معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۱۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۲

اخبار اقتصادی اتریش

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی اتریش در نیمۀ اول مرداد ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.
  • افزایش تراز منفی بودجه اتریش در شش ماه نخست سال جاری

روزنامه پرسه در گزارشی اعلام کرد که میزان تراز منفی بودجه در شش ماه نخست سال جاری به 13 میلیارد و 760 میلیون یورو رسید. این رقم بیش از دو برابر تراز منفی بودجه در مدت زمان مشابه در سال گذشته است که 6 میلیارد و 390 میلیون یورو بود.

احزاب سوسیال دمکرات ها و نئوس ضمن اعتراض به عملکرد مالی دولت، این موضوع را افتضاح مالی عنوان کرده اند. دلیل اصلی این تراز منفی افزایش هزینه‌های دولت به 59 میلیارد و 700 میلیون یورو عنوان شده که 14.3 درصد یعنی 7.5 میلیارد یورو به نسبت شش ماهه نخست سال 2023 افزایش را نشان می دهد. یکی از دلایل آن افزایش حقوق بازنشستگی،  اقدامات دولت در زمینه محیط زیست، انرژی و تدابیر مبارزه با تغییرات آبی و هوایی عنوان شده است.

https://www.diepresse.com/18723702/budget-minus-im-ersten-halbjahr-wird-deutlich-groesser

  • مخالفت اکثریت با مالیات بر ارث در اتریش

براساس نتایج یک نظرسنجی که توسط روزنامه استاندارد انجام پذیرفته، 56 درصد مردم مخالف اجرای طرح مالیات بر ارث می‌باشند. در این نظرسنجی براساس طرح هایی که برخی اقتصاددانان مطرح کرده اند، نظر مردم پیرامون اجرای مالیات بر ارث بر اموال منقول و غیرمنقول بالای 1 میلیون یورو جویا شده است.

این موضوع یکی از داغ ترین موضوعات در صحنه سیاسی و اقتصادی اتریش طی دهه‌ها اخیر است و بسیاری از اقتصاددانان نسبت به ضرورت اجرای آن برای کسب درآمدهای مناسب دولت جهت سرمایه گذاری در زیرساخت ها تاکید کرده اند. در مقابل احزاب مردم و آزادی مخالف چنین موضوعی می‌باشند.

https://www.kleinezeitung.at/politik/innenpolitik/18714872/ein-roter-evergreen-und-seine-lesarten

  • ادامه کاهش نرخ تورم در اتریش

سازمان آمار اتریش در گزارش اخیر خود اعلام نمود که روند کاهشی نرخ تورم در این کشور که طی ماه‌های اخیر شروع شده است، در ماه جاری نیز ادامه یافت. براساس این گزارش نرخ تورم در ماه جولای 2.9 درصد اعلام شد که پایین ترین نرخ تورم در اتریش طی 3 سال اخیر می‌باشد.

در این گزارش آمده که این کاهش نرخ تورم به ویژه در قیمت مواد غذایی قابل توجه است که اصولا در فصل های گرم سال اتفاقی عجیب نیست. در مقابل اعلام شده که هنوز هم قیمت ها در رستوران‌ها و کافه‌ها به شدت بالا بوده که خود عاملی برای تورم در آینده محسوب می‌شوند.

https://www.derstandard.at/story/3000000230482/inflation-bei-29-prozent-warum-vegane-lebensmittel-sogar-guenstiger-werden

  • ضرر عمده شرکت خطوط هوایی اتریش

شرکت خطوط هوایی اتریش در گزارش شش ماه نخست سال جاری خود که منتشر کرد اعلام نمود که تراز مثبت سال گذشته این شرکت اکنون به شدت منفی شده است. این شرکت در شش ماهه نخست سال 2023 رقم 15 میلیون یورو سود را ثبت کرد که امسال این آمار 65 میلیون یورو منفی بوده است.

با اینکه تعداد مسافران این شرکت 6 درصد افزایش را نشان می دهد، اما براساس این گزارش اعتصاب های پی در پی کارکنان و نهایتا توافق افزایش دستمزدها برای کادر پروازی، تحولات در خاورمیانه، تغییرات آب و هوایی در اروپا و افزایش اجتناب ناپذیر نرخ بلیط ها از عواملی عنوان شده که باعث کاهش سوددهی و تراز شدید منفی شرکت خطوط هوایی اتریش گردیده اند.

https://wien.orf.at/stories/3267242

  • افزایش نرخ بیکاری در اتریش

سازمان کار اتریش اعلام کرد که نرخ بیکاری در ماه جولای در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته 10 درصد افزایش را نشان می دهد. این میزان اکنون 6.4 درصد است که رقمی‌بالغ بر 341 هزار و 769 نفر را شامل می‌شود.

بیشترین آمار بیکاری در اتریش مرتبط با تابستان 2020 با نزدیک به 9.2 درصد بود.

https://www.sn.at/politik/weltpolitik/israels-botschafter-david-roet-sn-interview-folgen-eskalation-nahen-osten-162696112

  • اتریش در معرض شکستن رکورد ورشکستی شرکتهای داخلی است.

از آنجا که پژوهشگاه مطالعات اقتصادی اتریش و همچنین موسسه مطالعات عالی اتریش هر دو برای سال جاری رشد اقتصادی بسیار ضعیف 0.2 درصد را پیش بینی کرده اند، انتظار می رود تا پایان سال جاری 7000 مورد ورشکستی ثبت شود. در 6 ماهه نخست امسال 2098 مورد ورشکستگی شرکتی ثبت شده که 35.8 درصد بیش از مدت زمان مشابه سال قبل است و نسبت به 15 سال گذشته یک رکورد محسوب می‌شود.

مهمترین ورشکستگی‌های امسال تاکنون مربوط به بنیاد خصوصی سیگنا است که موسس آن رنه بنکو، سرمایه دار بزرگ اتریشی است. همچنین ورشکستگی شعبه اتریش شرکت خودروسازی فیسکر آمریکا با 1.5 میلیون یورو از مهمترین موارد بوده است.

https://www.krone.at/3458541

  • ارائه برنامه دولت اتریش برای تقویت اقتصاد

با توجه به رشد بسیار ضعیف اقتصاد اتریش، کارل نهامر، صدراعظم این کشور مجمعی اقتصادی برگزار کرد و همراه با کارل ماهرر، رئیس اتاق بازرگانی اتریش و همچنین گئورگ کنیل، رئیس اتحادیه صنعتی این کشور در کنفرانس مطبوعاتی شرکت کرد. نهامر گفت در دوره سختی، دولت کمک بسیار زیادی کرد اما اکنون زمان بازگشت محتاطانه است و مساله رشد اقتصادی اکنون در کانون مسائل قرار دارد. دولت اتریش طرحی تحت عنوان «نقشه رشد اتریش» تهیه کرده است که شامل چهار نکته اصلی است:

  1. افزایش نیروی کار ماهر
  2. کاهش بروکراسی
  3. اصلاح نظام مالیاتی و کسورات
  4. «نه» صریح به وضع مالیات بر ارث و دارایی

مالیات بر ارث و دارایی از خواسته‌های اصلی حزب سوسیال دموکرات است. دولت همچنین خواهان حذف مالیات بر اضافه کار است. دولت فعلی اتریش بیش از همه بر روی نظام مالیاتی و اداری  برای رشد و افزایش رقابت در اقتصاد و صنعت این کشور تمرکز کرده است. رشد اقتصادی ضعیف همراه با تورم و همچنین رقابت پذیری ضعیف از بزرگترین مشکلات اقتصاد اتریش است. شایان ذکر است چهره‌هایی نظیر گئورگ کنیل، از هواداران سرسخت اقتصاد نئولیبرال راست و منتقد سیاست های اقتصادی سوسیالیستی سنتی در اتریش هستند. برنامه چهار محوری دولت نیز چنانچه مشخص است در واقع نوعی قرابت بیشتر به سیاستهای راست گرا با محوریت کاهش مالیات است. موسسه پژوهش اقتصادی اتریش پیش بینی کرد، اقتصاد اتریش بین سالهای 2024 تا 2028 رشد اقتصادی‌ کمتر از متوسط کشورهای اتحادیه اروپا خواهد داشت و دلیل اصلی آن را بدتر شدن رقابت پذیری اقتصاد این کشور در سطح بین المللی به خاطر افزایش درآمد و همچنین گرانی انرژی است. تولید ناخالص داخلی اتریش هم بعد از رکود امسال، تازه در سال آینده 1.5 درصد رشد خواهد داشت.

https://www.krone.at/3461324

  • وضعیت نامساعد اقتصاد اتریش در سه ماهه دوم سال 2024

بر اساس ارزیابی موسسه مطالعات اقتصادی اتریش (WIFO) اقتصاد اتریش در سه ماهه دوم سال 2024 نیز دارای رکود بوده است. تولید ناخالص داخلی اتریش در ارزیابی‌های اولیه در سه ماهه دوم سال 2024 در مقایسه با 3 ماهه اول سال هیچ رشد و کاهشی نداشته است. این هشتمین فصل است (2 سال) که اقتصاد اتریش یا پیشرفتی ندارد و یا حتی کاهش تولید ناخالص دارد. میزان رشد اقتصادی در بخش صنعت در سه ماهه دوم سال منفی 0.6 درصد  و در بخش عمران منفی 0.8 درصد بوده است.

میزان رشد در بخش تجارت، حمل و نقل منفی 0.2 درصد بوده است. تنها در بخش مسکن، ارتباطات و بیمه رشد 0.6 درصدی و در بخش خدمات دیگر رشد 2.7 درصدی ثبت شده است. همچنین هم در صادرات و هم در واردات اقتصاد اتریش در سه ماهه دوم سال کاهش داشته است. میزان صادرات 2.7 درصد و میزان واردات 3.2 درصد نسبت به سه ماهه اول سال، کم شده است. همچنین میزان ناخالص سرمایه گذاری‌ها در کشور هم نسبت به سه ماهه اول 2.1 درصد کاهش داشته است.

https://www.ots.at/presseaussendung/OTS_20240730_OTS0016/wifo-heimische-wirtschaft-stagnierte-im-ii-quartal-2024

  • ثابت ماندن نرخ بهره پایه

بانک مرکزی اتحادیه اروپا نرخ بهره پایه را در ماه جولای تغییری نداد و بر روی 4.25 درصد ثابت نگه داشت. کارشناسان بعد از کاهش 0.25 درصدی در ماه ژوئن، انتظار داشتند که در ماه جولای تغییری ایجاد نشود. انتظار می رود این بانک مجددا نرخ بهره را در ماه سپتامبر اندکی کاهش دهد.

بنابراین هم اکنون نرخ سود سپرده ای که بانک ها برای پول سپرده خود نزد بانک مرکزی اتحادیه اروپا دریافت می‌کنند، 3.75 درصد است. کارشناسان پیشتر هشدار داده اند که اگر نرخ بهره با سرعت پایین بیاید، امکان افزایش مجدد تورم وجود دارد. با این وجود انتظار می رود تا پایان سال میلادی دو بار دیگر نرخ بهره پایه پایین بیاید. هم اکنون نرخ تورم در اتریش 3 درصد و در بین کشورهای اتحادیه اروپا به طور متوسط 2.5 درصد که تنها اندکی بالاتر از معیار تعیین شده اتحادیه اروپاست.

https://www.derstandard.at

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما