معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۱/۱۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۵۰

اخبار اقتصادی ونزوئلا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی و بازرگانی ونزوئلا در هفته دوم بهمن‌ماه 1402، مندرج در روزنامه‌ها و سایر رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

واردات گازوئیل از سوی ونزوئلا

دولت ونزوئلا حدود ۲۰۰ هزار بشکه گازوئیل پریمیوم را برای پاسخگویی به تقاضای مشتریان شرکت ملی نفت وارد نمود بنا بر اعلام منابع آگاه  امکان واردات و  صدور مجوز  جهت واردات بنزین با اکتان بالا از سوی اشخاص ثالث برای عرضه هر لیتر به مبلغ ۱ دلار وجود دارد.

https://www.radiofeyalegrianoticias.com/gobierno-venezolano-importa

اعلام برخورداری ونزوئلا از ذخایر عظیم گاز برای مقابله با بحران انرژی در اروپا

شرکت ملی نفت ونزوئلا از برخورداری این کشور از ذخایر عظیم گاز و اهمیت راهبردی این موضوع در مواجهه با بحران انرژی در اروپا خبر داد. این شرکت با اشاره به نیاز مبرم اتحادیه اروپا به گاز در پی اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه، ضمن اشاره به توافقات حاصله با ترینیداد و توباگو برای استخراج و صادرات گاز با مشارکت شرکت شل در حوزه ای برخوردار از ۴ تریلیون فوت مکعب ذخایر گازی، اعلام داشت که چنین امری توانمندی ونزوئلا برای ورود به بازار بین المللی تجارت گاز در آینده ای نزدیک را افزایش داده است این در حالیست که وزارت امور خارجه ونزوئلا اخیرا اعلام داشته که از توان لازمه برای تأمین کل انرژی مورد نیاز اروپا برخوردار است و دولت در حال مذاکره با شرکت هایی از ایتالیا، اسپانیا و فرانسه برای تأمین نفت و گاز مورد نیاز اتحادیه اروپاست علاوه بر این نیکلاس مادورو  اعلام داشته است که ونزوئلا در حال انجام اقداماتی برای  صدور گواهی بالغ بر ۵۰ بلوک گازی است و چنین امری پس از تأیید این کشور را  به چهارمین دارنده ذخایر گازی جهان مبدل خواهد ساخت.

https://www.bancaynegocios.com/venezuela-destaca-peso-estrategico

انتقاد ونزوئلا از مصادره شرکت سیتگو از سوی آمریکا

 ایوان خیل، وزیر امور خارجه ونزوئلا در پیامی‌به مناسبت پنجمین سالگرد مصادره  شرکت سیتگو، شعبه شرکت ملی ونزوئلا در آمریکا از سوی واشینگتن، اقدام آمریکا در این زمینه و تحریم نفتی ونزوئلا را مورد انتقاد قرار داد. وی با انتشار پیامی اقدام آمریکا  را  غیرقانونی و بخشی از راهبرد غارت و هجمه آغاز شده این کشور علیه ونزوئلا در سال ۲۰۰۲ با کودتای نفتی و واگذاری آن را به اپوزیسیون به عنوان بخشی از طرح توطئه با شرکت های فراملی برای تحقق نهایی سرقت آن ارزیابی نمود و چنین یاد آور شد که پنج سال از سرقت شرکت سیتگو از سوی آمریکا می‌گذرد و این سرقت با اقدامات قهری یکجانبه فاجعه بار  و تحریم شرکت ملی نفت ونزوئلا همچنان تداوم دارد  و با وجود اقدامات آمریکا علیه ملت ونزوئلا، انقلاب بولیواری در مبارزه برای نیل به کلیه اشکال ا ستعمارزدایی همچنان در جهانی چند قطبی و عدالت محور پابرجاست.

 https://www.eluniversal.com/economia/173800/se-cumplen-5-anos-del-robo

تلاش ونزوئلا برای جذب سرمایه گذاری خارجی

الکس ساآب، رئیس مرکز بین المللی سرمایه گذاری ونزوئلا در راستای هماهنگی‌های لازم برای تسهیل جذب سرمایه گذاری خارجی با ایوان خیل، وزیر امور خارجه این کشور دیدار و گفت و گو نمود. در این جلسه موضوعات مرتبط به مکمل سازی دیپلماسی صلح و تلاش برای جذب سرمایه گذاری و همکاری اقتصادی سایر کشورهای جهان مورد بحث و بررسی قرار گرفتند.

https://twitter.com/yvangil/status/1752016784213905670

احتمال عدم تمدید مجوزهای نفتی آمریکا

بلومبرگ  به نقل از دو منبع آگاه دولت آمریکا خبر داد؛  اگر حکم انفصال از خدمت ماریا کورینا ماچادو از سوی دادگاه عالی قضایی لغو نشود، دولت آمریکا مجوزهای نفتی را تمدید نخواهد کرد. این مجوزها به مدت ۶ ماه اعطا شده اند و  تا ماه آوریل سال جاری معتبر هستند.  

https://versionfinal.com.ve/politica-dinero/bloomberg-ee-uu-no-renovara

از سرگیری تحریم آمریکا علیه شرکت معادن ونزوئلا

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا در پی ممانعت از شرکت رهبر مخالف برای شرکت در انتخابات اتی، مجوز صادره برای رفع تحریم ها علیه ونزوئلا در بخش طلا را ملغی نمود. بر این اساس بر پایه مجوز صادره  A43 دستور اختتام کلیه تراکنش های مالی با شرکت دولتی معادن ونزوئلا (Minerven), وابسته به شرکت ونزوئلایی گوایانا(CVG)تا تاریخ ۱۳ فوریه سال جاری میلادی را  صادر نمود. این نخستین گام آمریکا برای اعمال فشار بر ونزوئلا در راستای عمل آن به تعهدات مندرج در موافقتنامه باربادوس به شمار می رود.

https://www.eluniversal.com/economia/173836/ofac-renovo-sanciones-contra

درخواست رئیس جمهور ونزوئلا برای سرمایه گذاری خارجی در ونزوئلا

نیکلاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا خواستار سرمایه گذاری سرمایه گذاران خارجی در ونزوئلا شد. وی  با استقبال از سرمایه گذاری خارجی در این راستا خاطر نشان ساخت که درهای ونزوئلا به روی سرمایه گذاران خارجی کلیه کشورها باز است.  رئیس جمهور ونزوئلا با تمجید از تلاش الکس ساآب، رئیس مرکز بین المللی سرمایه گذاری تولیدی برای جذب سرمایه گذاری خارجی، اعلام داشت که وی  پس از آزادی به عنوان موتور محرکه برای پیشبرد سرمایه گذاری خارجی در ونزوئلا عمل می نماید.

 https://www.eluniversal.com/economia/173850/presidente-llama

بیانیه وزارت خارجه آمریکا در خصوص مجوزهای نفتی ونزوئلا

وزارت امور خارجه آمریکا با انتشار بیانیه ای اعلام کرد؛ مجوز کلی شماره ۴۴ در خصوص لغو برخی تحریم های در حوزه تولید نفت و گاز علیه ونزوئلا که تا ۱۸ آوریل اعتبار دارد را تمدید نخواهد کرد. دلیل این امر عدم اجرای تعهدات از سوی دولت مادورو در چارچوب توافقات باربادوس عنوان شده است.

https://ultimasnoticias.com.ve/noticias/politica/eeuu-no-renovara-flexibilizacion

واکنش وزیر نفت ونزوئلا به احیای مجدد تحریم های نفتی

رافائل تیه چئا، وزیر نفت ونزوئلا اظهار داشت ؛ ما آماده مقابله با محدودیت هایی که آمریکا می خواهد مجددا برای فعالیت های حوزه نفت و گاز ما اعمال کند هستیم.  وی با بیان این که تحریم ها همیشه وجود داشته اند افزود؛ ما با اتحاد با تحریم ها و محدودیت ها مقابله خواهیم و شرکت نفت ونزوئلا همیشه در حوزه انرژی در جهان مهم بوده و کاملا برای پاسخ گویی به نیازهای بازارهای بین المللی آماده است. تبعات تحریم ها و اقدامات محدودیتی آمریکا قطعا برای خود آنها نیز مشکل ساز خواهد شد.

https://talcualdigital.com/tellechea-eeuu-tambien-tendra-consecuencias-por-las

مخالفت ونزوئلا با اولتیماتوم آمریکا برای از سرگیری تحریم ها

دولت ونزوئلا با انتشار بیانیه ای مخالفت خود را با موضعگیری آمریکا مبنی بر تهدید این کشور به از سرگیری تحریم های رفع شده تا ماه آوریل اعلام داشت. وزارت امور خارجه ونزوئلا اولتیماتوم آمریکا برای از سرگیری تحریم ها را به عنوان آخرین تلاش واشینگتن برای باج خواهی و مداخله در امور داخلی ونزوئلا ارزیابی نمود  و اعلام داشت که آمریکا با این اقدامات از طریق توسل به زور و تهدید به دنبال تحمیل کودتا، انکار نهادهای دولتی، اعمال اقدامات قهری جدید و بی ثبات سازی اقتصادی در ونزوئلاست و ونزوئلا مداخله گرایی آمریکا به عنوان دولت شریک کشتار و نسل کشی در غزه و دارنده پیشینه خونین نقض حقوق بشر در آمریکای لاتین را رد می سازد. علاوه بر این با فراخوان اتحاد و بسیج مردمی‌برای دفاع از حاکمیت ملی، خواستار همبستگی جامعه بین المللی برای رد هجمه‌های مداخله جویانه  در حمایت از بخش های الیگارشی طرفدار اعمال تحریم های غیرقانونی شد و اعلام داشت که ونزوئلا تسلیم هیچگونه باج خواهی نمی‌گردد و نهادهای آن همچنان بر پایه قوانین ملی و قانون اساسی ونزوئلا عمل خواهند نمود.

 https://twitter.com/yvangil/status/

تهدید آمریکا به از سرگیری تحریم ها علیه ونزوئلا

آمریکا بار دیگر ونزوئلا را به از سرگیری تحریم های اقتصادی در  صورت عدم فراهم سازی زمینه انتخابات آزاد و عادلانه طی سال جاری تهدید نمود. متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا طی آخرین کنفرانس مطبوعاتی نسبت به تغییر مسیر از سوی دولت ونزوئلا برای فراهم سازی زمینه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آزاد و عادلانه، هشدار داد که در صورت تحقق چنین امری، اعمال تحریم های اقتصادی از سر گرفته می‌شود. وی با درخواست پایبندی دولت ونزوئلا به توافقات حاصله با اپوزیسیون در باربادوس، خواستار پایبندی دولت کاراکاس به نقشه راه انتخاباتی مورد توافق، اعلام جدول زمانی انتخابات، آزادی زندانیان سیاسی، لغو احکام صادره علیه رهبران مخالف در راستای تضمین شرکت تمامی نامزدهای اپوزیسیون در انتخابات آتی شد و خاطرنشان ساخت که مهلت مجوزهای صادره  برای رفع تحریم ها برای فروش نفت و گاز در ماه آوریل پایان می‌پذیرد و در صورت عدم تغییر رویه دولت ونزوئلا، مجوزها ملغی گردیده و بار دیگر تحریم های پیشین به اجرا در می آیند.

 https://monitoreamos.com/destacado/ee-uu-todavia-hay-tiempo-para-que

سفر وزیر انرژی ترکیه به ونزوئلا

آلپ ارسلان بایراکتار، وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه در راستای مذاکره جهت نیل به تقویت همکاری دو جانبه با ونزوئلا در حوزه انرژی وارد کاراکاس گردید. وی در جریان این سفر در محل مقر وزارت اقتصاد و دارایی با خانم دلسی رودریگز، معاون اجرایی رییس جمهور ونزوئلا و وزیر اقتصاد و دارایی این کشور، وزرای نیرو و نفت ونزوئلا دیدار و گفتگو نمود.

https://www.vtv.gob.ve/turkiye-venezuela-fortalecen-cooperacion-bilateral

امضای موافقتنامه همکاری بین ترکیه ونزوئلا در حوزه نفت و گاز

در جریان سفر آلپ ارسلان بایراکتار، وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه به ونزوئلا ، یادداشت تفاهمی‌بین دو کشور برای همکاری در حوزه نفت و گاز منعقد گردید. این موافقتنامه به امضای مقام ترک و رافائل تیه چئا، وزیر نفت ونزوئلا رسید که بر پایه آن اجرای یک‌ نقشه راه برای ارزیابی فرصت های همکاری در حوزه نفت و گاز طی برگزاری جلسات کارگروه‌های فنی دو کشور مقرر گردید این در حالیست که در جلسه برگزار شده موضوعات عدیده مرتبط به همکاری راهبردی و فرصت های موجود برای سرمایه گذاری در زمینه نفت و گاز مورد برسی قرار گرفتند، وزیر ترکیه نیز هدف از این سفر را ارزیابی همکاری برای توسعه آن در زمینه‌های اکتشاف، تولید، تجارت و خدمات مرتبط به نفت و گاز طبیعی قلمداد نمود. وی همچنین در دیدار با خانم دلسی رودریگز ، معاون اجرایی رییس‌ جمهور ، همکاری در زمینه‌های انرژی و معادن در راستای افزایش مبادلات تجاری و سرمایه گذاری مستقیم را مورد بحث و قرار داد.

https://twitter.com/TellecheaRuiz/status

افزایش ذخایر اثبات شده نفت ونزوئلا

میزان ذخایر اثبات شده نفت ونزوئلا از ۳۰۰ میلیارد و ۸۰۰ میلیون بشکه فراتر رفته است. شرکت ملی نفت ونزوئلا با تأیید این امر، اعلام داشت که با افزایش ذخایر اثبات شده، ونزوئلا به کشور برخوردار از بیشترین ذخایر نفت در جهان مبدل شده است. بر پایه آخرین گزارش منتشره از سوی شرکت ملی نفت ونزوئلا، بخش اعظم ذخایر نفتی این کشور در کمربند نفتی اورینوکو، واقع در منطقه جنوبی ایالات گواریکو، آنسواتگی و موناگاس به میزان بالغ بر ۲۷۹ میلیارد و ۱۱۷ میلیون بشکه قرار دارد، ایالات فالکن و سولیا بالغ بر ۲۰ میلیارد و ۳۳۰ میلیون بشکه دخایر نفتی را دارا بوده و ایالات باریناس و آپوره واقع در جنوب غرب کشور بیش از ۱ میلیارد و ۸۸ میلیون بشکه نفت را در خود جای داده و نواحی ساحلی ایالت سوکره واقع در شمال شرق ونزوئلا از ذخایری بالغ بر ۳۴۳ میلیون بشکه نفت بر خوردارند این در حالیست که میزان تولید روزانه نفت ونزوئلا به طور میانگین در سال گذشته میلادی از ۷۸۳ میلیون بشکه فراتر رفت و دولت در نظر دارد طی سال جاری میلادی با افزایشی ۲۷ درصد تولید روزانه را به بیش از ۱ میلیون بشکه افزایش دهد.

 https://www.bancaynegocios.com/reservas-probadas-de-petroleo-de-venezuela

رویارویی ونزوئلا با کسری ۳ هزار مگاواتی برق

ونزوئلا با کسری حدود ۳ هزار مگاوات برق برای تأمین نیاز مصرف داخلی مواجه است. بر پایه آخرین گزارش رصد خانه ملی خدمات عمومی ونزوئلا به نقل از کانون ملی مهندسی این کشور، از ۳۶ هزار مگاوات ظرفیت نصب شده در کشور، تنها حدود ۱۰ هزار مگاوات در دست بهره برداری است، میزان تولید تأسیسات برق آبی ۷۵۰۰ از  ۱۷۰۰۰  مگاوات ظرفیت نصب شده و میزان تولید برق حرارتی ۲۵۰۰ از ۱۹۰۰۰ مگاوات ظرفیت نصب شده است این در حالیست که بنا بر گزارشات شرکت ملی برق ونزوئلا، میزان مصرف برق در این کشور از ۱۹ هزار مگاوات فراتر می رود و به فرض کفایت ۱۳ هزار مگاوات برای چنین منظوری، ونزوئلا همچنین با کسری بالغ بر ۳ هزار مگاواتی روبروست.

https://versionfinal.com.ve/ciudad/venezuela-en-deficit-de-generacion-electrica

طرح دولت ونزوئلا برای بازسازی محورهای مواصلاتی

وزارت حمل و نقل ونزوئلا از اجرای طرحی برای بازسازی کلیه محورهای مواصلاتی در راستای تسهیل حمل و نقل در سراسر این کشور خبر داد. برابر اعلام خوان رامون ولاسکز، وزیر حمل و نقل ونزوئلا، این طرح طی سال جاری میلادی در راستای بهبود زیرساخت های جاده ای و تضمین  ایمنی و کیفیت جاده‌های مواصلاتی، بازسازی بالغ بر ۳۸۰۰ کیلومتر در پایتخت و ۲۳ ایالت این کشور با  بکارگیری بالغ بر ۲.۲۶ میلیون تن آسفالت به اجرا در می آید.

https://ultimasnoticias.com.ve/noticias/general/presentan-plan-nacional

ونزوئلا هشتمین تأمین کننده اصلی نفت آمریکا

ونزوئلا در ماه نوامبر سال گذشته میلادی در رده تأمین کنندگان اصلی نفت مورد نیاز آمریکا در رتبه هشتم قرار گرفت. برابر آخرین گزارش منتشره از سوی وزارت انرژی آمریکا، ونزوئلا با صدور روزانه ۱۴۷ هزار بشکه نفت طی ماه نوامبر سال ۲۰۲۳، در جایگاه هشتم در بین کشورهای اصلی تأمین کننده نفت خام مورد نیاز آمریکا قرار گرفت این در حالیست که میانگین روزانه صادرات نفت آن در سال گذشته میلادی از ۸۷۶ هزار بشکه فراتر رفت.

https://www.bancaynegocios.com/venezuela-octavo-exportador-de-crudo

پاسخ مقام ونزوئلایی به اصرار آمریکا بر اولتیماتوم از سرگیری تحریم ها

ایوان خیل ، وزیر امور خارجه ونزوئلا طی انتشار پیامی‌به آخرین اظهارات جان کربی، سخنگوی شورای امنیت کاخ سفید مبنی بر تاکید بر اولتیماتوم برای از سرگیری تحریم ها تا ماه آوریل سال جاری میلادی پاسخ داد. رییس‌ دستگاه دیپلماسی ونزوئلا در پیام منتشره، چنین یادآور شد: هیچ کس نمی‌تواند از ونزوئلا باج خواهی نماید، ملت ونزوئلا بار دیگر درس هایی از کرامت را به امپریالیسم رو به اضمحلال آمریکا خواهد آموخت، تلاش آمریکا برای مداخله در ونزوئلا بار دیگر در شکست فرو خواهد رفت، ما هر گونه هجمه و مداخله را در هم شکانده ایم و تحت بیرق مقدس قانون اساسی به پیروزی‌هایمان ادامه خواهیم داد.

https://twitter.com/yvangil/status/1752819201549426965

آمادگی فدراسیون ملی تجارت و تولید ونزوئلا برای میانجیگری بین دولت و اپوزیسیون

فدراسیون ملی اطاق های بازرگانی و تولید ونزوئلا موسوم به Fedecámaras ، مراتب آمادگی خویش را برای میانجیگیری بن دولت و اپوزیسیون برای حل و فصل اختلافات مرتبط به توافقات باربادوس را اعلام داشت. آدان سلیس، رئیس اصلی ترین اتحادیه تجاری فعال در ونزوئلا،  با تأکید بر ضرورت بکارگیری اهرم گفت و گو برای حل و فصل اختلافات داخلی؛ اعلام داشت که فرای گرایشات سیاسی و حزبی در صدد حل و فصل اختلافات سیاسی در راستای نیل به هدف افزایش قدرت خرید مردم، اشتغال زایی و ایجاد رفاه در ونزوئلاست. وی با ابراز مخالفت با استمرار تحریم های آمریکا علیه ونزوئلا، خاطرنشان ساخت که دولت راهکارهای لازمه برای دورزنی تحریم ها را می یابد و در نهایت مردم عادی بایستی بهای پیامدهای اقدامات تحریمی را بپردازند.

https://mundour.com/2024/02/01/pdte-de-fedecamaras-aboga-por-dialogo

دیدار نماینده اتحادیه اروپا با رئیس اطاق نفت ونزوئلا

در پی تهدید آمریکا مبنی بر از سرگیری تحریم ها علیه بخش نفت و گاز ونزوئلا، راشل رومت، کاردار اتحادیه اروپا در کاراکاس با انریکه نووا، رئیس اطاق ملی نفت ونزوئلا دیدار و گفت و گو نمود.  اشاره ای به موضوعات مطروحه در این جلسه نگردیده است، این دیدار در پی ممانعت دولت از راهیابی خانم ماریا ماچادو، نامزد واحد احزاب مخالف به انتخابات آتی ریاست جمهوری و واکنش آمریکا به آن مبنی بر از سرگیری تحریم های ملغی شده در بخش های طلا، نفت و گاز صورت می‌پذیرد.

https://twitter.com/UEenVenezuela/status/1752792784845619464

اعلام سفر مقام دولتی آمریکا به ونزوئلا

برابر منابع غیر رسمی، در پی اعلام تصمیم آمریکا مبنی بر از سر گیری تحریم های ونزوئلا ،  دولت آمریکا خوان گونزالس، مشاور شورای امنیت کاخ سفید در امور آمریکای لاتین در راستای مذاکره جهت رفع تحریم ها و طرح سایر موضوعات مورد علاقه طرفین به ونزوئلا اعزام داشته است. بنا بر اخبار منتشره در شبکه‌های اجتماعی، مقام آمریکایی در جریان این سفر با خورخه رودریگز ، رییس‌ مجلس ملی ونزوئلا دیدار و گفت و گو نمود با این حال تا کنون هیچ یک از طرفین خبر را به طور رسمی تأیید یا رد ننموده است.

https://www.eluniversal.com/politica/174087/estados-unidos-envia

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما