معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۷/۲۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۷۳

اندونزی پیشرو در رشد بازار فن آوری اطلاعات در منطقه آسیا – اقیانوسیه

بر اساس گزارش ها انتظار می رود اندونزی طی چهار سال آینده در منطقه آسیا- اقیانوسیه بیشترین رشد درحوزه فن آوری اطلاعات را تجربه نماید و بیشترین بودجه و هزینه‌ها را در این خصوص انجام دهد.

بر اساس گزارش گروه مشاورین بوستون فن آور، انتظار می رود اندونزی طی چهار سال آینده در منطقه آسیا- اقیانوسیه بیشترین رشد درحوزه فن آوری اطلاعات را تجربه نماید و بیشترین بودجه و هزینه‌ها را در این خصوص انجام دهد. طبق گزارش مذکور این روند با شدت یافتن همه گیری کووید -19 و تغییر ارائه خدمات بصورت آنلاین و دیجیتالی(الکترونیکی) شدن بیشتر امور توسط شرکت ها و استارت آپ ها درحال افزایش است.

بر اساس گزارش فوق، هزینه‌های فن آوری اطلاعات اندونزی 13% بصورت مرکب رشد سالانه را طی چند سال آینده تجربه خواهد کرد و ارزش این بخش را تا سال 2024 به 6 میلیارد دلار خواهد رساند. بعد از اندونزی کشورهای هند با 12% و مالزی با 10 % بیشترین رشد را در این بخش تجربه خواهند نمود. در گزارش مذکور گفته شده است که اندونزی سریعترین بازار فن آوری در حال توسعه درآسیا– اقیانوسیه را به همراه ژاپن و چین دارد.

همچنین طبق گزارش موسسه گانتر، پیش بینی شده است که از کل هزینه‌های فن آوری اطلاعات اندونزی درسال 2024 به میزان 52% مربوط به خدمات آنلاین عمومی خواهد بود درحالیکه 48% باقیمانده مربوط به زیرساخت های فن آوری اطلاعات در محل است. در این خصوص چند شرکت بزرگ فن آوری مانند علی بابا، مایکروسافت، گوگل و آمازون توانستند سرویس های آنلاین را  در این کشور جذب و در حال ایجاد مراکز داده‌ها در اندونزی هستند. با این حال، نمایندگان شرکت های IBM  و گوگل در اندونزی در فوریه سالجاری اظهار داشتند که موضوعات مربوط به امنیت سایبری، هزینه‌های بالا و محدود بودن سرمایه انسانی مسائلی هستند که مانع مهاجرت بسیاری از شرکت های خارجی مرتبط جهت سرمایه گذاری در زیرساخت های مبتنی بر خدمات آنلاین می‌شود.

یک نظر سنجی جداگانه ای هم که توسط موسسه حقوقی بیکرمکینزی بر روی 800 مشاغل از 8 کشور منطقه آسیا – اقیانوسیه انجام شده است نشان می دهد که 84% از مشاغل اندونزی در یک سال گذشته دچار مشکل شده اند بدین معنی که از رقبای خود عقب مانده اند. گزارش دیگری در همین ارتباط همچنین پیش بینی می‌کند که هزینه‌های اندونزی در زمینه فن آوری اطلاعات تا سال 2024 یازدهمین هزینه در منطقه خواهد بود. در این خصوص گفته شده است که انتظار می رود ژاپن با 155 میلیارد دلار بیشترین هزینه را داشته باشد و چین با 141 میلیارد دلار در رتبه دوم قرار گیرد.  

علاوه بر آن، طبق گزارش 2020 گروه مشاورین بوستون تحت عنوان"BCG Tech Challengers" که فرصتهای دیجیتال و فن آوری‌های نوظهور را در بازارهای سراسر جهان بررسی می‌کند اندونزی توانسته  2%  از بیش از 10 هزار شرکت فن آور که از سال 2014 در بازارهای نوظهور تاسیس شده اند را جذب و در خود جای دهد. این کشور اگر چه دارای توانمندی پایین در بخش فن آوری‌ها می‌باشد ولی سریعا در حال توسعه در این بخش می‌باشد. بطوریکه بر اساس آمار ارائه شده تعداد شرکت های تاسیس شده در اندونزی درمقایسه با سال گذشته 30% رشد نشان می دهد و در این زمینه در حال پیشی گرفتن از کشورهای هند، سنگاپور، ژاپن و چین می‌باشد. در این زمینه ابتکاراتی همچون " جنبش استارت آپ های دیجیتال 1000 اندونزی" مسیر های ارزشمندی را برای تسریع این رشد  برای اندونزی ایجاد نموده است. 

بطورکلی، انتظار می رود هزینه‌های منطقه آسیا- اقیانوسیه در زمینه فن آوری و اطلاعات با 8% افزایش به 475 میلیارد دلار تا سال 2024 افزایش یابد که ناشی از هزینه درسرویس های استارت – آپ های عمومی خواهد بود. در این خصوص آقای سیمون باپتیست اقتصاددان ارشد واحد اطلاعاتی در اندونزی معتقد است که اندازه بازار اندونزی بزرگترین بازار در جنوب شرق آسیا می‌باشد که آن را به کشوری جذاب برای سرمایه گذاری در فن آوری الکترونیکی (دیجیتال) تبدیل کرده است. وی معتقد است که چالشی که  اندونزی درمورد ناسیونالیسم داده‌ها دارد این است که دولت این کشور محدودیت هایی را برای شرکت ها از نظر میزبانی همه چیز و اعمال محدودیت در انتقال داده‌ها به داخل و خارج از کشور، در خارج از مرزها اعمال می‌کند و این باعث می‌شود که استفاده از برخی از فن آوریها در بازار محدود شود. در این خصوص مقررات قانونی دولتی الزامات ارائه دهندگان آنلاین خصوصی را برای ایجاد نمایندگی در کشور را کاهش داده است. البته این آئین نامه قانون قبلی را اصلاح کرد که ارائه دهندگان را ملزم به ایجاد مراکز داده در داخل کشور می‌کرد، که اقدامی‌پر هزینه بود. با این حال، آخرین آئین نامه هنوز ارائه دهندگان را ملزم به انتقال داده‌های مرزی به وزارت ارتباطات و اطلاعات می نماید . قانون گذاران در حال حاضر بر روی لایحه حفاظت از داده‌ها کار می‌کنند که طبق پیش نویس، این الزام را لغو می‌کند.

آنچه که در مورد اندونزی گفتنی است اینکه همه گیری کووید-19 موجب افزایش تقاضا برای خدمات آنلاین در این کشور گردیده است زیرا محدودیت ها و جابجایی‌های اجتماعی موجب شده است که شرکت ها مجبور به کاهش نیروهای خود شده و این امر ارائه خدمات آنلاین را بیشتر نموده است. در میان محدودیت ها، میزان اشتغال سازمان‌ها و وزارتخانه‌های دولتی نیز محدود گردیده و فعالیت های آنلاین افزایش یافته است و بهمین دلیل نیز شهروندان و قشر کارمند مجبور به خانه نشینی شده و برای خریدها و برگزاری جلسات و حضور دانش آموزان در مدرسه و دانشجویان در دانشگاه‌ها از بسترهای آنلاین استفاده می‌کنند.   

راهبرد هوشمند سازی و اتوماسیون در اندونزی اکنون به رویکرد اصلی دولت این کشور تبدیل شده است و این رویکرد بسوی تولید هوشمند می‌تواند بسیاری از مشکلات را حل و بخش تولید در این کشور را به سمت چشم انداز روشن هدایت نماید. در این خصوص راهبرد دولت اندونزی حرکت در راستای ایجاد انقلاب در فن آوری‌های پیشرفته و رقابتی کردن صنعت کشور می‌باشد. دستیابی به توانمندی پیشرفت های تکنولوژیکی از جمله اینترنت اشیاء، هوش مصنوعی، ارتباط انسان و ماشین، چاپ سه بعدی و فن آوری ربات و حسگر از مهمترین اولویت های دولت اندونزی برای افزایش ظرفیت صنعتی می‌باشد تحلیلگران بخش فن آوری و اطلاعات در اندونزی نقش فن آوری‌های نوین در توسعه اقتصاد و صنعت دیجیتالی را برای کشور مهم دانسته و این روند را چشم انداز مثبت برای بخش های تولید ارزیابی می نمایند که این تولید می‌تواند تقریبا یک چهارم از کل تولید ناخالص داخلی اندونزی که 1.19 تریلیون دلار می‌باشد، را تشکیل می دهد.

طی سالهای اخیر خصوصا از زمان همه گیری کووید-19، شرکت های فن آور و استارت–آپ ها به جنوب شرق آسیا بعنوان مهمترین و بزرگترین بازار فعالیت خود نگاه می‌کنند. این بازارتقریباً 700 میلیون نفری است که به سرعت در حال گسترش می‌باشد و از رشد چشمگیر درآمد برخوردار است و زمینه مناسب برای مقیاس گذاری شرکت های فناوری را فراهم می‌کند. نیمی از بزرگترین شرکت های فناوری جنوب شرقی آسیا منطقه را به عنوان بازار مهمی نسبت به بازار اصلی خود معرفی می‌کنند. از نظر  این شرکت ها که رقیب آن هم نیز عمل می‌کنند بازارهای نوظهور به طور متوسط 6.3 میلیارد دلار ارزش دارند که آنها را فراتر از وضعیت استارت – آپ قرار می دهد که باید از این فرصت استفاده نمایند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما