معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۲/۲۴- ۱۹:۰۰ - مشاهده: ۳۹۹

وضعیت جذب دانشجویان خارجی در نیوزیلند در شرایط پسا کرونا

یکی از عوارض قابل توجه بحران کرونا برای کشور نیوزیلند متاثر شدن وضعیت دانشجویان خارجی در این کشور است. نیوزیلند از ورود دانشجویان خارجی بالغ بر 5 میلیارد دلار در سال درآمد کسب می‌کند. این گزارش به وضعیت جذب دانشجویان خارجی در نیوزیلند در شرایط پسا کرونا می‌پردازد.

وضعیت جذب دانشجویان خارجی در نیوزیلند در شرایط پسا کرونا                                                                                              

یکی از عوارض قابل توجه بحران کرونا برای کشور نیوزیلند متاثر شدن وضعیت دانشجویان خارجی در این کشور است. نیوزیلند از ورود دانشجویان خارجی بالغ بر 5 میلیارد دلار در سال درآمد کسب می‌کند. به واسطه حضور این دانشجویان، حدود 45 هزار نفر در بخش آموزش عالی این کشور مشغول به کار هستند. با به محاق رفتن حضور دانشجویان جدید در این کشور پس از بحران کرونا، چشم انداز تیره ای در انتظار بخش آموزش عالی است. آمار مهاجرت در نیوزیلند نشان می دهد که در طی شش هفته گذشته تعداد دانشجویان خارجی این کشور به شدت کاهش یافته است به طوری که در اواخر ماه آوریل، 51 هزار و 580 نفر با ویزای تحصیلی در نیوزیلند بودند؛ این در حالی است که در اواسط ماه قبل(مارس)، 60348  دانشجو در این کشور حضور داشتند. این بدین معناست که 14.5درصد دانشجویان نسبت به ماه قبل کاهش پیدا کرده اند. این تغییرات ناشی از عواملی از جمله منقضی شدن برخی ویزاهای تحصیلی در پایان ماه مارس و همچنین بازگشت برخی دیگر به کشورهای خود بوده است.

تعداد کل دانشجویان خارجی در همه بخش ها در سال گذشته به رقم 110.790 رسید. در اواخر آوریل، 13.101 دانشجو از چین، 12.226 نفر از هند، 2.788 نفر از کره جنوبی و 870 نفر از ایالات متحده آمریکا در نیوزیلند مشغول تحصیل بودند. در همین راستا در ارتباط با موضوع دانشجویان خارجی و مسئله جذب آنها، دو تحلیل در کشور وجود دارد.

 آینده مبهم است و البته به احتمال زیاد تیره

جیسون کوشن، مدیر بین المللی دانشگاه اوتاگو، گفت اگر چه هنوز دانشجویانی هستند که برای سال آینده ثبت نام می‌کنند اما نباید انتظار داشت دانشگاه‌ها بتوانند دانشجویان بیشتری را از خارج جذب کنند. او گفت احتمالا 10 درصد انتظارات معمول ما برآورده خواهد شد و آنها نیز معمولا کسانی خواهند بود که از قبل اقداماتی را برای ورود به نیوزیلند انجام داده بودند. کوشن گفت که بحران کرونا نه تنها محدودیت سفر ایجاد کرده بلکه درآمد بسیاری از افراد را نیز کاهش داده است، بنابراین به احتمال زیاد سال آینده تعداد کمتری از مردم می‌توانند هزینه‌های تحصیلات بین المللی را متقبل شوند. وی گفت که تعداد دانشجویان خارجی اوتاگو 30 درصد پایین تر از حد معمول شده اند و سایر دانشگاه‌ها نیز احتمالاً دارای سطح نزولی مشابه بوده اند.

 جذابیت نیوزیلند بیشتر از گذشته خواهد شد

با همه این وجود و پیش بینی‌های ناامید کننده از استمرار حضور دانشجویان خارجی در این کشور، برخی نظرات متفاوتی دارند. در این جهت معاون دانشگاه لینکلن، بروس مک کنزی اظهار داشت: به دلیل موفقیت در مهار شیوع کووید 19 بازخورد دانشجویان، به ویژه دانشجویان چینی نشان می دهد که نیوزیلند همچنان مقصد آنها برای ادامه تحصیل خواهد بود. وی گفت: "می‌توانم به شما اطمینان دهم، دانشجویان بین المللی هنوز علاقه زیادی به آمدن به نیوزیلند دارند. در حال حاضر نیوزیلند شاید ایمن ترین کشور جهان است." او حتی مدعی شد یکی از دانشگاه‌های این کشور در مقایسه با سال گذشته با درخواست های بیشتری رو به رو بوده است. او گفت با توجه به این که نیوزیلند جز معدود کشورهای جهان است که همه دانشگاه‌های معتبر آن در جدول 500 دانشگاه برتر جهان قرار دارند، استقبال از تحصیل در این کشور همچنان ادامه خواهد داشت.

به نظر می رسد با توجه به این که 48 درصد دانشجوهای دانشگاه لینکلن خارجی هستند، معاون این دانشگاه تلاش دارد در جهت حفظ این رقم، به صورت امیدوار کننده صحبت کند! او حتی آمادگی دانشگاه خود را برای اعمال قرنطینه ورودی اعلام کرد تا از این طریق بتواند جذب دانشجوی بیشتری داشته باشد. او کشورهای هدف خود را هنگ گنگ، کره و چین عنوان کرد.

یکی دیگر از کسانی که در سکوی مخالفان تحقق بحران در آموزش عالی ایستاده است، اریک کرامپتون، اقتصاددان ارشد موسسه ابتکار نیوزیلند است. او در این ارتباط گفت: اتفاقا موفقیت نیوزیلند در مهار شیوع کووید-19 به آن یک مزیت رقابتی قوی در مقایسه با دیگر کشورها داده است. بسیاری از نقاط جهان برای دانشجویان بسیار وحشتناک به نظر می رسند. دانشگاه‌ها چیزی را ارائه نمی دهند، تعطیل هستند و وضعیت روشنی ندارند اما اینجا در نیوزیلند وضعیت بهتری حاکم است. او حتی با خوش بینی بالایی اظهار داشت که نیوزیلند در دنیای پساکرونا جذابیت چشمگیری خواهد داشت. دانشجویانی که قبلاً ممکن است به بعضی از دانشگاه‌های معتبر در آمریکا یا انگلستان به عنوان مکان‌هایی برای تحصیل مراجعه کنند، می‌توانند به جای آن به نیوزیلند مراجعه کنند. از آنجا که نیوزیلند توانست با این بیماری بهتر از سایر کشورها مقابله کند، این برای بسیاری از دانشجویان آینده نگر و خانواده‌های آنها دلگرم کننده خواهد بود. اریک کرامپتون این موضوع را یک گزاره واقعی دانست.کرامپتون همچنین گفت دانشگاه‌های نیمکره شمالی به طور کلی دانشجویان را در ماه آگوست ثبت نام می‌کنند، بنابراین دانشگاه‌های نیوزیلند نیاز به ایجاد یک سیستم قرنطینه دارند تا بتواند دانشجویان جدید را در اواسط سال ثبت نام کنند. او ماه جولای را برای آغاز  ثبت نام پیشنهاد داد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما