معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۲۴- ۰۸:۰۰

هشدار موسسه مطالعات عالی اتریش نسبت به رشد اقتصادی این کشور در سالهای آتی

رشد اقتصادی ضعیف،‌ افزایش نرخ بیکاری، کاهش صادرات و واردات و همچنین کاهش رقابت پذیری در صنعت و نرخ تورم بالا که با شیبی ملایم در حال کاهش است، چشم‌انداز خوبی در برابر اقتصاد این کشور قرار نداده است.

موسسه مطالعات عالی اتریش (IHS)‌ درگزارشی نسبت به رشد اقتصادی ضعیف تا 5 سال آینده هشدار داده است و پیشنهادش برای برون رفت از این وضعیت اتخاذ سیاست مالی- اقتصادی انقباضی است. این موسسه نسبت به این بحران در سالهای آتی هشدار داد و خواستار تدوین بودجه انقباضی توسط دولت شد. موسسه مطالعات عالی پیش‌بینی می‌کند طی چهار سال آینده یعنی تا سال 2028 اتریش به طور متوسط، سالانه تنها یک درصد رشد در تولید ناخالص داخلی خود داشته باشد. مدیر موسسه مطالعات عالی،‌ هولگر بونین،  پیشنهاد داد دولت بسته کوتاه مدت کوچک و انقباضی بین 2 تا 4 میلیارد یورو تصویب کند تا بتواند از این طریق هزینه‌های خود را کاهش دهد. دولت آتی اتریش که امسال شروع به کار خواهد کرد باید کمک‌هزینه‌ها و یارانه‌های اقلیمی و محیط زیستی را کاهش دهد. به عنوان نمونه، هزینه‌هایی که به عنوان کمک‌هزینه و یارانه اقلیمی‌به صورت سالانه به همه مردم  اعطاء می‌شود، باید کنترل شوند.

 این پیشنهاد موسسه مطالعات عالی البته برای میان‌مدت است، در دراز مدت باید اقداماتی برای اصلاحات اساسی در اتریش انجام شود که از آن جمله می‌توان به اصلاح نظام آموزش و سلامت و همچنین بازنشستگی اشاره کرد. دولت اتریش به واسطه سیاست‌های یارانه‌ای سنتی در این کشور باید تحت اصلاحات اساسی قرار بگیرد،‌ در غیر این صورت عواقب جدی منتظر اقتصاد این کشور خواهد بود، از جمله افزایش میزان بدهی دولت نسبت به تولید ناخالص داخلی که بنا بر پیش‌بینی‌ سازمان کشورهای صنعتی تا سال 2060 از 78 درصد کنونی به 171 درصد افزایش خواهد داشت.

علاوه بر این در اتریش نیاز به اصلاحات مالیاتی کارآمد وجود دارد که از یک طرح عامل کار را برای افراد جذاب‌تر کند و از طرف دیگر سن بازنشستگی باید افزایش پیدا کند. تخفیف‌هایی که هم‌اکنون در خصوص سن بازنشستگی می‌دهند باید کاهش پیدا کنند و میزان درآمد بازنشستگی افراد با درآمد بالا باید بالاتر از مقدار فعلی شود. هم اکنون برای افرادی که درآمد 34500 یورو تا 66600 یورو دارند، مرز مالیات 40 درصد است، درحالیکه هم‌اکنون در آلمان بیشترین میزان مالیات یعنی 42 درصد برای کسانی است که درآمد آنها بالای 66800 یورو است. اقداماتی مانند کاهش سطوح مالیاتی از حیث مالی جذاب‌تر از معافیت مالیاتی برای اضافه کاری است. موسسه مطالعات عالی در کنار کاهش سطح مالیات برای افراد با درآمد بالا، پیشنهاد می‌کند میزان مالیات بر نوشیدنی‌ها، تبناکو و سیگار و همچنین نوشیدنی‌های الکلی افزایش پیدا کند.

در مساله نرخ بیکاری نیز اتریش وضعیت خوبی در سالهای آتی نخواهد داشت. نرخ بیکاری از 6.9 درصد در سال جاری تا سال 2028 بنا به پبش‌بینی‌ها تنها 1.1 درصد کاهش یافته و به 5.8 درصد خواهد رسید. در پروتو کاهش تورم و نرمال‌سازی سیاست پولی انتظار می رود بانک مرکزی اتحادیه اروپا نرخ بهره پایه را تغییر زیادی ندهد. با رشد اقتصادی در حوزه یورو، اقتصاد اتریش هم باید به رشدی پایدار بازگردد. اما با توجه به عملکرد ضعیف اقتصادی این کشور و وضعیت پرتلاطم بودجه اتریش، موسسه مطالعات عالی از ماه ژوئن به کرات توصیه کرده که باید سیاست اقتصادی اتریش در جهت تقویت رشد بالقوه خود و تضمین پایداری دارایی عمومی و ملی باشد. 

همچنین صنعت اتریش نیز در آینده سال‌ها و ماه‌ها سختی در پیش خواهد داشت چراکه به خاطر رشد اقتصادی ضعیف تولید کل اقتصادی در سال آتی حدود یک درصد کمتر از پتانسیل تولید خواهد بود. اقتصاددانان انتظار دارند تا پایان سال 2025 افزایشی در ظرفیت تولید اتریش ایجاد نشود. ضعف اقتصادی همچنان به افزایش هزینه‌های انرژی و همچنین دستمزد کمک می‌کند و این مساله باعث کاهش رقابت پذیری در اقتصاد اتریش می‌شود.

 

https://www.derstandard.at/story/3000000228878/ihs-erwartet-bis-2028-verhaltenes-wirtschaftswachstum

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما