معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۳۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۰

اخبار اقتصادی اتریش

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی اتریش در نیمۀ دوم مرداد ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

مشکلات صنایع خودروسازی در اتریش

روزنامه کوریر در مطلبی به معضلات قطعه‌سازان خودرو در اتریش پرداخته و می‌نویسد: خودروسازان اروپایی اکنون کمتر به تولید خودرو در داخل این قاره می‌پردارند و این موضوع معضلاتی را برای چرخه تامین قطعات در داخل اروپا منجمله اتریش پدید آورده است. علاوه بر آن، کاهش فروش و پیش‌فروش خودروهای اروپایی اکنون به مشکلی در پیش‌بینی آینده صنایع خودرو و قطعه‌سازی تبدیل شده است. تنها خودروسازان آلمانی کاهش 30 درصدی پیش‌فروش خودرو را در ماه آوریل سال جاری تجربه کرده‌اند. اما این امر برای قطعه‌سازان اتریشی که با شرکت‌هایی مانند بی ام و، آئودی و یا فولکس‌واگن همکاری می‌کنند، تبعاتی  به دنبال داشته و پیش‌بینی می‌شود که قراردادهای تامین قطعات طی سال آینده با کاهش شدید روبرو شوند.

https://kurier.at/wirtschaft/mobilitaet-e-autos-autozulieferer-auftragslage-nachfrage/402933035

نیاز اتریش به بستۀ ریاضت اقتصادی

روزنامه پرسه در مطلبی به نقل از کارشناسان اقتصادی نوشت که صدراعظم علیرغم وضعیت بسیار بغرنج بودجه برای دولت آینده، تهیه یک بسته ریاضت اقتصادی را ضروری نمی‌بیند، اما محققان مربوطه موضوع را گونه دیگری می‌بینند. بنا بر گزارش‌های منتشر شده که اولین آنها هفته پیش بود، تراز منفی بودجه در سال جاری حدود 14 میلیارد یورو خواهد بود که 7.5 میلیارد بیش از سال پیش است. در حالی که درآمدهای دولت افزایش یافته است، همزمان هزینه‌ها نیز افزایش را نشان می‌دهد. تنها یک سوم تراز منفی به صندوق‌های بازنشستگی واریز می‌شود و اینکه این تراز چگونه بدون سیاست‌های صرفه‌جویی قابل جبران است خیلی مشخص نیست.

https://www.diepresse.com/18740271/experten-oesterreich-braucht-ein-sparpaket

افزایش سوددهی شرکت Semperit

شرکت لاستیک‌سازی سمپریت اتریش اعلام کرد که میزان سوددهی این شرکت در شش ماهه نخست سال جاری در مقایسه با زمان مشابه در سال 2023، از 3.9 میلیون یورو به 9.6 میلیون یورو رسیده است. البته این شرکت پیش‌بینی کرد که شرایط بازار تا 2025 همچنان ملتهب باقی خواهد ماند. این شرکت در این راستا دستمزد کارکنان خود را نیز در سال جاری حدود 12 درصد افزایش داد. سمپریت قصد دارد تا در سال 2026 بتواند تراکنش مالی خود را به 900 میلیون یورو برساند.

https://www.diepresse.com/18757980/gummikonzern-semperit-macht-deutlich-mehr-gewinn

افزایش چشم‌گیر ورشکستگی شرکت‌ها در اتریش

رکود اقتصادی دائما باعث افزایش میزان ورشکستگی شرکت‌ها در اتریش می‌شود. بر اساس آمار نهایی اعلام شده در خصوص نیمه نخست سال 2024، طی این 6 ماه در اتریش 3363 مورد ورشکستکی ثبت شده که 26.4 درصد بیش از مدت مشابه سال گذشته است. تعداد پرونده‌های بازشده برای ورشگستکی شرکت‌ها در این 6 ماه نیز 2099 مورد بوده است که نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته 34.6 درصد افزایش داشته است. بنابر نظرسنجی‌های انجام شده، هم‌اکنون چشم‌انداز اقتصادی شرکت‌های اتریش حتی بدبینانه‌تر از اوج دوره کرونا است. در نیمه نخست سال 2024 در اتریش میزان بدهی شرکت‌های ورشکسته 11.2 میلیارد یورو بوده است . این موج 11 هزار موقعیت شغلی را از بین برده است. وین با نرخ ورشکستکی 15 شرکت از بین هر 1000 شرکت، بدترین وضعیت را در بین ایالات اتریش دارد. ورشکستگی در شاخه تجارت (625 مورد)، ساخت‌وساز (508 مورد) و خدمات (500 مورد) از دیگر شاخه‌های اقتصادی بدتر بوده است. پیش‌بینی‌ می‌شود در سال 2024 مجموع ورشکستگی‌ها در اتریش به بیش از 7200 مورد برسد که رکوردی در 15 سال اخیر خواهد بود.

https://www.sn.at/wirtschaft/oesterreich/wirtschaftsflaute-firmen-pleite-162931429

استفاده اتریش از هوش مصنوعی برای کشف تخلفات مالیاتی

مرکز تحلیل داده‌های ورازت دارایی اتریش سال گذشته میلادی، موارد متعددی را با توسط به مدل‌های مرتبط با هوش مصنوعی مورد بررسی قرار داد. وزارت دارایی چندسالی است که از هوش مصنوعی برای کشف فرارهای مالیاتی استفاده می‌کند. مرکز وابسته به این وزارت سال 2023 توانست با هوش مصنوعی، 185 میلیون یورو فرارمالیاتی را کشف کند.

https://www.diepresse.com/18746349/oesterreichs-finanz-holt-sich-mithilfe-kuenstlicher-intelligenz-185-millionen-euro

مشکل گرانی مسکن در اتریش

همچنان قیمت مسکن نوساز در اتریش بالاتر از سطح متوسط اروپاست، البته اخیرا کاهش قیمت جزئی مشاهده شده است. متوسط قیمت مسکن نوساز در اتریش 4920 یورو است که از آلمان با 4700 و فرانسه با 4583 یورو گران‌تر است. در این میان البته متوسط قیمت در پایتخت اتریش یعنی وین نسبت به بسیاری از شهرهای مهم اروپا کمتر است. متوسط قیمت در وین 6023 یورو است. این مبلغ در مقایسه با پاریس با 14900 یورو و یا لندن با 8018 و یا مونیخ با 10900 یورو همچنان ارزانتر است.

https://orf.at/stories/3366306

پیشنهاد برای وضع مالیات بر درآمدهای اضافی بانکها برای کاهش کسری بودجه

بانک‌های اتریشی در سه ماهه نخست سال 2024 نسبت به مدت مشابه سال گذشته 3.4 میلیارد یورو درآمد بیشتری داشته‌اند. این بانک‌ها در مقایسه با متوسط درآمد بانک‌ها در سه ماهه نخست سال‌های 2019 تا 2022، حدود 2.5 میلیارد یورو درآمد اضافی داشته‌اند. این نتیجه‌ای است که موسسه تحقیقی Momentum بر اساس داده‌های بانک مرکزی اتریش به دست آورده است. این موسسه معتقد است دولت با وضع مالیات بر این درآمد اضافی بانک‌ها می‌تواند کسری بودجه خود را به زیر 3 درصد برساند. بانک مرکزی اتحادیه اروپا پس از جنگ اوکراین در چند نوبت متوالی اقدام به افزایش نرخ بهره پایه کرد که این مساله باعث افزایش شدید سود بانکها شد.

https://orf.at/stories/3366321

عملکرد اتریش در توزیع برق و گاز

میانگین قطعی ناخواسته و برنامه‌ریزی نشده برق و گاز در سال 2023 در اتریش نسبت به سال 2022 افزایش داشته است، اما عملکرد اتریش در تقسیم انرژی همچنان بسیار عالی است. بر اساس ارزیابی‌های انجام شده، میانگین قطعی برق از 24.17 دقیقه به 32.27 دقیقه افزایش داشته و میانگین قطعی گاز نیز از 1.07 دقیقه به 1.4 دقیقه افزایش یافته است. دلیل این افزایش نه ضعف سیستم یا کمبود منابع، بلکه افزایش اتفاقات نامعمول منطقه‌ای نظیر طوفان شدید بوده است. مشکلات داخلی در سیستم توزیع تنها دلیل 10 درصد از قطعی‌ها است. میزان قطعی در برق بسیار بیش از گاز است که علت آن استفاده از خطوط لوله زیرزمینی برای گاز است، در حالی که تجهیزات و تاسیسات هوایی توزیع برق بیشتر تحت تاثیر حوادث جوی هستند.

https://www.diepresse.com/18755620/ausfaelle-der-strom-und-gasversorgung-2023-gestiegen

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما