معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

اخبار اقتصادی ایتالیا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ایتالیا در هفته دوم آبان ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

چالش های پیش روی آمریکای لاتین برای احیاء اقتصاد پسا کرونا

کمیسیون اقتصادی سازمان ملل برای آمریکای لاتین و کارائیب (سپال)، در گزارش اخیر خود پیش بینی میانگین رشد اقتصادی کشورهای منطقه را درپایان سال 2021 از 4.1 درصد به 5.2 درصد افزایش داد.

سرمایه‌گذاری شرکت چینی Xiaomi در ترکیه

شرکت چینی Xiaomi سرمایه‌گذاری 30 میلیون دلاری در بخش الکترونیک در ترکیه انجام داد. مدیر عامل نمایندگی شرکت مذکور در ترکیه عنوان کرد که شرکت چینی فعال در حوزه الکترونیک قرار است با 30 میلیون دلار سرمایه ابتدا نسبت به تولید انواع تلفن‌های همراه و سپس نسبت به تولید انواع تلویزیون در ترکیه اقدام کند.

اخبار اقتصادی اتیوپی( هفته دوم اسفند ماه 1399)

برخی از مهمترین اخبار و تحولات اقتصادی هفته دوم اسفند ماه 1399 کشور اتیوپی که در رسانه‌های این کشور منعکس شده است به شرح ذیل می‌باشد:

اخبار اقتصادی سنگال ، گامبیا و دماغه سبز( هفته دوم مهرماه 1399)

اخبار و تحولات مهم اقتصادی برخی از کشورهای حوزه آفریقا( سنگال ، گامبیا و دماغه سبز) در هفته دوم مهرماه 1399 که در رسانه های این کشورهای شرق آفریقا منتشر شده به شرح ذیل اعلام می‌گردد:

نشانه‌هایی از رونق اقتصادی هند بعد از کاهش تدریجی محدودیت های قرنطینه ای ناشی از کرونا

فعالیت‌های اقتصادی در هند پس از اعلام بازگشایی مجدد و مرحله‌ای مراکز کسب و کار، کارخانجات، واحدهای تولیدی، گمرک و ... از اوایل ماه ژوئن 2020 آغاز گردید و نشانه‌هایی از برون رفت حداقلی از وضعیت سکون و ایستایی اقتصادی بعد از برداشته شدن محدودیت‌ها طی این مدت مشاهده شده، اگر چه اقتصاد هند هنوز راه نسبتا زیادی تا رسیدن به رشد اقتصادی در قبل از دوران کرونا پیش رو دارد.

بحران کرونا و چالش امنیت غذایی در تاجیکستان

شیوع گسترده ویروس کرونا دنیا را با چالش های زیادی روبرو کرده و منجر به تبعات سو بسیاری در حوزه‌های مختلف برای کشورها شده است. یکی از حوزه‌هایی که از این بحران متاثر شده چرخه غذایی و امنیت غذایی است.جمهوری تاجیکستان به عنوان ضعیف ترین و وابسته ترین کشور آسیای مرکزی بیش از دیگر کشورهای این منطقه در معرض تهدید امنیت غذایی پس از شیوع ویروس کرونا می‌باشد. تاجیکستان کشوری کم درآمد، محصور در خشکی و با میزان بالای وابستگی در میان کشورهای آسیای میانه بدترین وضعیت تغذیه ای را دارد. با وجود پیشرفت چشمگیر در کاهش فقر در دهه‌های گذشته، این کشور به دلیل عوامل مختلفی از جمله عدم دسترسی کافی به غذاهای مغذی، نوسانات فصلی در کشاورزی و درآمدها، اتکا به غذاهای وارداتی و نوسانات قیمت آنها همچنان با امنیت غذایی و چالش های تغذیه ای مواجه است. شیوع ویروس کرونا در این کشور نیز می‌تواند بیش از گذشته امنیت غذایی این کشور را بطور جدی در معرض خطر قرار دهد.

خسارات کرونا به اقتصاد ویتنام و تدابیر این کشور

بررسی تاثیرات ویروس کرونا بر اقتصاد ویتنام در ماه‌های گذشته و تدابیر این کشور برای احیاء اقتصادی به شرح ذیل است:

تمایل ترکیه و چین در توسعه مناسبات تجاری در دوران پسا کرونا

ترکیه و چین ، دو کشوری که کارنامه نسبتا قبولی در مقابله با بیماری کووید 19 از خود نشان دادند تمایل دارند که در دوران پسا کرونا توسعه مناسبات خود را بیش از پیش توسعه بخشند .

وضعیت جذب دانشجویان خارجی در نیوزیلند در شرایط پسا کرونا

یکی از عوارض قابل توجه بحران کرونا برای کشور نیوزیلند متاثر شدن وضعیت دانشجویان خارجی در این کشور است. نیوزیلند از ورود دانشجویان خارجی بالغ بر 5 میلیارد دلار در سال درآمد کسب می‌کند. این گزارش به وضعیت جذب دانشجویان خارجی در نیوزیلند در شرایط پسا کرونا می‌پردازد.