معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۸/۲۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۰۳

صنعت شیر در نیوزیلند

نیوزیلند بار دیگر در سال 2020 به رکورد تولید شیر در هر گله رسید. به رغم کاهش تعداد دام های شیرده در نیوزیلند، میزان تولید شیر به ازای هر راس دام افزایشی داشته و این امر به بهره گیری از تکنولوژی‌های نوین تغذیه و تخصص در امور گله داری ارتباط پیدا می‌کند. کشاورزان متعهد به بهبود کیفیت گله خود هستند تا نتایج بهتری برای پایداری و بهره‌وری داشته باشند.

در دوره 2020-2019، شرکت های لبنی 1.9 میلیارد کیلوگرم شیر را فرآوری کرده اند که 0.6 درصد نسبت به شیر فرآوری شده در سال قبل افزایش داشته است. میانگین تولید شیر به ازای هر راس گاو در این دوره  385 کیلوگرم (متشکل از 215 کیلوگرم چربی شیر و 170 کیلوگرم پروتئین) و در دوره قبل 381 کیلوگرم بود. میانگین شیر در هکتار موثر (1096 کیلوگرم) بالاترین رکورد ثبت شده بود.

تعداد گاوهای شیری در سال‌های اخیر رو به کاهش بوده و کشاورزان تمرکز بیشتری بر بهره‌وری و کارایی دارند تا از این طریق ضمن کاهش هزینه‌ها، محصول بیشتری را تولید نمایند. کل تعداد گاوهای شیرده در دوره 2020-2019، تعداد 4,921,000 راس بود که نسبت به دوره قبل کاهش 0.5 درصدی داشته است.

اگر چه گله‌های لبنی نیوزیلند در حال بزرگتر شدن هستند اما تعداد گله‌ها اندکی کاهش یافته است. در این دوره 11,179 گله وجود داشت که 193 گله کمتر از دوره قبل بود. این پنجمین سال کاهش تعداد گله در نیوزیلند است. میانگین اندازه گله‌ها در این دوره 440 راس بود که پنج گاو بیشتر از دوره قبل است.

در این بین نیوزیلند 95 درصد شیر تولیدی خود را صادر می‌کند که در سال 2020 نزدیک به 16 میلیارد دلار درآمد برای این کشور به همراه داشت. چین به عنوان بزرگترین مشتری در سال های اخیر ظاهر شده است و میزان 13.5 میلیون دلار واردات شیر نیوزیلند در سال 1990 را به بیش از 5.5 میلیارد دلار در سال 2020 افزایش داده است. چین هم اکنون حدود یک سوم صادرات لبنیات نیوزیلند را به خود اختصاص داده است.

در سال 1990 مالزی اولین کشور وارد کننده شیر نیوزیلند با رقم حدودی 128 میلیون دلار بود. کشورهای ژاپن، الجزایر، آمریکا، مکزیک، ونزوئلا، استرالیا، فیلیپین و تایلند در رده‌های بعدی قرار داشتند. بریتانیا در این سال دهمین وارد کننده شیر نیوزیلند با رقم حدودی 39 میلیون دلار بوده است.

با گذشت ده سال و در سال 2000 مالزی همچنان اولین وارد کننده شیر نیوزیلند با رقم حدودی 327 میلیون دلار بود. ژاپن، فیلیپین، آمریکا، اندونزی، استرالیا، تایوان، بلژیک و بریتانیا نیز در رده‌های بعدی قرار داشتند. تایلند در این سال در رتبه دهم با رقم حدودی 148 میلیون دلار ایستاده بوده است.

در سال 2010 این کشور چین بود که رتبه اول وارد کنندگان شیر نیوزیلند را با رقم تقریبی 1.8 میلیارد دلار به خود اختصاص داده بود. در این سال فیلیپین، استرالیا، ونزوئلا، آمریکا، عربستان سعودی، مالزی، ژاپن، سنگاپور و تایلند در رتبه‌های بعدی قرار گرفته بودند.

در سال 2020 چین همچنان اولین وارد کننده شیر نیوزیلند به شمار می رفت که رقمی‌بالغ بر 5.5 میلیارد دلار را برای واردات محصولات شیر از نیوزیلند، به این کشور واریز می‌کرد. استرالیا، مالزی، اندونزی، ژاپن، فلیپین، آمریکا، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، و تایلند رتبه‌های بعدی را تصاحب کرده بودند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما