معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۷/۲۱- ۱۶:۵۹

اخبار اقتصادی نروژ

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی نروژ در هفته سوم مهر 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

 

انتقاد مقام آلمانی از توقف پروژه خط لوله هیدروژن توسط نروژ

1 اکتبر  2024

فیلیپ اشتاینبرگ، یکی از مقامات ارشد دولت آلمان، نسبت به تصمیم نروژ برای توقف پروژه کلیدی خط لوله هیدروژن که برای برنامه‌های آلمان برای پاکسازی صنایع سنگین بسیار مهم است، ابراز نگرانی کرد انتظار می‌رفت که این پروژه که توسط شرکت اکوینور و RWE AG هدایت می‌شود، تا سال 2030 حدود 1 میلیون تن هیدروژن آبی به آلمان عرضه کند. آلمان، بزرگترین اقتصاد اروپا، با توجه به اینکه پروژه‌های جایگزین با اسپانیا، پرتغال و دانمارک زمانبر تر است روی نروژ به عنوان تامین‌کننده اصلی حساب کرده بود.

ظرفیت تولید هیدروژن آلمان محدود است و این کشور قصد دارد تا پایان دهه 70 درصد تقاضای خود را وارد کند. اگرچه دولت طرح‌ها و طرح‌های یارانه‌ای را برای شبکه هیدروژنی آماده کرده است، اما تعداد کمی از پروژه‌ها به دلیل خطرات مالی به تصویب نهایی رسیده‌اند. اشتاینبرگ تاکید کرد که در حالی که انتقال انرژی و توسعه هیدروژن تحت توافقنامه آب و هوای پاریس بسیار مهم است، او نگران است که آلمان ممکن است بدون همکاری کافی اروپایی محصوصا با کشور نروژ به تنهایی از عهده خطرات مالی برنیاید.

https://fuelcellsworks.com/2024/10/01/hydrogen/german-top-official-slams-norway-for-axing-hydrogen-pipeline

حفظ نرخ بهره توسط نروژ

3 اکتبر 2024

در حالی که اکثر بانک‌های مرکزی اروپا با کاهش تورم، نرخ‌های بهره را کاهش می‌دهند، بانک مرکزی نروژ، نرخ‌های بالایی را حفظ می‌کند و اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کنند که این نرخ‌ها تا سال 2025 همچنان بالا خواهند ماند. نرخ تورم  3.2 درصدی و بیکاری کم سابقه ادامنه خواهد نیز داشت. گرچه بخش نفت و گاز، که با مشوق های مالیاتی تقویت شده است، به عنوان یک بافر ( منطقه حائل) عمل کرده و اقتصاد را از اثرات منفی نرخ های بالاتر محافظت می‌کند.

اقتصاددانان برجسته تاکید می‌کنند که بخش نفت و گاز نروژ اقتصاد را تقویت می‌کند، در حالی که رشد دستمزد (بیش از 5٪) و افزایش پس‌انداز از دوره همه‌گیری باعث حمایت بیشتر از مصرف خانوارها شده است. در مقابل، سوئد شاهد کاهش قدرت خرید بوده است. خانواده‌های نروژی به دلیل پس انداز قوی و مواجهه محدود با تورم وارداتی، وضعیت بهتری نسبت به قبل از همه گیری دارند.

با این حال، کرون ضعیف نروژ  سیاست پولی را پیچیده می‌کند، زیرا هزینه‌های واردات را افزایش می دهد و بر تورم تأثیر می‌گذارد. بانک مرکزی نروژ امیدوار است که نرخ های بالاتر کرون را تقویت کند، اگرچه این یک تعادل ظریف است. اقتصاددانان انتظار دارند که بانک مرکزی در اوایل سال 2025 کاهش نرخ بهره را با کاهش بالقوه در طول سال آغاز کند، اگرچه برخی پیش بینی می‌کنند کاهش کمتری نسبت به پیش بینی بانک مرکزی داشته باشد.

https://www.morningstar.co.uk/uk/news/255807/as-rates-fall-in-europe-norways-central-bank-holds-firm.aspx

دستاورد نروژ در کاهش تسلط چین بر عناصر کمیاب

2 اکتبر 2024

نروژ اخیراً مقادیر قابل توجهی از عناصر خاکی کمیاب (REEs) یافته و بزرگترین ذخایر اروپا را در مجتمع فن کربناتیت واقع در جنوب نروژ کشف کرده است. کشف این عناصر کمیاب در  نروژ پیامدهای جهانی عمده ای دارد، به ویژه برای اروپا و ایالات متحده، زیرا تسلط چین در تامین این مواد معدنی حیاتی را تضعیف می‌کند. عناصر خاکی کمیاب، گروهی متشکل از 17 فلز، برای تولید لوازم الکترونیکی مصرفی مانند گوشی‌های هوشمند و تلویزیون‌های صفحه تخت، و همچنین برای فناوری‌های سبز مانند خودروهای الکتریکی و توربین‌های بادی ضروری هستند. با توجه به کمیاب بودن آنها، کنترل چین بر 70 درصد استخراج جهانی و 90 درصد فرآوری به آن قدرت فوق العاده ای در بازار جهانی داده است.

https://www.msn.com/en-us/money/markets/norway-just-loosened-china-s-stranglehold-on-rare-minerals-critical-to-the-global-economy-and-it-s-a-huge-win-for-europe-and-the-u-s/ar-BB1o2QDs?ocid=BingNewsSearch&apiversion=v2&noservercache=1&domshim=1&renderwebcomponents=1&wcseo=1&batchservertelemetry=1&noservertelemetry=1

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما