معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۸/۱۲/۰۳- ۰۸:۳۰ - مشاهده: ۶۰۳

صنعت گردشگری میانمار در سال 2019 و چشم انداز پیش روی آن

طبق جدیدترین سازمان جهانی گردشگری، میانمار در سال 2019 با رشد بیش از 40 درصدی به نسبت 2018، در صدر فهرست 20 کشور اول دارای بالاترین میزان رشد گردشگر قرار داشته است. این کشور علیرغم افزایش فشارها و انتقادات بین المللی پیرامون بحران روهینگاها و تداوم درگیری‌های داخلی، با اتخاذ اقداماتی، از جمله تسهیل ورود گردشگران خارجی، برگزاری و میزبانی از مسابقات مختلف ورزشی بین المللی، تلاش برای بهبود زیرساخت های هتلداری و حمل و نقل خود و...، توانسته است حدود 4.4 میلیون گردشگر خارجی را جذب نماید. این صنعت در سال 2018 بیش از 580 هزار شغل و در سال 2019 بیش از 900 هزار شغل در میانمار ایجاد نموده و بر اساس پیش بینی بانک توسعه آسیایی، صنعت گردشگری میانمار می‌تواند تا سال ۲۰۲۰ به تولید ۱.۴ میلیون در این کشور کمک کند.

بر اساس جدیدترین آمار منتشر شده توسط سازمان جهانی گردشگری (UNWTO)، گردشگری بین‌المللی در سال ۲۰۱۹ با ثبت بیش از 1.5 میلیارد سفر و همچنین با گردش مالی 1.7 تریلیون دلار، در مجموع نسبت به سال ۲۰۱۸ میلادی با رشد ۴ درصدی همراه بوده و صنعت گردشگری جهانی نیز برای دهمین سال پیاپی رشد مثبتی را پشت سر گذاشته است. بازار گردشگری جهانی حدود ۲۹ درصد از صادرات خدمات جهان و ۷ درصد از کل صادرات کالا و خدمات جهان را به خود اختصاص داده است و در برخی مناطق، از جمله خاورمیانه و آفریقا، این نسبت‌ها از میانگین جهانی نیز فراتر رفته است.

با این وجود میزان رشد گردشگری بین‌المللی در سال ۲۰۱۹ مقایسه با آمارهای درخشان سال ۲۰۱۷ (رشد ۷ درصد) و سال ۲۰۱۸ (رشد ۶ درصد) به نسبت پایین‎ تراست. مواردی چون عدم اطمینان پیرامون برگزیت، افت اقتصاد جهانی، تنش تجاری چین و آمریکا، و همچنین ناآرامی‌ها و تنش‌های ژئوپلیتیکی در مناطق مختلف جهان را می‌توان از عمده دلایل کاهش نرخ رشد جهانی گردشگری به نسبت دو سال پیش از آن برشمرد. طبق گزارش این سازمان در سال گذشته میلادی همه مناطق جهان رشد مثبتی را در جذب گردشگر بین‌المللی داشته‌اند که در این بین خاورمیانه با رشد ۸ درصدی پیشتاز است و پس از آن منطقه آسیا-پاسیفیک با ۵ درصد، اروپا و آفریفا هر کدام با رشد ۴ درصد و منطقه آمریکا با رشد ۲ درصدی جذب گردشگر خارجی همراه بوده‎اند.

رشد صنعت گردشگری در میانمار:

با این وجود علیرغم کاهش نسبی میزان رشد گردشگری در سال 2019 به نسبت سال قبل از آن، میانمار طی یکسال گذشته در صدر فهرست 20 کشور اول دارای بالاترین میزان رشد گردشگری قرار داشته است. در همین ارتباط بنا به اعلام سازمان جهانی گردشگری، صنعت گردشگری میانمار در سال 2019 به نسبت سال 2018 رشد بیش از 40.2 درصدی را تجربه کرده است. پس از آن نیز به ترتیب کشورهای پورتوریکو (با رشد 31.2 درصد)، ایران (با رشد 27.9 درصد)، ازبکستان (با رشد 27.3) و مونته نگرو (با رشد 21.4 درصد) قرار دارند. این کشور (میانمار) علیرغم افزایش فشارها و انتقادات بین المللی پیرامون بحران روهینگاها، تداوم درگیری‌های داخلی در برخی ایالت ‎ها و...، با اتخاذ اقداماتی، از جمله تسهیل ورود گردشگران خارجی (لغو روادید و اعطای راحت ویزای فرودگاهی)، تبلیغات رسانه ای گسترده در شبکه‌های بین المللی و فضای مجازی و...، برگزاری نمایشگاه‌های مختلف برای معرفی جاذبه‌های گردشگری خود در کشورهای هدف، برگزاری و میزبانی از مسابقات مختلف ورزشی بین المللی، تلاش برای بهبود زیرساخت های هتلداری و حمل و نقل خود و...، توانسته است حدود 4.4 میلیون گردشگر خارجی را جذب نماید.

 درخصوص ترکیب گردشگران خارجی به میانمار نیز باید گفت که به ترتیب اتباع کشورهای : چین، تایلند، ژاپن، کره جنوبی و آمریکا بیشترین تعداد گردشگران ورودی به این کشور را به خود اختصاص داده اند. در این میان طبق گزارش وزارت کار، مهاجرت و جمعیت میانمار، ورود گردشگران چینی به این کشور در سال 2019 به نسبت سال قبل آن بیش از 150 درصد رشد داشته است. لازم به ذکر است که میانمار در اکتبر 2018 محدودیت ویزا برای دارندگان گذرنامه چینی را لغو کرده و وزارت گردشگری و هتل میانمار، چین را به عنوان اصلی ترین کشور هدف خود برای جذب گردشگر تعیین نموده است. در همین ارتباط این کشور برای تداوم این روند در کنار تلاش برای توسعه زیرساخت‎های مرتبط با گردشگری خود و تلاش برای جذب سرمایه گذار خارجی در این بخش، خصوصا در زمینه اکوتوریسم، جهت تربیت و توسعه نیروی انسانی فعال در صنعت گردشگری خود نیز سرمایه گذاری نموده است. برگزاری دوره‌های آموزشی مختلف برای تورگردانان و راهنماهای تورهای خارجی، دوره‌های آموزشی ویژه برای افزایش مهارت های ارتباطاتی (اموزش زبان‌های انگلیسی و چینی)، اعزام کارشناسان و راهنماهای تورها به نمایشگاه‌های بین المللی مرتبط و...، نمونه‌هایی از تلاش این کشور برای توسعه توانمندی‌های نیروی انسانی بخش گردشگری خود است.

چشم انداز صنعت گردشگری میانمار در سال 2020:

بخش گردشگری، امیدبخش‎ترین کسب و کار در میانمار محسوب می‌شود. این صنعت در سال 2018 بیش از 580 هزار شغل و در سال 2019 بیش از 900 هزار شغل (بیش از 2.5 درصد از کل میزان اشتغال این کشور) ایجاد نموده و بر اساس گزارش بانک توسعه آسیایی (ADB) صنعت گردشگری میانمار می‌تواند تا سال ۲۰۲۰ به تولید ۱.۴ میلیون شغل (بیش از 4.6 درصد از کل میزان اشتغال) در این کشور کمک کند. این بانک همچنین پیش بینی درآمد حدود 10 میلیارد دلاری برای میانمار از طریق گردشگری برای سال 2020 نموده است. در همین ارتباط طبق گزارش شورای جهانی سفر و گردشگری (WTTC)، سهم کلی بخش گردشگری در اقتصاد میانمار در سال ۲۰۱۷، ۴.۹ میلیارد دلار بوده‌است. همچنین در این گزارش پیش‌بینی می‌شود که سهم گردشگری این کشور از کل تولید ناخاص داخلی میانمار با رسیدن به رقم 10 میلیارد دلار در 2020، به 7 درصد برسد.

در خصوص میزان ورودی گردشگران خارجی، مقامات میانماری پیش بینی می‌کنند که در سال 2020 حدود 5 میلیون گردشگر وارد این کشور شود. کشورهای آسیایی و همسایگان، بویژه چین، تایلند، ژاپن و کره جنوبی کماکان اولویت اصلی این کشور برای جذب گردشگر است. لازم به ذکر است که همزمان با کاهش میزان ورود اروپایی‎ها به میانمار در سال 2019 به نسبت سال 2018، ورود گردشگران آسیایی به این کشور به شدت افزایش یافته است. در این میان، همانطور که بیان شد، چین با رشد 150 درصدی بیشترین افزایش تعداد گردشگران خارجی به میانمار را به خود اختصاص داده است. در مجموع در سال گذشته بیش از 750 هزار گردشگر چینی از میانمار بازدید داشته‎اند. همچنین در مجموع 77 هزار گردشگر از امریکا نیز در سال 2019 گذشته به میانمار سفر کردند که این رقم در مقایسه با سال 2018  رشد 3 درصدی را نشان می دهد. اما باتوجه به اینکه در سال 2019 حدود 18 درصد از کل مجموع 4.4 میلیون گردشگر ورودی به میانمار را چینی‌ها تشکیل داده بودند، و باتوجه به تحولات مربوط به ویروس کرونا و لغو موقت روادید فرودگاهی برای اتباع چینی توسط دولت میانمار، به نظر می رسد بیشتر پیش بینی‌ها در زمینه صنعت گردشگری در کل دنیا و بالتبع میانمار، با تغییراتی همراه باشد. اما با اینحال ممکن است باتوجه به روابط دوستانه و نزدیک چین و میانمار (سفر رئیس جمهور چین به میانمار در اوایل سال 2020) و برخورد گرمتر میانماری‌ها به نسبت سایر کشورها و استقبال آنها از گردشگران چینی در دوره اوج تحولات مربوط به ویروس کرونا، شاید چینی‎های بیشتری این کشور را بعنوان مقصد سفر خود در 2020 انتخاب نمایند. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما