اخبار اقتصادی قزاقستان-آستانه
گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور قزاقستان در هفته اول آذرماه 1404مندرج در رسانههای این کشور به شرح ذیل ارائه میگردد:
استفاده 76.2 درصد از جوانان قزاقستانی از فناوریهای دیجیتال
در دیجیتالیسازی، آمار، هوش مصنوعی، افکار عمومی، فناوری جوانان ۱۸ تا ۲۹ ساله فعالترین کاربران هوش مصنوعی هستند. نیمی از قزاقستانیها (۵۱.۱٪) در حال حاضر از فناوریهای هوش مصنوعی مانند ChatGPT، Google Gemini، Midjourney و سایر خدمات استفاده میکنند. این آمار بر اساس دادهها طی یک نظرسنجی جامعهشناختی که توسط موسسه مطالعات استراتژیک قزاقستان تحت ریاست جمهوری قزاقستان انجام شده است، به دست آمده است.
جوانان فعالترین کاربران هوش مصنوعی هستند: ۷۶.۲٪ از افراد ۱۸ تا ۲۹ ساله از آن استفاده میکنند. در میان پاسخدهندگان ۳۰ تا ۴۵ ساله، این رقم ۵۷.۱٪ است. میزان مشارکت با افزایش سن کاهش مییابد: ۳۷.۵٪ در بین افراد ۴۶ تا ۶۰ ساله و ۱۶.۶٪ در بین افراد بالای ۶۱ سال میباشند. جوانان اغلب از این ابزارهای دیجیتال برای مطالعه و خودسازی (۴۸.۷٪) و همچنین برای پردازش متن (۴۴.۲٪) استفاده میکنند.
تفاوتهای جنسیتی و اجتماعی-جمعیتی نیز کاملاً مشهود است. زنان بیشتر از مردان از خدمات دیجیتال استفاده میکنند (۵۴.۶٪ در مقابل ۴۶.۶٪). ساکنان شهری در استفاده از چنین فناوریهایی نسبت به ساکنان روستایی فعالتر هستند: ۵۳.۲٪ در مقابل ۴۷.۹٪، که عمدتاً به دلیل زیرساختهای دیجیتال در دسترستر در شهرها است.
سطح تحصیلات عامل کلیدی در تفاوتها در استفاده از ابزارهای دیجیتال است. شکاف بین پاسخدهندگان با تحصیلات عالی (۶۴.۲٪) و تحصیلات متوسطه (۳۷.۷٪) به ۱.۷ برابر میرسد که اهمیت آمادگی آموزشی برای تسلط بر فناوریهای جدید را برجسته میکند. هرچه سطح تحصیلات بالاتر باشد، تمایل به گنجاندن راهحلهای فناوری مدرن در شیوههای روزمره بیشتر است.
https://kazpravda.kz/n/76-2-molodyh-kazahstancev-aktivno-primenyayut-cifrovye-tehnologii-socopros
برنامه دولتی در راستای «سفارش برای سرمایهگذاری خارجی» دربخش کشاورزی
برنامه دولتی در راستای «سفارش برای سرمایهگذاری» دربخش کشاورزی، سرمایه گذاری برای محصولات لبنی و گوشتی گرفته تا شکر و فرآوری غلات با تمرکز اصلی بر بخش کشاورزی و صنایع فرآوری، یک مجموعه از پروژههای بزرگ در حال شکلگیری است:
شرکت ایرانی Solico Group در حال ساخت کارخانه تولید پنیر با ظرفیت ۲۰۰ هزار تن در سال است.
شرکت Айтас KZ یک مرغداری با ظرفیت ۱۲۰ هزار تن راهاندازی میکند.
شرکت Qazaqarab Sugar بیش از ۲۴۷ میلیارد تنگه در تولید شکر سرمایهگذاری میکند.
یک هلدینگ چینی برنامه فرآوری ۳ میلیون تن غله را دارد.
https://www.inform.kz/ru/chto-dast-gosprogramma-zakaz-nainvestitsii-biznesu-iagrosektoru-kazahstana-478d47
ساخت بندر جدید در آکتائو با سرمایهگذاری ۳۰۰ میلیون دلاری
استاندار منطقه مانگیستاو، نورداولت قیلیبای، در نشست دولت اعلام کرد که ساخت یک بندر جدید در آکتائو آغاز خواهد شد؛ پروژهای که توان ترانزیتی منطقه را بهطور قابل توجهی تقویت خواهد کرد. شریک راهبردی این طرح، گروه شرکتهای چینی «ژونیون اینترنشنال» است که در حال حاضر اسناد لازم برای امضای توافقنامه سرمایهگذاری را آماده میکند.
نورداولت قیلیبای تأکید کرد.« این پروژه به ایجاد یک مسیر حملونقل بینالمللی جدید چین – قزاقستان – آکتائو – باکو – پوتی – اروپا کمک خواهد کرد. اجرای آن زمان تحویل کالا را ۷ تا ۱۵ روز کاهش میدهد، هزینههای حملونقل را ۱۸ تا ۲۵ درصد پایین میآورد و همچنین اشتغالزایی جدید ایجاد خواهد کرد.»
https://t.me/zakonkz/77080
سرمایه گذاری ۴۷.۶ میلیارد تنگه قزاقستان در هاب جدید کانتینری در دریای خزر
ساخت یک هاب بزرگ کانتینری، که یکی از پروژههای کلیدی توسعه گره حملونقلی خزر است، در بندر دریایی آکتاو ادامه دارد. به گفته «ارمان شاککالیِف» وزیر تجارت و همگرائی، مجموع سرمایهگذاریها ۴۷.۶ میلیارد تنگه است و بخش دوم فاز بهرهبرداری ۹۵٪ پیشرفت داشته است.
این پروژه در قلمرو منطقه ویژه اقتصادی «بندر دریایی آکتاو» و با مشارکت شرکت چینی «گروه بندر لیانیونگان» اجرا میشود و قرار است ظرفیت تخلیه و بارگیری را به ۲۴۰ هزار کانتینر استاندارد (TEU) برساند.
https://www.inform.kz/ru/kazahstan-investiruet-476-mlrd-tenge-v-konteynerniy-hab-kaspiyskogo-uzla-e98be8
دستورالعمل بکتنوف نخست وزیر قزاقستان در مورد ایجاد شرایط برای سرمایهگذاران در مراکز مرزی
همانطور که او اشاره کرد، هرچه سطح خدمات بالاتر باشد، مناطق مرکزی سریعتر از ساکنان پر میشوند و بازده اقتصادی آنها بیشتر خواهد بود.
نخست وزیر اولژاس بکتنوف به لزوم ایجاد شرایط مطلوب برای مشاغل جهت افزایش جذابیت سرمایهگذاری مراکز مرزی، به عنوان بخشی از دستورالعملهای رئیس دولت برای توسعه زیرساختهای ترانزیت و لجستیک اشاره کرد. نخست وزیر تأکید کرد: "ما باید بر افزایش جذابیت سرمایهگذاری مراکز تمرکز کنیم. برای انجام این کار، قبل از هر چیز باید شرایط مطلوبی را برای تجارت ایجاد کنیم: در دسترس بودن زیرساختهای مهندسی آماده، مناطق ویژه اقتصادی، رویههای شفاف و پاسخ سریع از سوی سازمانهای دولتی و دفاتر دولتی محلی باید ایجاد شود.
او به لزوم توسعه جامع مراکزی اشاره کرد که در آنها لجستیک، تولید و اشتغال به طور همزمان توسعه یابد.
بکتنوف تأکید کرد: «مهم است که مراکز نه تنها لجستیک، انبارداری و جابجایی بار را توسعه دهند، بلکه تولید و شغل واقعی نیز ایجاد کنند. پیشبینیپذیری، سرعت و به حداقل رساندن موانع اداری برای سرمایهگذاران بسیار مهم است. هرچه سطح خدمات بالاتر باشد، مراکز سریعتر از ساکنان پر میشوند و بازده اقتصادی آنها بیشتر میشود. در این راستا، ایجاد گفتگوی منظم با سرمایهگذاران، اپراتورها و تولیدکنندگان مهم است. پروژههای مشترک باید بر اساس منافع متقابل توسعه یابند.»
نخستوزیر به استانداردستور داد تا تمام شرایط لازم را برای بهرهبرداری از مراکز مرزی مطابق با دستورالعمل رئیسجمهور در مورد توسعه زیرساختهای ترانزیت و لجستیک ایجاد کنند. نخستوزیر با تأکید بر اینکه همه مسائل نوظهور باید به سرعت حل شوند، خاطرنشان کرد: «استانداران باید دسترسی به زیرساختهای اساسی - قطعات زمین، شبکههای آب و برق، جادهها و راهآهن - را تضمین کنند. این پایه و اساس بهرهبرداری پایدار از همه مراکز است.»
https://kazpravda.kz/n/bektenov-dal-ukazaniya-po-sozdaniyu-usloviy-dlya-investorov-v-transgranichnyh-habah/
جذب سرمایه گذاری برای فرصتهای جدید برای کسبوکار در بخش کشاورزی
قزاقستان در حال راهاندازی یک سازوکار گسترده برای توسعه بخش واقعی اقتصاد با تدوین برنامه دولتی «دستور سرمایه گذاری» است که هدف اصلی این برنامه حمایت از پروژههای تجاری کوچک، متوسط و بزرگ است که کالاهایی را تولید میکنند که بیشترین تقاضا را در بازار داخلی دارند و سهم بالایی از واردات را به خود اختصاص میدهند و توجه ویژهای به مجتمع کشاورزی-صنعتی و کالاهای مصرفی از صنایع تولیدی خواهد شد.
به گفته آیداربک ساپاروف، وزیر کشاورزی، این برنامه به ابزاری سیستماتیک برای جایگزینی واردات و تنوع اقتصادی تبدیل خواهد شد.
بر اساس این دادهها، وزارتخانه حوزههای خاصی را به استانداران توصیه کرد و پیشنهاد سازماندهی جستجوی سرمایهگذاران برای پوشش کسریهای شناسایی شده را داد.سبد پروژههای مجتمع کشت و صنعت شامل ساخت مزارع لبنی، توسعه پرورش گاو و طیور، فرآوری شیر، گوشت، چرم و پشم، فرآوری ماهی، فرآوری پیشرفته غلات، ایجاد مجتمعهای گلخانهای و توسعه صنعت شکر است. این حوزهها با استراتژی دولت برای کاهش وابستگی به واردات همسو هستند و با هدف اجرای پروژههای خاص متناسب با منابع طراحی شدهاند.ده پروژه برنامهریزی شده است که در مجموع ۶۷.۶ میلیاردتنگه و با ظرفیت کل۳۱۰ هزار تن محصول نهایی است.
بنابراین، بزرگترین سرمایهگذار، گروه سولیکو (ایران)، قصد دارد یک کارخانه تولید پنیر در منطقه آلماتی با ظرفیت ۲۰۰ هزار تن در سال و حجم سرمایه گذاری ۳۳.۱ میلیارد تنگه میباشد.
تامین مرغ این کشور ۸۰ درصد است. بنابراین، ۲۳ پروژه به ارزش ۴۳۲.۲ میلیارد تنگه و با ظرفیت بیش از ۴۵۶,۷۰۰ تن محصولات نهایی، برای اجرا در مناطق آلماتی، ترکستان، آکمولا و شمال قزاقستان، ژتیسو و آستانه برنامهریزی شده است. از جمله پروژههای بزرگ، مزرعه مرغداری آیتاس کیزی با سرمایهگذاری ۱۴۶ میلیارد تنگه و ظرفیت بیش از ۱۲۰,۰۰۰ تن محصولات نهایی است.
برای کاهش وابستگی قزاقستان به واردات شکر، چندین پروژه در مناطق آلماتی، ژامبیل و شمال قزاقستان اجرا خواهد شد. پروژه شکر قازاقاراب با سرمایهگذاری ۲۴۷.۱ میلیارد تنگه و ظرفیت بیش از ۵۰۰,۰۰۰ تن، برای منطقه آلماتی برنامهریزی شده است. در سال ۲۰۲۵، قزاقستان رکورد برداشت ۲۷ میلیون تن غلات را ثبت کرد و فرصتهایی را برای تولید محصولات با ارزش افزوده بالا فراهم کرد. شرکت چینی دالیان هولدینگ قصد دارد ۳ میلیون تن غلات را در منطقه آکمولا با سرمایهگذاری ۱.۶ میلیارد دلار آمریکا فرآوری کند.
https://kazpravda.kz/n/zakaz-na-investitsii-novye-vozmozhnosti-dlya-biznesa-i-agrosektora-
سرمایه گذاری ۴۷.۶ میلیارد تنگه قزاقستان در مرکز کانتینری دریای خزر
به عنوان بخشی از توسعه مرکز کانتینری دریای خزر، دو پروژه بزرگ در حال اجرا است: ساخت یک مرکز کانتینری در بندر آکتائو و ترمینال دریایی چند منظوره سارژا در بندر کوریک. این خبر توسط آرمان شاکالییف، وزیر تجارت و ادغام، به گزارش خبرنگار کازینفورم اعلام شد. وی خاطرنشان کرد که هر دو پروژه بخشی از منطقه ویژه اقتصادی بندر آکتائو هستند. وزیر در جلسه دولت اعلام کرد: یک قطعه زمین ۱۹ هکتاری برای مرکز کانتینری در منطقه ویژه اقتصادی اختصاص داده شده است. یک قرارداد سرمایهگذاری با گروه بندر لیانیونگانگ LLC امضا شده است. حجم سرمایه گذاری بالغ بر ۴۷.۶ میلیارد تنگه است.
شاکالیف خاطرنشان کرد: ساخت مرکز کانتینری به صورت مرحلهای در حال انجام است. اولین مجتمع پرتاب مرکز کانتینری در ژوئیه امسال راهاندازی شد. ساخت دومین مجتمع پرتاب ۹۵ درصد تکمیل شده است و تا پایان سال تکمیل خواهد شد. به گفته وی، قرار است مرحله دوم ساخت این مرکز کانتینری تا پایان سال 2026 تکمیل شود. ظرفیت طراحی این مرکز 240000 کانتینر(TEU ) برای حمل و نقل خواهد بود.
https://www.inform.kz/ru/234-mlrd-tenge-investiruyut-v-razvitie-horgosskogo-uzla-1bca06
سرمایه گذاری 234 میلیارد تنگه قزاقستان در توسعه مرکز خورگوس
234 میلیارد تنگه در توسعه مرکز خورگوس سرمایهگذاری خواهد شد. آرمان شاکالیف، وزیر تجارت و همگرائی ، در یک جلسه دولتی در مورد توسعه خورگوس گفتگوکرد. به گفته وی، مرکز خورگوس دارای وضعیت یک منطقه ویژه اقتصادی است و مرکز بینالمللی همکاریهای مرزی خورگوس و منطقه ویژه اقتصادی خورگوس-دروازه شرقی را به هم متصل میکند. وزیر گفت: «تمام تأسیسات زیرساختی اساسی لازم مرکز خورگوس در حال کار هستند.»
چهل و یک پروژه به ارزش 234.4 میلیارد تنگه در منطقه ویژه اقتصادی خورگوس در حال اجرا است. از این تعداد، هشت پروژه به ارزش ۱۷ میلیارد تنگه تاکنون به بهرهبرداری رسیده است و ۳۳ پروژه در حال انجام است و تا سال ۲۰۲۷ تکمیل خواهد شد.
شکالیف خاطرنشان کرد که توسعه زیرساختها همچنان ادامه دارد. به طور خاص، دیگهای بخار مدولار نصب شدهاند و گازرسانی تکمیل شده است. اسناد طراحی و برآورد نیز برای بازسازی جادههای داخلی و همچنین محوطهسازی و محوطهسازی محوطه ICBC تهیه شده است .پیش از این گزارش شده بود که قزاقستان در سال ۲۰۲۶ یک مرکز صنعتی بزرگ در آسیای میانه راهاندازی خواهد کرد.
https://www.inform.kz/ru/234-mlrd-tenge-investiruyut-v-razvitie-horgosskogo-uzla-1bca06
تدوین یک استراتژی جادهای در مقیاس بزرگ در قزاقستان
به نقل از سرویس مطبوعاتی کابینه وزیران، در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از جلسه دولت، ماکسات کالیاکپاروف، معاون وزیر حمل و نقل جمهوری قزاقستان، برنامههای این وزارتخانه را برای توسعه بیشتر کریدورهای حمل و نقل و ترانزیت تشریح کرد.
به گفته وی، برای راحتی حمل و نقلکنندگان، یک "کریدور سبز" برای ترخیص گمرکی محمولههای ترانزیتی در ایستگاههای بازرسی برنامهریزی شده است که رویهها را به طور قابل توجهی ساده میکند. به عنوان بخشی از این تلاش، همه ایستگاههای بازرسی در حال نوسازی هستند.
«در مورد تعیین اولویتهای ساخت جاده، در حال حاضر شاهد افزایش قابل توجه ترافیک ترانزیتی هستیم به طور متوسط سالانه 30 تا 35 درصد. برای اطمینان از تداوم آن، ما در حال تدوین یک استراتژی جامع جادهای هستیم که به صورت مرحلهای تا سالهای 2030، 2035 و 2040 برنامهریزی شده است. در حال حاضر کار برای شناسایی بهترین و آسان ترین مسیرهای ترانزیتی و حمل و نقل که ابتدا باید توسعه یابند، در حال انجام است. یک چارچوب حمل و نقل برای تضمین قابلیتهای ترانزیتی ما ایجاد خواهد شد. این کار با مشارکت یک مشاور بینالمللی در حال انجام است. پس از تأیید، سند ارائه خواهد شد.»
ماکسات کالیاکپاروف خاطرنشان کرد: جادههای موجود عموماً نیازهای ترافیک ترانزیتی را پوشش میدهند، اما کار برای آینده در حال انجام است. به طور خاص، برنامههایی برای ساخت جادهای در امتداد مسیر حمل و نقل بینالمللی ترانس خزر وجود دارد. یک مطالعه امکانسنجی برای این پروژه در حال حاضر در حال تدوین است. همچنین برنامههایی برای گسترش کریدور حمل و نقل اروپای غربی - چین غربی برای افزایش ظرفیت آن وجود دارد. اجرای پروژه با کشورهای همسایه هماهنگ خواهد شد تا از ایجاد تنگنا در قلمرو آنها جلوگیری شود. همه کارها در چارچوب یک رویکرد استراتژیک واحد انجام میشود.
https://kazpravda.kz/n/masshtabnuyu-avtodorozhnuyu-strategiyu-razrabatyvayut-v-kazahstane/
بررسی دولت جهت نوسازی برنامه های سیستم حمل و نقل قزاقستان
اولژاس بکتنوف نخست وزیر قزاقستان گفت: به عنوان بخشی از دستورالعمل های رئیس جمهور، جلسه ای در مورد توسعه صنعت حمل و نقل برگزار کرد. وی گفت، طبق دستورالعمل های رئیس جمهور، جلسه ای در مورد توسعه مراکز هوایی و بخش جادهای برگزار شد. رؤسای وزارتخانه های حمل و نقل، دارایی، انرژی، صنعت و ساخت و ساز و همچنین شهرداران آستانه و آلماتی در این جلسه شرکت داشتند.
نخست وزیر افزود: طرح توسعه هوانوردی غیرنظامیبرای سه سال آینده ارائه شد که پیش بینیهای جهانی برای دو برابر شدن بازار هوانوردی جهانی تا سال ۲۰۴۰ را در نظر گرفته است. تأکید بر تضمین سطح بالایی از انطباق با استانداردهای سازمان بین المللی هوانوردی غیرنظامی (ICAO) است. طبق ممیزی (ICAO)، این شاخص در قزاقستان تا سال ۲۰۲۵ به ۹۵.۷٪ خواهد رسید که از میانگین جهانی ۷۲.۰۱٪ و میانگین اروپایی ۸۷.۹۲٪ فراتر میرود. این طرح شامل نوسازی گسترده زیرساختهای فرودگاهی و ناوبری، گسترش شبکه مسیرهای بینالمللی و داخلی، و گسترش ناوگان هوایی و تقویت سیستم آموزشی صنعت هوانوردی از طریق مشارکت مراکز آموزشی بین المللی است.
در این جلسه، توسعه قطب های هوایی در فرودگاههای آستانه و آلماتی مورد بحث قرار گرفت. اسناد طراحی و برآورد برای ساخت باند دوم در فرودگاه پایتخت در حال تهیه است. نوسازی فرودگاه شامل ساخت ترمینال های باری و مسافری، ارتقاء زیرساختها و سایر پروژه ها است. اجرای برنامه استراتژیک افق برای نوسازی فرودگاه آلماتی، ظرفیت را افزایش خواهد داد. بازسازی ترمینال و نوسازی باند برای افزایش قابل توجه ترافیک برنامه ریزی شده است. خوشه های باری و فنی و همچنین یک اکوسیستم خدماتی در فرودگاه ایجاد خواهد شد.
کمک مالی به مسیرهای هوایی داخلی با هدف تقویت اتصال منطقه ای مورد بحث قرار گرفت. در مجموع، ترافیک مسافر برای 10 ماه اول سال 2025، 6 درصد افزایش یافته و از 13 میلیون مسافر فراتر رفته است. شرکت کنندگان به تأثیر چند برابری هوانوردی غیرنظامیبر گردشگری، تجارت، توسعه منطقه ای، جذابیت سرمایه گذاری و سایر حوزههای مهم اشاره کردند. طبق برآوردهای بینالمللی، هر ۱۰۰ شغل در این صنعت تا ۶۱۰ شغل اضافی در بخشهای مرتبط اقتصادی ایجاد میکند. چشماندازهای توسعه حمل و نقل بار برای گسترش پتانسیل حمل و نقل بار قزاقستان تشریح شد.
در این جلسه همچنین رویکردهای وزارت حمل و نقل برای اجرای پروژههای زیرساختی در حوزه راهسازی مورد بحث قرار گرفت. به وضعیت فعلی جادهها و ابزارهای لازم برای بهبود بیشتر کیفیت سطح آنها توجه شد.
افزایش حجم حملونقل کانتینری در مسیرهای غربی و شرقی کریدور حملونقل بینالمللی «شمال–جنوب»
حجم حملونقل ریلی کانتینری در شاخه غربی کریدور «شمال–جنوب» از روسیه از طریق آستارا (ایران) در ۱۰ ماهه نخست سال 2025 به ۶.۶ هزار TEU رسیده است. این موضوع را اولِگ بِلوزِروف، رئیس شرکت «راهآهن روسیه» در نشست شورای حملونقل ریلی کشورهای CIS اعلام کرد.
به گفته او، این رقم نسبت به سال قبل ۲.۴۳ هزار TEU ، یا ۵۸ درصد، افزایش داشته است.
همچنین رئیس «راهآهن روسیه» اعلام کرد که حجم حملونقل در شاخه شرقی این کریدور در همین بازه زمانی به ۲.۳ هزار TEU رسیده است. این میزان نسبت به سال گذشته ۱.۱۵ هزار TEU، یا بیش از دو برابر، افزایش داشته است.
https://t.me/logistan/10483
ارائه یک پلتفرم دیجیتال انرژی تجدیدپذیر توسط شرکت چینی پاورچاینا به قزاقستان
وزارت انرژی و شرکت پاورچاینا در حال ایجاد یک مرکز تحقیقاتی گذار انرژی هستند. شرکت چینی پاورچاینا از یک پلتفرم دیجیتال برای اجرای کارآمد پروژههای گذار انرژی، مجهز به ابزارهای یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی رونمایی کرده است.
یرلان آکنژنوف، وزیر انرژی جمهوری قزاقستان، با نمایندگان شرکت بینالمللی پاورچاینا چنگدو دیدار کرد. طرفین در مورد چشماندازهای تعمیق همکاری در زمینه دیجیتالسازی، ساختوساز هوشمند و توسعه منابع انرژی تجدیدپذیر گفتگو کردند. در طول این جلسه، طرف چینی راهحلهای دیجیتال پاورچاینا را در زمینه انرژی تجدیدپذیر و ساختوساز انرژی، از جمله یک پلتفرم برنامهریزی انرژی تجدیدپذیر و یک سیستم نظارت بر طراحی و ساختوساز دیجیتال با استفاده از فناوریهای هوش مصنوعی ارائه کرد. این راهحلهای دیجیتال برای تحول جامع دیجیتال با اجرای راهحلهای هوش مصنوعی برای بهبود بهرهوری زیرساختهای انرژی، بر اساس تجزیه و تحلیل کلاندادهها، پیشبینی تقاضا و بهینهسازی عملیاتی طراحی شدهاند.
راهکارهای ارائه شده یک اکوسیستم دیجیتال برای مدیریت چرخه کامل - از طراحی و ساخت تا بهرهبرداری از تأسیسات انرژی تجدیدپذیر - تشکیل میدهند. این فناوریها قبلاً با موفقیت در صدها پروژه انرژی تجدیدپذیر در چین و خارج از کشور اجرا شدهاند.
در ژوئن ۲۰۲۵، پاورچاینا و وزارت انرژی جمهوری قزاقستان تفاهمنامه همکاری امضا کردند که طیف وسیعی از حوزهها را پوشش میدهد. به عنوان بخشی از این سند، طرفین ایجاد یک مرکز تحقیقاتی مشترک در زمینه انتقال انرژی را ترویج میدهند. وزیر انرژی به پتانسیل بالای ابزارهای دیجیتال ارائه شده برای حل مشکلات فعلی اشاره کرد. یرلان آکنژنوف تأکید کرد: پتانسیل فناوری واقعاً گسترده است و به ما امکان میدهد فرآیندها را سرعت بخشیم و دقت و کیفیت تصمیمات را بهبود بخشیم. طرفین توافق کردند که بر روی ابتکارات مشترک ادامه دهند و همکاری را برای معرفی فناوریهای دیجیتال پیشرفته به بخش انرژی قزاقستان تقویت نمایند.
https://dknews.kz/ru/shelkovyy-put/375849-powerchina-prezentovala-kazahstanu-cifrovuyu