معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۴/۰۸/۱۴- ۰۸:۰۰

اخبار اقتصادی قزاقستان-آستانه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور قزاقستان در هفته دوم آبان ماه 1404مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

اختصاص 52 میلیارد تنگه برای توسعه زیرساخت‌های جاده‌ای در منطقه ژتیسو

محورهای حمل و نقل خورگوس و دوستیک در مرز با چین از اهمیت ویژه‌ای برای چشم‌انداز منطقه برخوردارند. بین سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۴، بزرگراه‌های ملی تالدیکورگان-اوشارال و اوشارال-دوستیک، با طول کلی ۴۹۸ کیلومتر، ساخته و بازسازی شدند که به طور قابل توجهی ستون فقرات شبکه حمل و نقل را تقویت کرده و اتصال منطقه‌ای را افزایش دادند. آکیمات منطقه‌ای گزارش داد که بخش ۲۴۸ کیلومتری بزرگراه ساریوزک-خورگوس به طور کامل بازسازی شد (سرمایه‌گذاری در مجموع ۴۱ میلیارد تنگه بود). این اقدامات و کارهای مرتبط، امروزه می‌توان جاده‌های با اهمیت ملی در منطقه را در وضعیت مناسبی در نظر گرفت. همچنین به جاده‌های محلی توجه می‌شود: سال گذشته، ۴۱ میلیارد تنگه برای توسعه آنها اختصاص داده شد که منجر به تعمیر ۱۹۳ کیلومتر جاده منطقه‌ای و ۵۴ خیابان داخلی مناطق پرجمعیت (در مجموع ۱۵۷ کیلومتر) شد.

از اهمیت ویژه‌ای برای ساکنان، بازسازی بخش ۱۳۲ کیلومتری از میدان مولالا تا دریاچه بالخاش بود. این مسیر مدت‌ها مورد تقاضا بود و پس از کار، بازگشایی شد. بهسازی شانه جاده تا پایان سال تکمیل خواهد شد و پروژه سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

اداره منطقه ‌ای ژتیسو توضیح داد: امسال، بودجه زیرساخت‌های جاده‌ای منطقه به ۵۲ میلیارد تنگه افزایش یافته است: ۳۳۰ کیلومتر جاده در حال حاضر تعمیر شده‌اند و سهم جاده‌های در وضعیت خوب یا رضایت‌بخش تا پایان سال به ۹۵ درصد خواهد رسید." این ارقام به وضوح نشان دهنده یک رویکرد سیستماتیک برای ارتقاء شبکه حمل و نقل و حفظ کیفیت آن است.

حاکم منطقه ‌ای توضیح داد: «محورهای حمل و نقل خورگوس و دوستیک در مرز با چین از اهمیت ویژه‌ای برای چشم ‌انداز منطقه برخوردارند. با توجه به پتانسیل بالای ترانزیتی این مسیرها، کارهای گسترده‌ای برای افزایش ظرفیت و توسعه لجستیک در حال انجام است.» بنابراین، ساخت ایستگاه بازرسی خودرو آلاکول در ماه مه امسال به پایان رسید: ظرفیت روزانه عبور و مرور پنج برابر شده است  از ۲۰۰ به ۱۰۰۰ وسیله نقلیه، که فرصت‌های جدیدی را برای حمل بار و تسریع گردش مالی تجاری ایجاد می‌کند. یکی دیگر از رویدادهای مهم، راه ‌اندازی خط دوم راه ‌آهن دوستیک-موئینتی در ماه گذشته بود - پروژه‌ای که کریدور ترانزیت را تقویت کرده و جریان‌های حمل و نقل منطقه ‌ای را در مسیرهای ملی و بین ‌المللی ادغام می‌کند. اجرای مداوم پروژه مشترک قزاقستان و آلمان برای ساخت فرودگاه بین ‌المللی باری و مسافری اسکای ‌هانزا (SKYHANSA) نیز برای توسعه لجستیک حمل و نقل به همان اندازه مهم است. این پروژه ۲۵۰ میلیارد تنگه ‌ای که قرار است تا سال ۲۰۲۸ در دروازه شرقی خورگوس تکمیل شود، پتانسیل آن را دارد که ژتیسا رابه یک قطب جذاب ‌تر برای حمل بار هوایی و ترافیک مسافری تبدیل کند، سرمایه ‌گذاری در زیرساخت‌های مرتبط را تحریک کند و مشاغل جدید ایجاد کند. به موازات پروژه ‌های ساختمانی بزرگ، کارهایی در زمینه پشتیبانی عملیاتی و فنی در حال انجام است. این موارد شامل سازماندهی تعمیر و نگهداری منظم جاده ‌ها، تضمین ترافیک ایمن، نوسازی پل‌ها و تقاطع ‌ها و بهبود مناطق مجاور می‌باشد.

گزارش خبرنگار Kazpravda.kz

 کاهش بدهی یارانه ‌های بخش کشاورزی 

وزارت کشاورزی جمهوری قزاقستان گزارش می‌دهد که مانده بدهی انواع یارانه ‌ها در مجتمع کشاورزی-صنعتی به 341.3 میلیارد تنگه می‌رسد که از این میزان 152.2 میلیارد تنگه مربوط به نرخ بهره یارانه‌های وام‌ها است. معوقات یارانه‌ها تقریباً در تمام مناطق کشور مشهود است. بیشترین مبالغ در مناطق آکمولا، کوستانای و شمال قزاقستان ثبت شده که در مجموع 173.7 میلیارد تنگه معادل 51٪ از کل یارانه‌ها است. در عین حال، بدهی یارانه ‌ها به تدریج در حال کاهش است: تنها در سال جاری، 148.5 میلیارد تنگه بدهی بازپرداخت شده است.

طبق قانون جمهوری قزاقستان در مورد تنظیم دولتی مجتمع کشاورزی- صنعتی و مناطق روستایی، پرداخت یارانه ‌ها توسط نهادهای اجرایی محلی انجام می‌شود. از سال ۲۰۲۳، تمام هزینه ‌های یارانه ‌ای بخش کشاورزی تحت قانون انتقال عمومی‌به بودجه ‌های محلی منتقل شده است. بودجه ‌های محلی ۴۳۳.۶ میلیارد تنگه برای یارانه ‌ای کردن مجتمع کشاورزی-صنعتی در سال ۲۰۲۵ اختصاص داده ‌اند که بخشی از آن برای پرداخت بدهی‌های معوق در لیست انتظار سال‌های گذشته استفاده خواهد شد.

وزارت کشاورزی توصیه کرد که حاکمان منطقه ‌ای برای تسریع پرداخت‌ها، از جمله با توزیع مجدد بودجه در برنامه ‌های موجود و سایر ذخایر داخلی، به دنبال بودجه اضافی باشند. با توجه به ظرفیت محدود بودجه ‌های محلی، دولت قزاقستان از محل ذخیره جمهوری حمایت بیشتری ارائه می‌دهد.

بنابراین، در سال ۲۰۲۴،مبلغ ۱۰ میلیارد تنگه برای یارانه ‌ای کردن چغندرقند ارسالی برای فرآوری اختصاص داده شد.در سال ۲۰۲۵، مبلغ ۵۷.۸ میلیارد تنگه اضافی اختصاص داده شد که از این میزان ۴۸.۴ میلیارد تنگه برای یارانه ‌ای کردن هزینه کود و ۹.۴ میلیارد تنگه برای حمایت از تولیدکنندگان چغندرقند اختصاص داده شد.

پرداخت یارانه به تولیدکنندگان کشاورزی طبق برنامه ادامه دارد. وزارت کشاورزی، به همراه حاکمان منطقه ‌ای، به طور سیستماتیک برای کاهش بدهی‌های معوقه و بهبود شفافیت مکانیسم یارانه تلاش می‌کند. هدف اصلی، ارائه حمایت به موقع به کشاورزان و ایجاد شرایط مالی پایدار برای توسعه بخش کشاورزی است.

شایان ذکر است که طی دو سال گذشته، بخش کشاورزی وام‌های ترجیحی و لیزینگ برای ماشین ‌آلات کشاورزی را معرفی کرده است که به کشاورزان اجازه می‌دهد ناوگان خود را ارتقا دهند، بهره ‌وری را افزایش دهند و هزینه ‌های تولید را کاهش دهند. این اقدامات، همراه با یارانه ‌ها، به توسعه یک بخش کشاورزی پایدار و رقابتی کمک می‌کند. در ماه اکتبر، تورم در قزاقستان به ۱۲.۶ درصد کاهش یافت.

گزارش خبرنگار Kazpravda.kz

 فعالیت گردشگری پایتخت قزاقستان در سال 2025

به گفته نورژان آشیموف، معاون رئیس بخش توسعه سرمایه ‌گذاری و کارآفرینی، تقریباً ۷۵۰ هزار گردشگر تنها در نیمه اول سال ۲۰۲۵ از پایتخت بازدید کرده‌اند که ۹ درصد افزایش نسبت به سال قبل را نشان می‌دهد. از این تعداد، ۱۸۰ هزار نفر بازدیدکننده خارجی بودند که در صدر آنها روسیه، چین، ترکیه، آمریکا و آلمان قرار داشتند. پایتخت در حال تبدیل شدن به بستری است که فرهنگ، ورزش، پزشکی و نوآوری در آن به هم پیونذ می دهد.

امروزه، آستانه دارای بیش از ۱۰۰ جاذبه گردشگری است. یک سیستم ناوبری مدرن، کیوسک‌های اطلاعاتی و خدمات گشت و گذار برای راحتی بازدیدکنندگان، همراه با راهکارهای دیجیتال، در دسترس است. فرودگاه بین ‌المللی آستانه یک سرویس تاکسی منحصر به فرد برای مسافران معرفی کرده است . اولین ترمینال‌های سفارش تاکسی با نرخ ثابت ۲۴ ساعته در قزاقستان، بدون نیاز به اپلیکیشن موبایل است که این سیستم به هفت زبان در دسترس است و انتقال سریع و ایمن به داخل شهر را تضمین می‌کند.

صنعت گردشگری به طور فعال در حال توسعه است. فهرستی از بیش از ۱۰۰ مسیر، از جمله تورهای موضوعی، گردشگری و سفارشی، گردآوری شده است. توجه ویژه‌ای به آموزش متخصصان می‌شود: تنها در سال جاری، ۵۰ راهنمای حرفه ‌ای در مسجد جامع جمهوری قزاقستان آموزش دیدند و مجوز انجام گشت و گذار را دریافت کردند. علاوه بر این، ۲۰ راهنمای تور چینی زبان برای پذیرایی از گردشگران چینی آموزش دیده ‌اند.

پایتخت به طور فعال در حال توسعه بخش‌های مختلف گردشگری، از جمله تجارت، رویدادها و گردشگری پزشکی است. در سال ۲۰۲۴، بالغ بر ۱۲۸ رویداد بین‌المللی مهم برگزار شد و بیش از ۲۰۰ رویداد برای سال ۲۰۲۵ برنامه ‌ریزی شده است.

گردشگری صنعتی از امسال به طور فعال در این شهر در حال توسعه بوده است. امروزه، اپراتورهای تور، تورهایی را به کارخانه پوشاک یوتاریا، کارخانه ماسک MFA International، کارخانه بتن مسلح MODEX، شرکت آرومات، کارخانه استال‌زینک و کارخانه الکتروتکنیک آستانه (AETZ) ارائه می‌دهند. گردشگران در مورد تاریخ و توسعه فعلی بخش صنعتی پایتخت و همچنین پتانسیل نوآورانه و فناوری آن اطلاعات کسب می‌کنند.

در عین حال، گردشگری آموزشی به طور فعال در پایتخت در حال توسعه است. تا پایان سال، بیش از ۱۲۵۰۰ دانش ‌آموز و دانشجوی دانشگاه در گشت ‌های آموزشی شغلی و برنامه ‌هایی که دانش آنها را گسترش می‌دهد و به آنها در انتخاب حرفه آینده ‌شان کمک می‌کند، شرکت خواهند کرد. گردشگری گلف به عنوان یک روند جدید و امیدوارکننده در آستانه در حال ظهور است. برای اولین بار، پایتخت در حال توسعه یک محصول گردشگری است که شهر را به عنوان یک مقصد بین ‌المللی گلف معرفی می‌کند.

https://kazpravda.kz/n/v-oktyabre-inflyatsiya-v-kazahstane-zamedlilas-do-126

 حجم حمل ‌ونقل ریلی از گذرگاه مرزی «آلتین‌کول – خورگوس» ۱۹٪ افزایش یافت

در نه ماهه سال ۲۰۲۵، حجم حمل ‌ونقل از نقطه اتصال بین‌دولتی «آلتین‌کول – خورگوس» در مرز چین و قزاقستان به ۱۱٫۸۹ میلیون تُن رسید؛ به گزارش «راه ‌آهن قزاقستان».این رقم ۱٫۸۹ میلیون تُن یا ۱۹ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۴ است. از این میزان، ۵٫۸۳ میلیون تُن یا ۴۹ درصد از قزاقستان به چین ارسال شده است.

https://rail-news.kz/ru/news/22120-altynkol-narashhivaet-tranzit-rost-gruzooborota-prevysil-19.html

 تلاش قزاقستان جهت تاسیس چهارمین کارخانه کوکاکولا

وزارت کشاورزی قزاقستان و شرکت قزاقستانی- ترکی Coca-Cola Icecek Kazakhstan توافق‌نامه ‌ای برای ساخت کارخانه‌های  تولید نوشیدنی‌های غیرالکلی در شهر آکتوبه امضا کردند. شرکت، هزینه و زمان‌های احتمالی اجرای پروژه را اعلام نمی‌کند. Coca-Cola Icecek شرکتِ زیرمجموعه گروه کنگلومرایی ترکیه، Anadolu Group است.

این شرکت از سال ۱۹۹۴ تاکنون سه کارخانه تولید نوشیدنی‌های غیرالکلی در قزاقستان ساخته است. آخرینِ آن‌ها در سپتامبر ۲۰۲۴ در شهر شیمکنت راه ‌اندازی شد. هزینه آن ۲۷ میلیارد تنگه (۵۱٫۴ میلیون دلار) بود.

یادآوری می‌شود که در طی نه ماه نخست سال ۲۰۲۵ در قزاقستان ۳٫۱ میلیارد لیتر نوشیدنی غیرالکلی تولید شده است.  این مقدار ۰٫۶ میلیارد لیتر یا ۲۴٪ بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است.

https://t.me/logistan/10311

 حجم صادرات ریلی غلات از قزاقستان به کشورهای آسیای مرکزی ۲۵٪ افزایش یافت.

در ده ماه نخست سال ۲۰۲۵، از قزاقستان ۸٫۴۵ میلیون تن غلات به خارج از کشور ارسال شده است؛ این موضوع را «راه ‌آهن ‌های قزاقستان» اعلام کرد. این رقم ۲٫۳۷ میلیون تن یا ۳۹٪ بیش از دوره ژانویه تا اکتبر ۲۰۲۴ است. از جمله، در اکتبر ۲۰۲۵ بیش از ۱٫۱۸ میلیون تن برای صادرات ارسال شد. این مقدار ۰٫۲۲ میلیون تن یا ۲۳٪ بیشتر از دوره مشابه در سال ۲۰۲۴ است. در اکتبر ۲۰۲۵، بیشترین میزان ارسال ریلی غلات قزاقستان به سمت آسیای مرکزی(بیش از ۰٫۷۶ میلیون تن) انجام شد، 

https://t.me/logistan/10310

 وضعیت تورم با استناد به دفتر ملی آمار در ماههای سپتامبرو اکتبر،

با استناد به دفتر ملی آمار در ماه سپتامبر، تورم به رقم به ۱۲.۹ درصد رسید، ، در میان محصولات غذایی، کاهش قیمت پیاز ۷.۷ درصد، سیب ۶.۱ درصد، چغندر ۵.۱ درصد، کلم ۴.۷ درصد، هویج ۴.۴ درصد، شکر دانه‌ای ۲ درصد، انگور ۱.۱ درصد و لیمو ۰.۸ درصد مشاهده شد. افزایش قیمت برای شکلات ۲.۳ درصد، قهوه، چاشنی‌ها و سس‌های آماده ۱.۸ درصد، خرما ۱.۶ درصد و غلات ۰.۷ درصد مشاهده شد.

در میان اقلام غیرخوراکی، قیمت خودروهای جدید مونتاژ داخل در ماه اکتبر ۱.۵ درصد کاهش یافت. بخاری برقی ۲.۵ درصد و سیمان ۰.۴ درصد افزایش یافت. قیمت مواد شوینده و پاک ‌کننده، محصولات مراقبت شخصی و پوشاک، کفش و لوازم خانگی هر کدام ۱ درصد افزایش یافت، در حالی که قیمت پوشاک، کفش و لوازم خانگی ۰.۸ درصد افزایش یافت.

در بخش مسکن و خدمات رفاهی، تعرفه آب سرد ۴۰ درصد، گاز منتقل شده از طریق شبکه ‌های توزیع ۱۰.۷ درصد و برق ۲ درصد کاهش یافت. قیمت خدمات پذیرایی ۲ درصد، خدمات آرایشگاه و سالن زیبایی ۱.۵ درصد و خدمات باشگاه ورزشی ۰.۸ درصد افزایش یافت.

در ماه اکتبر، تورم سالانه ۱۲.۶ درصد بود. برنج ۸.۳ درصد، زردآلو خشک ۵ درصد و گوجه فرنگی ۱.۴ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافت. میوه‌های خشک و آجیل ۲.۹ درصد افزایش یافت. در میان اقلام غیرخوراکی، قیمت خشک ‌کن لباس ۳۱.۷ درصد، فریزر ۱۶.۶ درصد و میز اتو ۱۳.۶ درصد کاهش یافت. قیمت کارد و چنگال ۷٪، دریل برقی ۵.۹٪ و لامپ برقی ۵.۲٪ افزایش یافته است.

در مقایسه با اکتبر ۲۰۲۴، قیمت تعمیر کفش ۸.۹٪ افزایش یافته است، در حالی که تعمیر و نگهداری منازل ۷.۸٪ افزایش یافته است. خدمات استخر شنا ۱۰٪ افزایش یافته است، در حالی که خدمات باشگاه ورزشی ۸.۸٪ افزایش یافته است.

شاخص قیمت مصرف ‌کننده که تورم را اندازه ‌گیری می‌کند، ماهانه محاسبه می‌شود. این شاخص، تعرفه ‌ها و قیمت‌های خدمات و کالاها را رصد می‌کند و در مجموع ۵۰۸ قلم کالا را پوشش می‌دهد.

https://kazpravda.kz/n/v-oktyabre-inflyatsiya-v-kazahstane-zamedlilas-do-126/

 تولید و صادرات آرد قزاقستان

تولید آرد قزاقستان ۱٪ افزایش یافته است. از ژانویه تا اکتبر سالجاری، قزاقستان ۲.۷ میلیون تن آرد از غلات آسیاب شده و مخلوط آنها تولید کرد که ۱٪ بیشتر از سال قبل است. بیشترین تولید مربوط به تولید آرد گندم آسیاب شده بود: ۲.۵ میلیون تن، با رشد سالانه ۱.۵٪. این کشور همچنین ۱۷۱.۸ هزار تن مخلوط برای تهیه محصولات نانوایی (منفی ۲.۱٪ در سال)، ۵.۵ هزار تن آرد گیاهی ریز و درشت (منفی ۴۰.۱٪)، ۴.۴ هزار تن آرد ریز از غلات، به جز گندم (منفی ۲۹٪) تولید کرد. بین ژانویه و اکتبر امسال، صادرات آرد در مجموع ۴۶۴.۷ میلیون دلار بود که نسبت به سال قبل ۲۲.۷ درصد کاهش ارزش داشته است. صادرات از نظر حجمی ۱.۶ میلیون تن بوده است. از ابتدای سال، ۱.۴ میلیون تن آرد صادر شده است که ۶.۶ درصد بیشتر از سال قبل بوده است. فروش آرد در بازار داخلی ۲.۱ درصد کاهش یافته و به ۸۹۰.۶ هزار تن رسیده است.

از نظر منطقه‌ای، استان کستانای به طور سنتی بیشترین آرد را تولید کردند: ۹۹۲.۹۰۰ تن، که نسبت به سال گذشته ۸.۹٪ افزایش یافته است. استان قزاقستان شمالی (۳۱۴۴۰۰ تن، افزایش ۱۱.۷ درصدی نسبت به سال گذشته) و چیمکنت (۲۶۸۴۰۰ تن، افزایش ۱۶.۴ درصدی) در رتبه ‌های دوم و سوم قرار گرفتند. شرکت های در تأمین بازار داخلی عملکرد بسیار خوبی داشته اند واز ژانویه تا سپتامبر امسال، شرکت‌های محلی ۹۸.۶ درصد از تقاضا (فروش داخلی به علاوه صادرات) را برآورده کردند.

۵۵۵۱۰۰ تن آرد به کشورهای مستقل مشترک المنافع ارسال شده است که در مقایسه با ژانویه تا اکتبر سالجاری ، ۲۵.۵ درصد افزایش داشته است. ازبکستان بیشترین آرد را از قزاقستان خریداری کرد به مقدار ۴۴۰۷۰۰ تن، که نسبت به سال قبل ۳۳.۳ درصد افزایش داشته است. تاجیکستان و ترکمنستان نیز در میان سه خریدار برتر آرد قزاقستان بودند. یک میلیون تن آرد به ارزش ۲۹۶ میلیون دلار به کشورهای غیر مستقل مشترک المنافع ارسال شده است. افغانستان بخش عمده این حجم را به خود اختصاص داده است به مقدار ۹۹۴۰۰۰ تن  که نسبت به مشابه سال قبل ۸ درصد کاهش داشته است. لازم به ذکر است که قزاقستان یکی از تولیدکنندگان عمده گندم می‌باشد.

https://astanatimes.com/2025/11/kazakhstans-investment-growth-slows-amid-fading-base-effect-weaker-private-sector

  برای نخستین‌بار در ۳۰ سال گذشته، ارسال گندم قزاقستان از طریق آذربایجان به ارمنستان

اپراتور ملی غلات قزاقستان نخستین محموله گندم را از مسیر ترانزیتی آذربایجان به ارمنستان ارسال کرده است؛ این موضوع را «پردکورپوراتسیا» اعلام کرد. ترکیب قطار شامل ۱۵ واگن حامل غلهٔ قزاقستانی وارد خاک آذربایجان شده است. انتظار می‌رود این قطار طی چند روز آینده به مقصد خود ـ ایستگاه راه‌آهن دالاریک در استان آرماویر ارمنستان ـ برسد. «پردکورپوراتسیا» زمان دقیق و جزئیات مسیر حمل این محموله را اعلام نکرده است.

پیش‌تر LogiStan گزارش داده بود که مقامات آذربایجان محدودیت‌های ترانزیت کالا به ارمنستان را لغو کرده‌اند؛ این محدودیت‌ها از دهه ۱۹۹۰ به دلیل مناقشه قره‌باغ اعمال می‌شد.

   افتتاح حمل و نقل چندوجهی بار در مسیر پکن-آلماتی

یک قطار کانتینری حامل مبلمان، قطعات خودرو و سایر کالاها، بندر خشک بین ‌المللی در منطقه فانگشان پکن را به مقصد شهر تاچنگ در منطقه خودمختار سین کیانگ اویغور در شمال غربی چین ترک کرد. همچنین بخشی از محموله سپس از طریق جاده و از طریق ایست بازرسی باکتو به آلماتی منتقل خواهد شد.

حمل و نقل ریلی و بزرگراهی چندوجهی فرامرزی از پکن به آلماتی و بالعکس افتتاح شده است که نشانگر ظهور یک کانال لجستیکی جدید و کارآمد است که پایتخت چین را با آسیای میانه متصل می‌کند. وانگ چوان‌منگ، مدیر کل شرکت بهره ‌برداری بندر خشک بین ‌المللی فانگشان پکن، گفت که حمل و نقل چندوجهی با استفاده از راه ‌آهن و جاده انعطاف‌پذیرتر است و می‌تواند نیازهای شرکت‌های خرد، کوچک و متوسط با حجم بار کم و الزامات بالاتر برای سرعت تحویل را بهتر برآورده کند و برای بهبود سطح خدمات لجستیکی و توسعه تجارت بین ‌المللی مفید است.

وانگ دونگ، رئیس بخش بازاریابی مرکز لجستیک شعبه پکن شرکت راه ‌آهن دولتی چین، گفت که در آینده، بخش راه ‌آهن به بهبود مدل کسب ‌وکار حمل و نقل ریلی و جاده‌ای چندوجهی، اصلاح برنامه ‌های خدماتی با توجه به نیازهای شرکت‌ها در صنایع مختلف، کمک به شرکت‌های بیشتر پکن برای گسترش بازار بین ‌المللی و تزریق انگیزه جدید به ادغام پکن در ساخت مشترک باکیفیت کمربند و جاده ادامه خواهد داد. قزاقستان و چین درباره مشارکت جامع استراتژیک گفتگو کردند.

https://kazpravda.kz/n/multimodalnye-gruzoperevozki-otkrylis-po-marshrutu-pekin-almaty

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما