معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۷/۲۱- ۱۶:۱۰

اخبار اقتصادی دانمارک

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی دانمارک در هفتۀ سوم مهر 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

افزایش قیمت بنزین و نگرانی کارشناسان از تشدید تنش در خاورمیانه

نگرانی در مورد تشدید درگیری در خاورمیانه منجر به افزایش قیمت نفت خام در چند روز گذشته و متعاقب آن افزایش قیمت بنزین برای رانندگان در این کشور شده است. به گفته منابع داخلی انرژی، اگر رژیم صهیونیستی به تولید انرژی ایران ضربه بزند، قیمت ها همچنان رو به افزایش خواهد بود. جان بایلوف، استراتژیست انرژی و کارشناس قیمت سوخت در یوسک بانک گفت: ما در حال وارد شدن به یک وضعیت جدید و ناشناخته هستیم. اگر رژیم صهیونیستی به زیرساخت‌های انرژی ایران حمله کند که منجر به تشدید بیشتر تنش می‌شود، غرب چندان همدردی نخواهد کرد. ایرانی‌ها در عوض می‌توانند با ارسال موشک به سمت سکوهای  رژیم صهیونیستی که گاز در آنجا استخراج می‌شود، تلافی کنند. به گفته این تحلیلگر، اگر ایران دیگر نتواند نفت صادر کند، هم عربستان سعودی و هم امارات متحده عربی وارد عمل شده و تولید نفت خود را افزایش خواهند داد، اما نگرانی اصلی حمله به تولید نفت ایران نیست، بلکه تشدید مناقشه است که  می‌تواند کشورها را به حمله به زیرساخت های انرژی یکدیگر تشویق کند. او گفت: اگر زیرساخت های انرژی مورد حمله قرار گیرد، این اقتصاد جهان است که تحت تأثیر قرار می‌گیرد زیرا ما برای ادامه تولید به انرژی نیاز داریم. (تی وی۲)

تمجید ترامپ از سیستم آموزشی دانمارک

دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق ایالات متحده، در یک گردهمایی مبارزاتی در باتلر، پنسیلوانیا، ضمن انتقاد از مدارس ایالات متحده، سیستم های آموزش عمومی در دانمارک، نروژ، سوئد و چین را مورد تحسین قرار داد و گفت: ما در آموزش رتبه‌های ۳۸، ۳۹ یا ۴۰ را داریم، در حالی که کشورهایی مانند دانمارک، نروژ، سوئد و حتی چین، در صدر قرار دارند. اگر به ایالت ها اجازه دهیم سیستم‌های آموزشی خود را اداره کنند، بسیاری از ایالت‌ها در زمینه آموزش همانند دانمارک یا نروژ به بالاترین سطح خواهند رسید. علیرغم ستایش این جنایتکار محکوم، آخرین گزارش برنامه ارزیابی بین‌المللی دانش‌آموزان، PISA،  نشان می‌دهد که عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان دانمارکی در ریاضیات، علوم و خواندن در پنج سال گذشته افت کرده است. (یولندزپستن)

۱۷ مهر ۱۴۰۳

خرید سهام اوراستد توسط شرکت نروژی

شرکت نروژی اکونور، یک شرکت چند ملیتی انرژی،  2.5 میلیارد دلار از سهام غول انرژی بادی دانمارکی اوراستد را خریداری کرده است. بر اساس گزارش‌ها، این معامله در زمان حساسی برای اوراستد انجام می‌شود، زیرا مدز نیپر، مدیر اجرایی، تلاش می‌کند تا یک طرح چرخشی را اجرا کند. این شرکت سال گذشته مجبور شد میلیاردها دلار کاهش سرمایه‌گذاری را به دلیل مشکلات مزارع بادی فراساحلی در ایالات متحده ثبت کند.  طبق بیانیه ای، این معامله تقریباً ۱۰ درصد از سهام اوراستد را به اکونور می دهد که آن را به دومین سهامدار بزرگ پس از دولت دانمارک تبدیل می‌کند. ( finans.dk) 

شلوغ ترین ماه فرودگاه کپنهاگ

فرودگاه کپنهاگ در ماه سپتامبر شلوغ ترین ماه در تاریخ خود را با 2.8 میلیون مسافر تجربه کرد که نسبت به ماه مشابه سال گذشته ۱۱ درصد افزایش داشت. پیتر کروگسگارد، مدیر بازرگانی، گفت افزایش اواخر تابستان شامل مسافران تفریحی و تجاری می‌شود و لندن بهترین مقصد بود.  از ژانویه تا سپتامبر، نزدیک به ۲۳ میلیون مسافر از فرودگاه عبور کردند که منجر به افزایش پیش بینی سالانه 29.8 میلیون مسافر شد. (check-in.dk)

۱۸ مهر ۱۴۰۳

درخواست توقف پروژه چند میلیاردی جزیره انرژی

شورای اقتصاد به دولت توصیه کرده که پروژه معتبر جزیره انرژی بورنهولم را کنار بگذارد مگر اینکه بتواند از نظر اقتصادی مقرون به صرفه باشد. در گزارشی جدید، به اصطلاح "خردمندان" (مشاوران ارشد دولت) که ریاست شورا، "ناظر مالی" دولت را بر عهده دارند، هشدار دادند که این پروژه طی ۲۰ سال آینده 31.5 میلیارد کرون (4.7 میلیارد دلار) برای دانمارک هزینه خواهد داشت و در غیاب منافع اقتصادی روشن برای جامعه دولت باید در سرمایه گذاری خود تجدید نظر کند. در این گزارش آمده است: پروژه جزیره باید لغو شود، مگر اینکه نشان داده شود که نتیجه مثبت خالص دارد. هنگامی‌که دولت در سال ۲۰۲۲ برنامه‌های خود برای ساخت دو جزیره بزرگ انرژی اعلام کرد، یکی در دریای شمال، دیگری در نزدیکی بورنهولم در دریای بالتیک، دن یورگنسن، وزیر وقت آب و هوا و انرژی، گفت که این جزیره‌ها کلید استقلال دانمارک از سوخت های فسیلی روسیه هستند که پتانسیل تامین برق حداقل ۵ میلیون خانه اروپایی را خواهند داشت. با این حال، هر دو پروژه با مباحث زیادی مواجه شده اند. در ماه اوت، لارس آگارد، وزیر آب و هوا، اعلام کرد که پروژه دریای شمال، اولین جزیره انرژی جهان، به دلیل افزایش هزینه‌ها و نرخ بهره، حداقل سه سال به تعویق خواهد افتاد. جزیره بورنهولم هنوز به عنوان یک بازیگر کلیدی در هدف بلندمدت دانمارک برای حذف سوخت‌های فسیلی دیده می‌شود، اما نگرانی‌های فزاینده در مورد تأثیر مالی آن می‌تواند منجر به نابودی آن شود. (تی وی۲)

دامن زدن نیروی کار خارجی به رشد اشتغال

نیروی انسانی خارجی به یک منبع ارزشمند برای اقتصاد تبدیل شده است. گزارش جدید شورای اقتصاد نشان می دهد که در بازه زمانی  ژانویه ۲۰۱۳ تا دسامبر ۲۰۲۳ کارکنان خارجی تقریباً نیمی از رشد اشتغال را به خود اختصاص داده اند. کارل یوهان دالگارد، رئیس شورای اقتصادی، گفت: در طول یک دهه گذشته نیروی کار خارجی ۴۵ درصد از ۴۶۰۰۰۰ شغل جدید را به خود اختصاص دادند که ارزش اقتصادی عظیمی ایجاد کرد. شارلوت مونک، سخنگوی اشتغال حزب ضدمهاجر دموکرات‌های دانمارک، از افزایش تعداد کارکنان خارجی که به جامعه کمک می‌کنند استقبال کرد اما به مشکلات مداوم با مهاجران غیرغربی اشاره کرد و گفت: هنوز تعداد بسیار زیادی از افراد با پیشینه غیر غربی بیکار هستند و از طریق دریافت مزایای اجتماعی امرار معاش می‌کنند. آنها نیز موظف به مشارکت در چرخه کار و تولید هستند. شورای اقتصادی جنبش کارگری  بر لزوم تمایز بین کسانی که برای کار وارد کشور می‌شوند و شهروندانی که برای مدت طولانی در صف بیکاری بودند اما حالا وارد بازار کار می‌شوند، تاکید کرد. (برلینسکه)

رونق اقتصادی در سه ماهه دوم

بازنگری در حساب های ملی نشان داده است که اقتصاد در سه ماهه دوم ۲۰۲۴ بهتر از برآورد اولیه عملکرد داشته است. تولید ناخالص داخلی به دنبال انقباض 0.08 درصدی در سه ماهه اول، به میزان 1.1 درصد بهبود یافته و از سقوط به رکود اجتناب کرد. به طور سالانه، رشد اقتصادی در سه ماهه دوم در مقایسه با پیش بینی افزایش 2.5 درصدی، 3.4 درصد افزایش یافت، که عمدتاً ناشی از صادرات و به ویژه صنعت داروسازی بود. صادرات کالا و خدمات در سه ماهه دوم 3.9 درصد افزایش یافت که بسیار بالاتر از انقباض 4.1 درصدی سه ماهه اول بود. (مرکز آمار دانمارک)

رتبه ۹۷ جهانی برای دانشگاه کپنهاگ

دانشگاه کپنهاگ به فهرست ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان بازگشته و در آخرین لیست آموزش عالی تایمز در رتبه ۹۷ قرار گرفته است. این دانشگاه که در سال ۱۴۷۹ تأسیس شد، در سال ۲۰۲۳ به رتبه ۱۱۴ و در سال ۲۰۲۴ به رتبه ۱۰۳ سقوط کرده بود. این رتبه بندی بر اساس پنج شاخص کلیدی محیط آموزشی، کیفیت تحقیق، استنادات، چشم انداز بین المللی و درآمد صنعت تعیین می‌شود. پروفسور دیوید درایر لاسن، سرپرست تحقیقات و نوآوری، گفت شناخت بین المللی برای موقعیت دانشگاه کلیدی است. وی با این حال به چالش دسترسی محدود جهانی اشاره کرد و گفت: رتبه ما بدلیل داشتن دانشجویان بین‌المللی کمتر در مقایسه با سایر دانشگاه‌های اروپایی، کاهش پیدا می‌کند. سایر موسسات دانمارکی مانند دانشگاه آرهوس و دانشگاه فنی دانمارک (DTU) به ترتیب در رتبه‌های ۱۱۰ و ۱۲۴ قرار گرفتند. دانشگاه آکسفورد در انگلستان برای نهمین سال متوالی رتبه اول خود را حفظ کرد. (تی وی۲)

آغاز به‌کار ماشین عظیم RUS1000s در مسیرهای ریلی دانمارک جهت بهبود و آماده‌سازی ریل ها برای قطارهای برقی آینده

ماشین بزرگ RUS1000s در حال حاضر در مسیرهای ریلی دانمارک فعالیت می‌کند و با تمرکز روی یک خط در هر زمان، امکان تردد قطارها در خط دیگر را فراهم می‌سازد. این ماشین پس از چالش‌هایی در حمل‌ونقل از آلمان، اکنون در مسیر اصلی Sjælland به‌کار گرفته شده است. این پروژه شامل تعویض ۲۹ کیلومتر ریل و تراورس، تنظیم و پاک‌سازی ۳۰٫۵ کیلومتر مسیر و جایگزینی میلیون‌ها سنگ‌ریزه است. بر اساس اعلام Banedanmark، این بهبودها باعث کاهش خطاها در مسیرها و نقاط اتصال خواهد شد و مسیر را برای قطارهای برقی آینده که تا ۲۰۰ کیلومتر در ساعت حرکت می‌کنند، آماده می‌کند. (منبع Tv2)

فروشگاه Temu : محبوب‌ترین فروشگاه اینترنتی در میان مشتریان دانمارکی

طبق آمار جدید، پلتفرم چینی Temu به عنوان پرکاربردترین فروشگاه اینترنتی در میان دانمارکی‌ها جایگاه اول را کسب کرده است. این پلتفرم، رقبایی مانند Zalando و Matas را پشت سر گذاشته و تعداد مشتریان دانمارکی آن از ۳۲ درصد در ماه می‌به ۳۹ درصد در سپتامبر افزایش یافته است. با این حال، این رشد سریع نگرانی‌هایی را در میان Forbrugerrådet Tænk و Dansk Erhverv ایجاد کرده است. نگرانی‌ها درباره ایمنی محصولات فروخته شده در Temu نیز مطرح است، زیرا بسیاری از کالاها استانداردهای ایمنی اروپا را رعایت نمی‌کنند. دانمارک و سایر کشورهای اروپایی به دنبال تقویت قوانین کنترل بر واردات از خارج از اتحادیه اروپا هستند. (منبع Tv2)

۱۹ مهر ۱۴۰۳

کاهش مازاد تجاری با کاهش صادرات

مازاد تراز پرداخت ها در ماه اوت اندکی کاهش یافت زیرا نسبت به ماه قبل صادرات و واردات به ترتیب0.04 و0.03درصد کاهش یافت. آخرین ارقام مرکز آمار دانمارک نشان می دهد که کل مازاد تجاری از ۶ /۲۸  میلیارد کرون (4.2 میلیارد دلار) در ماه ژوئیه به 28.3 میلیارد کرون (4.1میلیارد دلار) در ماه اوت کاهش یافته است. با این حال، در این فاصله زمانی مازاد تجاری کالا از 26.8 میلیارد کرون (4.2 میلیارد دلار) به 27.9 میلیارد کرون (4.3 میلیارد دلار) رسید.  در بحبوحه صادرات ضعیف، مازاد تجارت خدمات از 1.8 میلیارد کرون در ماه ژوئیه به 0.05 میلیارد کرون در ماه اوت کاهش یافت. این ارقام همچنین نشان داد که مازاد حساب جاری با اندکی افزایش، از33.1 میلیارد کرون در ماه ژوئیه به 33.6 میلیارد کرون کرون در ماه اوت افزایش یافت. ( www.dst.dk)

پیشنهاد کاهش مالیات بر میوه و سبزیجات برای افزایش مصرف در دانمارک

دانمارکی‌ها تمایل دارند با کاهش مالیات بر میوه و سبزیجات از ۲۵ به ۱۵ درصد، مصرف مواد غذایی سالم‌تر را افزایش داده و بودجه خانوادگی خود را بهبود بخشند. بر اساس تحلیل وزارت دارایی، این اقدام می‌تواند منجر به کاهش حدود ۲ میلیارد کرون در درآمد دولت و افزایش هزینه‌های اداری برای کسب‌وکارها به میزان ۲۷۰ میلیون کرون در سال شود. با این حال، خانواده‌ها می‌توانند ۱۴۰۰ کرون در سال صرفه‌جویی کنند و مصرف میوه و سبزیجات افزایش یابد، که این امر به کاهش بیماری‌های ناشی از سبک زندگی کمک می‌کند. اما صرفه‌جویی در هزینه‌های درمانی حدود ۲۵ میلیون کرون خواهد بود. در مجموع، این کاهش مالیات می‌تواند به زیان ۱۲۵ میلیون کرونی برای اقتصاد کشور منجر شود. وزیر دارایی، راسموس استوک‌لوند، تأکید دارد که سیاست‌های مالیاتی باید به‌عنوان ابزاری برای تشویق انتخاب‌های سالم بررسی شوند.  (منبع Tv2)

۲۰ مهر ۱۴۰۳

احزاب خواستار محدودیت های شدیدتر نیتروژن برای کشاورزان هستند

احزاب اوپوزیسیون خواستار اقدامات سختگیرانه تر برای کاهش انتشار نیتروژن در بخش کشاورزی شده اند. اگرچه توافقنامه موسوم به "سه جانبه سبز" ۴۰ میلیارد کرون (5.8 میلیارد دلار) برای تبدیل زمین‌های کشاورزی به جنگل و طبیعت اختصاص می دهد، اما یک ائتلاف سراسری متشکل از احزاب محافظه کار، سوسیال لیبرال، چپ سبز و فهرست اتحاد از رویکرد ملایم دولت انتقاد کرده و نگرانی‌های زیست محیطی را ابراز کرده اند. پل درگستد، رئیس حزب فهرست اتحاد، دیروز گفت ما به اهداف عددی روشن نیاز داریم، نه وعده‌های مبهم. اگر اقدامات داوطلبانه شکست بخورد، باید مقررات قوی‌تری را تضمین کنیم، حتی اگر به معنای چکش نیتروژن باشد. در ماه ژوئن دولت اعلام کرد که در راستای نیل به هدف کاهش انتشار دی اکسید کربن به میزان 1.8 میلیون تن در راستای هدف بلند مدت دانمارک برای کاهش ۷۰ درصدی کلی تا سال ۲۰۳۰ ، بخش کشاورزی با ۳۰۰ کرون (۴۳ دلار) مالیات انتشار کربن به ازای هر تن، مواجه خواهند شد. این مالیات پس از سال ۲۰۳۰ به ۷۵۰ کرون (۱۰۸ دلار) در هر تن افزایش خواهد یافت، اما برای جبران تحمیل بر کشاورزان، به بخش کشاورزی ۴۰ میلیارد کرون (5.75 میلیارد دلار) یارانه پرداخت می‌شود. (دی آر)

ادامه قیمت های بالا برای مواد خوراکی

قیمت مواد غذایی با افزایش کلی ۲۲ درصدی از ژانویه ۲۰۲۲ به بالاترین حد خود رسیده است. آخرین ارقام مرکز آمار دانمارک نشان می دهد که قیمت مواد خوراکی در سوپرمارکت ها در سپتامبر با رکورد قبلی ثبت شده در ژوئیه مطابقت داشت و نگرانی‌ها را در مورد بودجه خانوارها افزایش داد. با وجود این که بیش از یک سال است که تورم در حدود ۲ درصد تثبیت شده، هیچگونه کاهشی در قیمت مواد غذایی صورت نگرفته است. برایان فریس هلمر، تحلیلگر مصرف کننده، افزایش قیمت ها را به افزایش تقاضا در طول همه گیری کووید-۱۹  و افزایش هزینه‌های انرژی مرتبط با جنگ جاری در اوکراین نسبت داد. او گفت: بسیاری از مصرف‌کنندگان بطور قابل ‌توجهی متحیر هستند که چرا قیمت‌های مواد غذایی با وجود تورم پایین‌ تر همچنان افزایش می‌یابد. (تی وی۲)

اختصاص بودجه برای علم کنجکاو محور

دولت ۵۰۰ میلیون کرون (۷۳ میلیون دلار) برای پروژه‌های «کنجکاوی محور» خود محققان دانشگاه‌ها در نظر گرفته است. این پول بخشی از بودجه تحقیقاتی بی‌سابقه 5.5میلیارد کرونی (۸۰۶ میلیون دلار) است. کریستینا اگلوند، وزیر آموزش و تحقیقات، بر نیاز به تحقیقاتی که به منافع تجاری یا سیاسی محدود نمی‌شود تأکید کرد. او به خبرگزاری ریتزا گفت: ضروری است که محققان فضایی برای پیگیری ایده‌هایی داشته باشند که ممکن است تأثیر فوری نداشته باشند، اما برای نوآوری حیاتی هستند. خلاقیت و پیشرفت از ایده‌ها سرچشمه می‌گیرد، نه فقط اولویت های سیاسی. این افزایش مالی به دنبال نگرانی‌هایی است که تحقیقات دانمارکی در رتبه بندی‌های جهانی کاهش یافته است و دیگر در میان رده‌های بالای جوامع علمی تأثیرگذار قرار ندارد. محققان در مورد افزایش اتکا به بودجه خصوصی که اغلب با شرایطی همراه است، ابراز نگرانی کرده اند. صاحبان علم مانند یوناس کروگ لیند، رئیس سیاست و تحلیل آکادمی سلطنتی علوم و ادبیات دانمارک،  خواستار بودجه دائمی‌بیشتری شده اند تا اطمینان حاصل گردد که دانشگاه‌ها به مذاکرات سالانه برای منابع تحقیقاتی ضروری وابسته نباشند. وزیر گفت. کمک های بلاعوض به صورت سالانه باقی خواهد ماند. در بودجه سال آینده مبلغ10.5 میلیارد کرون (1.5میلیارد دلار) بودجه پایه برای دانشگاه‌ها در نظر گرفته خواهده شد. (بی تی)

قیمت مسکن به بالاترین حد

قیمت خانه و آپارتمان‌ در سپتامبر0.04درصد افزایش یافت و با وجود مالیات‌های جدید بر دارایی، افزایش کلی قیمت برای سال ۲۰۲۴ به تقریباً ۴ درصد رسید. طبق آخرین آمار Boligsiden.dk، پرتال پیشرو املاک و مستغلات، قیمت آپارتمان

 در کپنهاگ به بالاترین حد خود رسیده است. قیمت ها در ماه سپتامبر 0.06% افزایش یافت و اکنون 5.6% نسبت به سال گذشته بالاتر هستند. یک آپارتمان ۸۰ متری در پایتخت اکنون به طور متوسط تقریباً 4.4 میلیون کرون (۶۴۵۰۰۰ دلار) به فروش می رسد. یپه بوره یول، اقتصاددان ارشد، کاهش نرخ بهره و بازار کار قوی را به عنوان عوامل کلیدی پشت این افزایش غیرمنتظره می داند اما با این حال گفت عرضه رو به رشد خانه در بازار ممکن است افزایش های آینده را کاهش دهد. وی با بیان اینکه افزایش اشتغال و رشد دستمزدها باعث رونق بازار مسکن شده است، گفت: کاهش قیمت‌ها را پیش‌بینی می‌کردیم اما کاهش نرخ سود تاثیر منفی مورد انتظار مالیات‌های جدید را تحت الشعاع قرار داده است. (تی وی۲)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما