معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۱۵- ۱۷:۴۲

اخبار اقتصادی اتریش

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی اتریش در نیمۀ اول شهریور 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

کسری بودجه 265 میلیون یورویی بیمه خدمات درمانی در اتریش

سازمان بیمه خدمات کشوری اتریش اعلام کرد که پیش بینی‌ها از کسری تراز مالی 265 میلیونی برای سال جاری حکایت می‌کند. در این پیش بینی اما تراز منفی تنها مربوط به سال جاری نیست بلکه برای سالهای 2025 تا 2028 نیز سالانه رقمی در حدود 300 میلیون یورو برآورد این تراز منفی است. این سازمان کمک دولت برای جبران تراز منفی را ناکافی دانست و خواهان اصلاحات در نحوه قراردادهای بیمه ای با پزشکان و کادر درمانی شد.

 https://www.diepresse.com/18767567/krankenkassen-erwarten-heuer-verlust-von-265-millionen-euro

کشف میدان گازی جدید توسط OMV

شرکت نفت و گاز اتریش اعلام کرد که در دریای شمال و در قلمروی آبی نروژ، یک میدان گازی جدید کشف کرده است. حجم میدان گازی معادل 30 الی 140 میلیون بشکه نفت تخمین زده می‌شود. چندی پیش نیز این شرکت از کشف میدان نفتی دیگری در رومانی خبر داد که حجم تخمینی آن معادل 700 میلیون بشکه نفت بود. OMV تاکید کرد که در پی افزایش حجم 60 درصدی سهم گاز در این شرکت تا سال 2030 است. 

https://www.derstandard.at/story/3000000233613/omv-gibt-gasfund-in-norwegischer-see-bekannt

کاهش تولید آلاینده‌های گازی در اتریش

 وزیر محیط زیست اتریش اعلام کرد که تولید آلاینده‌های گازی در اتریش برای دومین سال متوالی کاهش داشته است. آمار این کاهش در تمامی‌بخش ها غیر از صنعت، در سال 2023 کاهش 6.4 درصدی را نشان می دهد.  وی در عین حال اعلام کرد که نتیجه نهایی و قطعی، زمانی که میزان کامل مصرف نفت و گاز در کل کشور توسط سازمان آمار اعلام شود مورد محاسبه قرار می‌گیرد. وی این کاهش را در پی اقدامات دولت در موضوعاتی مانند بلیت حمل و نقل سراسری به نام بلیت محیط زیستی، یارانه‌های مرتبط با انرژی‌های تجدیدپذیر، افزایش مالیات برای مولدهای دی اکسید کربن و همچنین  کمک هزینه تعویض سیستم های گرمایشی گاز منازل عنوان کرد.

 https://www.diepresse.com/18781975/treibhausgase-in-oesterreich-sinken-um-64-prozent

 افزایش 17 درصدی نرخ بیکاری در بخش صنعت

رسانه‌ها به نقل از گزارش اخیر سازمان کار اتریش اظهار داشتند که نرخ بیکاری در بین افراد شاغل در بخش های صنعتی کشور در ماه آگوست در مقایسه با ماه پیش از آن 17 درصد افزایش داشته است. این در حالی است که تعداد افراد بیکار در این ماه به نسبت جولای در آمار کلی 9.8 درصد افزایش را نشان می دهد. اکنون 352 هزار نفر در اتریش در این سازمان به عنوان جویای کار ثبت شده اند. نرخ بیکاری در ماه آگوست اکنون 6.7 درصد به سرانه جمعیت است. رییس اتحادیه مشاغل صنعتی در این راستا خواستار کاهش کسری‌های بیش از حد حقوق شاغلین در مقایسه با میانگین‌های بین المللی و همچنین از بین بردن دیوان سالاری در بخش های ادارای شد.

 https://www.vol.at/arbeitslosigkeit-im-august-gestiegen-352-000-ohne-job/8918236

تاثیر تورم بر افزایش نرخ اجاره بها در اتریش

روزنامه کوریر در مطلبی به نقل از گزارش های تحلیلی سازمان آمار اتریش نوشت: نرخ اجاره بهای مسکن در اتریش در سه ماه دوم سال جاری در مقایسه به سه ماهه پیش از آن 5.4 درصد افزایش را نشان می دهد. در این گزارش آمده که نرخ بالای تورم در کشور عامل اصلی افزایش نرخ اجاره بهای منازل می‌باشند. براساس یک نظرسنجی که در این راستا انجام پذیرفته، حدود 42 درصد اتریشی‌ها تاکید داشته اند که منزل شخصی در اختیار دارند و 55 درصد نیز تمایل به داشتن منزل شخصی در برابر منزل اجاره ای داشته اند. به دلیل نرخ بالای سود بانکی وام و همچنین عدم در اختیار داشتن پول اولیه منزل، بسیاری اصولا تمایل به داشتن منزل شخصی نداشته و آن را دور از دسترس می‌بینند.

 https://kurier.at/wirtschaft/wohnen-wohnung-immobilien-miete-teuerung-inflation-wohnungsmieten-durchschnittsmiete-betriebskosten/402944314

عملکرد درخشان اتریش در توزیع برق و گاز

میانگین قطعی ناخواسته و برنامه ریزی نشده برق و گاز در سال 2023 در اتریش نسبت به سال 2022 افزایش داشته است، اما عملکرد اتریش در تقسیم انرژی همچنان بسیار عالی است. بر اساس ارزیابی‌های انجام شده میانگین قطعی برق از 24.17 دقیقه به 32.27 دقیقه افزایش داشته و میانگین قطعی گاز نیز از 1.07 دقیقه به 1.4 دقیقه افزایش یافته است. دلیل این افزایش نه ضعف سیستم یا کمبود منابع، بلکه افزایش اتفاقات نامعمول منطقه ای نظیر طوفان شدید بوده است. مشکلات داخلی در سیستم توزیع تنها دلیل ده درصد از قطعی‌ها است. میزان قطعی در برق بسیار بیش از گاز است که علت آن استفاده از خطوط لوله زیرزمینی برای گاز است، در حالی که تجهیزات و تاسیسات هوایی توزیع برق بیشتر تحت تاثیر حوادث جوی هستند.

https://www.diepresse.com/18755620/ausfaelle-der-strom-und-gasversorgung-2023-gestiegen

افزایش نرخ بیکاری در اتریش

بر اساس اعلام اداره کار اتریش، در پایان ماه آگوست در این کشور 352200 نفر به عنوان بیکار ثبت شده اند که در این ماه بیش از 287 هزار نفر بیکار بوده و مزایای بیکاری دریافت می‌کنند و بیش از 64 نفر در دوره‌های کارآموزی این اداره مشغول هستند. تعداد افراد فاقد شغل در اتریش نسبت به آگوست سال قبل 9.8 درصد افزایش داشته است (31497 نفر). بیشترین رشد بیکاری مربوط به حوزه صنعت با 16.6 درصد بوده است. بعد از آن بخش عمران با رشد 12.9 درصد و حمل و نقل با 12.2 درصد قرار دارد. افزایش تعداد افراد بیکار همچنین در بخش تجارت 12 درصد و در بخش هتل و رستوران داری 10.1 درصد بوده است. بر این اساس نرخ بیکاری به طور کلی در اتریش در ماه آگوست 6.7 درصد بوده است. در مقابل وزارت کار اعلام کرد که تعداد افراد شاغل غیرخویش‌فرما در اتریش هم اکنون بیش از 4 میلیون نفر است که رکورد محسوب می‌شود. علاوه براین تعداد موقعیت های شغلی خالی در اتریش با 15 درصد کاهش به 93 هزار موقعیت شغلی رسیده است.

 https://www.derstandard.at/story/3000000234790/-arbeitslosigkeit-im-august-gestiegen-352000-ohne-job

کاهش تورم در ماه آگوست در اتریش

تورم اتریش به پایین ترین سطح خود از آپریل 2021 تاکنون رسید. بر اساس اعلام اداره فدرال آمار اتریش تورم در اتریش در ماه آگوست با 0.2 درصد کاهش نسبت به ماه قبل،‌ به 2.4 درصد رسیده است. به طور خاص در این ماه هزینه سوخت و قیمت مازوت بسیار کاهش داشته است. تورم در اتریش همچنان 0.4 درصد بالاتر از معیارهای تعیین شده اتحادیه اروپاست، اما در ماه‌های گذشته برخلاف بسیاری از کشورهای اتحادیه، با شیب ملایمی رو به کاهش است.

 https://www.derstandard.at/story/3000000234500/schnellsch228tzung-inflation-sank-im-august-auf-24-prozent

رشد اقتصادی ضعیف اتریش و کاهش مجدد تولید ناحالص داخلی

رشد اقتصادی اتریش همچنان ضعیف است و تولید ناخالص داخلی در سه ماهه دوم امسال کاهش داشته است و نسبت به سه ماهه دوم سال قبل، امسال تولید ناخالص داخلی 0.6 درصد کمتر شده است. همچنین با توجه به رشد جمعیت اتریش، سرانه تولید ناخالص نیز 1.2 درصد کمتر شده است. میزان تولید ناخالص نسبت به سه ماهه نخست سال 2024 نیز بنا بر برآوردها 0.4 درصد کمتر شده است. رشد اقتصادی اتریش این بار برای پنجمین بار متوالی کاهش یافته است. البته نکته امیدوار کننده این است که کاهش این سه ماهه کمتر بوده است و روند کاهش رو به کم شدن است و لذا امید کارشناسان به نیمه دوم سال 2024 است. مهمترین عامل کاهش تولید در سه ماهه دوم امسال، بیش از همه ضعف در صنعت و تجارت عمده بوده است. باید توجه داشت که در این سه ماهه البته هرچند میزان تولید صنعتی اتریش پایین بوده، اما برای نخستین بار بعد از 16 ماه، افزایش داشته است. شایان ذکر است در تجارت خارجی نیز اتریش در 5 ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 12.6 درصد کاهش در واردات و 5.2 درصد کاهش در صادرات داشته است.

 https://www.diepresse.com/18826214/oesterreichs-wirtschaftsleistung-weiter-schwach-bip-sank-im-2-quartal

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما