معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۴/۰۷- ۱۸:۰۰ - مشاهده: ۲۴۵

اخبار اقتصادی میانمار و لائوس (نیمه دوم خرداد ماه 1399)

مهم ترین اخبار و عناوین تحولات داخلی و خارجی اقتصادی میانمار و لائوس در نیمه دوم خرداد ماه 1399 که در رسانه‌ های این کشورها و همچنین رسانه‌های معتبر بین المللی منتشر شده، به این شرح می‌باشد:

الف) اخبار اقتصادی میانمار

پیش‌بینی بیشترین تأثیر اقتصادی شیوع کرونا در میانمار در چهار ماه آخر سال:

خانم سوچی، رهبر حزب حاکم میانمار در 27 خردادماه طی ویدئو کنفرانسی با برخی از وزرای کابینه خود گفت: شدیدترین تأثیر اقتصادی ناشی از شیوع کرونا در کشور در چهار ماه پایانی 2020 پیش‌بینی‌شده است. وی در ادامه بیان داشت که ما می‌خواهیم به مردم خود اطمینان دهیم که برای مواجهه به این اثرات منفی آماده هستیم و معتقدیم که قادر خواهیم بود از طریق همکاری فراگیر بر آن غلبه کنیم. لازم به ذکر است صندوق بین‌المللی پول در چشم‌انداز اقتصادی ماه آوریل خود در خصوص پیش‌بینی رشد اقتصادی میانمار در 2020 را از 6.4 درصد به 1.8 درصد کاهش داد. این پایین‌ترین نرخ رشد میانمار از زمان روی کار آمدن دولت غیرنظامی در سال 2011 است. بیکاری گسترده ناشی از تعطیلی کارخانه‌ها و عدم دسترسی به دستمزدها به دلیل قرنطینه و تعطیلی موقت مراکز تولیدی و...، نگرانی‌های زیادی را برای اقتصاد میانمار ایجاد نموده است. (بانکوک پست، خبرگزاری میانمار)

برنامه کوتاه‌مدت دولت میانمار برای مقابله با تأثیرات مخرب اقتصادی شیوع کرونا:

28 خردادماه کمیته امداد اقتصادی اتحادیه برای مقابله با تأثیرات کووید-19 میانمار (CERP) که در ماه مارس و به‌منظور ارائه راه‌حل‌های فوری و عملی برای کاهش تأثیرات مخرب اقتصادی شیوع کرونا به دستور دولت این کشور تأسیس‌شده بود، با حضور در کاخ ریاست جمهوری این کشور گزارش اقدامات خود را به خانم سوچی ارائه نمودند. وزیر اقتصاد میانمار طی این جلسه گزارشی از اقدامات کمیته ارائه نمود که اهم آن‌ها عبارت‌اند از: کاهش 3 درصدی نرخ بهره، کاهش حداقل سپرده بانک‌های خصوصی نزد بانک مرکزی از 5 درصد کل سرمایه به 3.5 درصد، معافیت‌های گمرکی برای واردات اقلام بهداشتی و درمانی، بخشودگی مالیاتی مشاغل مربوط به گردشگری، پرداخت وام به حدود 3000 شرکت، تأسیس صندوق 100 میلیارد کیاتی (71 میلیون دلار) برای کمک و حمایت از شرکت‌های تولیدی پوشاک، هتل‌ها و بنگاه‌های گردشگری، کاهش هزینه‌های جاری وزارتخانه‌های اتحادیه، تصویب دریافت مجموعاً 1.25 میلیارد دلار وام از مؤسسات مالی بین‌المللی (700 میلیون دلار از صندوق بین‌المللی پول، 250 میلیون دلار از بانک جهانی، 270 میلیون دلار از جایکا و 30 میلیون دلار از بانک توسعه آسیا) برای بخش سرمایه‌گذاری، و تلاش برای خودکفایی مواد غذایی با کمک به کشاورزان. (نیو لایت آو میانمار)

رایزنی آژانس‌های کار گماری خارجی میانمار و شرکت‌های بیمه‌ای برای پوشش کارگران مهاجر:

فدراسیون آژانس‌های کار گماری (کاریابی) خارجی میانمار با شرکت‌های بیمه‌ای این کشور در حال رایزنی برای پوشش بیمه درمانی کارگران مهاجر این کشور در تایلند می‌باشند. طبق اعلام این فدراسیون خدمات درمانی کرونا در میانمار کاملاً رایگان است اما بیش از 2 میلیون کارگر مهاجر میانماری در تایلند حضور دارند که رسیدگی به وضعیت درمانی آن‌ها در صورت ابتلا به کووید-19 یکی از دغدغه‌های اصلی دولت میانمار است. طبق مقررات تایلند، افراد خارجی برای ورود به تایلند، علاوه بر گواهینامه عدم ابتلا به کرونا باید یک پوشش بیمه‌ای حداقل 100 هزار دلاری برای تأمین هزینه‌های احتمالی درمان کووید-19 به همراه داشته باشند. همچنین کارگران مهاجر هنگام ورود به تایلند باید به مدت 14 روز با هزینه شخصی خود قرنطینه شوند. (میانمار تایمز)

اهدا 608 هزار قطعه صابون از سوی آژانس پناهندگان سازمان ملل به میانمار:

آژانس پناهندگان سازمان ملل با همکاری شرکت چندملیتی بزرگ یونیلیور (Unilever) بیش از 608 هزار قطعه صابون باهدف کمک به خانواده‌های نیازمند و آوارگان در ایالت‌هایشان، کاچین، راخین و کایین به دولت میانمار اهدا نمودند. نماینده این آژانس در مراسم اهدا این کمک گفت: در میانمار و همچنین بسیاری از کشورهای دیگر جهان، آوارگان جزو حاشیه‌نشین‌ترین و آسیب‌پذیرترین اعضای جامعه هستند و در معرض بیشترین خطر ابتلا به کووید-19 قرار دارند. (میزما) آمار جدید مبتلایان به کرونا در میانمار:

وزارت بهداشت میانمار در جدیدترین گزارش خود که در 29 خرداد منتشر شد، تعداد مبتلایان به کووید-19 در این کشور را 286 مورد، فوتی‌ها را 6 نفر و افراد بهبودیافته را 187 نفر اعلام نموده است. از مجموع این تعداد بیش از 200 نفر فقط در شهر یانگون شناسایی‌شده‌اند. همچنین تاکنون از حدود 57 هزار فرد مشکوک به ابتلا نیز در این کشور تست کرونا اخذشده است.

ب) اخبار اقتصادی لائوس

افزایش شدید قیمت مواد غذایی در لائوس:

گزارش‌ها از لائوس حکایت از افزایش دو برابری قیمت مواد غذایی، به‌ویژه برنج، سبزی‌ها (پیاز، سیب‌زمینی و فلفل) و لوبیا – به‌عنوان غذای غالب مردمان لائوس- طی حدود سه هفته اخیر در این کشور است. این در حالی است که به دلیل شیوع کرونا، بسیاری از افراد در این کشور شغل و درآمد خود را ازدست‌داده‌اند. یک مقام مسئول در وزارت کشاورزی لائوس گفته که این افزایش قیمت‌ها موقتی بوده و بیشتر ناشی از شروع فصل بارانی و کاهش برداشت سبزی‌ها بوده است. (وینتیان تایمز)

آخرین آمار مبتلایان به کرونا در لائوس:

وزارت بهداشت لائوس در آخرین بروز رسانی خود (29 خرداد) تعداد مبتلایان به کووید-19 در این کشور را کماکان 19 نفر اعلام نمود. این آمار طی حدود 2 ماه اخیر هیچ‌گونه تغییری نکرده است. لائوس تاکنون حدود 12 هزار مورد مشکوک را آزمایش کرده که از این میان 19 مورد را تأیید کرده که از این تعداد، 18 نفر نیز بهبودیافته‌اند.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما