معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۱/۰۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۹۷

اخبار اقتصادی ونزوئلا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی و بازرگانی ونزوئلا در هفته چهارم دی‌ماه 1402، مندرج در روزنامه‌ها و سایر رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

افزایش سرانه مصرف گوشت قرمز در ونزوئلا

سرانه مصرف گوشت قرمز در ونزوئلا به بیش از ۱۰ کیلو گرم به ازای هر نفر در سال گذشته میلادی افزایش یافت. برابر آخرین گزارش منتشره از سوی موسسه ملی گوشت و شیر ونزوئلا، میزان مصرف سرانه گوشت قرمز در این کشور در سال ۲۰۲۳ از ۱۰.۸ کیلوگرم فراتر رفت که نسبت به میزان رقم خورده در سال ۲۰۱۸ رشدی دو برابری یافته است، شمار جمعیت گاو و گاومیش این کشور از ۱۱ میلیون رأس گذشته است با این حال این کشور به ریشه کنی تب برفکی در راستای نیل به هدف صادرات گوشت دست نیافته است.

 https://www.bancaynegocios.com/exclusivo-invelecar-consumo-de-carne

 تولیدات داخلی این کشور

مادورو؛ ۹۷ درصد از محصولاتی که در کشور مصرف می‌شوند تولید داخلی هستند و هدف ما رساندن آن به ۱۰۰ درصد است.  ما موفق شدیم از ۸۵ درصد به ۹۷ درصد برسیم. در تولید کشاورزی به میزان ۵.۵ درصد افزایش داشتیم. به میزان ۲۵ درصد در صید ماهی و به میزان ۲۰ درصد در تولید آبزیان رشد داشتیم. در تولید قهوه، پیاز ، سیب زمینی، گوشت گاو، مرغ، خوک، خربزه، هویج، شیر و پنیر کاملا خودکفا هستیم.

https://www.eluniversal.com/venezuela/172800/presidente-nicolas-maduro

دستیابی ونزوئلا به رشد اقتصادی

نیکلاس مادورو رییس‌جمهور ونزوئلا از دستیابی این کشور به رشد اقتصادی سالیانه معادل ۵ درصد طی سال ۲۰۲۳ خبر داد. وی در گزارش عملکرد سالانه دولتش در سال گذشته میلادی، مدعی شد که ونزوئلا در سال ۲۰۲۳ به بیشترین رشد تولید ناخالص داخلی در بین کشورهای آمریکای لاتین دست یافته است و میزان رشد آن طی سال جاری میلادی از ۸ درصد فراتر می رود این در حالیست که درآمد سالانه آن از محل صادرات محصولات غیرنفتی در سال ۲۰۲۳ به ۷۵۸ میلیون دلار افزایش یافت علاوه بر این درآمد  نفتی سالانه آن از محل صادرات نفت از ۶.۳۰۰ میلیارد دلار فراتر رفت همچنین درآمد مالیاتی آن بالغ بر ۵ میلیارد دلار رقم خورد.

http://www.minci.gob.ve/crecimiento-del-pib-2024-de-venezuela-se-proyecta

استمرار افزایش قیمت مواد غذایی در ونزوئلا

مرکز اسناد و تحلیل اجتماعی کانون ملی آموزگاران ونزوئلا از استمرار افزایش قیمت مواد غذایی مورد نیاز مصرف خانوار  در این کشور خبر داد.  بر پایه تازه ترین گزارش منتشره، حداقل هزینه مورد نیاز برای تأمین مواد غذایی اساسی یک خانواده از ۵۳۱ دلار فراتر رفته است که معادل ۱۵۵ حقوق پایه ۳.۴ دلاری در ماه می‌باشد این در حالیست قیمت مواد غذایی مورد مصرف خانوار طی آخرین ماه سال ۲۰۲۳ بیش از ۴.۷  درصد افزایش یافت و افزایش سالانه بالغ بر ۱۴۵ درصد رقم خورده است، محصولاتی نظیر حبوبات، قهوه، شکر، گوشت و لبنیات بیشترین افزایش قیمتی را تجربه نموده اند.

https://www.bancaynegocios.com/cendas-fvm-canasta-alimentaria-cerro

افزایش درآمد ماهیانه بازنشستگان و مستمری بگیران در ونزوئلا

در پی اعلام افزایش درآمد پایه ماهیانه کارکنان بخش دولتی ونزوئلا به ۱۰۰ دلار، درآمد ماهیانه بازنشستگان و مستمری بگیران نیز از اول ماه فوریه افزایش می یابد. برابر اعلام خانم دلسی رودریگز، معاون اجرایی رئیس جمهور و وزیر اقتصاد و دارایی،  از ماه فوریه سال جاری میلادی حداقل درآمد ماهیانه بازنشستگان و مستمری بگیران به ترتیب به ۷۰ و ۲۵ دلار افزایش پیدا می‌کند.

 https://www.eluniversal.com/economia/172854/delcy-rodriguez-anuncia

صادرات قیر ونزوئلا به آمریکا

ونزوئلا موافقتنامه ای را با یکی از شرکت های آمریکایی برای صدور ۶ محموله قیر آسفالت منعقد نموده است. موافقتنامه مرتبط برای صادرات شش محموله قیر ۹۵ هزار بشکه ای بین شرکت آمریکایی Global Oil Terminals و شرکت ملی نفت ونزوئلا امضا شده است که نخستین محموله از بندر آموی واقع در ایالت فالکن به نیویورک ارسال گردید این در حالیست که شرکت آمریکایی در صدد خرید محصولات دیگری از ونزوئلا نظیر نفت کوره و همچنین تأمین نفت برای بازسازی کارخانه تولید آسفالت در جزیره کوراسائو می‌باشد.

https://www.bancaynegocios.com/saldran-6-cargamentos-empresario

پیش بینی دستیابی ونزوئلا به رشد اقتصادی

 بر پایه آخرین نظر سنجی صورت گرفته از سوی موسسه پژوهشی فوکوس اکونومیکس، وابسته به دانشگاه کاتولیک آندرس بیو، ونزوئلا طی سال جاری میلادی به رشدی اقتصادی معادل ۴.۸ درصد دست می یابد. بر پایه  تازه ترین نظرسنجی صورت گرفته با همکاری پانزده موسسه تحلیلی و بانک سرمایه گذاری، در پایان سال جاری میلادی ، ارزش هر دلار از ۱۰۷ بولیوار فراتر می رود، تورم بالغ بر ۱۷۳ درصد رقم می خورد، ارزش کل صادرات و واردات سالانه به ترتیب ۱۹ و ۱۴ میلیارد دلار به ثبت می رسد همچنین رشد مصرف داخلی از ۴.۵ درصد بالاتر می رود.

https://www.bancaynegocios.com/encuesta-focuseconomics-estiman

طرح ونزوئلا برای افزایش تولید روزانه نفت

شرکت ملی نفت از اجرای طرحی برای نیل به افزایش شتابان تولید نفت و افزایش میانگین تولید روزانه به بالغ بر ۱ میلیون بشکه طی سال جاری مییلادی خبر داد. در این راستا، رافائل تیه چئا، وزیر نفت و رئیس شرکت ملی نفت از بررسی اجرای طرحی راهبردی در دیدار با مدیران صنعت نفت این کشور جهت نیل به احیای تولید طی سال ۲۰۲۴ خبر داد این در حالیست که بنا بر گزارش سازمان اوپک، میانگین تولید روزانه نفت این کشور در ماه نوامبر سال گذشته میلادی از ۸۰۱ هزار بشکه فراتر رفت.

https://www.descifrado.com/2024/01/17/venezuela-preve-un-crecimiento

افزایش تولید نفت ونزوئلا بر پایه گزارش اوپک

بر پایه آخرین گزارش منتشره از سوی سازمان اوپک، تولید روزانه نفت ونزوئلا در آخرین ماه سال گذشته میلادی از ۷۸۶ هزار بشکه فراتر رفت.  بر پایه این گزارش، میزان افزایش تولید نفت ونزوئلا در ماه دسامبر سال ۲۰۲۳ در مقایسه با مدت مشابه سال پیش از آن بالغ بر ۱۹ درصد رقم خورد که این تولید تنها ۲.۸ درصد کل تولید کشورهای عضو اوپک در ماه دسامبر گذشته بوده است.

https://www.lapatilla.com/2024/01/17/en-diciembre-la-produccion-petrolera

بررسی طرح راهبردی شرکت نفت ونزوئلا برای افزایش سقف تولید نفت خام

رافائل تیچه ئا وزیر نفت ونزوئلا در جلسه ای با اعضای هیئت مدیره و مدیران شرکت ملی نفت در ایالت موناگاس، درباره طرح راهبردی را به منظور افزایش سقف تولید و رساندن آن به بیش از یک میلیون بشکه در روز گفت و گو و تبادل نظر کردند. شرکت ملی نفت ونزوئلا از تثبیت و افزایش سقف تولید نفت خام این کشور به میزان ۹.۴ درصد در طول سال گذشته نسبت به  ماه اول این سال خبر داد. میانگین تولید نفت خام ونزوئلا ۷۳۲ هزار بشکه بود.

https://www.eluniversal.com/economia/172890/pdvsa-preve-un-crecimiento

افزایش سفر گردشگران خارجی به ونزوئلا

سفر گردشگران خارجی به ونزوئلا طی سال گذشته میلادی بالغ بر ۹۰ درصد رشد یافت. برابر اعلام علی پادرون، وزیر گردشگری ونزوئلا، طی سال ۲۰۲۳ بالغ بر ۱.۲۵۰ میلیون گردشگر خارجی از ونزوئلا بازدید به عمل آوردند و ایالات مریدا، میراندا، فالکن و لا گوایرا بیشترین جذب گردشگر را به خود اختصاص داده اند.

https://twitter.com/Minturvzla/status/1747772936004522052

توافق ونزوئلا و اندونزی برای همکاری در بخش نفت و گاز

ونزوئلا و اندونزی موافقتنامه ای را برای همکاری دو جانبه در بخش نفت و گاز امضا  نمودند.این موافقتنامه در جریان سفر آریفین تسریف، وزیر انرژی و معادن اندونزی به ونزوئلا با رافائل تیه چئه، وزیر نفت و رئیس شرکت ملی نفت ونزوئلا امضا گردید که تشویق سرمایه گذاری در بخش نفت و گاز از اهداف مورد نظر برای انعقاد آن عنوان شده است به طوریکه وزیر نفت ونزوئلا از آن به عنوان اقدامی در راستای بهبود جایگاه ونزوئلا در بازار راهبردی آسیا  توصیف نمود این در حالیست که در جریان دیدار وزرای دو کشور مسائلی نظیر فرصت های تجاری و سرمایه گذاری در حوزه نفت و گاز به ویژه اعطای مجوزها در غرب و شرق ونزوئلا مورد بحث و بررسی قرار گرفتند و اندونزی علاقمندی خود را برای مشارکت در پروژه‌های مرتبط جهت نیل به هدف صادرات سوخت را اعلام داشت.

 https://www.bancaynegocios.com/exportar-hidrocarburos-venezuela-e-indonesia

پیش بینی رشد اقتصادی ونزوئلا در سال جاری

رصد خانه مالی ونزوئلا، دستیابی این کشور به رشدی بالغ بر ۴.۳ درصد طی سال جاری میلادی را پیش بینی نمود.  بر پایه نظر سنجی صورت گرفته، علاوه بر رشد تولید ناخالص داخلی، میزان تورم بالغ بر ۱۲۵ درصد طی سال ۲۰۲۴ افزایش می یابد و ارزش هر دلار به بیش از ۷۰ بولیوار افزایش پیدا می‌کند این در حالیست که  رشد اقتصادی در  سال ۲۰۲۳  بیش از  ۰.۵ درصد و میزان تورم بالغ بر ۱۹۳ درصد به ثبت رسیده اند.

https://observatoriodefinanzas.com/resultados-de-la-encuesta-de-expectativas

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما