معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۰/۲۱- ۰۹:۳۷ - مشاهده: ۶۳

اخبار اقتصادی ونزوئلا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی و بازرگانی ونزوئلا در هفته سوم دی‌ماه 1402، مندرج در روزنامه‌ها و سایر رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

کاهش تورم سالانه در ونزوئلا

آخرین گزارش منتشره از سوی رصدخانه مالی ونزوئلا از کاهش میزان تورم سالانه در این کشور طی سال ۲۰۲۳ حکایت دارد.بر پایه تازه ترین گزارش منتشره، میزان تورم سالانه در ونزوئلا از ۳۰۵ درصد در سال ۲۰۲۲ به ۱۹۳ درصد در سال ۲۰۲۳کاهش یافت علاوه بر این به دلیل مداخلات مکرر ارزی بانک مرکزی، میزان افزایش نرخ ارز دلار از ۲۸۱ درصد در سال ۲۰۲۲ به ۱۰۶درصد در سال ۲۰۲۳ کاهش پیدا کرد.همچنین میزان تورم ماهیانه در ونزوئلا طی آخرین ماه سال گذشته میلادی ۳.۹درصد افزایش یافت،خدمات، پوشاک، لوازم منزل و  خدمات بهداشتی بیشترین افزایش قیمت را به خود اختصاص داده اند.

 https://twitter.com/observafinanzas/status/1744315882245902428

افزایش فعالیت شرکت های هواپیمایی خارجی در ونزوئلا

 تعداد شرکت های هواپیمایی خارجی  دارای برنامه پروازی در ونزوئلا از ۱۴ شرکت فراتر رفته است. در سال ۲۰۱۳ بیش از ۲۳ شرکت هواپیمایی خارجی در ونزوئلا فعالیت می نمودند که این تعداد در سال ۲۰۱۷ به ۸ شرکت کاهش یافت با این حال در پی صدور مجوزهای مرتبط، تعداد شرکت های فعال در ونزوئلا به ۱۴ شرکت افزایش یافت این در حالیست که شرکت های هواپیمایی ونزوئلا از جمله کنوایاسا، لیسر، اویور، تورپیال، استلار، روتاکا و ونزولانا در حال ارائه خدمات پروازی به مقاصد خارجی می‌باشند که با احتساب این شرکت ها تعداد شرکت های هواپیمایی فعال در ونزوئلا از ۲۱ شرکت فراتر می رود.

 https://talcualdigital.com/ya-son-14-las-aerolineas-internacionales-que-operan

افزایش تولید سالانه ذرت در ونزوئلا

میزان تولید سالانه ذرت در ونزوئلا طی سال ۲۰۲۳ بیش از ۳۵ درصد افزایش یافت. برابر اعلام انجمن ملی مهندسین کشاورزی ونزوئلا(Sviaa)، علاوه بر افزایش تولید سالانه به بیش از ۱۳۵۰ تن، سطح زیر کشت این محصول طی سال گذشته میلادی با افزایشی بالغ بر ۴۰ درصد از ۳۵۰ هزار هکتار فراتر رفت و بالغ بر ۶۵ درصد کل تولید سالانه را ذرت سفید شکل داده است.

https://versionfinal.com.ve/ciudad/produccion-de-maiz-en-el-pais-tuvo

ونزوئلا در فهرست کشورهای پیشرو در شاخص جهانی گذار انرژی

ونزوئلا در فهرست مجمع جهانی اقتصاد در شاخص جهانی گذار انرژی در بین کشورهای پیشرو در این زمینه جای گرفته است. بر این اساس  به لحاظ شاخص گذار انرژی، رتبه  ونزوئلا در گزارش سال ۲۰۲۳ در میان ۱۲۰ کشور مورد بررسی، ۱۰۳ به ثبت رسید.

https://venezuela-news.com/venezuela-integra-lista-paises-avanzan-transicion

افزایش تزریق ارز از سوی بانک مرکزی ونزوئلا در بازار

بانک مرکزی ونزوئلا در ۹ روز نخست سال جاری دست کم ۱۹۵ میلیون دلار برای جلوگیری از کاهش ارزش واحد پول کشور به بانک ها تزریق کرده است . این رقم بیانگر افزایش ۱۰۰ میلیون دلاری نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته می‌باشد.

https://www.elimpulso.com/2024/01/09/bcv-inicia-2024-superando

اعلام تثبیت و افزایش تولید نفت در ونزوئلا

شرکت ملی نفت ونزوئلا از تثبیت و افزایش تولید نفت خام طی سال گذشته میلادی خبر داد. این شرکت در گزارش سالانه خویش اعلام داشت که طی سال ۲۰۲۳ برغم شرایط نامطلوب مرتبط به تحریم ها، هدف یاد شده محقق گردید و ظرفیت های بیشتری جهت دسترسی به اقلام مرتبط به تولید نفت خام از جمله رقیق کننده‌های مورد نیاز در راستای انتقال و بازاریابی نفت خام سنگین ایجاد گردیدند. علاوه بر این به یمن افزایش سرمایه گذاری از طریق همکاری بین المللی، تولید سوخت، گاز و مشتقات آن تثبیت گردید و میزان پالایش روزانه از ۳۰۰ هزار بشکه فراتر رفت و گام های در راستای تبدیل ونزوئلا به قدرت گازی برداشته شده است.  بر پایه آخرین گزارش سازمان اوپک میانگین روزانه تولید نفت ونزوئلا در ماه نوامبر سال جاری میلادی بیش از ۸۰۱ هزار بشکه رقم خورد که در مقایسه با تولید آغاز سال ۲۰۲۳،  بیش از ۹ درصد رشد یافت و انتظار می رود که تولید روزانه نفت در این کشور طی سال جاری میلادی از ۱ میلیون بشکه فراتر رود.

https://www.bancaynegocios.com/balance-de-pdvsa-se-logro-la-estabilizacion

افزایش ۸ درصدی مبادلات تجاری بین ونزوئلا و کلمبیا

میزان مبادله تجاری فیمابین ونزوئلا و کلمبیا بین ماه‌های ژانویه تا اکتبر سال۲۰۲۳ حدود ۶۴۲ میلیون دلار بود که این رقم بیانگر افزایش ۸ درصدی نسبت به همین بازه زمانی در سال۲۰۲۲ می‌باشد.  از این میان حجم صادرات ونزوئلا به کلمبیا حدود ۱۱۰ میلیون دلار و حجم واردات از این کشور ۵۳۲ میلیون دلار بود. اقلام صادراتی ونزوئلا به کلمبیا شامل کود، فولاد، آهن، محصولات شیمیایی، سوخت، روغن و آلومینیوم بود.  محصولاتی واردات این کشور شامل مواد پلاستیکی، شکر و ادکلن و لوازم بهداشتی، آرایشی بود.

 https://www.elnacional.com/economia/comercio-entre-venezuela-y-colombia

کاهش ۱۹.۷ درصدی تولید خودرو در ونزوئلا

بر اساس اعلام اتحادیه تولیدکنندگان خودرو،در سال ۲۰۲۳ در مجموع تعداد ۶۱ دستگاه خودرو تولید شد که این رقم بیانگر کاهش ۱۹.۷ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۲ می‌باشد. در سال ۲۰۲۲ تعداد ۷۶ دستگاه خودرو تولید شده بود. 

https://www.lapatilla.com/2024/01/12/produccion-de-carros-en-venezuela

بانک مرکزی ونزوئلا نرخ تورم سال گذشته را اعلام کرد

بانک مرکزی ونزوئلا نرخ تورم سال ۲۰۲۳ را ۱۸۹.۸ درصد اعلام کرد که این رقم بیانگر کاهش ۴۴.۲ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۲ می‌باشد. نرخ تورم در سال ۲۰۲۲ حدود ۲۳۴ درصد بود.  بر اساس اعلام بانک مرکزی نرخ تورم در ماه دسامبر گذشته ۲.۴ درصد بود.

https://www.lapatilla.com/2024/01/12/banco-central-de-venezuela-admitio-que

پرواز مستقیم کونایاسا به مقصد پایتخت الجزایر افتتاح می‌شود

شرکت هواپیمایی کنویاسا جمعه هفته آینده، ۱۹ ژانویه پرواز مستقیم به الجزایر را افتتاح می‌کند. در همین راستا کاسترو سوتلدو وزیر کشاورزی ونزوئلا نشست مقدماتی کمیسیون مشترک را با حضور نمایندگان وزارت خانه‌های مختلف برگزار کرد و از برگزاری نشست مشترکی بین تجار و فعالان اقتصادی دو کشور در حوزه انرژی، کشاورزی، شیلات،تجارت، علوم، حمل و نقل، آموزش و فرهنگ طی روزهای آینده خبر داد. وزیر نفت ونزوئلا نیز پذیرای سفیر الجزایر بود و در این نشست درباره همکاری مشترک دو کشور در حوزه انرژی گفت و گو کردند.

  https://www.eluniversal.com/economia/172644/venezuela-y-argelia-acuerdan

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما