بررسی موقعیت اقتصادی میانمار
میانمار بواسطه موقعیت جغرافیایی خود و همچنین حایل شدن بین اقیانوس هند و دریای چین و نیز نزدیکی به تنگه مالاکا، از موقعیت استراتژیک حایز اهمیتی در منطقه آسیای جنوب شرقی و آسیای جنوبی برخوردار میباشد. مرزهای خشکی میانمار با همسایگانش تقریباً همگی محصور از رشته کوههای صعب العبور است و از این رو عمده تجارت خارجی این کشور از طریق دریا انجام میگیرد. همچنین رودخانههای میانمار نیز بعضاً قابل کشتیرانی بوده و در حدود 12 هزار کیلومتر آبراه داخلی در این کشور وجود دارد که مورد استفاده حمل و نقل قرار میگیرد.
بیشترین حجم تجارت خارجی میانمار با کشورهای منطقه، خصوصاً چین، تایلند، سنگاپور، ژاپن و هند میباشد و این کشورها در طول سالهای اخیر بالغ بر 70 میلیارد دلار در بخشهای کشاورزی، معادن، نفت و گاز، ساخت نیروگاههای برق، زیرساختهای حمل و نقل دریایی، هتل سازی و...، میانمار سرمایهگذاری نمودهاند. لازم به ذکر است که میانمار در سال 2012 به منظور اطمینان و ایجاد شرایط مطلوب برای سرمایه گذاران خارجی، قانون جدید سرمایه گذاری در این کشور را تصویب کرد و که طی آن شرکتهای خارجی از معافیتهای گسترده مالیاتی، امکان تصاحب 35% از سهام شرکتهای داخلی، حمایت دولتی و...، برخوردار میباشند.
در این میان روابط خارجی میانمار با کشور چین بسیار حائز اهمیت است. همانطور که اشاره شد، چین چند دهه است که که به عنوان یک قدرت بزرگ سیاسی و اقتصادی منافع گستردهای را در این کشور جستجو میکند. تنگه «مالاکا» که دومین آبراه بزرگ جهانی انتقال انرژی است، روزانه حدود 80 درصد انرژی مورد نیاز چین را تأمین میکند که میانمار بعنوان یکی از اصلیترین مسیرهای دسترسی ارزان و راحت پکن به این آبراه است و از این رو پکن سرمایهگذاری عظیمی در میانمار کرده است. همچنین دولت چین در طول سالهای گذشته به منظور کاهش هزینه انتقال انرژی و دور زدن تنگه مالاکا ، خطوط لوله نفت و گاز خود را از مسیر مرکز ایالت راخین به استانهای جنوب غربی خود کشیده است.
علاوه بر چین، از دیگر کشورهای قدرتمندی که حضور چشمگیری در میانمار دارند، باید به ژاپن و هند (بعنوان دو رقیب منطقهای چین) نیز اشاره نمود. در طول سالهای اخیر همزمان با سرمایهگذاری چین در ایالت راخین و سایر مناطق میانمار ، از سوی هند نیز به منظور بهره برداریهای اقتصادی، سیاسی و امنیتی، پروژههای حمل و نقل چندمنظوره دریایی در این ایالت احداث شده است. همچنین ژاپن طی دهههای اخیر بعد از استقلال، همواره روابط دوستانهای با میانمار داشته است. از دید دولتمردان میانماری نیز، ژاپن بعنوان کشوری که میتواند در بازسازی میانمار کمک بسیاری نماید، از جایگاه ویژهای برخوردار است. از دید دولتمردان ژاپن نیز یکی از راههای رقابت منطقهای با چین، حضور فعال در عرصه روابط بینالملل، خصوصاً در سطح منطقه میباشد و از این رو تقویت روابط با میانمار و عدم همراهی با سیاستهای تنبیهی غرب علیه این کشور، همواره مثبت ارزیابی میشود. بنابراین میتوان گفت که دولت میانمار طی سالهای اخیر با هوشمندی و با توازن بخشی در سیاست خارجی خود، سعی دارد که بیشترین بهره اقتصادی و سیاسی را از حضور کشورهای قدرتمند و رقیب در میانمار ببرد.
میانمار در سال 1997 به عضویت «اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا» (آ.سه.آن) درآمد. عضویت میانمار در این مجمع را میتوان مهمترین جلوه حضور این کشور در همکاریهای منطقه ای و بین المللی دانست. در طول سالهای اخیر نیز همزمان با اصلاحات سیاسی و اقتصادی در میانمار، روابط این کشور با این مجمع بسیار گستردهتر شده است. این کشور علاوه بر عضویت در سازمان ملل و آ.سه.آن، عضو مجمع گفتگوی همکاری آسیایی (ACD)، صندوق بینالمللی پول (IMF)، ابتکار خلیج بنگال برای همکاریهای فنی و اقتصادی چندجانبه (BIMSTEC)، و همکاری گنک-کاگنا (MGC) میباشد.
به طور خلاصه؛
- یبشترین حجم تجارت خارجی میانمار با کشورهای منطقه، خصوصاً چین، تایلند، سنگاپور، ژاپن و هند میباشد و این کشورها در طول سالهای اخیر بالغ بر 70 میلیارد دلار در بخشهای کشاورزی، معادن، نفت و گاز، ساخت نیروگاههای برق، زیرساختهای حمل و نقل دریایی، هتل سازی و...، میانمار سرمایهگذاری نمودهاند؛
- مهمترین اقلام صادراتی میانمار به ترتیب عبارتند از: گاز طبیعی، محصولات چوبی، غلات و حبوبات، ماهی، برنج، پوشاک و سنگهای قیمتی؛
- مهمترین اقلام وارداتی میانمار به ترتیب عبارتند از: فراوردههای نفتی، پارچه، کود، پلاستیک، ماشین آلات صنعتی، تجهیزات حمل و نقل، سیمان و مصالح ساختمانی، محصولات غذایی و روغن خوراکی؛
- مهمترین مقاصد صادراتی از میانمار (شرکای اصلی در صادرات) عبارتند از: چین 36%، تایلند 22%، ژاپن 6.6%، سنگاپور 6.4%، هند 6%. (2018)
- مهمترین مبادی وارداتی به میانمار (شرکای اصلی در واردات) عبارتند از: چین 31.5 %، سنگاپور 15%، تایلند 11%، عربستان 7.5%، مالزی 6.2%، ژاپن 6%، هند 5.5%، اندونزی 4.5%. (2017)
مراودات تجاری و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و میانمار :
سطح روابط اقتصادی و مراودات تجاری ایران و میانمار در طول دهههای اخیر بسیار کم و محدود بوده است. در همین ارتباط سطح روابط تجاری دو کشور بنا به اعلام سازمان توسعه تجارت کشورمان تا سال 1393 محدود به صادرات قیر، پارافین، روغنهای صنعتی و سیمان سفید (به ارزش تقریبی 100 میلیون دلار) بوده است. اما طی سالهای اخیر حجم روابط تجاری دو کشور خصوصاً صادرات کشورمان به میانمار با رشد 100 درصدی همراه بوده است. بطوریکه بر اساس آمار گمرک و اتاق بازرگانی جمهوری اسلامی ایران، در در سال 1397، حدود 66 تن کالا به ارزش تقریبی 240 هزار دلار از میانمار به ایران وارد و بیش از 362 تن کالا به ارزش 115 میلیون دلار از ایران به میانمار، صادر شده است. آمار صادراتی کشورمان به میانمار در طول سه ماهه اول سال 1398 نیز به حدود 5 میلیون دلار میباشد.
تحلیل آماری روابط تجاری دوجانبه جمهوری اسلامی ایران و میانمار
جدول شماره یک : حجم کلی مبادلات تجاری میانمار طی سالهای 18-2012
ارقام به میلیون دلار میباشند.
سال
|
2018
|
2017
|
2016
|
2015
|
2014
|
2013
|
2012
|
صادرات
|
14.300
|
13.660
|
13.040
|
13.150
|
12.524
|
11.204
|
8.977
|
واردات
|
18.150
|
18.460
|
15.311
|
16.578
|
16.633
|
13.759
|
9.069
|
منبع: وبسایت وزارت بازرگانی میانمار و آمار بانک جهانی
جدول شماره دو : میزان مبادلات تجاری ج. ا. ایران و میانمار از سال 1386 تا 1397
سال
|
1397
|
1396
|
1395
|
1394
|
1393
|
1392
|
1391
|
1390
|
1389
|
1388
|
1387
|
صادرات
|
115.200.000
|
57.560.000
|
46.890.000
|
75.698.000
|
164.131.000
|
102.053.000
|
99.366.000
|
52.016.000
|
65.510.000
|
13.185.000
|
5.590.000
|
واردات
|
234.000
|
555.500
|
1.670.000
|
1.300.000
|
2.081.000
|
94.000
|
79.000
|
331.000
|
--
|
85.000
|
278.000
|
ارقام به دلار میباشند.
منبع: وبسایت اتاق بازرگانی، صنابع، معادن و کشاورزی تهران؛ وبسایت گمرک جمهوری اسلامی ایران؛ وبسایت وزارت بازرگانی میانمار
- تراز تجاری ایران و میانمار طی سالهای اخیر همواره مثبت بوده است؛
- در موارد اختلافی، آمار گمرک کشورمان مدنظر قرار گرفته است.