معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۱/۱۴- ۱۷:۴۸ - مشاهده: ۱۳۷

اخبار اقتصادی ونزوئلا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی و بازرگانی ونزوئلا در هفته دوم فروردین ماه 1403، مندرج در روزنامه‌ها و سایر رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

تعلیق خرید نفت ونزوئلا از سوی هند

پالایشگاه‌های هند به خاطر واهمه از پیامدهای ناشی از سرگیری تحریم های نفتی آمریکا بر ونزوئلا، خرید نفت خام از این کشور را به حالت تعلیق درآوردند. برابر اعلام منابع آگاه به نقل از خبرگزاری بلومبرگ، تصمیم تعلیق به عنوان اقدامی‌پیشگیرانه در برابر احتمال از سرگیری تحریم های نفتی آمریکا علیه ونزوئلا در تاریخ ۱۸ آوریل سال جاری میلادی اتخاذ گردیده است.

https://oilprice.com/Latest-Energy-News/World-News/India-Pauses-Venezuela

احیای نیروگاه برق آبی در ونزوئلا

وزارت نیروی ونزوئلا از احیای یک مجتمع نیروگاهی برق آبی در ایالت باریناس، در جنوب غربی این کشور خبر داد. برابر اعلام نستور روول، وزیر برق ونزوئلا ، احیای مجتمع نیروگاهی«خوزه آنتونیو پائز»از سوی شرکت ملی برق با برخورداری از دو توربین تولید بیش از ۱۲۰‌مگاوات برق برای تامین تقاضای ایالات باریناس، آپوره، مریدا، تاچیرا و تروخیو را در پی دارد.

https://redradiove.com/reactivan-complejo-hidroelectrico-que-sumara-120-mw

افزایش صادرات نفت ونزوئلا به آمریکا

میزان صادرات نفت ونزوئلا به آمریکا در ماه ژانویه سال جاری میلادی در مقایسه با مدت مشابه سال پیشتر از آن، بالغ بر ۲۸۰ درصد افزایش یافت. برابر آخرین داده‌های منتشره از سوی اداره اطلاعات انرژی آمریکا، میانگین صادرات روزانه نفت ونزوئلا به آمریکا از ۴۰ هزار بشکه در ماه ژانویه ۲۰۲۳ به ۱۵۲ هزار بشکه در نخستین ماه سال جاری میلادی افزایش یافت و ونزوئلا هشتمین جایگاه را در تامین نفت خام آمریکا به خود اختصاص داده است.

https://www.bancaynegocios.com/exportaciones-de-crudo-de-vzla-eeuu-crecen

امضای توافقنامه همکاری بین روسیه و ونزوئلا در زمینه کشاورزی

روسیه و  ونزوئلا یادداشت تفاهمی‌برای همکاری در حوزه‌های آموزش، پژوهش و حمایت  فنی در زمینه کشاورزی منعقد نمودند. این توافقنامه بین وزارت کشاورزی ونزوئلا ، بنیاد پژوهشی Uticex روسیه و دانشگاه فدرال قفقاز شمالی فدراسیون روسیه امضا شده است و تقویت و ترویج فعالیت های  مرتبط به پژوهش های علمی، توسعه و نوآوری در حوزه کشاورزی پایدار را در پی خواهد داشت.

https://www.eluniversal.com/politica/178394/venezuela-y-rusia-firman

افزایش صادرات نفت ونزوئلا

 میزان صادرات روزانه نفت و مشتقات نفتی ونزوئلا طی ماه مارس سال جاری میلادی به حدود ۹۰۰ هزار بشکه افزایش یافته است. بر پایه داده‌های شرکت ملی نفت ونزوئلا،، طی ماه گذشته میلادی بالغ بر ۵۲ نفتکش برای دریافت محموله‌های نفتی در بندرگاه‌های ونزوئلا لنگر انداخته اند این در حالیست که صادرات نفت ونزوئلا در ماه مارس نسبت به مدت ماه مشابه سال پیش بالغ بر ۱۴ درصد رشد یافته است به طوریکه صادرات  روزانه نفت خام بالغ بر ۸۸۴ هزار بشکه رقم خورده است و در این مدت بیش از ۴۶۳ تن فراورده‌های نفتی و پتروشیمی نیز صادر شده است.

https://www.bancaynegocios.com/venezuela-exporto-casi-900000-bpd-de-crudo

احیای چاه نفتی ونزوئلا در همکاری با شرکت آمریکایی

شرکت ملی نفت ونزوئلا در همکاری با شرکت آمریکایی شورون اولین چاه نفتی از طرح مشتمل بر ۱۷ حلقه چاه را احیا نمود. احیای این چاه نفتی با همکاری یک شرکت نفتی مشترک تحت عنوان Petroindependencia  در کمربند نفتی اورینوکو، واقع در شرق ونزوئلا صورت پذیرفته است و بخشی از طرح حفاری عملیاتی طی سال جاری میلادی برای افزایش تولید نفت خام به شمار می رود این در حالیست که مهلت مجوز اعطایی آمریکا برای رفع تحریم های نفتی ونزوئلا در تاریخ ۱۸ آوریل سال جاری میلادی پایان می‌پذیرد.

https://www.elnacional.com/economia/empresa-conjunta-de-pdvsa-chevron

اعلام نرخ تورم در ونزوئلا از سوی بانک مرکزی

میزان نرخ تورم انباشته در ونزوئلا طی سه ماه نخست سال‌جاری میلادی از ۴.۱ درصد فراتر رفت. بر پایه آخرین گزارش بانک مرکزی ونزوئلا ، میزان نرخ تورم ماهانه در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۴ به ترتیب ۱.۷، ۱.۲ و ۱.۲ درصد رقم خورد. نرخ تورم ماهانه در ماه مارس سال جاری میلادی کمترین میزان ثبت شده از ماه اوت سال گذشته تا کنون به شمار می رود، بیشترین افزایش قیمتی مربوط به بخش سلامت با ۱.۶ درصد می‌باشد پس از آن مواد غذایی ، پوشاک و خدمات و کالاهای مختلف بیشترین افزایش قیمت را تجربه نمودند.

https://versionfinal.com.ve/politica-dinero/bcv-inflacion-del-primer-trimestre

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما