خود را  برای همکاری با ونزوئلا از سر گرفته اند.

 https://twitter.com/TellecheaRuiz/status/175449717071410000

درخواست ۶۰۰ سازمان بین المللی برای رفع تحریم های آمریکا علیه ونزوئلا

بیش از ۶۰۴ سازمان منطقه آمریکای لاتین و کارائیب طی ارسال یادداشتی مشترک به جو بایدن، خواستار پایان فوری اقدامات قهری یکجانبه علیه ونزوئلا شدند. علاوه بر این با درخواست رفع ۴۰۰ مورد اقدام تحریمی اعمال شده علیه ونزوئلا ، خواستار ایجاد روابطی عاری از هجمه بین آمریکا و ونزوئلا شدند و دولت آمریکا را به از سرگیری راه گفت و گو و صلح و احترام متقابل فرا خواندند و با درخواست انجام تحقیقاتی در خصوص مشارکت عوامل آمریکایی در طرح های توطئه ، اقدامات توطئه آمیز و تحریم ها را به عنوان تهدیدهایی جدی برای ونزوئلا و منطقه آمریکای لاتین قلمداد نمودند.

https://venezuela-news.com/600-organizaciones-internacionales-exigen-biden

افزایش تورم ماهیانه در ونزوئلا

میزان تورم ماهیانه در ونزوئلا طی نخستین ماه سال جاری میلادی بیش از ۴.۲ درصد افزایش یافت. بر پایه آخرین گزارش منتشره از سوی رصد خانه مالی ونزوئلا، علاوه بر افزایش نرخ تورم در ماه ژانویه، میزان تورم انباشته طی ۱۲ ماه اخیر بیش از ۱۲۱ درصد رقم خورده است. بیشترین تورم ماهیانه رقم خورده در ونزوئلا مربوط به پایتخت و بالغ بر ۴.۵ درصد ثبت گردیده است،  تعرفه خدمات مخابرات نیز بیشترین افزایش قیمتی به میزان بالغ بر ۱۲ درصد را به خود اختصاص داده اند، تورم در بخش مواد غذایی بالغ بر ۴.۱ درصد رقم خورده است.

https://twitter.com/observafinanzas/status/1754831232578269238

اعلام برنامه تعمیر پالایشگاه ال پالیتو

وزارت نفت ونزوئلا از برنامه ریزی برای آغاز پروژه تعمیر پالایشگاه ال پالیتو، واقع در پوئرتو کابیو خبر داد. برابر اعلام پدرو تیه چئا، وزیر نفت ونزوئلا، برنامه تعمیر و نگهداری این پالایشگاه ۲۰ روز به طول می انجامد  و تمامی قطعات و اقلام لازم برای اجرای این برنامه تأمین شده است و تلاش لازم برای جلوگیری از کمبود سوخت در طول دوره تعمیر و نگهداری صورت می‌گیرد این در حالیست که اجرای آن ممکن است تولید روزانه ۱۴۶ هزار بشکه بنزین را دچار وقفه نماید و تا کنون زمان اجرای این برنامه اعلام نگردیده است.

https://versionfinal.com.ve/ciudad/pdvsa-iniciara-labores-de-mantenimiento

علاقمندی شرکت نفت برزیل به همکاری با ونزوئلا

شرکت نفتی دولتی پتروبراس برزیل مراتب علاقمندی خویش را به همکاری با شرکت ملی نفت ونزوئلا برای اجرای پروژه‌های مختلف در حوزه انرژی را اعلام داشت. ژان پل پراتس، مدیرعامل غول نفتی دولتی پتروبراس، با اعلام بررسی شرایط آتی ونزوئلا و همچنین موضوع تحریم ها و بدهی‌های معوق، اعلام داشت که این شرکت در حال بررسی فرصت های همکاری با ونزوئلا در حوزه نفت و گاز است.

https://www.bancaynegocios.com/petrobras-tiene-interes-en-trabajar-con-pdvsa

واردات گندم آمریکا از سوی ونزوئلا

ونزوئلا یک محموله گندم به میزان بالغ بر ۱۷ هزار تن را از آمریکا وارد نمود. برابر اعلام فرمانداری ایالت سوکره، واردات گندم از آمریکا در راستای تقویت صنایع غذایی در کشور به منظور تأمین آرد گندم موردنیاز مصرف داخلی صورت پذیرفته است که از طریق یک فروند کشتی آمریکایی از هیوستون به شهر بندری کومانا،  مرکز ایالت سوکره ارسال گردید.

https://twitter.com/sucregobierno_b/status/1755031955496632719

افزایش تورم در ونزوئلا به روایت بانک مرکزی

برابر اعلام بانک مرکزی ونزوئلا ، میزان تورم در این کشور طی دوازده ماه اخیر بیش از ۱۰۷.۳۶ درصد افزایش یافت. بر این اساس، میزان افزایش تورم ماهانه در ونزوئلا طی ماه نخست سال جاری میلادی ۱.۷ درصد رقم خورد که در مقایسه با ماه دسامبر سال ۲۰۲۳ به میزان ۰.۷ درصد کاهش پیدا کرد این در حالیست که شتاب افزایش نرخ تورم طی چهار ماهه اخیر با کاهشی مستمر مواجه گردیده است. علاوه بر این میزان افزایش تورم در ماه نخست سال جاری میلادی در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۲۳ بیش از ۴۰.۴ درصد کاهش یافت و تعرفه‌های مخابراتی ،آموزش، بهداشت و لوازم خانگی به ترتیب بیشترین افزایش قیمت را به خود اختصاص داده‌اند.

https://www.bancaynegocios.com/bcv-inflacion-se-ralentiza-con-aumentos

افزایش تولید نفت در ونزوئلا

 برابر گزارش دولت ونزوئلا و سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) ، میزان تولید روزانه نفت در این کشور در نخستین ماه سال جاری میلادی افزایش یافته است که بالاترین میزان رقم خورده از ماه دسامبر سال ۲۰۲۱ تا کنون به شمار می رود.  برابر گزارش وزارت نفت ونزوئلا، میزان تولید روزانه نفت این کشور طی ماه ژانویه از ۸۴۱ هزار بشکه فراتر رفت این در حالیست که سازمان اوپک این میزان را ۷۹۶ هزار بشکه اعلام داشته است این در حالیست که میانگین  تولید نفت ونزوئلا طی سال گذشته میلادی بالغ بر ۷۵۱ هزار بشکه رقم خورده است.

https://www.bancaynegocios.com/produccion-petrolera-fue-de-841-000-bpd

افزایش صادرات کلمبیا به ونزوئلا

 به عنوان نتیجه از سرگیری روابط اقتصادی کلمبیا و ونزوئلا، میزان صادرات کلمبیا به ونزوئلا طی سال گذشته میلادی بالغ بر ۶.۵ درصد افزایش یافت. برابر اعلام وزارت بازرگانی کلمبیا، صادرات این کشور طی سال ۲۰۲۳ به بیش از ۶۷۳ میلیون دلار افزایش  پیدا کرد، بخش عمده بالغ بر ۹۵ درصد صادرات کلمبیا به ونزوئلا را اقلام غیر معدنی با ارزش بالغ بر ۶۴۰  میلیون دلار شکل داده اند این در حالیست که میزان ارزش  مبادلات تجاری دو کشور تا ماه نوامبر سال گذشته میلادی بالغ بر ۷۱۰ میلیون دلار رقم خورد.

https://www.mincit.gov.co/prensa/noticias/comercio/exportaciones-colombia

رشد بازار دارو در ونزوئلا

بازار داروی ونزوئلا طی سال گذشته میلادی بالغ بر ۹ درصد رشد پیدا کرد. بر پایه اعلام اطاق ملی صنعت داروسازی ونزوئلا، طی سال ۲۰۲۳ بالغ بر ۲۱۷ میلیون قلم دارویی در بازار این کشور عرضه گردید این در حالیست که میزان عرضه دارو در آخرین ماه سال گذشته میلادی نسبت به مدت مشابه سال پیشتر از آن بالغ بر ۱۹ درصد رشد یافت، دستمزد پایین عموم مردم از موانع اصلی دسترسی به دارو در این کشور عنوان شده است به طوریکه اطاق ملی صنایع داروسازی خواستار ارائه تأمین مالی از سوی دولت، اجرای قوانین حمایتی از صنعت داروسازی و کاهش تعرفه واردات مواد اولیه شده است این در حالیست که برابر اعلام کنفدراسیون ملی صنایع ونزوئلا ، میزان بهره برداری از ظرفیت نصب شده بخش داروسازی این کشور به ۳۸ درصد کاهش یافته است.

https://primicia.com.ve/economia/mercado-farmaceutico-venezolano-crecio

کمک مالی اتحادیه اروپا برای رسیدگی به امور مهاجران ونزوئلا

اتحادیه اروپا بالغ بر ۱۰۰ میلیون  یورو را برای رسیدگی به امور مهاجران ونزوئلا در منطقه آمریکای لاتین طی سال جاری میلادی اختصاص داد. گفته می‌شود که بودجه اختصاص یافته از طریق سازمان‌های مردم نهاد، نهادهای وابسته به سازمان ملل متحد و دولت‌های منطقه صرف تأمین نیازمندی‌های مهاجران ونزوئلا  در حوزه‌هایی نظیر تغذیه و بهداشت می‌گردد.

https://800noticias.com/comision-europea-destina-mas-de-100-millones-

بررسی فرصت های سرمایه گذاری ترکیه در ونزوئلا

ترکیه طی اعزام هیأتی بازرگانی به ونزوئلا فرصت های سرمایه گذاری در بخش های مختلف این کشور را مورد  بررسی قرار داد. برای چنین منظوری علی گالیپ ایلتر، رئیس شورای همکاری بازرگانی ترکیه و ونزوئلا،  طی سفری هشت روزه به ونزوئلا و دیدار با  نمایندگان نهادهای مختلف و فعالان اقتصادی، فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بخش‌های نفت، معادن، سلامت، لجستیک، تغذیه و گردشگری در راستای نیل به تقویت همکاری‌های دوجانبه و همچنین موضوعاتی نظیر سرمایه گذاری‌های ترکیه در کوتاه مدت و میان مدت، چشم انداز اقتصادی ونزوئلا و تقویت روابط تجاری را مورد بحث و بررسی قرار داد  و پس از دیدار با خوان رامون ولاسکز، وزیر حمل و نقل ونزوئلا و رئیس بانک تجارت خارجی این کشور پیشنهاداتی در راستای اجرای پروژه‌هایی  به منظور بهینه‌سازی حمل‌ونقل بین دو کشور و تأسیس مو سسه ای در ونزوئلا جهت ارائه برنامه‌های صدور گواهینامه بین المللی در بخش گردشگری و انتقال دانش و تجربه در این خصوص را مطرح ساخت.

https://www.bancaynegocios.com/consejo-empresarial-turquia-venezuela

برگزاری سمینار اقتصادی اتاق مشترک بازرگانی ونزوئلا و آمریکا

اطاق مشترک بازرگانی و صنایع ونزوئلا و آمریکا  طی برگزاری سمیناری با حضور کارشناسان، چشم اندازهای اقتصادی  پیش رو در سال جاری میلادی را مورد بحث و بررسی قرار می دهد.  برابر اعلام لوئیس ویسنته گارسیا، مدیر عامل اطاق بازرگانی مشترک ونزوئلا و آمریکا، این رویداد تحت عنوان « چشم انداز اقتصادی ۲۰۲۴:  برنامه ریزی سناریوها برای آینده ای امیدبخش» در راستای بررسی چشم اندازهای اقتصادی ونزوئلا و جهان، موضوعات مرتبط به نفت، روند مصرف کنندگان در بازار ونزوئلا و وام های بانکی و فرصت های تجاری در تاریخ ۲۲ فوریه سال جاری میلادی در هتل یوروبیلدینگ در شهر کاراکاس برگزار می‌گردد این در حالیست که این نهاد در نظر دارد طی سال جاری میلادی سه سمینار مشابه را نیز برگزار نماید.

https://www.bancaynegocios.com/venamcham-pres

درخواست گزارشگر ویژه سازمان ملل برای لغو تحریم ها علیه ونزوئلا

«مایکل فخری» گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در حوزه غذا در پی ارزیابی وضعیت امنیت غذایی در ونزوئلا، خواستار رفع فوری تحریم های اعمالی علیه ونزوئلا شد. وی پس از پایان بازدید چند روزه خویش از نقاط مختلف ونزوئلا، خواستار بازنگری جامعه جهانی در اقدامات قهری یکجانبه اعمال شده علیه ونزوئلا شد و تصریح نمود که تحریم‌ها توانایی دولت ونزوئلا برای اجرای برنامه‌های حمایت اجتماعی و ارائه خدمات اساسی جهت تضمین رفاه عمومی را محدود ساخته اند.

https://www.laiguana.tv/articulos/1198350-relator-onu-alimentacion

هشدار مجدد آمریکا برای از سرگیری تحریم های نفتی ونزوئلا در ماه آوریل

آمریکا با هشدار مجدد به دولت ونزوئلا، اعلام داشت که برای تصمیم گیری در خصوص تداوم اجرای مجوزهای اعطایی یا از سرگیری تحریم ها در بخش های نفت و گاز تا ماه آوریل سال جاری میلادی صبر خواهد نمود.جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید طی ایراد سخنانی در آخرین کنفرانس مطبوعاتی، اعلام داشت که تصمیم  آتی آمریکا منوط به اقدامات نیکلاس مادورو برای عمل به تعهداتش جهت برگزاری انتخاباتی آزاد و عادلانه در سال جاری میلادی خواهد بود. وی یادآور شد که  مهلت  اجرای مجوزهای اعطایی برای رفع تحریم ها تا ماه آوریل است و در آن زمان تصمیمات لازمه بر پایه عمل رژیم مادورو به تعهداتش اتخاذ خواهند شد.

https://tyht.cgixix.com/2024/02/14/eeuu-reitero-que-esperara-hasta-abril-para

پاسخ ونزوئلا به تهدیدات آمریکا برای از سرگیری تحریم های نفتی

رافائل تیه چئا، وزیر نفت و رییس‌ شرکت ملی نفت ونزوئلا به تهدیدات مکرر مقامات دولتی آمریکا مبنی بر از سرگیری تحریم های نفتی از ماه نوامبر سال جاری میلادی پاسخ داد. وی با انتشار پیامی در این خصوص خاطر نشان ساخت که شرکت ملی نفت ونزوئلا در مواجهه با تهدیدات برای تشدید فشارهای اقتصادی و مالی،  با بهره گیری از تلاش ملی به همراه نیکلاس مادورو به پیشرفت در مسیر احیا، رشد و کارایی صنعت ملی نفت به نفع تمام ونزوئلا ادامه خواهد داد. این دومین بار است که وزیر نفت ونزوئلا هشدار می دهد که صنعت نفت این کشور با وجود پیامدهای احتمالی تصمیمات آمریکا، از آمادگی لازم برای مقابله با اعمال محدودیت ها برخوردار است.

https://twitter.com/TellecheaRuiz/status/1757848585763221962

گزارش مقدماتی گزارشگر ویژه سازمان ملل از وضعیت امنیت غذایی ونزوئلا

«مایکل فخری» گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در حوزه غذا در پی سفر به ونزوئلا برای ارزیابی وضعیت امنیت غذایی در این کشور به ارائه گزارشس مقدماتی از ارزیابی‌هایش پرداخت.وی با اعلام استمرار مشکلات مرتبط به دسترسی به غذا در ونزوئلا به ویژه برای گروه‌های آسیب پذیر نظیر زندانیان، کودکان و زنان، وضعیت اجرای برنامه حمایت های غذایی دولت تحت عنوان « کمیته‌های محلی تامین و تولید موسوم به (CLAP) را بحرانی توصیف نمود و با درخواست اجرای طرحی از سوی دولت برای دسترسی کلیه اقشار جامعه به مواد غذایی، اعلام داشت که بسته‌های حمایتی دولت به اقشار بی بضاعت فاقد ارزش غذایی ناچیزی است و انطباقی با مقررات مربوط به حق غذا ندارد ، عموم مردم ونزوئلا همچنان در دسترسی به محصولات غذایی با کیفیت  بنا بر عواملی نظیر درآمد اندک با مشکلاتی مواجه است  چنین امری برخی را به اتخاذ راهکارهایی نظیر کاهش اندازه وعده‌های غذایی، حذف برخی وعده‌های غذایی در روز یا خرید مواد غذایی فاقد ارزش غذایی مجبور نموده است،  تحریم ها محدودیت هایی را در ظرفیت بودجه برای اجرای برنامه‌های اجتماعی و تضمین خدمات اساسی ایجاد نموده اند. گزارشگر سازمان ملل  با ابراز نگرانی نسبت به امنیت غذایی زندانیان در ونزوئلا، اعلام داشت که مقامات دولتی هیچ نوع غذا، آب یا مراقبت های بهداشتی در بازداشتگاههای موفت برای زندانیان تأمین نمی نماید و کودکان خردسال و مادران بیشترین آسیب دیدگان ناامنی غذایی در ونزوئلا هستند.

https://talcualdigital.com/relator-de-la-onu-alerta-que-en-venezuela

افزایش سقف تولید نفت خام ونزوئلا

بر اساس اعلام منابع رسمی، تولید نفت خام ونزوئلا در ماه ژانویه به ۸۴۱ هزار بشکه در روز رسید که این رقم بیانگر افزایش ۴۰ هزار بشکه ای نسبت به ماه دسامبر می‌باشد.  میانگین تولید روزانه نفت خام ونزوئلا در سال ۲۰۲۳ حدود ۷۸۳ هزار بشکه در روز بود.

https://ultimasnoticias.com.ve/noticias/economia/produccion-petrolera-volvio

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما