معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۰/۱۴- ۱۰:۴۲ - مشاهده: ۱۱۶

اخبار اقتصادی ونزوئلا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی و بازرگانی ونزوئلا در هفته دوم دی‌ماه 1402، مندرج در روزنامه‌ها و سایر رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

ونزوئلا در صدر کشورهای دارای بیشترین تورم در جهان

برابر اعلام رصد خانه مالی ونزوئلا ، این کشور در پایان سال ۲۰۲۳ پس از لبنان و آرژانتین بیشترین تورم در جهان را به خود اختصاص داده است. بر این اساس، میزان تورم سالانه در ونزوئلا از ۲۴۰ درصد در سال ۲۰۲۲ به بالغ بر ۲۶۰ درصد در سال رو به اتمام افزایش یافته است.

https://versionfinal.com.ve/politica-dinero/venezuela-cerrara-el-ano-con-la-inflacion-mas-alta

کاهش بیش از ۵۰ درصدی ارزش پول ملی ونزوئلا

در آغاز سال ۲۰۲۳ بانک مرکزی ونزوئلا نرخ هر دلار آمریکا  معادل ۱۷.۵۵ بولیوار اعلام شد  و این در حالی است که در روز ۳۰ دسامبر هر دلار معادل ۳۵.۹۵ بولیوار از سوی بانک مرکزی ونزوئلا اعلام شد که این بیانگر کاهش بیش از ۵۰ درصدی ارزش پول ملی ونزوئلا در طول سال ۲۰۲۳ می‌باشد.  این در حالی است که بانک مرکزی ونزوئلا در طول سال ۲۰۲۳ بیش از ۴ میلیارد دلار ارز به بازار تزریق کرد تا جلوی کاهش ارزش پول ملی را بگیرد.

https://noticierodigital.com/2023/12/el-bolivar-cierra-2023-con-una-caida-superior-al-50-frente

اعلام دستیابی ونزوئلا به رشد اقتصادی سالانه

نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا از دستیابی این کشور به رشد اقتصادی سالانه طی سال ۲۰۲۳ به میزان بالغ بر ۴.۵ درصد خبر داد. وی با ادعای ثبت رشد اقتصادی مستمر طی ۳۰ ماه  اخیر،خاطرنشان ساخت که بخش های کشاورزی و ماهیگیری طی سال گذشته میلادی به ترتیب بالغ بر ۵ و ۲۵ درصد رشد یافته اند علاوه بر این میزان رشد بخش آبزی پروری بالغ بر ۲۰ درصد بوده است و بخش تولید میگو بالغ بر ۹۸ درصد رشد یافته است علاوه بر این درآمدهای مالیاتی ونزوئلا طی سال ۲۰۲۳بالغ بر ۲۵ درصد افزایش یافته اند.

 https://www.globovision.com/economia/15510/presidente-maduro-venezuela-crecio

تثبیت جایگاه ونزوئلا در تأمین نفت آمریکا

 تازه ترین گزارش منتشره از سوی سوی وزارت انرژی آمریکا از تثبیت جایگاه ونزوئلا در تأمین نفت آمریکا با صدور روزانه بالغ بر ۱۶۶ هزار بشکه نفت حکایت دارد.  بر این اساس، ونزوئلا در منطقه آمریکای جنوبی نیز پس از برزیل و کلمبیا جایگاه سوم  منطقه ای را در تأمین نفت آمریکا به خود اختصاص داده است و در این راستا در صدر کشورهایی نظیر لیبی، گویان و اکوادور قرار گرفته است.

https://primicia.com.ve/economia/venezuela-es-el-tercer-pais-de-sudamerica-que-exporta

استمرار تحریم های آمریکا علیه ونزوئلا

نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا اعلام داشت که برغم صدور برخی مجوزهای موقت از سوی آمریکا، تحریم های اعمالی آمریکا علیه ونزوئلا همچنان به قوت خود ادامه دارند. وی با اشاره به اعطای برخی از مجوزها از سوی آمریکا در راستای تعلیق برخی تحریم های اعمالی، خاطرنشان ساخت که  آمریکا با اعطای این مجوزها به گونه ای عمل می نماید  که گویی ونزوئلا مستعمره آمریکاست  با این حال ونزوئلا بر دستیابی به هدف خویش مبنی بر رفع کامل تحریم های اعمالی اصرار خواهد ورزید و تا زمان لغو کامل تحریم ها، آرام نخواهد نشست.

https://www.lapatilla.com/2024/01/01/las-sanciones-estan-vigentes-maduro-arremetio-contra-eeuu

افزایش تورم سالانه در ونزوئلا

آخرین گزارش منتشره از سوی مرکز اشاعه دانش اقتصادی(Cedice)، از افزایش تورم سالانه در این کشور طی سال ۲۰۲۳به میزان بالغ بر ۱۵۶ درصد حمایت دارد. بر این اساس،  شهرهای کاراکاس، ماراکایبو و والنسیا بیشترین تورم را تجربه نموده اند و بخش های خدمات، مواد غذایی  و حمل و نقل بیشترین افزایش قیمت را به خود اختصاص داده اند.

https://www.bancaynegocios.com/inflacion-medida-por-cedice-subio-15657-en-bolivares-y-1103

افزایش درآمد مالیاتی ونزوئلا

طی سال ۲۰۲۳ میزان درآمد مالیاتی ونزوئلا بیش از ۲۳ درصد افزایش یافت. برابر اعلام سازمان ملی امور مالیاتی ونزوئلا ،  میزان درآمد مالیاتی سالانه از ۴.۷۷۹ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ به ۵.۸۷۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ افزایش پیدا کرد.

https://www.bancaynegocios.com/recaudacion-de-impuestos-subio-23-en-2023-pero-no-alcanzo

افزایش صادرات سالانه نفت ونزوئلا

میزان صادرات روزانه نفت ونزوئلا طی سال ۲۰۲۳ با افزایشی بالغ بر ۱۲ درصد به بیش از ۷۰۰ بشکه افزایش یافت. برابر اسناد و داده‌های منتشره شرکت ملی نفت ونزوئلا به نقل از خبرگزاری رویترز، طی سال گذشته میلادی چین اصلی ترین مقصد صادرات نفت خام ونزوئلا بوده است  به طوریکه بالغ بر ۶۵ درصد نفت صادراتی ونزوئلا را به خود اختصاص داد این در حالیست که ونزوئلا با دریافت روزانه بالغ بر ۱۳۵ هزار بشکه در روز بیش از ۱۹ درصد نفت صادراتی ونزوئلا را دریافت نمود علاوه بر این کوبا و کشورهای اروپایی به ترتیب ۸ و ۴ درصد نفت صادراتی ونزوئلا را به خود اختصاص دادند  و برزیل، کلمبیا و پاناما نیز مقادیر اندکی از آن را دریافت داشتند. برابر اعلام اوپک طی سال ۲۰۲۳ میزان تولید روزانه نفت ونزوئلا از ۷۹۴ هزار بشکه فراتر رفت این در حالیست که در این مدت ۹۵.۵۹۵ میعانات و سوخت را عمدتاً از ایران و آمریکا وارد ساخت.

https://www.reuters.com/markets/commodities/venezuelas-2023-oil-exports-rose

اقدام شرکت کانادایی برای مشارکت با شرکت نفت ونزوئلا

شرکت کانادایی New Stratus Energy Inc با خرید سهام شرکتی مشترک، با شرکت ملی نفت ونزوئلا برای احیای چاه‌های نفتی در ایالات آنسواتگی و موناگاس همکاری می نماید. شرکت کانادایی بالغ بر ۴۰ درصد سهام شرکت مشترک Vencupet برای فعالیت تولیدی در شش میدان نفتی در ایالات یادشده به خود اختصاص داده است و ۶۰ درصد مابقی متعلق به شرکت ملی نفت ونزوئلا می‌باشد به دنبال سرمایه‌گذاری جهت تکمیل طرح احیای حدود ۲۴۶ حلقه چاه از طریق  اختصاص یک خط اعتباری شش ماهه  به میزان ۶۵ میلیون دلار است. مدت زمان همکاری در قالب مشارکت ۲۵ سال و تا سال ۲۰۳۵ تعیین گردیده و امکان تمدید زمان به مدت ۱۵ سال تا سال ۲۰۵۰ وجود دارد.

https://talcualdigital.com/petrolera-canadiense-completa-compra-para-operar-con-pdvsa-la-empresa

توافق ونزوئلا با هند برای اعطای نفت جهت تسویه بدهی معوق

ونزوئلا با هند برای اعطای نفت جهت  تسویه بدهی معوق ۶۰۰ میلیون دلاری توافق نموده است. برابر اعلام پانکاج جین، وزیر نفت هند،  نفت ونزوئلا  برای تسویه بدهی شرکت هندی ONGC Videsh بابت سود سهم  ۴۰ درصدی آن در یک پروژه بهره برداری از میدان نفتی سان کریستوبال در کمربند نفتی اورین.ک.، به هند تحویل می‌گردد این در حالیست که در پی لغو تحریم های نفتی آمریکا، پالایشگاه‌های هند خرید نفت از ونزوئلا را از سرگرفته اند

https://talcualdigital.com/pdvsa-pagara-con-petroleo-a-empresa-india-por-dividendos-pendientes

صدور قهوه ونزوئلا به ژاپن

ونزوئلا حدود سه تن قهوه ویژه تولید ایالت شمالی میراندا را به ژاپن صادر نمود. ونزوئلا  از سال ۲۰۰۱، نخستین بار در سال گذشته میلادی صدور قهوه ویژه به ژاپن را پس از چند سال وقفه از سر گرفت و برابر اعلام فرمانداری ایالت میراندا، سطح زیر کشت قهوه در این ایالت از ۹۶۰ هکتار فراتر رفته است.

https://www.bancaynegocios.com/casi-3-mil-kilos-de-cafe-mirandino-se-exportaron-a-japon/

صدور کک نفتی ونزوئلا به هند

ونزوئلا طی ماه‌های ژانویه تا نوامبر سال ۲۰۲۳ بالغ بر ۵۴۶ هزار تن کک نفتی را به هند صادر نمود. برابر موسسه انگلیسی آرگوس، صنایع تولید سیمان هند به دلیل محتوای پایین گوگرد کک ونزوئلا، در صدد بهره برداری آن به عنوان جایگزینی برای کک آمریکا و عربستان می‌باشند و در پی تمایل شرکت ملی نفت ونزوئلا برای گسترش بازار کک در هند پس از رفع برخی تحریم های آمریکا، دست کم دو تولید کننده بزرگ سیمان هند اقدام به خرید کک از ونزوئلا در پنج محموله نموده اند  و انتظار افزایش صادرات این محصول از سوی ونزوئلا به هند طی سال ۲۰۲۴ می رود.

https://www.argusmedia.com/en//news/2524752-viewpoint-indias-2024-coke-demand-may-rise

برخورداری ونزوئلا از بهترین جایگاه منطقه ای در شاخص پیچیدگی کسب و کار

 ونزوئلا با برخورداری از رتبه ۲۲ در بین ۷۸ کشور جهان در شاخص جهانی کسب و کار، در بین کشورهای منطقه آمریکای لاتین در بهترین جایگاه قرار است.   بر پایه شاخص جهانی پیچیدگی کسب وکار در سال ۲۰۲۳، ارائه شده از سوی گروه تی ام اف در راستای بررسی پیچیدگی کسب وکار در سراسر جهان ، ونزوئلا در این شاخص در بین کشورهای آمریکای لاتین از کمترین پیچیدگی برای انجام کسب و کار برخوردار می‌باشد به طوریکه در این راستا دارای شرایط مناسبتری نسبت به برزیل، مکزیک، کلمبیا، پرو ، بولیوی، آرژانتین، شیلی، جمهوری دومینیکن و پاراگوئه می‌باشد با این حال بازار کسب و کار آن همچنان از پیچیدگی‌هایی برخوردار است.

https://www.bancaynegocios.com/analisis-venezuela-es-el-pais-menos-complicado-para-hacer

پیش بینی رشد اقتصادی ونزوئلا از سوی سازمان ملل

دپارتمان  امور اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد پیش بینی نمود که میزان رشد تولید ناخالص داخلی ونزوئلا در سال های ۲۰۲۴  و ۲۰۲۵ به ترتیب ۲.۷  و ۲.۸ درصد رقم می خورد. بر پایه آخرین پیش بینی صورت گرفته از سوی نهاد بین‌المللی ، ونزوئلا در شاخص رشد اقتصادی سالانه طی سال های جاری و آتی میلادی در جایگاه دهم منطقه ای پس از کشورهای گویان ، پاناما ، جمهوری دومینیکن ،پاراگوئه، کاستاریکا، هندوراس، گواتمالا ، اروگوئه و نیکاراگوئه قرار می‌گیرد.

https://www.bancaynegocios.com/paises-de-latinoamerica-que-mas-crecerian-en-2024-venezuela

اعزام هیئت مکزیکی به ونزوئلا برای بررسی همکاری نفتی

مکزیک هیاتی متشکل از مقامات شرکت ملی نفت را برای بررسی همکاری‌های نفتی با ونزوئلا به این کشور اعزام داشت. اعضای هیات اعزامی مکزیک به ریاست اکتاویو رومرو، رییس شرکت ملی نفت مکزیک در جریان این سفر با خانم دلسی رودریگز ، معاون اجرایی رئیس جمهور ونزوئلا و رافائل تیه چئا، وزیر نفت به منظور بررسی همکاری با شرکت ملی نفت ونزوئلا دیدار و گفت وگو نمودند.

https://www.vtv.gob.ve/gobierno-bolivariano-evalua-relaciones-energeticas-pemex/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما