معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۷/۲۴- ۰۸:۰۰

توافق بر سر افزایش حداقل دستمزد در صربستان

حداقل حقوق در صربستان در حدود میانگین منطقه ای است ولی با اتحادیه اروپا فاصله دارد. حداقل دستمزد در صربستان در سال آینده در حدود 13.7 درصد افزایش خواهد یافت.

میلوش ووچویچ، نخست وزیر صربستان، پس از جلسه SES اعلام کرد که حداقل دستمزد در سال 2025 نسبت به سال جاری 13.7 درصد افزایش خواهد داشت و ماهیانه 53 هزار و 592 دینار خواهد بود. امسال حداقل دستمزد در صربستان 47 هزار و 335 دینار است.

ووچویچ همچنین ابراز رضایت می‌کند که این اولین بار است که حداقل دستمزد با حداقل سبد مصرف کننده برابر می‌شود و همچنین این تصمیم به اتفاق آرا گرفته شده است، یعنی همه اعضای SES از آن حمایت می‌کنند. SES شامل نماینده اتحادیه‌های کارگری، اتحادیه کارفرمایان و همچنین نمایندگان دولت صربستان است.

اگرچه اتحادیه‌ها کارگری خواستار افزایش حقوق به حداقل 60 درصد سبد مصرفی متوسط یعنی 61800 دینار بودند، اما در نهایت با مبلغ قابل توجهی کمتر موافقت کردند. حداقل حقوق امسال پس از رکورد افزایش نسبت به سال قبل یعنی 17.8 درصدی تعیین شد که مسئولین روی آن تاکید دارند.

با این افزایش حداقل حقوق که در صربستان رکورد محسوب می‌شود اما در مقایسه با کشورهای منطقه بیشتر است ولی بسیار پایین تر از کشورهای توسعه یافته اروپایی است و صربستان در میانه لیست باقی مانده است.

اگر به نحوه افزایش حداقل حقوق کشورهای پیشرفته تر اروپای غربی نگاه شود، تفاوت بسیار بیشتر هم می‌شود. در آلمان حداقل دستمزد 1546 یورو تضمین شده است، در حالی که در فرانسه حدود 1400 یورو و در اسپانیا حدود 1170 یورو است. همچنین حداقل دستمزد تنها با حداقل سبد مصرفی که آخرین بار در ماه مه سال جاری محاسبه شده است و از ماه ژانویه یکسان می‌شود.

حداقل سبد مصرفی در ماه مه نسبت به مدت مشابه سال قبل 3.2 درصد افزایش یافت، بنابراین با چنین رشدی بدون شک از حداقل دستمزد در سال آینده نیز بالاتر خواهد رفت.

ژلکو وسلینوویچ، رئیس اتحادیه کارگری اسلوگا، اشاره می‌کند که حداقل دستمزد دقیقاً به همان میزانی که رئیس جمهور صربستان اخیراً اعلام کرد افزایش یافته است. او می‌گوید به همین دلیل است که داستان نخست وزیر میلوش ووچویچ مبنی بر اینکه افزایش حداقل دستمزد امسال موضوع گفتگو و توافق بوده، کاملاً نادرست است. وسلینوویچ یادآور می‌شود که حداقل سبد مصرفی آخرین بار برای ماه مه امسال محاسبه شده است و سپس دقیقاً به مقدار حداقل فعلی رسیده است. گذشته از این واقعیت که حداقل سبد مصرفی امروز بسیار بالاتر از آن 53000 دینار است، و البته حداقل سبد مصرفی مدت هاست از مقدار محاسبه شده پیشی گرفته است. سبد مصرفی یک سبد مصرفی است و نمی‌تواند حداقل یا حداکثر باشد. بر اساس این حداقل سبد مصرفی، وی می افزاید، یک خانواده به ازای هر کودک در ماه دو عدد شکلات یا یک دفتر در سال دارد.

بر اساس تحقیقات مرکز رهایی سیاسی (CPE)، یک خانواده برای یک زندگی آبرومندانه تقریباً به 145000 دینار در ماه نیاز دارد. به شرطی که دو نفر در خانواده حدود 72 یا 73 هزار دینار در ماه درآمد داشته باشند. این سطح درآمد متوسطی است که اکثر کارگران در صربستان دریافت می‌کنند.

ژلکو وسلینوویچ همچنین معتقد است که تاید این حداقل دستمزد در صربستان در شورای متشکل از نمایندگان اتحادیه‌های کارگری منجر به نابودی نهایی اتحادیه‌گرایی و جنبش اتحادیه‌های کارگری در صربستان می‌شود و تاکید می‌کند که این اعتماد کارگران به اتحادیه را از بین می‌برد.

از سوی دیگر، زوران میهایلوویچ، دبیر شورای فدراسیون اتحادیه‌های کارگری مستقل صربستان (SSSS)، می‌گوید که حداقل دستمزد سال 2025 براساس میزان حداقل سبد مصرفی ماه می امسال توافق شده است. که آخرین داده‌های منتشر شده است. و میهایلوویچ اضافه می‌کند خواسته این شورا این بود که حداقل دستمزد 60 درصد متوسط سبد مصرفی باشد و زمانی که برای حداقل دستمزد بعدی مذاکره شود، این شورا بر آن اصرار خواهد کرد. و تا زمان برآورده شدن این اهداف تعیین شده از تلاش دست کشیده نمی‌شود.

میهایلوویچ توضیح می‌دهد این بیشترین چیزی است که می‌توان به طور واقع بینانه به دست آورد، بدون اینکه شغل بسیاری از کارگران به خطر بیفتد، و بدون ایجاد تورم، که این افزایش را از بین ببرد.

 

 

منبع: پایگاه اینترنتی داناس مورخ 29/08/2024

https://www.danas.rs/vesti/ekonomija/da-li-ce-minimalac-zaista-biti-izjednacen-sa-minimalnom-potrosackom-korpom/

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما