معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۱/۰۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۰۸

اخبار اقتصادی ونزوئلا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی و بازرگانی ونزوئلا در هفته اول بهمن‌ماه 1402، مندرج در روزنامه‌ها و سایر رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

بررسی همکاری‌های نفتی چین و ونزوئلا

طی برگزاری جلسه ای در شهر کاراکاس، جنبه‌های مختلف همکاری ونزوئلا و چین در حوزه نفت و گاز مورد بحث و بررسی قرار گرفتند. در این راستا و به منظور بررسی فرصت های جدید همکاری دو جانبه، رافائل تیه چئا، وزیر نفت ونزوئلا ، سفیر چین را به حضور پذیرفت  و از تحول مثبت همکاری دو کشور در حوزه انرژی خبر داد.

https://twitter.com/TellecheaRuiz/status/1748385700158799908

معافیت واردات سوخت از پرداخت مالیات در ونزوئلا

دولت ونزوئلا با صدور فرمانی اجرایی به مدت یک سال واردات سوخت هیدروکربوری را از پرداخت مالیات از جمله مالیات بر ارزش افزوده، مالیات واردات و عوارض گمرکی معاف نمود. معافیت مقرره بر پایه فرمان اجرایی ریاست جمهوری صادره تحت شماره ۴.۹۱۱  بر واردات مواد افزودنی برای بهبود کیفیت بنزین را نیز اعمال می‌گردد که بر پایه ماده ۵۸ قانون مواد هیدروکربوری، واردات و فروش انواع سوخت از سوی دولت، شرکت های دولتی، شرکت های مشترک و خصوصی را پوشش می دهد.

https://www.bancaynegocios.com/atencion-exoneran-totalmente-de-impuestos

بررسی همکاری ونزوئلا و قطر در زمینه سرمایه گذاری

طی دیدار ایوان خیل، وزیر امور خارجه ونزوئلا با همتای قطریش در حاشیه نوزدهمین نشست جنبش عدم تعهد، همکاری‌های دو کشور در حوزه سرمایه‌گذاری مورد بحث و بررسی قرار گرفتند. وی همچنین در حاشیه نشست اوگاندا با نخست وزیر سان ویسنته و وزرای امور خارجه تانزانیا، الجزایر ، مالی، بولیوی، بین و گینه استوایی دیدار و گفتگو نمود.

https://primicia.com.ve/nacion/venezuela-y-catar-estrechan-sus-vinculos

آغاز پروازهای مستقیم بین ونزوئلا و الجزایر

شرکت هواپیمایی دولتی کنوایاسا پرواز مستقیم بین پایتخت های ونزوئلا و الجزایر را آغاز نمود. خط پروازی مستقیم بین کاراکاس و پایتخت الجزایر چهاردهمین خط پروازی بین المللی شرکت هواپیمایی کنوایاسا  و نخستین خط پروازی مستقیم بین آمریکای لاتین و آفریقا به شمار می رود و هر هفته یک بار یک پرواز انجام می‌شود. در نخستین پرواز مستقیم شرکت هواپیمایی کنوایاسا به الجزایر وزرای حمل و نقل ، کشاورزی، گردشگری و شیلات ونزوئلا راهی الجزایر شدند.

https://redradiove.com/conviasa-inauguro-nueva-ruta-internacional-entre

استمرار تزریق ارز در بازار مالی ونزوئلا

بانک مرکزی ونزوئلا در راستای مهار نرخ ارز و ممانعت از افزایش تورم در این کشور همچنان به اعمال راهکار مداخله ارزی ادامه می دهد.  در این راستا دولت طی بیست روز نخست ماه نخست سال جاری میلادی طی ۷ مرحله بالغ بر ۳۶۶ میلیون دلار را روانه بازار مالی ساخته است که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته میلادی بالغ بر ۶۹ درصد افزایش داشته است و انتظار می رود که با توجه به رفع فزاینده تحریم های نفتی آمریکا، دولت از منابع مالی بیشتری برای استمرار اجرای سیاست مداخله ارزی با قوت هر چه بیشتر برخوردار گردد.

https://www.bancaynegocios.com/bcv-vendio-us80-millones-este-22ene

درخواست ونزوئلا برای بازسازی نظام مالی بین المللی

ایوان خیل، وزیر امور خارجه ونزوئلا در سومین نشست گروه ۷۷ بعلاوه چین در اوگاندا، با درخواست تجدید ساختار نظام مالی بین المللی، خواستار عمل به تعهد سیاسی برای تقویت همکاری‌های کشورهای جنوب و تضمین زمینه تسهیل همکاری‌های چند جانبه شد.  وی با تأکید بر خورداری کشورهای عضو گروه ۷۷ و چین از دانش و منابع لازم برای دستیابی به تحکیم حق توسعه، خواستار تلاش برای بازسازی نظام مالی بین المللی و دموکراتیک سازی آن و همچنین رفع موانع و سازوکارهای دخیل در رکود پیشرفت این کشور ها و ایجاد سبدی از ارزها برای مبادلات تجاری در راستای در هم شکاندن سلطه ارز دلار  و ایجاد یک معماری اقتصادی بین‌المللی به منظور تصمیم گیری بر پایه تساوی و برابری، عدالت و همبستگی جهت هدایت موسسات مالی بین‌المللی جدید و تحول یافته شد.

https://mppre.gob.ve/2024/01/22/venezuela-aboga-cumbre-g-77china

از سرگیری فروش خودروهای ساخت ایتالیا در ونزوئلا

شرکت خودرو سازی فیات ایتالیا با ورود سه مدل جدید خودرو به بازار ونزوئلا ، فعالیت فروش خودرو در این کشور را از سر گرفته است.در مرحله نخست بالغ بر ۴۰۰ دستگاه از خودروهای ایتالیایی وارد بازار ونزوئلا گردیده اند که در شش شعبه استقراریافته در شهرهای کاراکاس ، والنسیا ، سان کریستوبال، باریناس و ماراکای در معرض فروش قرار گرفته اند و به مرور به سایر شهرها نیز گسترش می یابد این در حالیست که شرکت ایتالیایی از سال ۱۹۹۹ بیش از ۱۱۵ هزار دستگاه را در بازار خودروی ونزوئلا به فروش رسانده است.

https://www.descifrado.com/2024/01/22/fiat-revoluciona-el-mercado

بررسی همکاری‌های ونزوئلا و الجزایر در حوزه‌های کشاورزی و حمل و نقل

 در جریان سفر هیأتی عالیرتبه از ونزوئلا متشکل از وزرای کشاورزی، حمل و نقل، گردشگری و شیلات و همچنین ۸۰ نفر از فعالان اقتصادی به الجزایر، راهکارهای مختلف برای تقویت همکاری‌های دو کشور در زمینه‌هایی نظیر کشاورزی و حمل و نقل مورد بحث و بررسی قرار گرفتند.  طی یک گردهمایی تجاری برگزار شده از سوی شورای نوسازی اقتصادی الجزایر، ویلمر کاسترو، وزیر کشاورزی ونزوئلا پیشنهاد  مکمل سازی دو کشور در حوزه کشاورزی در مبادلات تجاری را مطرح ساخت علاوه بر این ابتکاراتی در راستای تحقق هدف امنیت و حاکمیت غذایی و برقراری  حمل و نقل دریایی بین دو کشور مطرح گردیدند این در حالیست که برابر اعلام رامون ولاسکز، وزیر حمل و نقل ونزوئلا، با برقراری خط پروازی مستقیم کنوایاسا بین دو کشور، فعالان اقتصادی ونزوئلا از امکان سفر به بیش از ۵۰ مقصد در آسیا و اروپا از طریق الجزایر برخوردار می‌گردند از دیگر سو تلاش دو کشور برای برقراری خط تجارت دریایی در جریان است.

 https://www.bancaynegocios.com/venezuela-y-argelia-ahondan-en-iniciativas

مذاکرات ترینیداد و توباگو با اروپا برای فروش گاز ونزوئلا

ترینیداد و توباگو مذاکراتی را با برخی از کشورهای اروپایی برای صدور گاز طبیعی مایع از محل استخراج از پروژه مشترک با ونزوئلا آغاز نموده است. کیت رولی، نخست وزیر ترینیداد و توباگو با تأیید این خبر اعلام داشت که اروپا علاقه فراوانی به  خرید گاز طبیعی تولید میدان گازی موسوم به دراگون در ایالت سوکره، واقع در مرز دریایی ونزوئلا و ترینیداد دارد این در حالیست که دولت ونزوئلا در دسامبر سال گذشته میلادی مجوزی ۳۰ ساله به  شرکت شل و شرکت ملی گاز ترینیداد برای اجرای عملیات  بهره برداری و انتقال گاز صادر نمود و انتظار می رود که تولید گاز در میدان مشترک در اواخر سال آتی آغاز گردد که شروع صادرات از ذخایر گاز فراساحلی ونزوئلا با تولید اولیه ۱۸۵ میلیون فوت مکعب در روز را رقم خواهد زد.

 https://talcualdigital.com/reuters-trinidad-y-tobago-negocia-con-europa

امضای موافقتنامه همکاری نفتی بین ونزوئلا و مکزیک

شرکت های ملی نفت ونزوئلا و مکزیک یادداشت تفاهمی را به منظور تقویت همکاری و تبادل دانش فنی در  حوزه نفت و گاز منعقد نمودند. این موافقتنامه به امضای رافائل تیه چئا، وزیر نفت و رئیس شرکت ملی نفت ونزوئلا و اکتاویو رومرو، رئیس شرکت ملی نفت مکزیک رسید که تبادل اطلاعات و دانش در زمینه‌هایی نظیر مقررات، اطلاعات، تجارب و شیوه‌ها در فعالیت‌های مرتبط به زنجیره ارزش در حوزه نفت و گاز را در بر می‌گیرد.

https://twitter.com/PDVSA/status/1749839240630825359

اذعان کنگره آمریکا به پیامدهای سوء تحریم های اعمالی بر ونزوئلا

کنگره آمریکا به پیامدهای سوء تحریم های اعمالی این کشور بر ونزوئلا و اثرات آن بر ایجاد بحران‌های اقتصادی و مهاجرت اذعان داشت. سرویس پژوهش های کنگره آمریکا طی انتشار آخرین گزارش ویژه، اعلام داشت که  اعمال تحریم‌ها علیه ونزوئلا در راستای ساقط سازی دولت نیکلاس مادورو حاصلی در بر نداشته است و تنها به بروز بحران‌های اقتصادی و مهاجرتی انجامید به طوریکه مهاجرت بالغ بر ۷.۷ میلیون نفر از اتباع ونزوئلا را در پی داشت.  در این گزارش با اشاره به تحریم های اعمالی علیه مقامات و نهادهای دولتی ونزوئلا از سال ۲۰۰۵، اعلام داشت که این تحریم ها در دوران ریاست جمهوری  دو نالد ترامپ به سایر حوزه‌ها فراتر از  تحریم شخصیت ها گسترش یافتند.

 https://venezuela-news.com/congreso-eeuu-sanciones-contra-venezuela

درخواست سناتور آمریکایی برای از سرگیری تحریم ها علیه ونزوئلا

ریک اسکات ، سناتور جمهوری خواه کنگره آمریکا خواستار از سرگیری تحریم های ملغی شده علیه ونزوئلا شد وی با اشاره به اقدامات اخیر دولت ونزوئلا از جمله دستگیری مخالفان سیاسی، اعلام داشت که نیکلاس مادورو برگزاری انتخاباتی آزاد و عادلانه در ونزوئلا را تسهیل نخواهد نمود و بایدن بایستی به سیاست سازش و مدارا در قبال ونزوئلا پایان داده و اعمال تحریم های رفع شده را از سر گیرد.

https://twitter.com/SenRickScott/status/1750198657725431853

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما