معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۷/۰۳- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۱۷۹

درآمدی بر پیامدهای اقتصادی بحران کرونا بر جهان و اتریش

گروه نظارت بر آمادگی جهانی(GPMB) که در راستای مواجهه با پیامدهای همه‌گیری بیماری‌های واگیردار به صورت مشترک توسط سازمان جهانی بهداشت و بانک جهانی در می 2018 تشکیل شده، در تاریخ 14 سپتامبر2020 دومین گزارش خود را که به موضوع پیامدهای همه‌گیری ویروس Covid-19 اختصاص یافته، منتشر نموده است.

 اهم موارد مطروحه در این گزارش به شرح ذیل است:

1. پیامدهای اقتصادی و انسانی همه‌گیری جهانی کرونا بی‌سابقه است. میزان هزینه‌های تحمیل شده به جهان در دوران پس از کرونا، شرایط نگران‌کننده‌ای را برای سال‌های آینده به ویژه برای نسل جوان به دنبال خواهد داشت. تا کنون که هنوز موج دوم به طور جدی آغاز نشده، میزان خسارات به ۱۱ هزار میلیارد دلار رسیده است. برخی از پیش‌بینی‌ها نسبت به بهبود شرایط تا سال ۲۰۲۲، غیر معقول به نظر می‌رسد. نمی‌توان پیش از سال ۲۰۳۰ تصور هرگونه جبرانی را در این خصوص داشت.

2. افزایش روند بیکاری به ویژه در گروه جوانان (۲۰ تا ۴۵ سال)، افزایش بی‌سابقه فقر در سراسر جهان و به دنبال آن نارضایتی مردم از عملکرد دولت‌ها و سیستم‌های حکومتی، افزایش نقدینگی و به دنبال آن افزایش نرخ تورم، ناکارآمدی مدیریت منابع طبیعی، رشد مشکلات زیست محیطی و موضوع گذار از سوخت‌های فسیلی و تغییرات ژئوپلیتیکی ناشی از آن، تنها تعدادی از فاکتورهای مورد توجه در زمان پس از کرونا برای جهان و روابط بین‌الملل می‌باشند.

3. گمانه‌زمانی‌ها نسبت به کاهش درآمد در گروه جوانان تا 2030 بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد دلار پیش‌بینی می‌شود. طبق گزارش مشابه مربوط به سال‌های ۲۰۱۸ و۲۰۱۹، خطرات بالقوه چنین بحرانی به طور کامل شناخته شده بوده و پیامدهای اجتماعی، انسانی و اقتصادی همه‌گیری جهانی کرونا از حیث سلامت و پزشکی لزوما مساله جدیدی نیست. سازمان بهداشت جهانی در این خصوص همکاری میان کشورها برای ایجاد آمادگی مقابله با چنین بحران‌های سلامت و زیست محیطی را ضعیف می‌داند و معتقد است که کشورهایی که به توصیه‌ها توجه نداشتند و یا اساسا عضو این سازمان نبودند و یا تصمیم به ترک عضویت از این سازمان گرفته‌اند با تبعات انسانی و اقتصادی بسیار بزرگتری دست و پنجه نرم خواهند کرد.

4. با مقایسه هزینه‌های پرداخت شده از سوی کشورها به سازمان جهانی بهداشت و هم‌چنین هزینه‌های صرف شده در خود کشورها در جهت پیشگیری از بیماری در دوره همه‌گیری کرونا، میزان خسارات وارده، برابر با مجموع هزینه‌های پرداختی همه کشورهای عضو برای پیشگیری از بیماری در مدت زمان ۵۰۰ سال می‌باشد.

5. این گزارش آموزه‌های رویارویی کشورهای جهان با بحران کرونا را به شرح ذیل دسته‌بندی نموده است :

  • سران کشورها می‌بایست نگاهی فراملی داشته و آماده سرمایه‌گذاری در زمینه زیرساخت‌های بهداشتی و سلامت و هم‌چنین توجه به تمهیدات پیشگیرانه باشند.
  • کشورها و سازمان‌های جهانی می‌بایست از تداوم و تعمیق همکاری بیشتری برخوردار گردند.
  • تمامی‌کشورها می‌بایست سیستم تامین اجتماعی و سلامت منطقی و مقرون به صرفه داشته باشند و سازمان بهداشت جهانی می‌بایست کشورهای عضو را به این سمت هدایت نماید.
  • بدنه مالی و بانکی جهانی می‌بایست برنامه‌ریزی‌های طولانی مدت برای مقابله با بحران داشته باشند.
  • بسته‌های کمکی به کشورهای در حال توسعه برای بهبود شرایط سلامت و اجتماعی پرداخت گردد.
  • سازمان ملل متحد می‌بایست جایگاه خود را در ایجاد همکاری‌های همه‌جانبه میان کشورهای عضو بهبود بخشد.
  • گزارش یادشده، اتریش را پس از هلند و سوئیس در میان کشورهایی برشمرده که در کمترین زمان ممکن به بحران کرونا واکنش نشان داده و تمهیدات ضروری برای مقابله با بحران را اتخاذ کرده‌اند. هم‌چنین جمهوری اسلامی ایران نیز جایگاه چهارم در این رده بندی را کسب نموده است.
  • پیش‌بینی شاخص‌های اقتصادی اتریش در سال‌های 2020 و 2021 بر اساس گزارش یادشده، به شرح ذیل می‌باشد:

          ضمائم

منابع

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما