معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۷/۱۵- ۰۹:۰۸

اخبار اقتصادی اتریش

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی اتریش در نیمۀ اول مهرماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

نرخ تورم اتریش

ارزیابی‌های اولیه نشان می دهد نرخ تورم در اتریش در ماه سپتامبر به 1.8 درصد کاهش یافته است. این پایین ترین نرخ تورم ار فوریه 2021 تاکنون است. نرخ تورم نسبت به ماه آگوست نیز 0.1 درصد کاهش داشته است.

مهمترین عامل در کاهش نرخ تورم کاهش قیمت سوخت بوده است. این نخستین بار است بعد از آپریل 2021 که اتریش توانسته در مساله نرخ تورم معیارهای مطلوب اتحادیه اروپا برای کشورهای عضو (تورم زیر 2 درصد) را عملی کند. وزیر اقتصاد و وزیر دارایی اتریش از این مساله استقبال کردند. مارتین کوخر، وزیر اقتصاد گفت،‌کاهش پایدار و مداوم تورم در 12 ماه گذشته در اتریش نشان می دهد که دولت در مسیر درستی حرکت می‌کند.

 

https://www.derstandard.at/story/3000000238879/inflation-im-september-bei-18-prozent

 

ادامه کاهش حجم اقتصادی اتریش

براساس گزارش هایی که برخی از رسانه‌های اتریشی به نقل از دو موسسه Wifo و IHS که پیشگامان تحقیقات اقتصادی در اتریش می‌باشند اعلام کردند که حجم کلی اقتصاد اتریش در سال جاری برای دومین سال متوالی کاهش خواهد یافت. چنین موردی برای آخرین بار در سال 1950 انجام پذیرفته بود. دلایل این موضوع ادامه رکود اقتصادی و عدم تحقق انتظار رشد اقتصادی عنوان شده است.

پیشتر در ماه جولای هر دو موسسه فوق پیش بینی کرده بودند که در سه ماه دوم سال جاری رشد اقتصادی روند منفی را پیش سر خواهد گذاشت و به صفر خواهد رسید اما نتیجه تحقیقات موسسه آمار اتریش نشان می دهد که این موضوع در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته 0.6 منفی بوده است.

علاوه بر آن مشکلات در بخش صنعت که بسیاری از آن به تحولات بین المللی باز می‌گردد، کاهش رشد اقتصادی در این بخش را به 4 درصد رساند. تمامی این موارد در کنار ادامه بالا بودن نرخ تورم از مواردی می‌باشد که وضعیت کنونی را رقم زده است.

https://www.derstandard.at/story/3000000235363/oesterreichs-wirtschaft-wird-erstmals-seit-1950-zwei-jahre-hintereinander-schrumpfen

  

کاهش متوالی نرخ انرژی خانگی در اتریش

آژانس انرژی اتریش اعلام کرد که نرخ انرژی خانگی به ویژه گاز برای دهمین ماه متوالی در اتریش کاهش یافت. در ماه جولای نرخ گاز در مقایسه با ماه پیش از آن 0.3 درصد کاهش را نشان می دهد.  نرخ کنونی گاز در اتریش برای مصارف خانگی اکنون در مقایسه با اکتبر سال 2022 که اوج قیمت آن به تبع حمله روسیه به اوکراین بود، اکنون 24.7 درصد کاهش را نشان می دهد. این موضوع برای انرژی خانگی (موسوم به Fernwärme) 9.6 درصد می‌باشد.

آژانس انرژی در مقابل در این گزارش اشاره داشته که نرخ بنزین و گازوئیل در ماه جولای در مقایسه با سال پیش از آن 7.2 درصد افزایش را نشان می دهد.

https://www.derstandard.at/story/3000000235704/preise-fuer-haushaltsenergie-im-juli-weiter-ruecklaeufig

 

آمار بی سابقه تعداد مسافران جابجا شده در فرودگاه وین

شرکت فرودگاه وین اعلام کرد که آمار تعداد مسافران جابجا شده در این فرودگاه در ماه آگوست، رکورد 70 ساله در تاریخ این فرودگاه را به خود اختصاص داد. براساس این گزارش در این ماه 6.7 میلیون مسافر از خدمات ورودی و یا خروجی فرودگاه استفاده کرده اند.

عمده مسافران با 25درصد افزایش مرتبط با مسافران شرق آسیا و 18 بود. پس از آن 18 درصد از کشورهای آفریقایی و 12 درصد از آمریکایی شمالی بود. 31 درصد مسافران نیز از خاورمیانه و نزدیک بود.

افزایش این تعداد مسافر، افزایش 40 درصدی تولید گازهای گلخانه ای در مقایسه با سال 2022 را نشان می دهد.

https://kurier.at/wirtschaft/flughafen-wien-rekordsommer-airport-passagierstaerkster-monat/402947029

 

تاثیر منفی وضعیت اقتصادی اتریش بر روی تجارت خارجی این کشور

وضعیت نامساعد اقتصادی اتریش بر روی تجارت خارجی اتریش نیز تاثیر منفی گذاشته است. بر این اساس میزان واردات و صادرات در نیمه نخست امسال کاهش داشته است. بر اساس اعلام اداره آمار اتریش در نیمه نخست سال 2024 میزان واردات اتریش 12.2 درصد کاهش داشته و میزان صادرات 5.5 درصد. ارزش کل واردات اتریش در این 6 ماه 94.5 میلیارد یورو بوده است و ارزش کل صادرات 96.90 میلیارد یورو.

بزرگترین شریک تجاری اتریش یعنی آلمان، میزان واردات 9.3 درصد و حجم صادرات 7.6 درصد کاهش یافته است. علاوه بر این حجم واردات از سوئیس و چین و ایتالیا نیز کاهش داشته است. اما در صادرات هم وضعیت خوب نیست. در بین ده شریک تجاری اول اتریش،‌صادرات به 6 کشور کم شده و به 4 کشور افزایش یافته است. بیشترین افزایش صادرات را در این میان اتریش به آمریکا داشته است. میزان صادرات به چین،‌ سوئیس هم افزایش داشته، ‌اما صادرات به آلمان،‌ ایتالیا و مجارستان کم شده است.

در سطح اتحادیه اروپا، واردات اتریش در 6 ماه اول سال، از کشورهای عضو اتحادیه 63.13 میلیارد یورو بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشه 8.2 درصد کاهش داشته است. در مقابل حجم صادرات اتریش به این کشورها نیز 8.4 درصد کاهش داشته است و به 65 میلیارد یورو رسیده است.

https://www.diepresse.com/18833522/ein-und-ausfuhren-sind-im-ersten-halbjahr-deutlich-zurueckgegangen

 

کاهش متوالی دو ساله تولید ناخالص داخلی؛ رکورد منفی در اقتصاد اتریش

اقتصاد اتریش برای نخستین بار بعد از سال 1950، با رشد منفی برای دو سال پیاپی مواجه شده است. در تازه ترین برآورد، رشد اقتصادی در سه ماهه دوم امسال هم نسبت به سه ماهه مشابه سال قبل،‌کمتر شده است. پیشتر گمان میرفت که در ادامه سال میلادی جاری، وضعیت اندکی بهتر شود، ‌اما اکنون امیدهای پیشین از دست رفته‌اند.

کارشناسان اقتصادی موسسه پژوهش‌های اقتصادی و هم کارشناسان موسسه مطالعات عالی اتریش معتقدند تا پایان سال باز هم رشد اقتصادی کاهش خواهد یافت و مثبت نخواهد شد. تولید ناخالص داخلی برای دو سال پیاپی کاهشی خواهد بود. در سال 2020 تولید ناخالص 6.6 درصد کاهش یافت و یا در بحران اقتصادی اروپا، رشد در سال 2009،‌منفی 3.8 درصد بود. اکنون وضعیت نسبت به آن سالها بهتر است، اما مشکل دوره کنونی رشد منفی در دو سال متوالی است که هیچگاه سابقه نداشته است.

https://www.derstandard.at/story/3000000235363/oesterreichs-wirtschaft-wird-erstmals-seit-1950-zwei-jahre-hintereinander-schrumpfen

 

گزارش موسسه پژوهش‌های اقتصادی اتریش از رکود سنگین در اقتصاد این کشور

صنعت اتریش و بخش عمرانی این کشور همچنان از کاهش کمبود تقاضا رنج می‌برند. رکود فعلی در تولید کالا از حیث طولانی بودن،‌ دومین رکود طولانی در 20 سال گذشته است. بر اساس گزارش موسسه پژوهشهای اقتصادی اتریش (Wifo) تاکنون تنها بحران اقتصادی ابتدای سالهای قرن حاضر طولانی تر از رکود فعلی بوده است. البته میزان زیاندهی در آن دوره علی‌رغم طولانی‌تر بودن، ‌اما به مراتب کمتر از دوره کنونی بوده است.

همچنین کاهش تولید در یک سال و نیم گذشته بعد از بحران کرونا و همچنین بحران اقتصادی سالهای 2008 و 2009،‌ سومین بحران از حیث شدت کاهش تولید بوده است. به عنوان نمونه در بخش مسکن میزان سرمایه گذاری‌ها طی 27 ماه گذشته، یک- پنجم شده است. رئیس موسسه مطالعات اقتصادی مشکل اساسی در کاهش تولید اتریش را رقابت پذیری ضعیف بخش صنعت اتریش می داند. این کشور باید اقداماتی برای افزایش رقابت پذیری انجام دهد.

https://www.sn.at/wirtschaft/oesterreich/wifo-derzeitige-rezession-jahren-164765623

 

پیش بینی بانک مرکزی اتریش از تولید ناخالص داخلی اتریش در سال جاری و آتی

بانک مرکزی اتریش پیش بینی خود از اقتصاد اتریش را کاهش داد. به خاطر کاهش ناخالص داخلی در اتریش در نیمه دوم امسال، پیش بینی بانک مرکزی برای رشد واقعی تولید ناخالص اتریش در سال 2024 کاهش یافته و از مثبت 0.3 درصد به منفی 0.7 درصد کاهش یافته است. همچنین پیش‌بینی قبلی برای سال 2025 نیز از 1.8 درصد به 1 درصد کاهش داشته یافته است.

تولید ناخالص اتریش در سال 2023 نیز 0.7 درصد کاهش یافته بود و امسال دومین سال پیاپی کاهش خواهد بود. اوج تولید ناخالص داخلی اتریش در سه ماهه دوم 2022 بوده است و از آن زمان تا سه ماهه دوم سال 2024، تولید ناخالص 2.1 درصد کاهش یافته است. به خاطر ضعف اقتصادی،‌بانک مرکزی پیش بینی می‌کند که نرخ بیکاری در سال 2024 نهایتا با 0.4 درصد رشد به 7.1 درصد و در سال 2025 نیز به 7.5 درصد برسد.

https://www.sn.at/wirtschaft/oesterreich/oenb-wirtschaftsprognose-oesterreich-164998921

 

استاندارد: سقوط اتریش در شاخص رده بندی رقابت پذیری اقتصادها

اتریش به طور فزاینده‌ای در رتبه‌بندی‌های مربوط به رقابت‌پذیری پسرفت کرده است. فقط چند کشور در اتحادیه اروپا در سال گذشته از نظر رشد اقتصادی وضعیت بدتری نسبت به اتریش داشتند. برای اولین بار در تاریخ پس از جنگ، اقتصاد اتریش به مدت دو سال متوالی با کاهش تولید ناخالص داخلی روبرو شد. حال و هوای صنایع مختلف به ویژه در برخی بخش‌ها بسیار ناامیدکننده است.

اقتصاددانان نسبت به سال‌های آینده و احتمال رکود اقتصادی هشدار می‌دهند. اتریش در شاخص رده بندی رقابت پذیری اقتصادها  IMDدر میان ۶۷ کشور، رتبه ۲۶ را کسب کرده است و از سال ۲۰۲۰ تاکنون ۱۰ پله سقوط کرده است. تنها کشور دیگری که کاهش مشابهی با اتریش داشته، آلمان است که از رتبه ۱۷ به ۲۴ تنزل یافته است.

https://www.derstandard.at/story/3000000236959/oesterreich-faellt-in-internationalen-standortrankings-zurueck-besteht-grund-zur-sorge

 

افزایش بیکاری در اتریش در ماه سپتامبر 2024

بنا به اعلام آژانس کار اتریش، در پایان ماه سپتامبر در اتریش 354665 نفر به عنوان بیکار ثبت شده اند که از این بین 279730 نفر بیکار هستند و از بیمه بیکاری استفاده می‌کنند و 74935 نفر نیز مشغول طی دوره‌های کارورزی برای ورود به شغل هستند. لذا در ماه سپتامبر نسبت به سپتامبر گذشته تعداد افراد بیکار با 1.6 درصد افزایش، 33905 نفر افزایش یافته است و نرخ بیکاری نیز با 0.6 درصد افزایش به 6.6 درصد رسیده است. نسبت به سال گذشته بیشترین میزان افزایش بیکاری به ترتیب در حوزه صنعت، حمل و نقل،‌ساخت و ساز و تجارت بوده است.

https://www.derstandard.at/story/3000000238901/arbeitslosigkeit-im-september-gestiegen--355000-personen-ohne-job

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما