معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۷/۰۲- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۲۹

نفوذ محصولات نیوزیلندی در جامعه چین

نیاز و وابستگی متقابل اقتصادی چین و نیوزیلند ، واقعیتی است که عبور از بسیاری اختلاف نظرهای رهبران سیاسی دو کشور را اجتناب ناپذیر نموده و ثباتی نسبی به روابط دو کشور بخشیده است

در کنار اختلافات گاه و بیگاه که بین نیوزیلند و چین در سطح دولتی پیش می آید، پیوندهای اقتصادی این دو کشور به گونه ای رقم خورده است که وابستگی متقابل بین آنها ایجاد شده است. اگر چه دولت چین نشان داده است که در برخی از پرونده‌هایی که مربوط به هویت و امنیت ملی چینی‌ها باشد، اغماضی نشان نمی دهد اما این موضوع را هم باید در نظر گرفت که پیوند اقتصادی می‌تواند در جهان امروز عامل جلوگیری از تنش های ادامه دار باشد. فروپاشی روابط چین و نیوزیلند بی تردید به طرز چشم گیری به زیان نیوزیلند خواهد بود چرا که بیشترین صادرات آنها به چین است، اما این کشور توانسته است به واسطه کیفیت خوب محصولات خود، در بین جامعه چینی جایگاه ویژه ای را کسب کند.

بر اساس بررسی‌های به عمل آمده از سوی موسسه تحقیقات اقتصادی نیوزلند[1] (NZIER)بسیاری از برندهای نیوزیلندی در میان جامعه چین از محبوبیت بالایی برخوردار بوده و مردم چین اعتماد بالایی به محصولات نیوزیلندی دارند. این بررسی نشان داده است که وارد کنندگان چینی در حوزه محصولات غذایی، نیوزیلند را در رده اول برای وارد کردن محصولات مورد نیاز قرار داده اند. طیف وسیعی از غذاهای دریایی، گیاهی و دامی، طعم دهنده‌ها و حتی غذای حیوانات خانگی که برند نیوزیلند را داشته باشند، در اولویت خرید مردم چین قرار گرفته است.

جالب اینکه با بروز بحران کرونا، صادرات محصولات لبنی، میوه، گوشت و غذای حیوانات افزایش چشم گیری نسبت به قبل از بحران داشته، به طوری که در یک مقایسه آماری نسبت به سال گذشته، با افزایش 1 میلیارد دلاری صادرات به چین مواجه می‌شویم. در این بین فروش اینترنتی محصولات نیز رشد قابل توجهی را تجربه کرده است.

مدیر یکی از صادر کنندگان غذای حیوانات خانگی (Ziwi) به چین، در این زمینه گفت بحران کرونا برای ما یک فرصت جدیدی شد تا به رشد 100 درصدی برسیم. این شرکت توانسته است در بزرگترین سایت خرده فروشی چین یعنی Alibaba، رتبه اول فروش غذای حیوانات خانگی را به دست آورد. مصرف کنندگان چینی این برند را به خاطر اینکه از مواد اولیه تولید شده در نیوزیلند تهیه می‌شود، بسیار قابل اعتماد دانسته اند. طبق نظر سنجی‌ها، خریداران عنوان کرده اند که ما می دانیم که مواد اولیه این محصول ارگانیک بوده و از استاندارد بالایی برخوردار هستند. این در حالی است که برخی از برندهای مطرح بین المللی نیز در بازار چین حضور دارند.

بر اساس بررسی موسسه تحقیقات نیوزیلند، اقبال مردم چین به محصولات آرایشی و بهداشتی نیوزیلند نیز در خلال بحران کرونا افزایش قابل توجهی را تجربه کرده است. برای مثال شرکت اکو استور[2] که در حوزه محصولات بهداشتی و شوینده‌ها فعال است اعلام کرده است که در جریان بحران کوید 19 صادرات به چین با 30 درصد رشد رو به رو بوده است. مدیر عامل این شرکت اعلام کرده است که شهرت محصولات نیوزیلند به واسطه کیفیت آن سبب شده است که مشتریان چینی به ما اعتماد داشته باشند. با وجود اینکه اکو استور حدود 4 سال است که وارد چین شده ، اما در خلال بحران کرونا بیشترین رشد صادراتی را نسبت به سال های گذشته به ثبت رسانید.

موسسه تحقیقات نیوزیلند اعلام کرد اگر چه میزان بالای تقاضا در دوران بحران یکی از دلایل افزایش فروش در چین بوده است اما کیفیت محصولات نیوزیلندی نیز از جمله مهمترین دلایل رشد فروش در بین مردم چین به شمار می رود. این موضوع سبب شده است که بسیاری از شرکت های چینی به فروش محصولات نیوزیلندی در زمینه‌های مختلف روی بیاورند. در یک نمونه، یکی از اینفلوئنسرهای چین، از طریق صفحه آنلاین خود در شبکه‌های مجازی (لایو) در یک دقیقه 70 هزار بطری شیر A2 نیوزیلندی را به فروش رساند. این رقم معادل دو کانتینر 20 تنی می‌باشد.

[1] . https://nzier.org.nz/

[2] . https://ecostore.com/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما